Moottorimiehenä tiedustelen maailman huonoinpia moottoreita!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 1.2.2024.

  1. 3964

    3964 3rd gear

    Mikä on huonon moottorin määritelmä?

    Käytettävyys,kulutus,kestävyys,luonteikkuus vai mikä.

    Ikävin moottori kokemus itsellä on w123 200d mb,kestää kyllä mutta ei sillä montaa kilometriä viitsi ajaa.
     
  2. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Wankeleita ei ole kai vielä mainittu?
     
    mpower tykkää tästä.
  3. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Hep! Mazdan maahantuojalla olin joskus töissä ja viikoittain tuli räksäkasi hinurilla rasvauspuolelle,pari isoa akkua kytkettynä sahausta puoli tuntia. Käyntiin lähdön kuuli varmasti keskustassa asti.
     
    mpower, juko7 ja kerkko tykkäävät tästä.
  4. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Jos pienkoneisiin mennään niin Tecumsehin ruohonleikkurimoottorista on huonoimmat kokemukset. Siinä oli kaikenlaista vikaa uudesta asti. Vaikein vika oli se että sitä ei meinannut millään saada pyörimään kohtuullisilla kierroksilla, kun kaasuläppää käänsi pari piirua auki tyhjäkäynniltä niin sehän kiekaisi niin että naapuritkin kuulivat. Liekö joku imuvuoto sitten, jotenkin se lopulta saatiin hallintaan. Ihmeen paljon se sitä täysillä huudattamista kesti. Loppuvuodet olivat melkoista kikkailua kun sen päällä olevan kotelon kiinnitysruuvien kierteet menivät väljiksi ja yhden korvake halkesi kokonaan irti. Aina ennen leikkuuta piti etsiä kolme sopivaa pulttia kun entiset olivat tärisseet irti. Ja piti sen alustan väsymismurtumiakin joskus hitsailla. En tiedä onko nämä uudet kinukkivehkeet sen parempia, katselin yhtä konetta josta oli jotenkin sylinteri melkein irti poikki ja aluvalun paksuus oli vain muutama milli.
     
    juko7 tykkää tästä.
  5. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Volkkarin pienet bensaturbot tfsi vai mitä ne on. Jakoketjun kiristys öljynpaineella. Kaikki arvaa mitä siitä seuraa. Kiristimiä sittemmin vaihdettu takuuseen parempiin.

    Sit volkkarin v6 tdi dieseli. Venttiilikoneisto porsii alle 200tkm. Vissiin huono voitelu.
     
  6. kma68

    kma68 Gearhead

    Minusta nuo Tecumsehin moottorit ovat vähintään yhtä hyviä kuin muutkin amerikkalaiset pienkoneet. Sitäpaitsi olen joskus saanut sellaisen vanhan ruohonleikkurin moottorin pyörimään niin hitaasti, jotta kierrokset voi melkein laskea lennosta.:D
     
    MadMike tykkää tästä.
  7. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Mutta Wankel on hirmuisen luotettava mun mielestä sinänsä! Pikkasen nopee kulumaan vissiin kyllä juu!? Ei oo venttiileitä raksuttamassa, siinä kolmio pyörii neliössä! Aijai,jai sentään®, ja!

    Huii.Katsokaas, ja niin hiano ääni Wankelissa! Maailman hianoin moottorin ääni, semmosen ihanan repivä mitä muissa moottoreissa ei ole! Siis kilpamoottoreissa.

    Mukavaa fiilistellä Mazdan nelikammioista Le Mans moottoria kuunnellen! Liian hyvä kilpakäyttööön , niin sitte kielsivät!:oops:Ai että, on niin hienoo, rääkyy ja kiertää niin mukavasti!, hirmu kiree nokka! Ai niin juu, mittään nokkaa olekaan, muuten vaan kiree ajoituksiltaan ! Kohta 2.55 eteenpäin aika hyvä! Namia mun korville!:)

    On mukavaa fiilistellä ! Hiano motti mun miälestä! Huii!
     
    kerkko tykkää tästä.
  8. fmila

    fmila Gearhead

    Hieno keksintö, kyllä ja kyllä "rääkyy". Parikin autotehdasta on sen kanssa yrittänyt tehdä miljardeja, mutta olikin tulla "itsemurha". Sen ensimmäisen tehtaan tuotetta pääsin koeajamaan joskus 70-luvun alkupuoliskolla. Kyllä sekin "rääkyi" ja varsinkin kun hieman manipuloi sen aikaista kierrosluvunrajoitinta. Punaisen rajaltahan se hauskuus alkoi ja täytyy muistaa, et vertailuna piti käyttää sen ajan 30-60 hp "sporttiautoja":rolleyes::rolleyes:
    No huonostihan siinä "leikkimisessä" kävi jo silloin. Kyseinen kone oli jo siinä vaiheessa saanut "tuomion" ja jäänyt uutta kattilaa odottamaan firman pihalle. Kulutti kuulemma öljyä jo useamman litran /1000km. No meidän "kokeilujen" jälkeen varmaan litroja/100km:cool::cool:

    No kaikki tietää, NSU putosi Audin kautta VWn syliin ja sitä kautta haudattiin. RO80 oli hieno auto aikanaan, kori edellä aikaansa. K70 oli VWn eka etuveto, joka oli aivan puhdas NSUn tekele ja toisaalta toi VWn pois kuplan tekniikasta etuveto aikaan juuri oikealla hetkellä VWn kannalata. Mazdaakin piti muiden (ainakin Fordin?) auttaa kun kaikki kehitys meni wankeliin ja mallisto vanheni "käsiin". Kyllähän sellainen RX7 turbolla aika "race" on. Kyytiin oon joskus päässyt ja kyllä sekin työntää aika kohtuullisesti. Päästörajat sitten tappoi viimeistään wankelien elämän. Ehkä sen vielä joku elvyttää uudelleen tai tuhoaa taloutensa??? Hieno keksintö kaikkine ongelmineen kuitenkin.

    t. AM
     
    kerkko tykkää tästä.
  9. Ei tappanut:

    Wankel-moottori on täällä taas – IL:n koeajossa Mazdan uutuus

    Mazda MX-30 sähköautoon on lisätty nyt kiertomäntämoottori toimintamatkaa jatkamaan.
     
    mpower, kerkko ja fmila tykkäävät tästä.
  10. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Ei siitä nyt pääse mihkään, jotenkin Wankelia ihannoin. Mutku, noi päästöt, öljysyöppökin vissiin on ja hyötysuhde huono muihin verraten, on tunnustettava se, ei ole tulevaisuuden moottori autokäyttöön.

    Oisko ideaa lentokoneisiin, siis pikkupikku sellaisiin? Tehokas,kevyt ja varmatoiminen! Varmatoiminen on mun mielestä, ei oo venttiileitä, kankia yms! Kulumalla wankelin ongelmat sitten ajattelisin!:rolleyes:

    Pikkasen jos kuluu, vaihdetaan koko motti! Mieluummin edullisesti!:)

    Edit: Onhan aivan selvää jo maalaisjärjellä ajatellen, ei oo wankelin palotila mitenkään ihanteellinen! Huii! Ajattelisin pallo ihanteellisin, sitten sylinteri ja sen jälkeen kaikki muut!
    Kyllä toi wankelin palotila niin ihmeellinen on, mikä sitten onkaan tekninen sanonta?

    Präp,präp,präp on siis wankelin käynti juu! Mii laik!:)
     
    Muokattu: 25.2.2024
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    En tiedä huonoimmasta moottorista, mutta oliko tuo Volsun k 70 kone suoraan takamoottori NSU:sta, eli 4 venttiilikoppaa?
     
  12. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Oisko se sylinteri/palotila ollut trokoidi ?
     
  13. fmila

    fmila Gearhead

    Laskuvirhe 8 venttiilikoppaa. Joo oli edelleen kehitetty OHC Hemi, eli sama konstruktio kuin nelipyttyisissä takatuuppareissa. Kuitenkin nestejäähdytys ja kannen valu oli yksiosainen. Takatuuppareissahan oli kaksi kantta peräkkäin ja yksi nokka joka meni läpi molemmista kansista. K70 oli siis täysin NSUn tekele ja suunnitelema. VW vaihtoi siihen "vain" 13" vanteet 14" sijaan ja käytti siinä Audin puskureita. Kolmaskin juttu tais olla, mutta en sitä muista nyt?? Suomessa on 1 kpl takatuuppari NSUta, johon on laillisesti swapattu tommoinen 1600 "vesikone" taakse. Tehon puolestahan se onnistui vanhoilla säännöillä hyvinkin, kun kisa TTS kehitti jo aikanaan sen 85 hp

    t. AM
     
  14. pile

    pile Gearhead

    Itsellä on huonoja muistoja englantilaisista koneista. Mini , maileri ,alegro . Näissä kun moottori ja vaihteisto/perä öljyt oli yhtä ja samaa , kaikki sekaisin.
     
  15. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Ford P100 1,8 TD. Kelvoton tekele, omasta katkesi kampiakseli kesken ajon.
     
  16. l062059

    l062059 Gearhead

    PSA EP6/EP3.
     
    musta pässi tykkää tästä.
  17. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Täälä puhutaan kymmenistä tuhansista jopa sadasta tuhannesta ja mollataan huonoiksi mutta sanoisin tähän jotta nämä kiinalaiset polkupyörän 1v apumoottorit on surkeinta mahdollista raaka aineiltaan alkaen ja hyvin kaukana KoD esikuva moottoreistaan jotka NL tuotoksia mutta niissä sentään valmistusaine muuta kuin räkä..metallia ja ovat luistiohjattuja kun taas kiinankopiot ei eikä niissä käytännössä vaihtokelpoisia osiakaan ole,mitoitus eri ja tämä kokemuspohjalta.

    Moiset kiinan näköiskopiot ei toimi edes ihkauusina saati että niillä pääsisi satojakin km...

    NL moottori ihan toimiva kärjellinen antikkikone ja yksinkertainen värkki kun taas tämä jätemetallista tehty ei kestä edes muttereiden kiristystä kuin nippanappa
    mutta kestääkö enää avata ja kiristää..todennäköisesti ei koska ns metalli niin pehmeää että ei uskalla kiristää muttereita tai pultteja mitenkään normaalikireyteen edes yhtä kertaa kuin riskillä.
    Muutaman päivän värkkäsin moottorin kanssa saadakseni edes muutaman sadan metrin jonkinmoisen koeajon ja vein kirpparille vahingon kiertoon,surkea vehje ,vaan kuulemma huokoinen metalliseos itsessään jo aiheuttaa käyntiongelmia joten voimme odottaa moottorin sisuskalujenkin olevan halvinta ja surkeinta mitä löytyy vaikka hetken toimisikin jotenkin..

    Kannen mutterit ja kaasuttimen kiinnitys esimerkkeinä ..kierre meni hetikohta vaikka miten hellästi yritti mutta kun kierteetkin tihkaisee heti sormivoiminkin saada edes alulle.

    KoD kanssa taasen pärjäsi oikein hyvin vaikka teknisesti varmaan 50 lukua,rakenneratkaisut kumminkin koeteltuja kun taas kinuskit eroaa siinäkin vaikka moottorit toki näyttää ulkoisesti samanmoisilta ja kinuskissa kärjetön sytytys peräti..miksiköhän vaivoiteltu?
     
    Muokattu: 29.3.2024
  18. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Land-Roverin uudemmat dieselit kärkkyy palkintosijaa, todistanut vuoden sisään viittä remonttia, kolmeen tuli vaihtomoottori euroopasta ja kahteen piti kunnostaa vanha kun moottorit loppu toimittajalta. 2017 ja uudempia olleet ja alle 100,000 km ajettuja.
     
    kerkko tykkää tästä.
  19. kamarro

    kamarro 1st gear

    moparin 2.8 moottori 300C:ssä. erittäin huono öljynkierroltaan.
     
  20. KOMONEN

    KOMONEN 1st gear

    Minin moottori maailman huonoimpia moottoreita? Aika vahva statementti.
     

Kerro tästä muillekin!