Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Aivan. Kuten ”parinvaihtajan” valitseminen nimimerkiksi. Olisi ollut suorastaan pöyristyttävää ei niin kaukana menneisyydessä. Uudet tuulet puhaltelee monilla rintamilla.
     
  2. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Itsellään nimimerkki viittaa johonkin ompelutarvikkeisiin ja sitten on jo monta vuotta jatkuvasti nälvinyt Swingeria hänen Dodgensa mallinimestä.
    Kaikkia idiootteja se leipä elättääkin, valitettavasti.....
     
    Swinger tykkää tästä.
  3. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Eikös se ole täsmälleen päinvastoin? Nykyisin pahoitetaan mieli joka asiasta jos ei muuten niin ihan vaan periaatteesta. Ei vielä -90 luvulla sellaista ollut.
     
  4. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tämäpä se on kauniin sinisilmäinen ajatus. Siis että vakuutusyhtiöt eivät siirtäisi sähkisten suuria korjauskuluja vakuutusten hintoihin. Mistä ajattelit, että ne korvaukset sitten maksetaan? Nalle Wahlroosin omasta pussista kenties?:)
     
    Swinger tykkää tästä.
  5. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Ei ne niitä bensa/diesel auton vakuutuksiin siirrä. Aivan kuin itselläni 500cc Hondassa oli
    kovempi vakuutus kuin 1340cc H-D:ssa. Ei vaikuta Hondan vakuutukset Harrikkaan eikä
    Teslan vauriot diesel Mersuun.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Jostain aamukahvin lomassa luin artikkelin uudesta kiinalaisesta sähkäristä oliko BYD merkki.
    Siinä oli kobolttivapaat akut jotka integroitu kantavaan rakenteeseen. Varmaan parempi suojaus mutta onko millainen akut vaihtaa ja minkälaisissa moduleissa patterit on?
     
  7. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    No, nyt todistustaakka tästä väitteestä on sulla. Jään odottelemaan. En tosin pidätä hengitystä.
    Bööö, kuten kaimakin sanoo usealla videolla.
     
    Rihma tykkää tästä.
  8. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Sieltähän se swingerin ”harrastuskaveri” ilmestyikin, terve vaan! Anna kostoksi kyytiä sen vaimolle oikein kunnolla. Vai onko nyt niin et te olettekin se pariskunta? Rohkeesti vaan, ei toi enää nykyään mikään kumma juttu oo.
     
  9. Swinger

    Swinger Gearhead

    Aika ala-arvoista lässytystä, mutta kuuluneen sinun luonteen piirteisiin
     
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Hyvin pitää tehtaan lupaus rangesta Bemarissa. Melko tasan 500 km luvataan niillä varusteilla mitä olen tuohon ruksannut. Tuli viikonloppuna ajettua vähän pidempiä siivuja ja 85 km/h mittarinopeudella näyttää menevän reilusti päälle 500 km akullisella jos siis ajaisi täydestä tyhjäksi (mitä ei suositella tehtäväksi akun säästämiseksi). Tehtaan lupaus näyttää täyttyvän vaikka jättää akkuun sen suositeltavan vähintään 10%. Moottoritienopeuksilla 125 mittarissa menee sitten sähköä selvästi enemmän mutta silloinkin range on 400 km luokkaa.

    Päätin nyt sitten itsekin olla hetken huolissani kustannuksista vaikka asia ei varsinaisesti kiinnosta mutta katsoin mitä sinne akkuun on mennyt. Pörssisähköllä yöllä ladattuna siirtoineen ja veroineen kWh:lle on tullut hintaa max. n. 6 snt. Kulutuksella 20 kWh satasella menee siis 1,20 €/100 km. Matka-ajossa ei mene noin paljon ja kuvittelin, että omalla ajotyylilläni kun tekee mieli välillä vähän räppäillä menisi 30 kWh luokkaa mutta jää selvästi alle 25 kWh:n. Keskimäärin rahaa menee sähköön n. euron verran satasella +/- jotain kymmeniä senttejä. Edellisellä bensakäyttiksellä meni samanlaisessa ajossa n. 22 € satasella.

    Ilmastolässytyksenä voisi lisäksi todeta etten tuolla retkellä pöllyttänyt Suomen ilmastoon pakokaasuja meidän kaikkien hengitettäväksi.

    Ei ole vielä tullut niin pitkää matkaa eteen, että pitäisi välillä ladata joten siitä ei ole kokemusta eikä kyllä tietoa niiden hinnoistakaan. Tähän mennessä olen ladannut vain kotona tai tallilla.

    S-ryhmän bonuksia ei saa enää käyttiksestä kun ei tarvitse tankata mutta vastapainona sähkövatkaimelle eiköhän tänäkin kesänä tule viitisen tynnyriä poltettua myös bensaa harrastevehkeillä jos säät sallivat.
     
    Muokattu: 23.4.2023
    isalmela tykkää tästä.
  11. Sähköautot katsastuksessa yhtä huonoja kuin polttomoottoriautot: Tesla surkea
    Saksan katsastustilastoja listaava TÜV Report 2023 sisältää myös muutaman sähköauton.


    Sähköautoja hylätään jo ensimmäisessä katsastuksessa, joten tältä osin ne eivät poikkea polttomoottoriautoista. Asia selviää saksalaisen katsastuslaitoksen TÜV-Report 2023 -julkaisusta.

    Sähköautojen suuri omamassa rasittaa alustan osia. Myös jarruongelmia ilmenee runsaasti, mutta eri syistä kuin on totuttu.

    9,6 miljoonaa katsastusta
    Sähköautoista tilastokynnyksen ylittivät vain BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe ja Tesla Model 3. Näistä Nissan oli selvästi paras ja Tesla aivan ylivoimaisesti huonoin.

    Neljän edellä mainitun osalta otanta on riittävä, mutta toki automalleja on toistaiseksi varsin vähän. TÜV-Report 2023 keräsi peräti 9,6 miljoonan henkilöauton suoritetut katsastustiedot yhteen heinäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välillä.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aamun nettiselailuilla tuli vastaan joku kiinalaisten akku-uutuus, jossa tehopainosuhteeksi oli mainittu 250 Wh / kg. Tommosella patterilla ja jonnekin 15kWh / 100 km energiatehokkuudella mukana kuskattava massa ei enää ole ihan mahdoton (jossei ole vetämässä peräkärriä talvella Hanko-Nuorgam yhden pysähdyksen tekniikalla).
     
  13. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Ilmastolässytyksenä voisi lisäksi todeta etten tuolla retkellä pöllyttänyt Suomen ilmastoon pakokaasuja meidän kaikkien hengitettäväksi."

    Liikenne aiheuttaa jotain 49% kaikista co2 päästöistä.
    Aika paljon.
    No paljonko sitä co2 on ilmakehässä??
    0,039%
    Jos co2 määrä putoaa alle 0,020% niin elämän edellytykset maapallolla loppuu kun yhteyttäminen pysähtyy? ("Yhteyttämisellä tarkoitetaan sitä, että kasvit tuottavat auringon valoenergian avulla hiilidioksidista ja vedestä happea ja sokeria.Tätä sokeria, glukoosia, kasvi käyttää ravintonaan. Yhteyttämiseen tarvitsemansa hiilidioksidin kasvit saavat ilmasta ja veden juurien kautta maasta". ... piti ihan wikipediasta tarkistaa)
    Mittaushistoria aikana co2 määrä on noussut joku 0,010%... eli promillen.
    Kaliforniassa on n 70 000 yksityisyrittäjä kuorma-autoilijaa lopettanut hommat kun ei ole varaa ostaa viimeisimpien päästövaatimusten mukaisia kuorma-autoja.
    Kun kuorma-autoilijoita ei ole niin miten saadaan rakentamiseen tarvittavaa maata/kiveä yms muuta maanrakennusmateriaalia sieltä syrjäisemmiltä vuoristoalueilta kasvukeskuksiin. Ei mitenkään. Ratkaisu: tuodaan se junalla brittiläisestä kolumbiasta Kanadasta?
    Ja maailma pelastuu... :D:p
     
    Swinger tykkää tästä.
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    En aivan ymmärrä, minkä vuoksi "todistustaakka" toisten esittämistä sinisilmäisistä väitteistä olisi minulla.

    En myöskään aivan ymmärrä, minkä vuoksi itsestäänselvyyksiä pitäisi ylipäätään jotenkin todistella.

    Mutta pyynnöstä matemaattinen todistus asialle, ole hyvä:

    Vakuutusmatematiikassa pätee (hieman yksinkertaistaen) kaava maksutulo - korvausmeno = maksukate. Kun maksukate pysyy samana (tai vakuutusyhtiön liiketoiminnallisten tavoitteiden mukaisesti peräti kasvaa) ja korvausmeno kasvaa, täytyy myös maksutulon kasvaa. Kun maksajien määrä kokonaisuutena ei muutu, maksutulo tietenkin voi kasvaa vain vakuutusmaksuja nostamalla.

    MOT
     
    Swinger tykkää tästä.
  15. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Käsittääkseni odotettiin todisteita siitä, että polttomoottoriautoilijat osallistuvat sähköautojen korjauskuluihin?
     
    Harri S ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Vakuutusyhtiö laskee vakuutusten hinnat sen mukaan kuinka paljon kyseisellä automallilla (tietty korimalli, vuosimalli, moottorin koko) kolaroidaan. Esim. teinien suosimilla bemareilla ajetaan paljon kolareita joten niiden vakuutusmaksut on kalliimpia. Se ei nosta toyotan vakuutusmaksuja.

    Jos sähköautoilla kolaroidaan paljon ja korjaukset osottautuu kalliiksi, niin niiden vakuutusmaksut nousee. Ei polttomoottoriautojen.
     
    Isamu, Harri S ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ilmakehän CO2 pitoisuus oli 280 ppm silloin kun mä täytin keuhkoni ensi kerran. Nyt se on jo jotakin 405-410 ppm, joten prosentuaalinen kasvu ((407,5-280)/280)*100 on ollut huima.

    Määrämuutos% laskettuna ilman CO2 pitoisuudesta on harhaanjohtavaa.

    Syy-yhteys ihmisten tekemisiin on selvä. Kun korona sulki sitä sun tätä vuosina 2020 ja 2021, hiilidioksidin määrä ilmakehässä asettui hetkeksi niille sijoilleen. Se ei kuitenkaan vähentynyt.

    Se on vähän yksilöllistä, kuinka paljon kellekin hiilidioksidia on liikaa. Yleisellä tasolla kiinnostavaa ja vähän pelottavaakin on se, että jäätiköt sulavat ja maapallon lämpimillä alueilla eläminen käy sietämättömän raskaaksi.

    No se taas käynnistää pakolaisvirtoja.

    Summasummarum. ”Elintasopakolaisuus” on funktio fossiilisen energian käytön määrästä.
     
    Harri S ja kerkko tykkäävät tästä.
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tiedätkö mikä on tällä hetkellä salakuljetetuin asia Kaliforniassa? Huumeet? Ihmiset? yms eihei.... Hiekka, kyllä :p:p San Franciscosta yms muuttoliike on kuulema aika rajua Texasiin.
     
  19. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Jaa. Ihan kaikki Kalifornian vapautuneeseen ja älylliseen eloon eivät taida ihan istua tai yleensäkään haluta Texasiin? Ja ne jotka lähtevät, tuottavat win-win -ratkaisun? Latauspaikkojakin on vain vajaa 2 500 (TX) vs. reilu 14 000 (CA). https://www.cnet.com/roadshow/news/how-many-ev-charging-stations-are-there-in-the-us/. Mutta ei se mitään?
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitä mä oon kalivorniassa ollut ja mitä taas texasin kesälämmöistä lukenut, niin mielummin ensinmainittu. Muttei kuitenkaan metsän läheltä, kunnei ne haravoi (Trumpin sanoman mukaan) tarpeeksi. Vanhainkotikaupunki Seal Beach on ihan ykkösmesta. Halpoja asuntoja, aidat 8000 asunnon ympärillä, vartiointi ja saa ajella sisäpuolella vaikka kortti olisi jo poissa. Sopuisaa. Samalla ilmoitustaululla monen kirkon ohjelmat esillä. Ja tosi kohteliaita asukkaita.
     
    kerkko tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!