Käyttöauto hakusessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja jykä hyvinkää, 4.4.2024.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tuo on sitten sähköauto...

    Odottakaa hetki, käyn hakemassa popcornit valmiiksi ja odotan keskustelun eskaloitumista :D
     
    teippi-mikko, Catiska, jänis2 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ai taasko ne munaavat pikku säästöllä hyvän idean!

    Mersu USAssa teki saman '80 luvun alussa ja sai valtavasti negtiivista mainetta 380SL "lippulaivasta" kun yksiriviset jakopään polkupyörän ketjut paukkui. Ja kone.

    https://ppembzparts.com/i-30510982-mercedes-timing-chain-kit-single-row-1981-1985-107-126.html

    Mutta syntyi hyvä bisnes yksityisille :)

    https://www.adsitco.com/mercedes-parts/dual-timing-chain-kit/
     
  3. grantorino

    grantorino Gearhead

    VW kuuluu aina valita hihna koneella, kummallista kun jotkut ostavat tuon ketju aikakauden autoja, joka oli lyhyt jakso. Ennen ja jälkeen on aina ollut hihnakäyttöinen jakopää joka kestää ajoa.
     
  4. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Tätä Volvon "kestävää kehitystä" olen ihmetellyt. Sukulaisilla oli reissutyöautoina 1980-1990 luvulla Volvo 240 malleja. B200 moottorilla. 600 000 km oli se raja, jolloin alkoi moottorit väsyä, perä ääntää ym vanhuuden ongelmia ja sitten auto vaihtoon. Mutta ne kulki sittenkin. Ei ollut vikavaloja estämässä katsastusta.
     
    kuutio tykkää tästä.
  5. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Volvon laatu otti aika ison stepin alaspäin kohti muiden autojen laatutasoa kohti kun se siirtyi Fordin pohjalevyn käyttöön joskus 2007. Pattikylkisten kanssa pääsi vielä aika pitkät kilsat kohtuullisilla remonttikuluilla (2.4D ja D5 mustakantiset pannut).
     
    Muokattu: 13.4.2024
  6. AVRO

    AVRO Gearhead

    Tässä pitäis ehkä kuitenkin eritellä todelliset isot ongelmat ja pienemmät "kulutusosa" menekit. Henk koht en pidä tätä pyöränlaakeri/pallonivel/tukivarsi showta minään valtavana ongelmana, nämä ovat kuitenkin tehtävissä kohtuullisen vajavaisillakin pajakamppeilla eikä yleensä maksa yli puolta auton käypäisestä arvosta vaikka kävisi ihan korjaamolla.
    Sen sijaan monia merkkejä vaivaavat todelliset ongelmat pitäisi pystyä haarukoimaan ettei mene ostamaan jotain mallia jossa on juuri ne mahdollisesti katastrofaaliset ongelmat.

    Jakopää joka ei kestä ja on vaikka siellä koneen takapäässä, porsiessaan vie koneen mukaan hautaan/etukäteen tehtynä voi maksaa luokkaa 3k€. Kammen laakerointiongelmat -> täystuho yhtäkkiä jopa alle 200tkm ajettuna. Sylinterien/männänrenkaiden ongelmat, rupeaa menemään litrakaupalla öljyä ja samalla menee mukavasti katti tai hiukkaspönttö uusiksi. Pahimmillaan korjaus on uusi moottori.
    Urea systeemit oma lukunsa, näiden kanssa viimeistään katsastuksessa big problem jos ei toimi ja jotkut merkit jää tienpäälle jos erehdyt sammuttamaan vaikka tankkauskäynnillä ureasysteemin ollessa tyhjä/rikki! Korjaus saattaa olla kalliskin.
    Lyhytkestoiset hihnat, jako-,tai moniurahihnat. Näiden kanssa pärjää, ehkä, mutta on oltava hereillä ja vaihdeltava etupeltoon ettei käy hassusti. Pikkuhihna menee keulimaan jakohihnan koteloon ja riitähän siinä tulee, huonon lopputuloksen kanssa.

    Jotkus merkit kärsivät edelleen vakavistakin ruosteongelmista, erityisen kiusallista on esim apurunkojen ja/tai tukivarsien syöpyminen. Apurungon uusiminen uudehkossa autossa voi tulla kalliina yllätyksenä.

    Saastelaitteet yleensäkin on helposti arvoitus, kustannuksien ja kestävyyden kannalta? Näissäkin se pärkkeleellinen nieppi että useimmat toimii aika hyvin kun autolla ajaa runsaasti ketjun aloittajan tapaan, toisaalta voi olla joku perusongelma joka kiusaa useinkin. Paljon ajavalla ei ole mahista seisottaa autoa korjaamolla tai odotella jotain pirun anturia päiväkausia, meillä oli tuossa joitakin vuosia sitten ralli kun ajettiin pahimmillaan 45tkm/v yhteen autoon. Tämä oli perustoimiva diesel Volvo vuosituhannen vaihteesta, jollain vikasimulaattorilla olis tullut itku silmään kun käytännössä 7p/vko oli kahdella ihmisellä ajoa kymmeniä kilometrejä päivässä.

    Onneksi ei ole tarvinnut ihan oikeasti etsiä uutta autoa kun noi vanhat kotterot toimittavat hyvin ja luotettavasti edelleen. Lievää tuskaa tunsin kun frouva käski etsiä jonkun tuoreehkon auton, talouden neiti 18v käyttöön. Ongelma oli juurikin se kun todella paljon merkkejä karsitaan heti listalta, luomatta ajatustakaan niille. Sitten piti olla kohtuullinen kulutus ja ulkomitat, eikä kohtuullinen tarkoittanut tässä yhteydessä isoa. ;)
    Tässä kävi sitten lopulta niin että pihaan eksyi tommonen Tojon Auris bensakoneella, eikä neiti edes halua ajaa sillä vaan omi frouvan Volvon ja frouva ajelee nyt sillä Tojolla. Tuohan on perustoimivan oloinen kampe mutta meluisa ja muutenkin semmoinen rimpula, toki Volvon ja erään nimeltä mainitsemattoman Imperiumin nelivetotonnikeijun jälkeen kaikki tuntuu peltitynnyriltä.
    Eikä toi Tojo ole edes mitenkään erityisen pieniruokainen, siihen nähden mitä se antaa. Frouva kielsi ostamasta esim Volvoa koska ne vievät paljon bensaa, ero ei nyt loppupeleissä ole kovinkaan suuri. :confused:
     
    impala67 ja faikku66 tykkäävät tästä.
  7. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    Ny Kenellä o AUDI ni kannattaa kilpailuttaaaa !
     
  8. CDV

    CDV Gearhead

    Itse olisin varovainen näiden ad-blue aikakauden dieseleiden suhteen. Hävyttömän paljon on ongelmia näissä uudemmissa dieseleissä päästöjärjestelmien kanssa ja rahaa palaa sitten korjauksiin. Pitkässä juoksussa voi bensa/hydridi tulla edullisemaksi kokonaiskuluiltaan.
     
  9. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ittellä on /oli 2001 mallin S320d ,,, Ilmajouset voi olla ongelma, menee alle 5 litraa sataselle, dieseliä matkassa mennentullen. Kiihtyy sataseen REILUSTI alle 10 sekunnin Herraskainen kyyti.
     
  10. smgt

    smgt 3rd gear

    Harmi kun tiisseli oli kriteerinä. Mulla olis 04 poliisi vici myynnissä. On luotettava, tarvittaessa halvat osat ja tilava.
    Hyvä käyttis siis.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  11. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mulla on 2017 perusmallin E mersu, sitä uudempaa korimallia (w213), eli e200d sedan. Tuommoista uskallan suositella, mulla on ollut useampia niitä edellisten korimallien edustajia (W211 ja W212) ja tässä uudemmassa on luotettavuus ja kulutusosien laatu parempaa luokkaa. Ollut mulla puolitoista vuotta eikä vielä ainuttakaan vikaa. Kirjoitan tämän silläkin uhalla että kohta joku kirjoittaa että mersun miehet ei vikoja tunnusta :rolleyes: Mulla on ollut monta ihan paskaa mersua, enkä niitä ylistä. Jos on pakko olla farmari, niin joudut pelkäämään ilmajousia takana.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  12. impala67

    impala67 Double Gearhead

    käyttökelposia jenkkilosseja 90-luvulta 2000 luvulle asti saa niin pilkkahintaan, etten viitsi ankeilla eurokinnereillä. siksi vain uudehkoja lotjapaskoja käyttiksinä. simppeleitä halpoja sekä kestäviä. tosin uusin on 2013...etten ihan 10 vuotta nuoremmista (vielä) tiedä mitään.
     
  13. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    Paljonko Impala67:lla tulee jenkkilossiin kilometrejä vuodessa? Kuten aikaisemmassa kirjoituksessani kerroin, niin kilometrejä tulee sen verran, että amerikkalaiset ei minulle tule kyseeseen, koska vie liikaa polttoainetta. Ei ole tarpeeks hyvä palkka.
     
  14. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    Tälläistä keskustelua toivoinkin, rehellistä kehumista/haukkumista omista kokemuksista.
    Mä tuskin olen ainoa amerikanautomies joka joutuu ostelemaan tylsiä nykyaikaisia, taloudellisia ja toivottavasti luotettavia autoja. Vikoja on ollut autoissa aina, mutta eri vuosikymmenillä erilaisia..
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kaikella kalustolla johon kuuluu mopoja kesällä on ajomäärä pauttiarallaa yli 30tkm- salaisuushan on siinä, ettei ole pääomaa laskennallisesti mitään kiinni muuta kuin mitä huoltoihin ja polttoaineeseen menee... mutta oon vastavirtaan uiva kiiski, tiedetään.
     
    Akit tykkää tästä.
  16. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Jos on jo päättänyt, että joku noista kolmesta mallista se seuraava on, niin sitten vaan pitää päättää mikä on mieluisin. Käydä kuitenkin noilla merkkifoorumeilla selvittämässä, mitkä on ne akilleen kantapäät. Tuntuu yllättävän monessa merkissä olevan jakoketjuongelmia eikä ne näytä olevan halpoja.

    Mut hyvähän on nettiautoakin selailla, laittaa sen budjetin yläpään ja kattoo mitä sillä saa. Ja käy kokeilemassa myös ehkä noidenkin valittujen mallien sijaan jotain muuta, tiedä vielä löytäisikö mieluisamman.

    Mut jos mersulla haluaa ajaa, niin sitten ajaa.
     
    impala67 tykkää tästä.
  17. smgt

    smgt 3rd gear

    Itelläki vaan jenkkejä nyt pihassa. Eikä se kulutus ole aina ongelma. Vicillä ollu keskikulutus mun ajalta semmonen 11 ja reissuissa menee 9. Kun ei maksa joka kuukausi 400euron lyhennystä, niin auto saa kuluttaa pari litraa muita enempi.
     
    impala67 ja Akit tykkäävät tästä.
  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    sama logiikka.
     
  19. impala67

    impala67 Double Gearhead

    jeps. toki sitten kun on päättänyt merkin, kattoo sitten vain niitä. mutta kannattaa ainakin vilkaista mitä ajatellulla sijoituksella saa. kympilläkin on huimasti valikoimaa jos ei rajoitu liikaa vuosimalleihin tai ajettuihin kilometreihin. ne meinaa toisilla autoilla enempi -toisilla vähempi, kohta neljättä sataa tuhatta menossa...
     
  20. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Mulla tulee vuodessa kilsoja noin 30-35000, joten pieniruokainen diesel hakusessa."

    Ehkä aloittaja, tai joku muu, tietää kun Google ei löydä;

    Onko museoikäisillä dieseleillä verovapaus kaikista diesel ym veroista?

    Jos on sellainen ehkä sopisi aloittajallekin?

    Itse jos en osta matkailu- tai "retkuilu" autoa ajattelen vetojuhdaksi museoikäistä dieseliä. Muuten en niistä välitä yhtään.
     

Kerro tästä muillekin!