japadapudaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 29.11.2016.

  1. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Tuossakaan olisi mitää ongelmaa eikä tarvi mitää kaliprointeja eikä korjauskertoimia ku säätää vaan pensaarvojen mukaan
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    tostakin oli jo puhetta ja tuo väite ei ihan pidä paikkaansa kun noi käkkyrät osuu toisiinsa vain stoikiometrisen seoksen kohdalla jos x-akselille tuupataan lamda-arvo ja y-akselille teho,

    jos laittaa tankkiin vaikka re85 ja säätää vaan bensan arvoilla omasta mielestään turvallisen rikkaalle kun afr näyttää 12,5 lappu lattiassa, niin todellisen seoksen suhteen ollaankin ns. maksitehoseoksen laihassa päässä.

    kun tosiaan jos aatellaan vaikka maksimitehoa, niin bensalla huipputeho käkkyrän rikkaassa päässä tulee aabbout 0,85 lamdalla ja laihassa päässä 0,9,
    kun taas esmes E85 huipputehon lambda-alue on 0,71 - 0,86,

    eli bensa-arvoja ei voi suoraan käyttää saadakseen haluamansa seoksen, vaan tarvitaan muuttuvia korjauskertoimia joka ikiselle lukemalle erikseen,

    no kyllä ton kanssa varmaan pärjää, kunhan tiedostaa ettei sijainnin lisäksi käkkyröiden muotokaan täsmää.

    eli kun bensalla huipputeho saavutetaan 12,5 - 13,2 airfuelratiolla, niin samalla mittarin kalibroinnilla afr sais näyttää väh 12,5 tai sitä rikkaampaa seosta kun tankkiin tuupataan re85 bensan sijaan,
    e85 kalibroidulle mttarille lukemat olis sit jotain ihan muuta, ja tein ite seospolttoaineilla herran hallussa,

    mut lamda-arvo on aina oikein vaikka miksailiskin polttoaineita.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 30.11.2016
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Unohditte mainita, että turbossa suositeltava seos maksimi kuormalla ja paineella on noin 10.8-11.9 (98E5:lla) Tollaset 12.xx alkuiset on liian laihoja seoksia, jos kyse ei ole suoraruisku turbo moottorista...

    Muistelisin näin 11.0 paras teho ja 11.5 paras vääntö tai jotain tollasta...
    Korjaat jos jollain on tarkempi tieto.

    Niin ja nyt ei puhuta mistään höpöhöpö ahdoista, elikä alle 0.6 bar ahdoista...
     
    Muokattu: 30.11.2016
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos turbo vaikuttaa niin vaikuttaako ilokaasut tavoiteltuun A/F arvoon?
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    pitää paikkansa, ei mulla tosin turbomosista ole omasta päästä päin tarjota luuloja parempaa tietoa, kuten ei kemiallisestakaan ahtamisesta.
     
    Muokattu: 30.11.2016
  6. username

    username Gearhead

    Pikaisesti laskettuna tuolle sinun seokselle stokiometrinen AFR on noin 11.04
     

Kerro tästä muillekin!