GM LS pwm ohjattu laturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Rytari, 23.4.2024.

  1. Rytari

    Rytari Gearhead

    Kuinkas väki on viritellyt noita LS:n 2 napaisella liittimellä olevia latureita työskentelemään reippaammin Ls swapatuissa laitteissa.

    Syksyllä hommatussa laitteessa ilmeni virran vähyyttä lyhyttä työmatkaa ajaessa ja uuden mittariston kun asensin, niin löysin syylisenkin kun huomasin katsoa latausjännitettä tarkemmin, tekee vain 13V.

    Alkuperäisenään systeemi menee siten, että BCM kertoo ECM:lle kuluttavia vermeitä olevan käytössä ja maakaapelissa sitten jonkinsortin amppeerimittaus vielä kertoo lisää jolloin ECM säätää jännitettä isommaksi, no mullahan ei sitä korinohjainkonetta ole, joten sieltä ei tule tarinaa ja laturi siis tekee sen 13v ilman komentoja.


    [​IMG]
    Amerikanfoorumeita selaillessa löytyi ohje laittaa pulssigeneraattori ,jolla ohjataan laturin säädintä ECM:n puolesta. No minähän tilasin siihen semmosen purkin ihan kotimaisesta kaupasta. Ensimmäinen tuli tilattua väärä (zk-pp2k), vaikka purkin mainoksessa periaatteessa lukee kaikki oikein. Toisella yrittämällä hommasin kiinasta juuri sen purkin mitä ne jenkeissä käyttää (zk-pp1k), mutta nyt mulla on silti ongelma senkin kanssa.

    Laturi vaatii 5 voltin 128hz taajuisen pulssin ja sitten sitä suhdetta, duty cycleä muuttamalla saadaan haluttu jännite, otin 5v moottorinohjaimen low refecence linjasta ja maan kytkin ensin laturin runkoon ja sittemmin vaihdoin vielä ecm:n maa pisteeseen.

    Alkuun koitin 75% duty cycleä millä tulee n 14.4v latausjännite. Ainakin kun akku on muutenkin aika täyteen ladattu, muuttamalla sitä jännite muuttui melko lineaarisesti suuntaan ja toiseen. Näissähän ilmeisesti vois käyttää jotain pientä ohjelmoitavaa purkkia jos haluais säilyttää alkuperäisen laturin huilaamistoiminnon silloin kun virrankulutus on pientä.

    Itse ongelma on nyt vaan se että laturi ei lähde lataamaan ajaan lähtiessä nyt ollenkaan, ei edes sitä entistä 13v vaan se lähinnä purkautuu jollain vauhdilla. Laturille pwm säätimeltä menevän johdon kun irrottaa säätimestä laturi herää töihin. Tarpeeksi monta kertaa kun on vikaa hakenut ja ihmetellyt akkua tyhjäksi se herääminen on niin reipasta että lässy otti ja sammui. Yleensä latauksen lisääntyessä kierrokset hieman laskee ja laturista alkaa kuulua sievä vihellys.


    [​IMG]
    Onkohan mulla joku vika kytkennässä, amerikanfoorumeilla siihen esitetään aika yksinkertaista kaavioo ilman mitään sen kummempia mainintoja vastaavasta ongelmasta.
     
    Muokattu: 23.4.2024
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei kokemusta, mutta kyllä tuo ihan oikealta kytkennältä vaikuttaa...sikäli kun tarkoitat kai tuolla Low Reference linjalla ECU:n 5V Reference lähtöä josta lähtee antureille 5V ?
    Low reference taas kalskahtaa vähän korvaan että olisi sensoreiden paluu/maadoitus ECU:lta...käytetään kaikenlaisia Sensor return, sensor ground, Ref Lo(w) jne. nimityksiä.
    Oletko saanut mitattua tuleeko sinne signaali generaattorille varmasti se 5V kun käynnistät moottorin ?
    Käsittääkseni aika usein käytetään myös erillistä 5V jännite regua tuottamaan 5 voltin jännitettä generaattorille autoissa joissa uudempi PWM-ohjattu laturi, mutta ei esimerkiksi ollenkaan moottorin ohjausta, auto on esim kaasarilla...uudempi laturi laitettu tuottamaan virtaa sähkövinsseille, auto-hifi ym käyttöön.

    Tuo Duty Cycle pitäisi olla varmaan joku 75 - 81%, jotta saadaan 14.5 - 14.8V latausjännitettä jatkuvasti.

    Kaikki maadoitukset ECU:lta ja muutenkin kannattaa laittaa samaan pisteeseen moottorissa.

    Ps. LS-Swapista ei sen enempää kokemusta, mutta käyttiksessä tuota PWM-ohjattua latausjännitettä ihmetellyt...kesällä eri ihan latausjännite kun talvella jne jne.
     
  3. Rytari

    Rytari Gearhead

    Joo, low referencet on lässyssä 5v syöttöjä antureille, niitä on pari ecm:ltä lähtevää, koitin mä kyllä syöttää sille erillisenkin virran mutta ei se tunnu sitä olevan kiinni, se vaatii aina sen johdon irroittamisen että herää.

    10% = 11.0 V
    20% = 11.56 V
    30% = 12.12 V
    40% = 12.68 V
    50% = 13.25 V
    60% = 13.81 V
    70% = 14.37 V
    80% = 14.94 V
    90% = 15.5 V

    Se 75% saa nyt alkuun riittää, ihan joka starttauksen välissä kun en jaksa mennä pelliä aukomaan ja ruuvaamaan niin jännitteet heittelee kuitenkin muutenkin, sitte voi hienosäätää kun saa muuten varmaksi ton systeemin.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pulssinleveysmodulaatiota se ohjaus on kaikissa latureissa. Taajuus tosin vaihtelee noissa vanhemmissa. Eli kaitpa tuossa kiinteän taajuudenkin ohjaimessa perusidea on säätää pwm pulssisuhteella laturin ja samalla koko ajopelin jännite. Moottorin tai ’korin’ ohjaimelta voi sitten tulla lisäpyyntöjä erityistilanteisiin. Pwm:n kuuluu elää kuormituksen mukana.

    Kun tiputtaa ajopelin sähköjärjestelmän jännitettä varttimaililla sopivasti, saa ’laturin hihnan löysälle’ ja yhden extra kilowatin renkaille.
     
  5. Seuraava alkoholistiviritys?

    [​IMG]
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Streetistä loppui vapaat OUTPUTit, joten ei ole tulossa moista. Mut siis jos olisi tarve moiseen, niin ottaisin laturilta oman tahdon kokonaan pois ja tuottaisin Maxxeculla säätimen ohjaamaan laturia ja sille pääteasteen Aliexpressistä "vitosella" niin kuin on alkoholisti-a-kopassa mm flektin ja kampikammion alipainepumpun ohjaus.

    BOOST on tehty. Kytkin ajonopeuden Maxxecuun. Paine nousee vauhdin mukana - ei tunnu vastatuuli pahasti.
     
  7. Tarkoitin tuolla napilla sellasta pwm ohjausta, jolla voi vapauttaa sen ylimääräisen kilowatin..:p
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Voi sillai tehdä jos haluaa.
     
  9. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Eikö toi ois helpoin toteuttaa kun ottaa virran sille ohjaimelle parkkientakaa alentimen kautta.
    Tai tolleen miten ekassa viestissä muttalisäät releen laturin ohjausjohtoon jota ohjaat parkeilla
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    En ymmärtänyt tosta datajormailusta paljoakaan, mutta omassa ls1 swapatussa ei oo latausjänniteongelmaa ollu ikinä 12vuoden aikana. Vaikka on sähkönkuluttajia, pätkäajoa ja sähkövinssillä kiskomista ollut ihan riittämiin. Ihan peruskytkennällä ilman mitään tollasia lisä pokseja. vm 2000 ls1, PSI johtosarjalla.
     
  11. Rytari

    Rytari Gearhead

    Tää on ny vähä sama kun kaveri ehdotti että laitaa katkasijan kojelautaa millä saa sen laturille menevän katkastua, on mun mielestä vähän semmonen kivikautinen keino että täytyy erikseen huolehtia ja muistaa joku katkasija että auto suostuu lataamaan kun 99% autoja semmoista ei tarvita, etenkin kun ei noi ameriikan joet puhu semmosen tarpeesta mitään, luulis että mulla on joku vika kytkennässä, mutta ei ole vaan niin selvää missä se vika on kun tosiaan erilllisen virran syöttämällä ei tullut autuaaksi.
     
  12. Rytari

    Rytari Gearhead

    Tein nyt oman, moottorinohjauksesta riippumattoman virransyötön, hain 7805 regun ja pari pientä konkkaa, tinailin konkat molemmin puolin, ruuvasin koko satiaisen isoon korilevyyn samaan rasiaan ton pulssigenun kanssa ja otin syötön ensin virtalukon 2 asennon takaa ja sitten kokeeksi sieltä parkeiltakin, se nyt vaan tarvii silti sen säätimelle menevän johdon irroittamisen että lähtee lataamaan, ja laturihan siis tekee sen saman ( mitä se on koko ajan tehny) 13v jos jättää sen säätimen piuhan irti. Ja 14.3-14,6 kun sen kytkee takaisin irroittamisen jälkeen. on kyllä hämärä.
     
  13. T&S

    T&S Gearhead

    Jos haluat vielä tuota käyttää niin laita siihen johtoon päästöhidastettu rele väliin. Ohjaus vaikka startilta. Hidastukseen joku kymmenen sekunnin aika jonka jälkeen kytkee johdon takaisin automaattisesti
     
  14. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo, tämä on ehkä se sivistynein väpyvi, edelleen toivoisin sen toimivan niinku muillakin saman purkin käyttäjillä.
     

Kerro tästä muillekin!