Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Lowry

    Lowry 2nd gear

  2. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    ""Tässä latauspisteet reissulta, aikaa niillä meni yhteensä 95 minuuttia, jolla päästiin ajamaan 1800 kilsaa. Rahaa tähän meni 120€, toki akkua on vielä 39% jäljellä nyt kotipihassa eli ehkä 112€ meni sähköön. Skodalla 8 litran (145tkm ajon toteutuman perusteella lasketulla) keskikulutuksella vastaavalla matkalla olisi mennyt 144 litraa dieseliä. Jos käyttää 2€ litrahintaa tekee se 288€. Eli melko huima ero sähköauton eduksi!"

    Noissa jutuissa unohtuu kokonaiskustannus....
    Jos pannaan autojen hinnat ja huollot mukaan Tesla ei ole kymmeneen (?) vuoteen edullisempi kuin joku tavallinen "arkiauto".
    Siis jos ajatellaan vain edullisuutta.

    Mutta suuntahan on selvä - sähköautot ovat tulevaisuutta.
     
  3. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Niin mihin sä nyt olet tätä vertaamassa? Jos samanhintaiseen vaikka diesel/bensa mersuun, bemariin, niin sehän on ensimetreistä ihan helvetisti edullisempaa ajoa. Ajan kanssa ero sen kuin kasvaa juurikin huolloista, veroista jne johtuen. Jos taas verrataan johonkin tonnin corollaan mihin moni täällä onkin jo vertaillut, niin mitä järkeä siinä on? Monia ei vaan kiinnosta ajaa millään vanhoilla rotteloilla vaikka se olisi ilmaista. Kaikki ei osta autoja viimeisillä rahoillaan. Mut joo, tulevaisuutta nää on, sitä ei mikään itkun määrä foorumeilla muuta.
     
    kerkko, Catiska, Stang_81 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. -late-

    -late- Gearhead

    Muuan pnä tutkailin taas, näyttäis siltä että mun autossa on sopivassa olosuhteessa madaltunut eristys N ja PE välissä. OBC reagoi siihen kun syöttää vaiheen toiseen koskettimeen. Eristys on vielä pykälät täyttävä mut auto reagoi jo, vikakoodejahan tuo ei vinkiksi anna. Mode 3 lataus toimii, mut mode 2 reagoi sillon tällön.

    Alun toista tonnia maksais se latauspistorasia/kaapelisarja. En muista käyttiksiin noin kallista osaa ikinä ostaneeni, mut ei noin uutta ole koskaan ollutkaan. Yks iskarikin vähä hikoilee ja jarrulevyissä tuntuu pykälä. Toinen setti kesärenkaitakin jo sileenä. Talvella laitettiin kiveniskuista vaurioituneet tuulilasi ja syylarikin. 6v ja 110 tkm, 2v ja 50 tkm meidän käytössä.

    Taidan seurailla ja korjata sitku pakko on. Vähä tympee kyl tollanen eristyshomma kun vaihtelee satunnaisesti. Toivottavasti olen väärässä. Auttaisko jos uskoisin oikein rajusti?
     
    C4vettester tykkää tästä.
  5. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    ( LOL :) )

    Millä planeetalla tää kulkine on? Tai millä planeetalla mää oon?
     
  6. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Jos taas verrataan johonkin tonnin corollaan mihin moni täällä onkin jo vertaillut, niin mitä järkeä siinä on?"

    Tuosta voisin loukkaantua....minun 2002 Corolla Verso on 1500 egen arvoinen.

    "Kaikki ei osta autoja viimeisillä rahoillaan"

    Totta puhut; me "tonnin Corollan" omistajat.

    - Me mennään Canarialle, Thaimaahan, Jenkkeihin ja minne vaan mieli tekee :)
    - Arkiautolla ajo ei haittaa kun pääsee pois talvesta. Win-win tilanne minulle.
    -
    PS. Harrasteautoon olen kyllä pannut, ja kun mieluinen tulee eteen panen taas, yli 50t mutta se on eri asia :)
     
  7. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Sulla on kyllä käyttöauto oikein järkevä. Siltikään en ymmärrä mitä oikein hait takaa silloin aikaisemmin. Enkä kyllä ymmärrä miten matkailu tähän liittyy, se kyllä fiksuinta minusta mitä voi rahoillaan tehdä. (en ole koskaan yhtään matkaa jättänyt tekemättä vaikka sähköautolla ajankin) Ihmisillä kaikilla aina oma elämäntilanteensa, tulonsa jne. Se mikä mulle on järkevää, ei välttämättä ole sitä sulle. En yrittänyt mitenkään loukata siis, en vaan ymmärrä tuollaista vertailua, tai yleensäkään että ollaan huolissaan muiden ajopeleistä tai niiden kuluista.
     
    kerkko, Stang_81 ja Catiska tykkäävät tästä.
  8. Jokin raapaisi auton pohjaa – sähköauton akustovauriosta lankesi todella kallis lasku

    Yrittäjä Teemu Pärnäsen täyssähköauto on urheilumallia ja maavaraltaan matala. Se maksoi lähes 118 000 euroa.

    Jyväskylän Rantaväylällä jokin raapaisi auton pohjaa.

    – Kuulin kolauksen, mutta jatkoin matkaa, kun auto toimi täysin normaalisti. Päätin varmuuden vuoksi näyttää auton pohjaa ammattilaisille, Pärnänen kertoo.

    Huoltoneuvoja Juha Pelkosen mukaan auton alta paljastui suuri vaurio.

    – Ajattelimme ensin, että alustan muovisuojien uusinta riittää, mutta akun etureunaan oli tullut iso iskemä. Suojapelti oli painunut sisään ja vioittanut akkurakennetta, Jyväskylän Autotarvikkeen Pelkonen kertoo.

    Korjaamolla ryhdyttiin varotoimiin palovaaran takia. Ohjeistuksen mukaisesti auto siirrettiin ulos karanteenialueelle erilleen muista ajoneuvoista. Sitten aloitettiin viiden vuorokauden seuranta.

    – Akun lämpötilaa seurataan puolenkymmentä kertaa vuorokaudessa viidestä pisteestä mittaamalla, Pelkonen kertoo.
     
  9. Swinger

    Swinger Gearhead

    Ei toi 57t€ nyt niin paljon rahaa ole, kun ottaa huomioon että auto tulee sillä kuntoon. Ihmetyttää kyllä että miten se nyt taas maksoi niin paljon ja miksi vakuutusyhtiöt maksavat noista korjauksista noin isoja summia kun börje vaasasta olisi laittanut sen kuntoon taas 700€ ja matka jatkuu
     
  10. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Raflaava otsikko ja alku uutisesta, toki jutun sävy vaihtuu tuon lainatun osan jälkeen.
    Eli ollaanko tässä taas huolissaan muiden rahoista?
    Turha sitä on muiden murheita kantaa.

    Uutisen lopussa lukee seuraavasti:

    ”Ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander Pohjola Vakuutuksesta kertoo, että sähköautokannan kasvun myötä myös akkuja vahingoittavien törmäysturmien määrä kasvaa.

    – Tällaisia aiheuttavat vaikkapa mökkiteiden nousseet kivet, Hiljander arvioi.

    Hänen mukaansa vakuutusmaksujen hinnoittelun yleisperiaate on kohdistaa hinta mahdollisimman oikein kyseiseen ajoneuvoon ja sen kuljettajaan.

    – Sähköautoja tarkastellaan käyttövoiman näkökulmasta ja lisäksi jokaista merkkiä sekä mallia erikseen. Sähköautot eivät muodosta yhtä isoa kokonaisuutta.

    Kysymys akkuvaurioista ja niiden korvaamisesta on tuore.

    – Sähköautokanta on nuori, joten yksittäisten vahinkotapausten takia ei vielä kannata huolestua vakuutusmaksujen nousemisesta, Hiljander sanoo.”
     
  11. -late-

    -late- Gearhead

    Raapaisusta kolaus ja iso iskemä o_O
    Hyvä ettei osunu ja hipaisua ei lasketa.
     
  12. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Raapaisu = miltä vaurio vaikutti omistajan mielestä. Iso iskelmä = Huoltoneuvojan mielestä, kun ei ollut pokkaa kirjoittaa 57000 euron laskua raapaisusta. :odbiggrin:

    57000 euroa taitaa olla näille viherkiimassa elävälle merkityksetön summa. Mitä enemmän saa maksaa maailman pelastamisesta, sitä autuaammaksihan sitä tulee.

    Pohjan kolauksesta tulee mieleen tuttavani, joka lähti off road reitille Volvo 940:llä. Se kulki aika pitkän pätkän pohjan varassa oman moottorin turvin, kunnes kivikko oli jo niin suurta, että auto makasai kivien päällä mahallaan, takapyörien pyöriessä tyhjää. Traktorilla retuuttaen se tuli kyllä sieltä kivikosta pois. Pohjaan osuvien iskujen voima oli vähän isompaa kuin tuossa lehtiartikkelin nenätrimmerissä. Volvosta irtosi äänenvainmennin, jonka kiinnittämiseen meni 15 minuuttia. ja kyseisen off road testin jälkeen samainen Volvo on ollut liikenteessä kaksi vuotta. Mutta tärkein ero näissä tapauksissa on se, että Volvon omistaja ei varmaan pääse taivaaseen, kun se raiskasi saastuttavalla autollaan ne metsän kivet.
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ollaanko huolissaan muitten rahoista. no ei sitten pätkääkään.mutta jos ja kun alkaa korvaukset lisääntymään eikö ne teidän laskut tule mukaan meille muille vakuutus hinnoissa.kunhan nämä laitteet lisääntyy tulee muitakin maksuja lisää koska valtio ei tingi polttoaineiden vero rahoista.vähän aikaa suomessa voi olla halpaa jolloin ajaa,tai lämmittää mutta kohta valtio hoitaa erotuksen.sähköauto on kuin purjevene,kallis,määränpää ei tärkeä vaan matka.tekolässytys maailman pelastamisesta.uskonto toisten joukossa.
     
  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Lues uudestaan se mun viestin lainattu osuus.
    Ne sähkisten kolhut ei sun vakuutuksiin siirry.
    Siinä myös murtui taas yksi myytti tässä asiassa, johon vedotaan jokaisessa sähkisten vakuutuksiin liittyvässä uutisessa. Kannattaa siis keskittyä siihen omaan suoritukseen.

    Miksi sitä maailmanpelastusta tulee tässäkin ketjussa vain moottoripäiden näppikseltä?
     
    Muokattu: 21.4.2023
    Catiska, Rihma ja Concarne tykkäävät tästä.
  15. Rebel_1996

    Rebel_1996 2nd gear

    Koska opitusta tai opetetusta mantrasta on sedillä vaikea päästä eroon.
     
  16. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Mun sähköautolla liikkuminen ei liity mitenkään maailman pelastamiseen. Ajan moisella laitteella koska voimalinja on ihan ylivertainen, ja sopii mun ajoprofiiliin täydellisesti. Mitä tulee tuohon varsin viihdyttävään tarinaasi tuttavastasi, pointtihan siinä ainakin minulle oli että ko. tyyppi on täysin pösilö.
     
    kerkko, Stang_81, Concarne ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Tässä vuodenvaihteessa haeskelin tarjousta likan mopoautolle vakuutuksista, ja äkkiseltään sanoisin että se keitä vakuutusten hinnat ja muiden laskujen maksun siirto itelle huolettaa, kannattaa kyllä alkaa kovaan ääneen ja vahvasti vastustaan mopoautoja ja niiden liikennöintiä!
    Pelkkä liikennevakuutus pohjolassa 1200€/vuosi, IF 900€/vuosi, lähitapiola 450€/vuosi. Lähitapiola ei myy mopoautolle vakuutusta pelkästään, vaatii keskittämisen vakuutusasioissa.
    Kaikille kauhistelin hintoja, pohjolan heppu perusteli hintoja sillä, että mopoautoista 1/10 lunastetaan, 1/3 korjataan vakuutusten piikkiin. Iffin kaveri heitti vielä vähän synkemmän mielikuvan, sanoi että kpissa istuu 15 vuotias kuski, jos se ajaa itsensä työkyvyttömäksi, sille maksetaan korvauksia 50 vuotta.
    Ja yhtymäkohta nyt sähköautoihin siitä, että ne vakuutukset on niin korkeita ko. laitteille, koska niiden kuluja ei kateta muilla asiakkailla, samalla tapaa kuin vakuutukset yksilöidään mm. käyttövoiman mukaan.
     
    Concarne, Harri S ja Isamu tykkäävät tästä.
  18. -late-

    -late- Gearhead

    Sattuipa eteen näkökulma mitä en ole aiemmin kuullut. "Sähköautokannan kasvattaminen on yksi tapa pyrkiä alentamaan yhteiskunnan energian kulutusta."

    Kuulin ensikertaa myös "vanhan viidauden", varmaan jotain ituhippihommia ajalta ennen ituhippejä. "Hyvä konsti parantaa kauppatasetta on vähentää öljyn kulutusta."

    Lieköhän noilla euroopan ja valtiovallan päätöksillä jotain muitakin tarkoitusperiä kuin ilmaston muutos ja päästöt? Aurinkopaneli-Antti ja Sähkö-Seppo kun laittaa asennuslaskun sähköautoilijalle niin kalliimmaksi(ko) tulee kuin CrudeOil-Omarilta ostettuna.
     
  19. Swinger

    Swinger Gearhead

    Ylivertainen voimalinja ja sopii ajoprofiiliin. Näin se maailma kehittyy
     
    maxvo2 ja Concarne tykkäävät tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ahdetut HD:t on IF:in erityissuosisossa. Maksan omastani piäkaupunkiseudulla pikkukaskon kera 176 euroa / 12kk.
     
    Harri S tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!