Pisaralle pisimmälle vinkkelikasilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 3.12.2022.

  1. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Kulutuksia en jaksa mittailla,kunhan suurinpiirtein pysyy "normaalissa haarukassa".Mutta sen olen huomannu,että Rambler Americanissa meinaa tankki pikkuhiljaa täyttyä,kun tankkailemassa käy:),vaikka on "viritetty" Jeepin 2-kurkkuisella imusarjalla ja jollain Holleyn kaasarilla.
     
  2. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    Matka-ajossa 14,1 l/100km, mitattu 330km matkalta bensamittarilta mittarille. Puolet tuosta matkasta motaria Hki-Tre tasaista matkavauhtia (noin 110...120 km/h).
    Kone peruskorjattu 440 cid Mopar RB, uudet vakiota kevyemmät männät ja kiertokanget, imusarja Edelbrock CH4B, kaasutin Holley Street Avenger 670 cfm, tuplaputket, laatikko A727 Torqueflite, perävälitys vakio 2.76. Auton katsastuspaino 2150 kg.

    Minusta tuo menee vähällä, noin isoksi autoksi.
     
    MJF, impala67, SauliK ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Vanhan vitsin mukaan viritys on onnistunut, kun tehoa 30% vähemmän kuin alunperin.

    Nyt voi sanoa, että viritys on onnistnut ihan oikeasti, kun bensaa menee 30% vähemmän kuin alkuperäisessä.
     
    impala67 tykkää tästä.
  4. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    Joo, säädöt on kyllä kohdallaan. Mutta taitaa tuo ”aavikkoperäkin” vaikuttaa. Bernerin tuomissa Suomi-autoissa oli yleensä 3.23 perä, kun se lähtee valoista liikkeelle vähän pirteämmin. Kääntöpuolena oli isompi kulutus, matka-ajossa esim. tällä autolla se oli 16,7 l/100km. Silloiselle asiakasryhmälle sillä ei ollut mitään merkitystä.
     
  5. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Hehee, aika samoissa painoissa kuin ID4 isolla akulla. Keijukaisia, molemmat.
     
    NY4dHT tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vähillä menee toisten autot. Mun Coronet stw -76 (360) vei keskimäärin jotakin 23-24 litraa satasella. Joka ainoa tankillinen tuli vv 88-94 kirjattua ja matkamittari näytti suurin piirtein oikein. Pisaralla pisimmälle vetoja tuli tehtyä harvoin. 12,8 litraa taisi olla molemmat yritykset. Mänttä-Vilppulasta stadiin. Toinen oli semmonen rekan imussa ajelu. Toisessa ohitin kaiken, minkä kohtuudella kerkisin. 2,7 perä ja A999 turbiinin 2500 stalli vähän riiteli keskenään, joten alle 100km/h keskinopeuksilla luisteltiin enemmän jos isommissa vauhdeissa sitten vähän ilma vastusti menoa.
     
    NY4dHT tykkää tästä.
  7. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Isäukolla oli pitkään 1990 K5 Blazer 350 + manuaali. Perävedolla ajellen pitkän aikavälin kulutus enimmäkseen maatieajossa oli 15 l huitteilla. Ajotapa aika maltillinen, sitä ajoi mitä rajoitus antoi periksi.
    Miten tämä vertautuu muiden vastaavien kulutukseen?
     
    impala67 tykkää tästä.
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ramcharger 70-luvulta, 32" allterrainit, pikkulohko 318, 2-kurkkusella ja nelilovisella manuaalilla, aika samoja lukemia- harvoin oli alle 15 tankkausten välillä, silti yllättävän vähällä ottaen huomioon laitteiden korkeudet ja "aerodynamiikan"...
     
  9. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Joo, ilmanvastuskerroin näillä lienee samoilla lukemilla vaatekomeron kanssa.
     
    impala67 ja eeko tykkäävät tästä.
  10. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    200 km josta 60 km kelirikkoista pehmeää kuoppaista pikkutietä, loppu 80 rajoituksella olevaa = 15,3 näytti keskikulutusta.
     
  11. 1320

    1320 Gearhead

    Mä mittasin Ramblerin bensankulutuksen vähän sen jälkeen kun olin ostanut auton. Ei muuten, mutta ihmettelin et tässä autossa on oltava jotain vikaa kun sille ei bensa maistu.:poff: No, 10L satasella seka-ajossa enkä yrittänyt ajaa mitenkään pisaralla pisimmälle-tyylillä, ei huono mielestäni.

    Ihan kivahan se on että jää rahaa johokin muuhunkin, Rambleriinkin on tullut mun omistusaikana kuitenkin joka vuosi yli 25 000 kilsaa mittariin.
     
    4337, faikku66, 6PPC ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Jotta maailma ei olisi liian vakava, niin hiukan mainosta kehiin:

    [​IMG]

    Enpä nyt muista, että virinokkia on kaupattu taloudellisuudella..:cool::cool::cool:

    Mainoksen mukaan siis 1979 Monte Carlo 305 koneella on mennyt Cranen nokalla 22.87 mpg = 10.28 l/100km ja Compin nokalla 1.14 mpg:tä huonommin, eli 21.73 mpg = 10.82 l/100km.

    Uskoo, ken tahtoo, mutta ainakin HAMB:ista löytyy yksi tyytyväinen käyttäjä:

    It's a Crane Econopower 272 that I bought new in the '80s. One of my favorite cams, nice idle and good power and economy. And it still looks and works fine, no problems on the break-in.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mutta virinostajia kaupattiin...ainakin epäsuorasti.

    Siispä Rhoads Lifters; niin kasaria kuin voi olla, mutta eiköhän ne tainnu jopa toimiakin ihan hyvin:

    [​IMG]

    Tässä juttu aiheesta vuodelta 1985:

    https://www.motortrend.com/features/the-smart-lifter-november-1985-982-1262-66-1/
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  14. Muistan nuo Rhoadsin vuotavat nostajat. Ehkä jollakulla täällä oli niistä kokemustakin?

    Hiukan tuohon Craneen palatakseni, niin ilmeisesti myöhemmin sen nimi oli Powermax:

    This line of cams has had several names over the years. Econopower, HMV (hydraulic max velocity), and now they use powermax. Off the top of my head there are 5 cams in this lineup, although the 266 didn't come out until much later than the others.

    248/260, 192/204@.050, .400/.427, 112lsa
    260/272, 204/216@.050, .427/.454, 112lsa
    266/272, 210/216@.050, .440/.454, 114lsa
    272/284, 216/228@.050, .454/.480, 112 lsa
    278/290, 222/234@.050, .467/.494, 114lsa


    Ehkä ekonominen (ja ekologinen?) nimi ei ollut tarpeeksi myyvä?
     
  15. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Amc:n V moottorissa rajoitetaan joskus toisen puolen nostajaöljykanavan virtausta jotta saadaan enemmän virtausta puolelle josta kampiakselin saa voitelunsa. Yleisestikin nostajakanavissa saattaa olla erilainen paine joten noilla vuotavilla saadaan eri puolille eri asteiset nokat? Nuo eco nokat lienevät nopeampiramppisia jolloin pienemmillä perusasteilla saadaan kohtuulliset tehot ja suhteessa suurempi dynaaminen puristus.
     
  16. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta yhdellä vetteharrastajalla oli vuosimallin '96 LT-4:ssa noi Rhoadsin nostajat, kun "tavallisilla" nostajilla ei saanut päästöjä kuriin vähän rallimmalla nokkakepillä. Noilla vuotavilla nostajilla sai sitten menemään vähäpäästöisen rajoihin.
     
  17. Tämä ketju alkoi Edelbrockin S.P.2.P imusarjoilla. On näköjään myös aikoinaan mainostettu polttoaineen kulutuksella:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. l062059

    l062059 Gearhead

    Nuo rhoadsit on ihan toimivat. On ollut muutamassa koneessa... sbc ja sbm... Täytyy puristuksia ja nokkaa valitessa oikeastaan jo päättää laittaako niitä ja jos laittaa, niin laittaako vain pakopuolelle vai molempiin. DCR saattaa mennä kovin korkeaksi, jos imuventtiilin sulkeutumista aikaistetaan 15 astetta matalilla kierrosnopeuksilla. Pakopuolella matalilla kierroksilla leikkaa kivasti overlappia enemmän normiajoon (mitä se nyt kullekin tarkoittaa) sopivaksi, eikä HC karkaa yli tuhanteen ppm... Laittasin rhoadsien kanssa tiukalla 108 LSA:lla olevan nokan, kun se sulkee pakosen 10-15 astetta aikaisemmin. Nyt on pickupissa 10,5:1 350 sbc rhoads rullanostimilla, vortec kansilla, omalla CPI ruiskulla sekä Melling 22280 nokalla HC alle 600ppm katsotaan K3500 kuorkin kulutusta, kuhan saa leimattua.
     
  19. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Itte meinasin tollasia laittaa 413 mopariin. Vissiin on 10 ythteen puristuksia ja vähän liian iso nokka kadulle. Kokeillaan kumminski. Niin, nuohonhan oli vissiin vakiona 361 moottorilla nuukimpia vuonna 61 , ellen väärin muista.
     
    Muokattu: 27.4.2024 klo 04:21
  20. Huomasinpa, että Edelbrock on tehnyt tämmöisen bensansäästöimusarjan myös rec port BBC:hen. Mitähän järkeä siinä sitten on ollut..

    No semmoisen ei niin hyvä kuntoisen saa halvalla Ebaysta:

    Edelbrock 3340 BB Chevy SP2-R Rectangle Port Intake, Dual Plane & Flange,EGR

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!