Kiinnostaisiko Kuularuiskun tarinat, ei aseet!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 14.9.2024.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead

    Niin tuota juu, ajattelin semmoista kun aika harvinainen nyt kuitenkin on Kuularuisku aka Kugelfischer ruisku.
    Antiikkia nyt ja historic jutuissa haluttuja ja arvokkaitakin. Aikoinaan noitten kanssa aika hirmuisesti olen myllänny!

    Enpä tähän nyt aluksi sen enempää laita, laittakee jos tykkäätte ja haluutte mun (omasta mielestä) seikkaperäisen selostuksen, kokemusten ja käytön kannalta todettua! KÖH!:)
     
    DHS, Ford67, Pietsi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Odotan mielenkiinnolla.
     
  3. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    No nytku olis tollaset "vanhat"ruiskut versus "uuvet" ruiskut asettelu,,,.
    Ittehän olen kaasarijamppa.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu kirjoittele ihmeessä. Kaivauduin jonkin verran erilailaisiin vanhoihin ruiskuihin (D-jetronic, Electrojetronic) pohjatietoja kerätessäni oman Elka-jetronicin laatimista varten. Mekaanisia ruiskuja ei tullut suuremmin kahlattua, joten tilaa tiedolle on!
     
  5. Tämä kuulostaa sen verran jännältä, että on pakko kysyä, että mikähän moottori on kyseessä..
     
    DHS tykkää tästä.
  6. fmila

    fmila Gearhead

    On noita Vehon vanhoja sähkäreitä vielä muutama hengissä. Toinen juttu on muistaako niistä kukaan enää mitään. Ite ehdin niitä aika vähän rapotella, kun olivat vielä niin uusia kun sain haalarit päällä vielä olla. Mutta ainakin kaksi kokenutta on vielä Pitskusta hengissä. Mut noita Mersun V8ja ei oo koskaan kaasarilla edes tehty. 6,3 oli mekaaninen ja ekat 3,5/4,5 oli D-jetroniceja ennen ku K- tuli muotiin

    t.AM
     
    teddy99 tykkää tästä.
  7. JOSPEED

    JOSPEED 1st gear

    Kyllä kiinnostaa! Rakenteilla Fordin Twin cam kugelfisserillä ja giljotiinillä. Tähän mennessä lähinnä osia hommailtu. Kaikki tieto kuularuiskusta olisi tervetullutta.
     
    Herje, Ford67 ja Seevu tykkäävät tästä.
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Meillä töissä vaihdettiin 123 mersuun 380 v8 tilalle 500 v8, ja tästä 380 koneesta meni ruisku työkaverin Toyota Carina turboprojektiin, ja sai tuo kutiteltua kaarinasta 330hv.
     
  9. Bukero

    Bukero Gearhead

    k-jetronicissa on vanhemmiten todennäköisin vian/toimimattomuuden aiheuttaja ns. ohjauspaineensäädin.
    kaikki muu yleensä toimii kuin se junanvessa.
     
  10. fmila

    fmila Gearhead

    Samoja oli ongelmat jo 80-luvulla, jos niissä jotain vikaa oli.

    Oma mieleen jäänyt "taistelu" oli ns. itseaiheutettu päänsärky. Se oli tosin muistaakseni 230E/123 tai jotain. Auto oli jonku "banaanivaltion lähetystön" peli Moskovasta. Nehän tuli useimmiten rahtina junalla tai rekalla Suomeen ja hinurilla sit pihaan. Talvi aikaan oli joku sekoittanut jääneston ja jäähdytinnesteen purkit ja ehkä lukutaito oli Suomenkielen purkkien osalta ollut vajavaista kun oli litran glykolia tankkiin lorauttanut. Suurin osa ruiskun tavaroista tais mennä vaihtoon, mutta muistan vieläkin miten "luuttusin" tankkia puhtaaksi glykolista. Vastuksen reiästä hattuhyllyn kautta rautalankahenkareista tehdyllä varrella ja Lindströmin vippereillä sekin kelvolliseksi ja toimivaksi saatiin. Tankin tyhjennys bensat sitten poltettiin käyttiksen tankissa. Glykolissa on se hyvä puoli, ettei se sekoitu bensaan millään, painuu aina pohjalle.

    t.AM
     
    Bukero tykkää tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    K-jetit vakiona tosiaan aika toiminta varmoja. Yleensä ohjauspaineensäädin tai suuttimet vuosi.
    Mutta jos 20v sitten oli jo ongelmia löytää osaajia ja osia, niin mitä se on nykyään. :(
    Sit saa isonkasan itse aiheutettuja ongelmia, kun sotkee VW:n, Audin ja Saabin k-jetin osia keskenään. :D [​IMG]
     
  12. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

  13. Bukero

    Bukero Gearhead

    kyllä niitä osia sekoitettiin...
    jos vähänkään tiesi mitä hakee/tarvii.
    mullakin oli turbovolvossa aikoinaan 911possun määränjakajaa/kisa suuttimet/ mersun ohjauspainesäädintä/ ja joitain volvon komponentteja.
    ja pari d-jetronikin sähkö suurinta imusarjassa ahtopaine ohjattuna...

    ongelmia??? mitä ne on:D
     
  14. JOSPEED

    JOSPEED 1st gear

    Miten olis, jos pysyttäs otsikon mukaisessa aiheessa eli kugelfisher ruiskut, eikä sotkettas jetronikkien ongelmia tähän, vaikka sekin ihan mielenkiintoinen aihe on.
    Jetronikeille vois aloittaa oman topikin, jos ei jo ole.:)
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Sama.
     
  16. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Tätä aihetta olen odottanutkin! Tällainen Capri RS2600 V6-kunnostusprojekti jotain kuularuiskusta avaa. On se vaan komia systeemi ulkoisestikin:):

    "My plan is to get Ford Capri RS2600 cologne V6 engine running before doing any body work. And to get engine running I need to check Kugelfisher mechanical fuel pump first cause it could be showstopper for whole project."



    Wheeler Dealersin BMW 2002Tii- jaksossa Ed kävi kuularuiskua kunnostuttamassa jollain spesialistin pajalla. Saksalaisen kuuloinen vanhempi herrasmies siellä oli! En löytänyt siitä ilmaista pätkää nähtäväksi tänne:(.
     
  17. Forester

    Forester 1st gear

    Ei kun tarinaa tulemaan!
     
    Muokattu: 16.9.2024 klo 09:13
  18. mpower

    mpower Double Gearhead

    Poistin sitten aikaisemmin kirjoittamani pitkän viestin kun vain loppuosa siitä jäi tänne. En viitti enää tähän ketjuun mitään kirjoittaa. On kuitenkin oma mokani kun niin pitkän historian Kuularuiskujen kanssa mylläten kirjoitin ja alkuhistoria olisi ollut mielestäni tärkeä joka nyt jäi pois. 10000 merkkiä ketju maksimissaan, enkä älynnyt sitä. Olis pitänyt jakaa useampaan osaan! Olkoon nyt sitten näin! KÖH!:cool:
     
  19. elektro

    elektro 2nd gear

    Ei mitään periksi anneta, kaikki tarinat on hyviä, kansa odottaa malttamattomana.
    Olisko sulla valokuvia sun vanhasta kilpurista?
    En ole mistään yhtään kuvaa löytänyt.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu ehdottomasti koko tarina. Kirjoita pätkissä, niin ei tule liian raskas. On myös helpompi osoittaa kysymykset jossei koko kiihdyttelyn historia ole yhdessä julkaisussa.

    BMW:kö oli valittu ensin ja sitten sen seurauksena kuularuisku? Kumpi oli aiemmin, sun turbonelikko vai BMW:n F1 julkaisu?
     

Kerro tästä muillekin!