Suuttimien valintaa LS1 vakio ECU:lle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Joku random, 27.12.2023.

  1. Joku random

    Joku random 1st gear

    Olen tässä jonkin tovin tutkinut nettiä suutinpäivityksen osalta, mitä enemmän asiasta koittaa ottaa selvää, sen sekavammaksi homma tuntuu menevän.
    Ilmeisesti suuttimista tarvitsisi löytyä nippu erilaisia parametrejä sellaisessa muodossa että auton oma ECU ymmärtää ne.
    Mitkä nuo parametrit tarkemmin on ja mistä nuo tietää että ovat sopivassa muodossa ECU:lle?

    Ehdotuksia suoraan suutin merkille ja mallille kaivataan sekä osaavaa henkilöä joka saisi tuon myös toimimaan, kunhan homma on siinä pisteessä :)

    Ilmeisesti ~50lb suuttimissa riittäisi tuotto n. 500hp kampiakseli teholle ja E85 polttoaineelle vaparina.

    Imusarjana tulee näillä näkymin olemaan joko LS6 tai FAST:in LSXR sarja.

    Muita speksejä toistaseksi olisi LS1 vakio alakerta, aftermarket kannet ja LS6 vakio nokka.
     
  2. sirkus

    sirkus Gearhead

    https://deatschwerks.com/collections/injectors

    Esim Tuolta ymmärtääkseni on saatavana kaikki tarpeellinen data. Mulla on itellä perus bosch ev14 suuttimet ja toimii toki mut ei niin täydellisesti ku vois.

    Nimimerkki C5_Z06 osaa varmasti opastaa enempi ja hoitaa myös softahommat kuntoon
     
  3. Joku random

    Joku random 1st gear

    Kappas. Finjectorin ja Summitin sivuilta en moista löytänyt tai osannut vaan etsiä.

    Noi suutinvaihtoehdot näyttäisi menevän kokonsa puolesta aikalailla oikealta ja vasemmalta huti eikä näin vaihtoehdot paperilla osu juuri siihen mitä on itse ajatellut.

    Liian pieniä suuttimia ei kannata lähteä hommaamaan, mutta liian isoistakin suuttimistakin alkaa ilmeisesti olemaan haittaa pienillä aukioloilla, mutta missä kokoluokassa tuo haitta alkaa olla jo jossain määrin merkittävä?

    Tehojahan en tuosta kokoonpanosta odota tulevan 500hp, mutta näitä seuraavien päivitysten jälkeen kylläkin jota silmällä pitäen myös suuttimet ois tarkotus katsoa.
     
  4. sirkus

    sirkus Gearhead

    Finjectorilta ei ainakaan aiemmin ole saanut tarvittavaa dataa. Mulla on heidän myymät suuttimet ja 1100cc pelaa ihan hyvin myös pienellä aukiolla näissä vaikka tuo data on kopioitu toisen valmistajan samankokoluokan suuttimilta. Eli mieluummin vähän liian isot ku valmiiks pienet. Itellä noi 1100cc tosi on jo hiukan pienet.

    Tää on kaiketi toinen paikka mistä saat myös datan

    https://fuelinjectorclinic.com/
     
  5. Keme

    Keme Gearhead

    Milloin on "aiemmin"? Viikko sitten vai neljä vuotta takaperin?
    Aloittajalle vinkiksi; kannattaa kysyä ihan suoraan tuotteen myyjältä ettei liiku vanhentuneen tiedon varassa.
     
  6. sirkus

    sirkus Gearhead

    Vuosia sitten. Mulla kun kyse on ahdetusta koneesta -71 autossa ei tuo data ole ollut kynnyskysymys, pelaa netistä kopioidulla datalla riittävän hyvin. Eri asia jos kyse on vähäpäästöisestä vehkeestä jossa polttoaineen kulutus on vielä kynnys kysymys jne
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kyselin itse loppusyksystä/alkutalvesta. Asiakkaalle oli luvattu data, mutta kun itse soitin niin ei niillä ollut muuta kuin ne pdf:t jotka näkyy nettisivuillakin.

    Mutta esimerkiksi nämä suuttimet toimi GenIV tietsikassa ihan kohtuullisesti, tosin kun autosta oli automaatti rikki jäi koeajo aika lyhyeksi. Asiakas sillä ajoi pidemmän siirtoajon ilman ongelmia. Tässä autossa käytin netista imuroituja datoja (Deatchwerks tms.) samankokoiselle suuttimille.:

    https://www.finjector.com/eng/ev14_injector_12_ohm_1100_cc_c15_uscar_o_o_34_mm_short-p-732000-187

    Nämä taas oli ahdetussa E85 LS1:ssä:

    https://finjector.com/eng/ev14_inje...with_filter_14_mm_bottom_adapter-p-750026-188

    Ei pelannut ollenkaan osakaasulla, vaikka viikon verran yritin approksimoida suutindataa eri myyjien tarjoaman GM:n formaatissa olevan datan avulla. Lopulta oli pakko jättää open looppiin jolla auto oli ihan ajettava mutta päästöistä ei välttämättä menisi läpi.

    Näihin Finjectorin suuttimiin on GM:n data tarjolla, mutta ei edelleenkään heidän kauttaan:

    https://www.finjector.com/fin/deka_...o_o_34_mm_4_reikainen_karki_fi114962-p-522857

    https://www.finjector.com/fin/sieme...etronic_o_o_61_mm_pitka_fi114961-p-517597-186

    https://www.finjector.com/fin/deka_injector_870_cc_c_5_12_ohm_jetronic_o_o_61_mm_long-p-517598-187
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  8. Joku random

    Joku random 1st gear

    Eli noihin kolmeen alimpaan löytyy data jolla noi saa toimimaan vaijerikaasullisen LS1 Firebirdin ECU:n kanssa?

    Haluan vaan pelata varman päälle, kun noi suuttimet on suth kalliita huteja jos ei toimikaan :)

    Tosiaan päästöillä on väliä kun vähäpäästöinen auto kyseessä
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    LS1/LS6:een käy noista noi pidemmät mallit eli:

    FI114961 (60 lb)
    FI114992 (80 lb)

    Toi 60 lb malli on monessa ahdinsarjassa vakiona ja läpäisee helposti Kalifornian(kin) päästövaatimukset. Ja toi 80 lb on ainakin joissain Shelbyn GT500:ssa vakiona eli ei suuttimista ei jää kiinni.
     
  10. Joku random

    Joku random 1st gear

    Nyt olisi todennäköisesti FI114992 suuttimet tulossa. Mistä tuon datan noihin saa luotettavasti kaivettua?
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  12. Joku random

    Joku random 1st gear

    Kiitos näistä. :)

    Kokoonpano pitäisi saada kasaan kevään aikana, sitten olisi tuo säätäminenkin ajankohtainen.

    Oma HP-Tuners mahtaa olla joka tapauksessa se pakko hankinta?

    Nymans Garage myy nähtävästi etäohjelmointiin tehtyä säätöpalikkaa, tekeekö tuollaisella mitään?

    Nämä ECU säädöt on itselle melko vieras homma, henkilökohtaisesti kokemukset rajoittuu yhteen Megasquirt kokeiluun jolla auton sai joten kuten toimimaan.
    Sekä 2010-> Toyota ja GM/Stellantis vakioautoihin ja näiden hyvin rajoitettuihin merkki-testereihin.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ei ole pakko hankkia itselle. Säätäjä tekee säädöt ja siinäpä se sitten onkin. Säätäjillä on omat HPT-mokkulansa, eikä asiakkaan ole pakko ostaa omaa.

    Joskus toki asiakas on hankkinut laitteen itse, eikä sekään toki mitään haittaa. Näissä tapauksissa omistaja voi säätää sitten itse lisää niin halutessaan.

    Ei sillä käsittääkseni Suomen oloissa tee oikein mitään, toki riippunee säätäjästä. Tuota käytetään esim. jossain Edelbrockin tai muun ison valmistajan (tai "ison säätäjän") tapauksissa.
     
  14. Joku random

    Joku random 1st gear

    Nyt alkaisi olemaan säätöjen ajankohta lähellä. Moottorissa vielä vakio suuttimet kiinni.
    Vakioiden tilalle olisi nyt nuo 80lb dekat.
    Pystyykö HP tunersilla sovittamaan vanhan kartan uusille suuttimille niin että auto olisi jotenkin ajettavissa säätöpaikalle, ettei säätöpaikalla tarvitsisi alkaa remontoimaan autoa?

    HP tunersia ei vielä ole mutta kai se on tarpeellinen hankkia ellei joku pääse tulemaan paikan päälle säätämään.

    Sitten yksi huomio on että yhden kanssa oli puhetta noista suuttimista, että olisi aivan liian suuret omaan käyttöön ja ettei tulisi ikinä menemään ainakaan päästöistä läpi noilla
     
  15. sirkus

    sirkus Gearhead

    Kyllähän ne säädöt hp tunerssilla saa itekki varmasti sellaseks et voi ajaa. Kannattaa konsultoida säätäjää ensin. Ja 80 menee kyl päästöihin helposti kunhan säädöt on kohdallaan. Mulla on itellä 1100cc ja menee etanolilla kattiarvoihin ilman katteja tosin -71 autossa ei päästöjän ees mittailla
     
  16. Joku random

    Joku random 1st gear

    Kuinkahan helposti tuo ohjainlaite mahtaa hajota?

    Poistelin lisäilmapumpun ja EGR vikakoodeja käytöstä, muutosten latauksen jälkeen bensapumppu ei käy normaalisti kun virrat kytkee päälle eikä auto lähde käyntiin startti pyörittää kyllä normaalisti.

    Vikakoodeja ei ole, kunnes latasin alkuperäisen tilan takaisin niin poistetusta EGR:stä tulee kyllä koodi.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tarkista HPTunersin skannerilla akkujännite/PCM:n jännite startatessa. Jos menee alle 10 voltin startti pyörittää kyllä mut ei lähde käyntiin. Tai sit vaan annat lisävirtaa ja kokeilet startata.

    Jos boksi on rikki antaa se vikakoodia P0606. Tai sit ei puhu mitään.
     
  18. Joku random

    Joku random 1st gear

    Tunersin skannerilla en löytänyt lainkaan PCM jännitettä.
    Tech 2 mukaan jännite on startatessa vajaa 11V.

    Muita vikakoodeja tosiaan ei ole kuin P0405.
    Eniten ihmetyttää kun polttoainepumppu ei käy entiseen tapaan kun virrat kytkee päälle, toimilaitetestillä kuitenkin toimii.

    Kierrosluku on vajaa 200 tuntumassa startatessa.

    Suuttimet ei tunersin mukaan aukea startatessa.

    Vielä unohtu mainita että vika tuli samaan aikaan kun kokeilin lisäilmapumpun sulaketta irti
     
  19. Joku random

    Joku random 1st gear

    Lisäki kierrosluku jää Techin mukaan kummittelemaan startin jälkeen 50rpm kunnes käyttää virrat pois
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jos tuntuu siltä että säädöissä voisi olla vika niin sit vaan takaisin se alkuperäinen säätö. Jos sillä starttaa niin sitten jotain on muokattu väärin (vaikka suuttimet onkin isommat).

    Jos ei, niin sitten on jotain muuta vialla.
     

Kerro tästä muillekin!