Duster ohjaus(tehostin)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja jansku83, 24.4.2024.

  1. jansku83

    jansku83 1st gear

    Moikka

    -72 duster kyseessä...
    Oisko miten hankala rakennella kyseiseen vehkeeseen ohjaustehostin?


    Mikäli joltain sattuu löytymään sopivat osat turhanpanttina niin voisin ostaa pois
     
  2. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Ei vaikea,onko 6/8? Tarvitset vaan rattiakseliin tehostetun koplinkin,siivapyörät,pumpun kilkkeineen,letkut ja simpukan Rattiakselia pitää vähän kopauttaa sisäänpäin isomman simpukan takia ja sitten tulee a-bodyn murhe,vasemman puolen pakosarja.Pitää olla oma valosarja koska ottaa trukkisarjoilla ohjausakseliin kiinni,sama halvoilla peltisarjoilla(jolloin keula pitää olla aika ylhäällä )Oman mausteensa soppaan tekee moottorinkorvakot.Jos 6:sta muutettu 8:lle niin kuinka likelle rakentaja alkuperäistä koneen paikka saatu
     
    jansku83 tykkää tästä.
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tai jos kelpaa sähköinen, niin rattipylväs saksaan (vai minne se oli) ja ne tekee siihen pylvääseen sähköisen tehostuksen....
     
    Rannis ja kerkko tykkäävät tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tällä tai sillä alakerran foorumilla on ollut esillä earlyyn sovitettu Opel Corsan sähkötehostin. Tarvitsee koneistusta ja taitoja semmosen tekemiseen.
     
  5. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Ei Corsan tehostimen laitto rattiakselin väliin tarvii mitään koneistusta. Nivelet alapäähän ja yläpäähän sit hitsaa akselin pätkän jotta saa vanhan ratin käymään. Ja tarvii jonkun ohjaimen ettei ole aina täysillä tehostamassa. Laitoin tollasen karmann ghiaan. Noita saa ebaystä alta 150€ ja noin 50€ ohjaimeen. Nopeuden mukaan säätyvä tarttee sit jonkun hammaskehän ja kortin jolla trimmaa pulssit sopivaksi.
     
    kerkko ja jansku83 tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se oli siinä havainteessa istutettu orkkikseen earlyn rattipylvääseen, joka oli katkaistu jostakin kojelaudan alta. Loppupätkässä tulipellin jälkeen on sitten yksi nivel antamassa korin elämisen montuissa olemaan tukeutumatta rattiakseliin koko voimallaan.
     
  7. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Mulla olis yariksen tehostin 45200-0d090 jouten. 130€.

    Yks corsan tehostin josta puuttuu boksi, 60€.
     
  8. jansku83

    jansku83 1st gear

    Vaatikohan asennus kuinka paljon rakentelemista?
     
  9. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Jaa-a, en osaa sanoa mikä luokitellaan isotöiseksi näissä rotteloissa mutta tuolla on joku jo laittanu yariksen tehostimen https://www.forabodiesonly.com/mopar/threads/electric-power-steering.419859/page-2

    Mut huomasin että sulla taitaa olla simpukka siellä niin ei toi oikein sovellu siihen hyvin koska simpukassa pitää olla pikkasen väljää ettei se kulu liikaa niin tuo sähköinen tehostin tulee hiukan oudon tuntuseksi sillon. Jos ton simpukan tilalle saa mitenkään menemään hydraulista tehostajaa niin ehdottomasti sellanen. Sitähän voi ketterästi pyörittää Volvo C30 sähköpumpulla. Tai sit virkkaa hihnan ja pumpun. Mulla olis muuten yks uusi Isuzun pumppu jouten kiilahihnapyörillä.

    Jos ois mun auto niin heivaisin simpukan helvettiin ja laittaisin tehostetun hammastangon. Vähän enemmän työtä mut palkitaan kyllä ajettavuudessa.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sähköpumpulla voimautettu tehostettu simpukka, joka ei ole Moparin "constant control" voi olla se oikea tie. Jossen ole tähän manuaaliin iän tuomien omien nivelieni kulumien takia iloinen, niin se moparin oma tehostettu on niin kummallisen tuntuinen mun käsissä - vrt esim vuosikausia ajamani vanha Ford, etten halua semmoista tehostusta.

    Mut todennäköisesti menee tommosenaankin. Eihän tällä ajeta kuin paraatiajoa.
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Moparit on todella ylitehostettuja, onhan se kiva pyöritellä pikkurillillä rattia, mutta ei siinä mitään tuntumaa ole. Eikös noihin ole laitettu prikkaa yms väliin paineen rajoittajaksi.
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  13. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    -72 custom dartilla huomasin joskus liukkaalla kelillä, ettei siinä pysynyt tehostus mukana äkkiliikkeissä, vastaheitoissa. Jos todella nopeasti pyöritteli rattia niin se suunnanvaihdossa "jäykistyi". Olikohan vika vai ominaisuus?
     
  14. jansku83

    jansku83 1st gear

    Mullakin ongelmana olkapään nivelrikko
     
  15. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

  16. Tartteeko se jonkun ohjaimen. Tässä minusta heebo on ilman:



    Wiring:
    Big brown - ground
    Big red - power (use 70 amp breaker)
    Little brown - not used
    Little black - ignition power, switched
    Little blue - switched power, best to wire to get power just after the little black, this will turn the pump on faster. (factory off alt charge light)
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aina sen yhden sähkömoottorin ohjaimen jostakin kyhää. Jossei muusta niin Aliexpressin suunnilleen vitosen hintaisesta DC-moottorin ohjaimesta muokkaamalla.
     
  18. Esaa

    Esaa Gearhead

    Jonkunlaista ohjausta käytennään ettei startatessa vielä tehostinpyöri, mutta corsan tehehostimessa käytetään tehon säätöä.
     
  19. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Tarttee ohjaimen kun esim. Corsan tehostin on täysillä tai n. 75% jos ei tuuppaa pulssia sisään. Yaris toimii sit can väylällä ja ohjain komentaa sille "nopeutta". Noita ohjaimia saa kyl ostettua n. 50 kympillä. Corsan ohjain on helpoin tehä itekkin, mulla on abs renkula ja siitä pulssit tehostimeen niin nopeuden kasvaessa loppuu tehostus.
     

Kerro tästä muillekin!