Levyjen sorvaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja sleepercooler, 14.2.2024.

  1. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Onko Uudenmaan tai lähikuntien alueella mahdollista sorvauttaa missään jarrulevyjä?
     
  2. Isamu

    Isamu Gearhead

    Luulis onnistuvan missä tahansa amiksessa jossa metallin työstöä, kannattaa kysellä
     
  3. Jos tarkoituksena on elvyttää vanhoja levyjä, niin ne menee helposti liian ohueksi, ellei ole jo.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Dartin levyistä meinasi tulla katsastusstoppi joskus aikoinaan. Mittaili ja kehui ohuiksi. Pyysin kertomaan ennen hylkyä, mikä on (pikku pulttijaon vanhan mallisten jarrujen levyn paksuuden) minimi. Kävi kirjoillaan. Ei ole ilmoitettu, kelpaa, leima tuli.

    Ostin toki uudet heti kun sellaiset sain käsiini. Yllättäen Aro-Yhtymä Oy pisti vauhtikauppaa paremmaksi mitä hintoihin tuli. Tämä tapahtui viime vuosituhannella.
     
    LehtinenA, sleepercooler ja maxvo2 tykkäävät tästä.
  5. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Ensviikolla käynti sorvarin luona...

    Täytyykin selvittää orkkis levyjenn paksuus... - 73 Dartti kyseessä, nykyiset levyt ilmeisesti alkuperäiset, kaulus ihan olematon, toinen levyistä ottanut lämpöö...
     
  6. Jos tulkitsen oikein Rockautoa:

    Discard Thickness (IN) 0.940
    Discard Thickness (MM) 23.900

    Nominal Thickness (IN) 1.000
    Nominal Thickness (MM) 25.400
     
    kerkko ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  7. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Tattis!?
    Kävin kans vaklaa rokista, ja eiköhän mitat pidä kutinsa...
    Täytyy käydä mittailemassa...
     
  8. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Melko harvoin olen onnistunut sorvaamalla saamaan levyistä enää hyviä. Varsinkin jos ovat lämmenneet niin jotenkin materiaalista tulee sellaista ettei terä leikkaa enää tasaisesti.
    Jos joku tarjoaa levyjä olen suosiolla ohjannut hankkimaan uudet.
     
  9. 3964

    3964 3rd gear

    Käyköhän nuille levyille niinkuin vauhtipyörälle kun tulee ns.oksia.

    Silloinhan se koneistus pitäisi tehdä hiomalla.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noihan ei ole ihan älyttömän kalliita uusia, jossei sorvaudu nätiksi. Rokkiautosta jos ottaa, niin saa semmosia, missä on jo laakerikehät tapeltu paikalleen.

    Jälkimmäinen yllätti allekirjoittaneen. Tilasin F150 ”kaikki” etujarruosat ja sitten sitä roinaa jäi yli, kun oli sekä esiasennetut että erikseen ostetut. Sama satuloiden kanssa. Pikkusälään palaa kotimaisessa kaupassa usein yllättävä summa sivukuluja.
     
  11. fmila

    fmila Gearhead

    Ei se hiomallakaan poista niitä "oksia", jos niitä lämmetessä on päässyt syntymään. Meillä oli korjaamolla joskus "kauan sitten" yhden merkin tehtaan toimittama jarrulevyjen hiomakone. Kyseessä oli etuvetoisessa käytettävä laite, siinä auton moottorilla pyöritettiin 1-vaihteella tyhjäkäynnillä hiottavaa etupyörää ja levyä niin, että se oli kiinni navassaan. Hiomakivet pyöri sitten sähkömoottorilla. Näin saatiin myös mahdollinen "heitto" pyörännavasta huomioitua. Näitä tehtiin juurikin jarrujen "ravistuksen" poistamiseksi. Pian kyllä huomattiin, ettei sillä ollut toivottua vaikutusta, koska sen "ravistuksen" aiheutti juurikin ne "oksat", jotka jatkui muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen hionnasta, eikä vika ollut myöskään navan heitossa. Onneksi levyt on halventuneet paljon niistä ajoista, eivätkä kestä enää semmoisia ajomääriä kuin ennen... miksiköhän:rolleyes::rolleyes:?
    Halvalla saa halvan

    t. AM
     
  12. Minun mielestä tässä ei ole varsinaisesti kyse itse levyistä, vaan paloista. Levyyt on ja on ollut valurautaa. Sen sijaan aikoinaan paloissa kiellettiin asbesti, joka korvattiin metallilla. Se lyhensi levyjen elinikää.
     
    kerkko tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Semimetallic ja ties mitä sinttereitä ovat palat, mut niinku H-D:nkin ainoa etulevy katoaa parin kesän ajeluissa.

    Näytti olevan sekä näitä moparin isopulttijakoisia että vanhemman nelimäntäisen pikkupulttijakoisen levyjä saatavilla uritettuna&rei'itettynä. Tarttee mennä norkoilemaan jonnekin tietäjien pariin, mitkä palat noihin olisi parhaat jarrutehon nostatteluksi. Hieman perä ylhäällä kulkeva autoni tuppaa lukitsemaan takajarrut edelleen ensin, vaikka olen propoventtiilillä ottanut tehoa peräosastosta pois. Etujarruihin olisi kiva saada lisää (tehoa).
     
    fmila tykkää tästä.
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Semi metallic paloilla pysähtyy. Mutta myös pölyn tuotto on reilua ainakin omissa. Itse laitoin haukutut AC delcon early police palat omaan, jotka sai sapiskaa et kuluu liian nopeasti. Pysähtyy, mutta on myös pölyä, ja kevyessä jarrutuksessa iuiuiuiu ääni.... Ei tule toiste samoja paloja. :p
    Ehkä kokeilen keraamisia seuraavaksi tai toisia semi metalli.
    [​IMG]
     
  15. Urat ja reiät ei auttane jarrutehossa, vaan levyn jäähtymisessä.

    Minkälaiset ne nykyiset jarrut on? Olisiko jo aika siirtyä isompaa jakoon ja noihin 73-76 jäähdytettyihin levyihin?
     
  16. 3964

    3964 3rd gear

    Hawk hp plussasta hyvät kokemukset,hellä levylle ja hyvä kitkakerroin,hinta vain on suolainen.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ihan täysin en tyrmää nykyistenkään levyjen sorvausta. Jos varoja on niin muutamat tuoreempienkin autojen levyt olen sorvannut, ja ovat onnistuneet. Niissä ei ilmeisesti ole ollut noita edellämainittuja kovia kohtia, sellaset on kyllä pilalla kerrasta jos terä ei sorvatessa pure tasaisesti.

    Toinen juttu mikä on aiheuttanut ihmetyksen aihetta, navan ja levyn pinnat täytyy olla puhtaat ja ruosteettomat kun ne laittaa kasaan, muuten varmasti tärisee jarrutuksessa. Tietty itsestään selvää mutta sellaneninkin tapaus on tullut nähtyä että ihan rälden teräsharjalla huolella pinnat putsaamalla tärinät kaikkosi.

    Tuossa menossa MB W211 levy suoraksi, on pelannut jo tuhansia km sen jälkeen.

    [​IMG]
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  18. SK

    SK Gearhead

    Rockauton tilauskaavakkeen mukaan tuo Migueloksen linkkaama jarrulevypari olisi Helsingissä veroineen 217 eurolla ja 30 sentillä.

    US-partsin sivujen mukaan parin noutohinta Roihupellosta on samalla Raybestos-koodilla karvan auki 200 euroa.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  19. dart -66

    dart -66 Gearhead

    ^ onpa noidenkin hinnat nousseet...
     
  20. SK

    SK Gearhead

    Tai ainakin rahtihinnat:
    Rockautosta levyt ~ 70 euroa, rahti ~ 100 euroa. Päälle tulli + ALV
     

Kerro tästä muillekin!