Tiger II-panssarivaunu Parolassa, 15.4. 2024 asti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Ford67, 10.3.2023.

  1. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Mulla on ollut vuosia käsitys etteivät saksalaiset korjanneet rintamalla moottoreita /
    vaihteitoja. Kuvia katsellessa ja dokumenttejä lukiessa tullut
    usein vastaan, että rikkoutuneet komponentit sekä enemmän
    osumaa saaneet vaunut vietiin takalinjoille korjaamoille.
    Jopa vaihtoehtoisesti tehtaalle asti.
     
  2. Kyllä tankkien koneetkin hienoja oli/on. Ja eikä se ero aina niin suuri ollut. Ei ainakaan Rollsin Meteorin suhteen, joka oli sukua Merlinille. Wikipediasta:

    The Rolls-Royce Meteor later renamed the Rover Meteor is a British tank engine that was developed during the Second World War. It was used in British tanks up to 1964. It was a result of co-operation between Leyland Motors and Rolls-Royce who between them in 1941 had suggested that a specialised de-rated version of the Merlin aero-engine would be highly suitable for use in armoured fighting vehicles.

    The Meteor was developed from the Merlin by W. A. Robotham and his chassis design and development division at Clan Foundry, Belper, as they were not involved in aero-engine work and his engineers were under-used. With the aid of engineers from Leyland, who were engaged in tank work, he considered RR's two V12s; the Kestrel, while having more power than the existing "Liberty" or Meadows engines, did not provide the desirable 20 bhp per ton (producing only 475 bhp on "pool" petrol) required, so the 1,030 bhp (770 kW) Merlin III was chosen. Also, the Merlin was being produced in two factories, and some components not suitable for an aero engine could be used in a "derated" Meteor engine (unlike an aero engine even a tank engine driven hard did not require continuous maximum power). Robotham was at pains to point out that Rolls-Royce could not manufacture the engines, so would not benefit commercially. [1]


    [​IMG]
    Photo of a Rolls-Royce Meteor engine Mark III at bovington tank museum
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  4. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa vieraillaan sotaharjoituksessa. Siinä on muutama panssarifoto:

    [​IMG]
    Infrapunalaitteiden avulla panssarit saattoivat tähdätä sinisiä pimeässäkin. KUVA: PENTTI KOSKINEN / HS

    [​IMG]
    Neuvostoliittolaisvalmisteiset raskaat panssarivaunut kiinnostivat. KUVA: PENTTI KOSKINEN / HS

    [​IMG]
    Panssarit liikkuivat sankan yleisöjoukon seuraamina, kunnes siniset tuhosivat hyökkääjät. KUVA: PENTTI KOSKINEN / HS
     
    kerkko tykkää tästä.
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Seurannu tota Ukrainan sotaa, ni semmosta vaan, että. Meille sanottiin armeijassa,,, eikäkö autokompanjassa 80 luvulla, että jos ammut kertasingolla panssarivaunua ja tulee huti tai kimmoke, ni sulla on 10 sekuntia lähtee siitä kuopasta ennenku se tankki ampuu tykillä just siihen paikkaan mistä singolla ammuit.

    Olisko noin, edes tänä päivänä?
     
  6. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Tuskin tykin ammusta uhrataan yhtä vihollista kohti mutta luoti suihkua vähintäänkin tulee kohti
     
  7. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ok. Tuntu vähän sillon paskalta, vissiin totta tänäpäivänä.
    Ei minusta olisi lähtrmään ukrainaa puollustamaan huomenna,
     
    Muokattu: 8.10.2023
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ei siellä mitään automatiikkaa tähän ole (nykyäänkään), mutta jos vaunu(joukkue) ja sen lähijääkärit hoitavat hommansa ja tähystyksen, tää on just näin. Sen verran komea pölähdys käy kun singolla ammut, että ei kannata ampujan jäädä tähystämään että osuuko, vaan se on jonkun muun hommaa.

    Lähimmäs tuollaista "automatiikaa" taidetaan päästä nykyisillä vastatulenjohtotutkilla.
     
    hzemax tykkää tästä.
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Toi automaatti on ihan tornaria, jolla opetettiin pst porukka painumaan piiloon ja vaihtamaan asemaa heti. Koska sen T vaunun mukana tuli myös BMP yms vaunuja, jotka sit ampuu takasin jos näkivät mistä sinko, musti yms lähti.
    Nykyiset länsivaunut näkee mistä suunnasta laser esim tulee, mutta ei nekään tunnista osuman tulo kulmaa.
     
  10. AVRO

    AVRO Gearhead

    Näin sen muistan meikäläiselle opetetun kun aikoinaan palveluksessa sinko-Sihvona häärin. Kuti matkaan ja heti pois asemasta, muuten tulee suurella todennäköisyydellä noutaja ennemmin kuin arvaatkaan. Kessin tai Apilaksen kanssa pelatessa pääsi tietysti kivasti luikkimaan karkuun mutta Mustin kanssa olikin jo enemmän askarreltavaa.
    Toki Mustin kanssa ei taidettu niin hätäsiä juttuja touhuta vaan enemmänkin paremmin suojatuista paikoista sohittiin.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Onhan tuo kiinnostanut!

    "Normaalisti Panssarimuseossa vierailee vuosittain noin 30 000 kävijää, joskus vähän alle, joskus hieman yli. Tänä vuonna tuohon 30 000:een päästiin todellakin pelkästään heinäkuun aikana, ja myös kaikkien aikojen kävijäennätys vuodelta 1971 rikottiin.

    Viimeisimmät kävijätilastot kertovat, että tällä hetkellä jo 80 000 kävijän raja on ylitetty. Tämä tarkoittaa, että yhdeksän kuukauden aikana Panssarimuseossa on saavutettu lähes kolmen vuoden kävijämäärä. Tämä tekee erittäin hyvää museolle, joka pitää yllä kulttuurihistoriallisesti erittäin arvokasta kokoelmaa hyvin pienillä varoilla."


    Edit: otsikkoa päivitetty yllättävän jatkoajan suhteen. Tiikeri edelleen siis nähtävillä Panssarimuseolla kevääseen asti!

    https://www.panssarimuseo.fi/ajankohtaista/node/kuningastiikeri-koska-mina-haluan
     
    Muokattu: 8.10.2023
    jarkko359, Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  12. IS:ssä Pekka Toveri kertoo M1 Abramsista ja muita panssarijuttuja. Siinä on myös mainio kuvaus panssarisodasta:

    TÄRKEIMPÄNÄ päämääränä Abrams-kalustolle Toveri pitää sen tunkeutumista miinakenttien ohitse venäläisten selustaan.

    – Sitten liikkuvan taisteluun, jolloin voidaan käyttää Abramsin ylivoimasta liikkuvuutta, tulivoimaa ja hyviä johtamisvälineitä. Siellä saisi paljon aikaiseksi hyvinkin nopeasti.

    – Mutta sinne linjojen taakse pääseminen ei ole mikään helppo homma. Se vaatii ehdottomasti eri aselajien yhteistyötä.

    – Panssarimiehet ovat vaativaa porukkaa. He tarvitsevat panssarijääkäreitä, ilmatorjuntaa, pioneereja, huoltoa ja elektronista sodankäyntitaitoa suojaamaan itseään.

    – Yksittäinen panssarivaunu taistelukentällä on teloilla liikkuva hyvin kallis ruumisarkku, Toveri kertaa taistelukenttien totuuden.


    Jutussa on hyviä luvia. Tässä yksi:

    [​IMG]
    Abrams M1:n eri mallien valmistuskustannuksia on mediassa arvioitu laajalla haarukalla: 5–8 miljoonaa euroa per kappale.
     
    jarkko359, Gary Grand, Ford67 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. T&T:n jutussa kerrotaan kotimaisesta asetuotannosta. Siinä on myös raskas sinko, joka on itselle täysin outo käsite:

    [​IMG]
    Valmiina ampumaan. Raskaan singon käyttöä on koulutettu varusmiehille 1950-luvulta lähtien ja koulutetaan edelleen reserviläisille. Kuva vuodelta 1968.KUVA: SOTAMUSEO
     
    kerkko, jarkko359 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  14. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Musti on edelleen tehokas ase.

    Sen verran ehdin itse siihen intissä(Pstk/SavPr I/92) tuttavuutta tehdä, että alkoi muut hommat kiinnostaa..:confused:

    Tänään poikettiin nuorimmaisen ja kaverinsa kanssa taas katsomassa Parolan esillepanoa.
    Tällä kertaa jäin tutkimaan niin Tiikeriä, kuin ensimmäisen hallin tarkempia selostuksia niin pst-kivääreistä, kuin tietyistä vaunutyypeistä ja paljon uutta ajateltavaa taas sai.

    Tiikeri ei tee kuvissa kunniaa itselleen.
    Vieressä vasta tajuaa miten jumalattoman iso se on..

    [​IMG]

    T34 oli iso vaunu vielä viime vuonna paikalla käydessä..

    [​IMG]

    Kärsi pienen inflaation jo kesällä poiketessa.:rotfl:
     
    Ford67, jarkko359 ja Seevu tykkäävät tästä.
  15. B68

    B68 1st gear

     
    Gary Grand tykkää tästä.
  16. Ja hiukan Ukrainaa ja natsipanssareita:

    Keskustelufoorumi Redditissä leviää kuva väitetysti Ukrainassa kuvatusta Natsi-Saksan Panzerkampfwagen IV -taistelupanssarivaunusta, josta yleensä käytetään lyhyempää nimitystä Panzer IV.

    Tuhoutuneesta Panzer IV:sta ovat ottaneet kuvia venäläisjoukot. Kuvauspäivämääräksi on merkattu huhtikuu 2023. Kuvausaikaa ja -paikkaa ei ole tiettävästi vahvistettu.

    Vaunun ympärillä käytävässä keskustelussa on päästy jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen siitä, että kyse on aidosta vaunusta, eikä jäljennöksestä. Vaunussa on kuitenkin syystä tai toisesta joitain moderneja lisäyksiä, sanoo historioitsija Mark Felton tankkia käsittelevässä YouTube-videossa.

    Vanha vaunu, uudemmat telat
    Väitetysti Ukrainasta löydetyn Panzer IV:n näkyvin eroavaisuus alkuperäiseen tankkiin ovat telat, jotka eivät ole alkuperäiset.

    Tuntemattomasta syystä Natsi-Saksan vaunu on saanut alleen venäläisen BMP-1/2-rynnäkkövaunun telat.

    Vaunun etupanssarissa on jälkiä yli kymmenestä osumasta, jotka ovat Feltonin mukaan aiheutuneet jo käytöstä poistettujen aseiden tulituksesta.

    – Tankissa on merkkejä, että se on räjähtänyt sisältäpäin ja räjäytys on pamauttanut osan luukuista, Feltson sanoo.


    [​IMG]
    Natsi-Saksan Panzer IV kuvattiin väitetysti Ukrainassa huhtikuussa. Kuvausaikaa ja -paikkaa ei ole vahvistettu. KUVAKAAPPAUS MARK FELTONIN YOUTUBE-KANAVALTA.
     
  17. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mikä vtun natsi-saksan vaunu?!?:eek:

    Eiköhän tuon omistus ole siirtynyt jollekin muulle jo liki 80 vuotta sitten?!:D
    Kun se silloinen Saksakin hajotettiin..:D

    Natsinatsinatsinatsinatsinatsinatsi...o_O
     
  18. Minusta valmistajamaa on tässä dominoiva, eikä nykyinen omistaja.

    Vrt. Lada on neukkuauto ja Chevy on jenkkiauto, vaikka niillä joku jorma härmässä ajeleekin.
     
  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Onhan se tietysti aina hyvä kysymys, kuinka esine voi olla natsi, fasisti tai kommari... Natsien aikaan luotu panssarivaunu on natsivaunu, mutta saman poppoon luomalla KdF-wagenilla ajelee rauhaa rakastavat hipit.
     
    kerkko, juko7 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  20. max

    max Double Gearhead

    Nää jotka"natsittelee" ovat näitä iskän ja äiskän herranterttuja,jotka leikkivät niin pirusti olevansa kommareita ja vihreitä tms. hölmöjä.

    Jos näille vihjasee,että kuinkahan meidän olis mahtanut käydä jos"natsit" Saksasta eivät olisi meitä jeesanneet jatkosodassa.
    Tällainen leikkikommari kysyy tietenkin,mikä ihmeen jatkosota?

    Sorry OT,lipsahti vähän politiikkaan.
     
    kerkko, Ford67, BBLate ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!