Seksi vie ja taksi tuo.. Yleinen pirssiketju

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 15.1.2022.

  1. eeko

    eeko Gearhead

    Savannin pojat asialla?
    -eeko
     
    esmi ja kerkko tykkäävät tästä.
  2. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Kun kamelinajokortin voi nykyään suoraan kääntää EU ajokortiksi, niin tuollaiset tilanteet ovat ymmärrettäviä. Kameli olisi mennyt tuostakin ihan helposti.

    ................................................................................

    Menneiden aikojen taksiautomuistoja aikaväliltä noin 1970-2010, jolloin joka tolpalla oli Mercedes diesel ja kuljettajana ammattilainen, johon pystyi aina luottamaan. Mutta jotkut valitsivat tuolloin työkalunsa toisin. Eli mitä kaavasta poikkeavia taksiautoja on tuolloin Suomessa nähty?
    Tässä itse nähtyjä ja valokuvissa näkemiäni:

    Fiat 128
    Fiat Argenta
    Lada 2105
    Lada Samara sedan
    Mazda 121
    Mitsubishi Lancer
    Moskvitsh 2140 (juttu klassikot lehdessä)
    Peugeot 305
    Renault 9 ja 14

    Viestiketjun alkupäässä olikin mainittu taksikäytössä olleita USA autoja 1980-90-luvulla.
    ....................................................................................
    Pari sivua taaksepäin surettiin New Yorkin kadonneita taxi Ford Crown Victorioita. Sama murheellinen havainto Singaporesta, jossa vielä joitakin vuosia sitten lähes kaikki taksit olivat Toyota Crowneja. Erittäin hyviä ja mielelläni maksoin hyvästä kyydistä. Ei olisi voinut uskoa, että ne oli "vaan" Toyotia. Nykyään Singaporen katukuvia katsoessa kaikki Crownit on korvattu jollain mitäänsanomattomilla perunanpuolikkailla. Mahdollisesti jonkun ympäristödirektiivin vuoksi? Mitähän Crowneille tapahtui...?

    Edit: Google kertoi, että Crownit meni romuksi kiristyneiden päästörajojen vuoksi. Eli ikiliikkuja Crownin korvaaminen kertakäyttöpulkalla oli siis ympäristöteko...

    [​IMG]

    https://www.straitstimes.com/singapore/transport/end-of-road-for-last-crowns
     
    Muokattu: 12.1.2024
    japetalk, leivonharri ja kerkko tykkäävät tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Fiat Argentan kyytiin kun pääsisi.

    Tuommoinen vanha taxi-tojota menisi ruosteettomana vielä monta talvea täällä pohjolassa.
     
  4. homer

    homer Double Gearhead

    ................................................................................

    Menneiden aikojen taksiautomuistoja aikaväliltä noin 1970-2010, jolloin joka tolpalla oli Mercedes diesel ja kuljettajana ammattilainen, johon pystyi aina luottamaan. Mutta jotkut valitsivat tuolloin työkalunsa toisin. Eli mitä kaavasta poikkeavia taksiautoja on tuolloin Suomessa nähty?
    Tässä itse nähtyjä ja valokuvissa näkemiäni:

    Fiat 128
    Fiat Argenta
    Lada 2105
    Lada Samara sedan
    Mazda 121
    Mitsubishi Lancer
    Moskvitsh 2140 (juttu klassikot lehdessä)
    Peugeot 305
    Renault 9 ja 14

    Omalta kotiseudulta muistan ainakin nämä:

    Saab 99
    S-mallin Lada (siis se nelilamppuinen)
    Mazda 323
    Volvo 460
     
  5. HSV-88

    HSV-88 2nd gear

    Mazda 121... mulle jäänyt muistikuva, että tää oli taksarin vara-/kakkosauto. Pääasiassa ajot Chevrolet Capricella. 121 täytti just jotkut strategiset sisätilan mitat, joita takselta vaadittiin. Ilmeisesti tavaratilalta ei vaadittu mitään, kun semmosta ei varsinaisesti tuossa ollut.
     
  6. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Meinasin laittaa kuvan "hienosta" "taksista". Tai no erikoista taksin näköisestä. ( Pontikkaa taksi ) Mut sit hoksasin. Et en osaa liittää kuvaa joten se siitä ajatuksesta.
     
  7. Tässä, kun persialaiset on taas ollut otsikoissa, niin onko kukaan huomannut, että kuvissa näkyy Peugeot 405 takseja, vaikka kuinka paljon. No ei ihme, kun Iran Khodro on niitä valmistanut Wikipedian mukaan 1992–2020.

    Tässä yksi myyntilmoitus (?):

    Peugeot 405 dual-fuel GLx taxi, 2013

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Yksitoikkoinen on taksikalusto Mauritaniassa. Maassa lienee miljoona W201, W124 ja W 202 Mersua, jotka törmäilee säännöllisesti toisiinsa. En ole löytänyt syytä miksi suurin osa maan henkilöautoista on juuri näitä ruttuisia Mersuja. Ja milloin ne on sinne hankittu. Sama ilmiö Kambotzhassa, jossa 15 vuotta sitten liikenteessä ei juuri näkynyt muita autoja kuin 1993-2000 mallin Toyota Camryjä. Ottaen huomioon maan poikkeuksellisen köyhyyden, niin miten ja mistä maahan tupsahti hyvin lyhyessä ajassa parisataa tuhatta uudehkoa Toytoa Camryä? Kuka niitä on pystynyt edes ostamaan ja kävellenkö ihmiset ennen Camryä liikkui? Paikalliset eivät osanneet kertoa miten maa oli hetkessä täyttynyt Camryistä.
    Tässä katunäkymää Mauritaniasta. Mersuja riittää:
     
  9. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Onko tämä sattumalta Pihtiputaalla? Sellainen joka on välillä kovakattoinen ja välillä avo?
     
  10. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Joo sama auto. Nyt tosin vähän purettuna
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  11. Kun Intia on otsikoissa, niin näyttää katukuvassa olevan vieläkin Hindustan Ambassadoreita, joita tehtiin 1957–2014.

    Tässä kuva Wikipediasta:

    [​IMG]
    Ja tässä Indepentista 10 vuoden takaa:

    One place where the Ambassador remains strong in numbers is the city of Kolkata in West Bengal, where more than 33,000 black and yellow-painted models are used as taxis. Many of them are ancient and have been repeatedly repaired. Owners and drivers of Ambassadors say that, because of the vehicle’s relatively simple design, they are easy to fix, and parts have been readily available.

    [​IMG]
    Kolkata is the Ambassador’s last remaining stronghold, where 33,000 of the cars are used as taxis (EPA)
     
    Muokattu: 19.4.2024
  12. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Aivan hirveä auto matkustaa pitempää matkaa. Penkit ovat samanlaisia, kuin olohuoneen sohvat 40-50 luvulta. Muhkean näköisiä mutta kamalia istuttavia.
     
  13. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Tuolla sohjossa ajellessa tuli mieleen ala-aste ja taksikyydit. Perukassa oli muuan vanha herrasmies joka hoiti koulukyytejä Volvo kalustolla. Siihen aikaan tietty Volvot oli vielä takavetoja. Itse autoilijan kyyti oli suht rauhallista mutta parasta olikin talvella kun autoilijan poika oli tuuraamassa. Kyydithän kulki suurimman osan mutkaisia hiekkateitä. No mehän aina tälle nuoremmalle kuljettajalle että eikös sitä ajettas vähä sivuluisussa. Ja sehän passasi kuskille. Pitkiä luisuja mentiin ja kaikilla oli mukavaa. Nykyään varmaan olisi lööpeissä ja oikeudessa..
     
    kerkko tykkää tästä.
  14. Ehkä se tarvitsee pientä tuotekehitystä, niin siellä jaksaa istua varttimailin..;):cool::D. Jotenkin näin:

    [​IMG]
     
  15. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    eeko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!