440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mää käytin omassa vanhassa koneessa noita lyhkäsiä niitä mulla on useampi sarja jouten jos joku tarvii, Oulussa ovat, on useempi sarja eri merkkisiä, oli 440 10 puristeisessa edelin kansilla kun ei ollut juurikaan tilaa normi tulpilla
     
  2. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Nonni, hyvä. Pystyks pistään mitään numerosarjaa? Oli vähä hankalaa löytää netistä. NGK:lla ko taulokkoo koitin tulkita ni vissiin tarvis olla joku bkm alkunen, muttei netti löytäny moista.
     
  3. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    Accel 416S
    Autolite AR3910

    tuo Accel on 73mm ja Autolite 75mm kierrehatun kanssa
     
  4. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Okei. Noi mun densot on 59mm koko pituus kierteen kanssa, eli on siis selvästi lyhyemmät. Täytyy siis laittaa ne keraamiset johdot.
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Keraamisten kehnous on se et ne on jäykät. Jos on todella ahdasta, voi olla et niit ei saa paikalleen, tai ainakin se on vaikeeta.
     
    Skigu tykkää tästä.
  6. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Tilasin noi ebayn keraamiset niinku varoiks, jossei saa muuten kestään. Vaihdan noiden nyt sulaneiden tilalle matalammat 90° päät noihin samoihin johtoihin. Niillä jää jo jonkin verran rakoa ja sit viä ne suojat päälle kunhan tulee. Sit se suoja pelti olis kans varmasti kova juttu, kunhan saa keksittyyn mimmosen kehittelee.
     
  7. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    on kyllä lyhkäsiä sitten
    tuo Accel on 49mm se mitta mikä jää kannesta ulos kun on paikoillaan ja reilun sentin lyhyempiä kun esim nuo NGK V Powerit mitä käytän nykyisissä kansissa
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kantsii muistaa et 440:n tulpankierre on alle 10 mm...
     
  9. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Sori, muistin väärin tulpan pituuden. Nyt mittasin ja 69mm on oikea mitta.
     
  10. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Rautakansis, mut eikö alu kansis oo se 18mm?
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Aftermarketis pidempiii, vakiona lyhyt.
     
  12. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Onko kokemusta millain tommoses quick fuelin 750 kaasaris pelaa lähes 1:1 välitys? Motti on 512 ja toi 750 tuplapummppu ehkä vähä pieni, ni parantaisko toi vai stumppako se tolla? Toisiois ei oo voimaventtiiliä.
     
  13. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Kokeilemalla varmaan parhaiten selviää, mutta esim. tunnel ramin kanssahan käy kahdella kaasuttimella sama ilmiö, että neljä läppää aukeaa yhtäaikaa eikä aiheuta ongelmia jos muut asiat kunnossa.
     
  14. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mitä muutosta haluat, tai oiretta korjaat? Millasilla spekseillä kone?

    Sinänsä 750 kaasari riittää kyl melko pitkälle
     
  15. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Lähinnä se etsais soppaa tarpeeks, ko tarvis vähä lähtee ajelee. Vissiin olis hyvä et pääsis nyt nokan sisäänajon jälkeen antaan vähä painetta männänrenkaille. Mottii ei tosiaan oo penkitetty, ni seokset voi olla mitä sattuu.

    Motti ihan perus 512 dual plane imusarjalla, kannet 300cfm ja nokkana mek laahuri n. 250 @050.

    Et kummalla asetuksella olis ns varmempi lähtee antaan happee. Eihän siin muuten olis muutaku koittaa vaa. Vai kuin kriittinen toi männänrenkaiden sisäänajo sit on ja millai hyvä olis nyt tehä täs tilantees
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Voi vaatia toisioon pv:n, jos muuttaa 1:1. En kyllä männänrenkaiden sisäänajon näkökulmasta nää tossa kauheesti pointtia. Isoa vaihdetta silmään, ja läpät polkimesta auki.

    Kaasarin koko nyt ei mikään kovin (liian) pieni tuollaiseen ole. 2-tason kans vois olla et isompaakin vois käyttää. Viimeks kun kokeilin dynossa miedossa 499 kokoisessa bbm stroukissa 750cfm hp sarjan tuplapumpun ja 1050cfm 4150 sarjan hp tuplapumpun kaasarit, nii 750 kokoisella oli 619hv ja isommalla 625hv. Pienemmällä oli keskiarvovääntö parempi. Toi 1050 oli 1.6" venturilla ja 1 3/4 läpät.
     
    Muokattu: 11.3.2024
    Skigu tykkää tästä.
  17. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Okei. Onpa ollu tosiaan pieni ero kaasareis. Hyvä näin. Sit toi mun quick fuel 750 ss pitäs olla ihan ok..
     
  18. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Nonni, motti rokkaa toistaseks hyvin.. Turbiini on nyt vaan liian korkea stallinen niinku vähä epäilinki. Nyt turbiini on tci 142200https://www.summitracing.com/parts/tci-142200 Eihän toi nyt oo vakio turbiinista tehty? Tarkotus olis tosta teettää jos vaan on vahvempi ku orkkis.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Todennäköisesti se on heikompi kuin orkkis. Stalli ei niinkään oo se tekijä nois turbiineissa, vaan laatu ja miten ne on tehty. Noi paskabulkkiturbiinit tuppaa olee sellasia luistavia varsinaisen stallin alapuolella.

    Itelle kertoo jo se et joku myy turbiinia tietyn stallisena sen, et kantsii kävellä ohi. Riippuen voimasta, painosta, välityksestä jne, saman turbiinin stalli voi olla aikalailla mitä hyvänsä erilaisissa vehkeissä. Vähintäänkin pitäis olla tiedossa momentti millä se jonkin stallin antaa.

    Mä oon tykänny tilata customturbiineja ihan auton tietojen ja käyttötarkoituksen mukaan. Vähän, mut ei kovin oleellisesti kalliimpaa ku noi "kaikille sopivat". Tilaaminen on toki hankalampaa kun ei taida monet niitä tänne välittää.
    Korkeestallinen turbiinikin voi olla sellanen, ettei se eroa juuri vakiosta normiajosta. Itellä on vuosien kokemuksia katuajoista 6000+ stallisella turbiinilla 3.23 vällärillä ilman ongelmia.

    Kisavehkeessä taas sit sellanen on/off tyyppinen toiminta voi olla helpompi etenkin pikkuvääntösen moottorin kanssa. Siinäkin noi bulkkipaskat tuppaa luistamaan aivan järjettömästi sit siel stallin yläpuolella.
     
  20. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Mulla on just tuo TCI:n limppu tuossa omassa kikottimessa. Kävi joitakin vuosia sitten TH Maticilla tarkastuksessa ja muokkauksessa. Tehtiin sillon vanhan moottorin spekseillä. Hyvin on ainakin minulla kestänyt niin vanhalla 493:lla ja tuolla nykyisellä 572:lla. On ajettu kadulla, liimaradalla kuin lentokentillä. Ja edellee on tarkotus jatkaa samalla.
     

Kerro tästä muillekin!