Rakennettu ja muutettu auto museoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Charger´69, 8.8.2023.

  1. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Noniin, tälläkin forumilla tästä aiheesta kinastellaan jatkuvalla syötöllä, että voiko rakennettu ja muutettu auto olla museorekisterissä ihan hyväksytysti. Kovia väittelyitä on varsinkin Nettiauto topikissa ollut jo vuosien ajan, niin avataanpas hieman aihetta nyt ihan videon ja museokatsastettavan auton muodossa, josko tämän avulla pääsee hieman paremmin jyvälle tarviiko sen museoauton olla alkuperäinen pölykapseleita ja maalia myöten ja näin päin pois :odwink:

     
    KohtalainenPaja, Tunaman, fenix ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Mielestäni aikakauteen sopiva "update" on ihan ok.
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  3. Pitikö tämän videon antaa vastauksia vai herättää kysymyksiä?

    Tartun tähän rapalaan, vaikka tiedän, että ei pitäisi..

    Teenpä pari kysymystä tuosta ahtimesta. Videolla väitetään, että on tehty 70 -luvun osilla. Itse ahdin saattaa olla, mutta minkä aikakauden mukaisia on sitä käyttävä moniurahihna, vapaavirtaussuodatin, silikoniletkut ja niitä kiristävät T-pulttiklemmarit? Entäpä Demonin -kaasutin? Jos mustat silikoniletkut on ok, niin onko siniset silikoniletkut?

    Se tuli videolla selväksi, että 20" vanteet ei ole ok, mutta onko 19" vanteet? Jos ei, niin onko 18" vanteet? Jos ei, niin..

    Auto on kyllä hieno ja todistetusti museokatsastettu, mutta onko tuo tarkastuksen linja sama sitten seuraavalle Camaro -miehelle?
     
    Pietsi tykkää tästä.
  4. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Onhan Viitanen&co rakentama -48 Olds tätä nykyä mr ja Pirkanmaalla runabout T-ford rakennussarjasta mr, uudessa moblassa esittely ei-orginaalista mr-challesta...
    Oikeasti rajanveto siitä, mikä on hyväksyttävissä, on veteen piirretty viiva. Hillityt aikakaudelle ominaiset muutokset kyllä ok, mutta 40 vuotta uudemmat "varusteet" stroukatut alsamoottorit, ylikokovanteet, silikoniletkut etc eivät kuulu vanhempaan museoautoon. 20 vuoden päästä muovihemichargeri esim. lienee ok moisillakin muutoksilla...

    Mutta nämä ovat vain oma näkemykseni, ei palkokasveja hengitystiehyeisiin
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Entäs jos auto on museoikäinen ja muutoksessa käytetyt hilut myös vaikka ne olisikin eri aikakausilta? -70 luvun Camarossa -90 luvun alun osat:p
     
  6. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Kyllä videon tarkoitus on ihan tuoda julkisuuteen muutetun erikoisemman museoauton katsastus, että se rikkoo tiettyjä käsityksiä siitä mikä on mahdollista ja mikä ei. Ja herättää toivottavasti rakentavaa keskustelua aiheen tiimoilta. Ja tämän auton kohdalla muutokset on vielä ristiintsekattu useamman virallisen tahon toimesta, että voidaan olla varmoja että ei olla heikoilla jäillä niinsanotusti faktojen kanssa.

    Noihin sinun muihin kysymyksiin sitten vaan muistuttaisin, että ne ovat jo sen verran detaili juttuja että tollasista pääsee viisastelee suurimman osan museoautoista kans jos haluaa oman elämän museotarkastajaksi alkaa. Leveäpantaisia klemmareita on käytetty jo 70-luvulla, Demon on mekaaninen kaasutin siinä missä aikanaan saatavilla ollut Holley ja Rochesterikin jne. on ollut, mustia ahtopaineletkuja on ollut silloinkin ja noissakaan ei nyt varmaan se materiaali ole se kynnyskysymys, myös ilmansuodattimia tuon tyylisiä on ollut 70-luvulla. Mitä moniurahihnaan liittyy, niin googlaapas vaikka Paxton SN ahtimien asennuksia -60-70 luvulta, siellä on käytetty vallan leveää hihnaa noissa, moniura tai ei, niin kun asennuksia katsot niin hyvin samantyylinen on ulkonäkö. Pointti on se kokonaisuus, onko se oman aikakauden tyylin mukainen, kaikki muu viisastelu on turhaa.

    Tämäkin on hyvä hiffata, että siellä ei jokaista "johdonpäätä" tarkisteta onko se tehty 70-luvun menetelmin. On varsin hyvin tiedossa sekin, että jotku museotarkastajat tuota on aikanaan harrastanut ja siitäkin syystä tällaisia vääristyneitä käsityksiä edelleen velloo ilmoilla vielä vuonna 2023.

    Absoluuttisia rajojahan näille asioille ei varmasti monilta osin ole olemassa. Ja sekin on hyvä muistaa, että museotarkistuksen läpäiseminen ei vaadi täysiä pisteitä, eli tiettyyn pisteeseen asti poikkeuksia saa jäädäkin. Kokonaisuus ratkaisee, se on se pointti. Toki jos siitä mukavaa ajanvietettä itselleen saa jokaisen pienen detailitason poikkeaman metästyksessä erinäisistä museoautoista, niin kukapa sitä voisi keneltäkään kieltää :)

    PS. Kun mainitsit tuon Camaron ja itse asiassa tämä sopii tähän aiheeseen muutenkin aika hyvin, niin tässäpäs muuten Nettiautossa myyntiin eilen tullut Camaro, on näitä "Hessun pajan" pickuppeja, ja museossa ;) https://www.nettiauto.com/chevrolet/camaro/13764702

    Ja lopuksi, minä en ole museotarkastaja. Nämä minunkin kommentit perustuu yksittäisen harrastajan omaan kokemukseen ja siihen näkemykseen mikä minulle on muotoutunut vuosien saatossa sen perusteella, mitä olen erinäisten virallisten tahojen kanssa aiheesta keskustellut ja selvitellyt. On toki lisäkoulutuksena pohjilla monivuotuinen "Overdriven Nettiauto ketjun Museotarkastajat" -kurssi, minkä merkitystä ei myöskään tule vähätellä :D
     
    Hoovee ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. Tässä asiassa olen samaa mieltä, mutta esiin nostamani seikat nyt vaan pistää silmään ilman mitään erityistä syynäämistä tai viisastelua. Minusta kokonaisuus ei nyt vaan ajanhengen mukaiselta näytä. Harrastusmielessä näyttää kyllä hyvältä.
     
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Aikoinaan kun mr tarkastutin 66 chevelle malibu farmia, niin tarkastaja kun kysyi ensin "Mikäs auto tämä on" ja vastauksen jälkeen kysyi, että "millä perustelen vastaukseni". .. Piti sitten purkaa VIN koodia ja selvittää hänelle mitä se tarkoittaa: GM divisioona Chevrolet, vuosimalli,mallisarja, korimalli, monesko valmistunut auto ko hihnalta.... Ja tämä oli se tarkastaja joka täytteli sitä pöytäkirjapohjaa, toinen nuohosi autoa lampun ja tarkastuslistan kanssa....:p.
    Mutta tyytyväinen olin tarkastukseen ja sen tasoon.
     
  9. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Sinulla toki on oikeus mielipiteeseesi. Tässä on 1966 Shelby GT 350 asennus, sellaisenaan juuri kun se oli vuonna 1966 tehty kyseiseen autoon. Jos katsot tuota, ja kyseisessä Trans Amissa olevaa asennusta, niin nekö todella erot ovat niin silmiinpistäviä sinulla ettet ajanhengenmukaiseksi hyväksy:

    [​IMG]

    Tuo on tosiaan tehty jo vuonna 1966, Trans Am on vuodelta 1978. Ja noita kuvia voit selailla vaikka kuinka netin syövereistä. Tuohon itse juttuun linkki tässä: https://www.diyford.com/centrifugal-superchargers-guide-in-ford-small-blocks/
     
  10. Olen edelleen itseni kanssa samaa mieltä. Toi Shelbyn konehuone näyttää ajanmukaiselta, mitä se toki myös on..

    Näin offtopicina kävin katsomassa taannoin uuden Indy -leffan. Kyllä siinä paloi leffan aikana verkkokalvolle Chekerin turvapuskurit, vaikka leffassa elettiin kuvitteelista vuotta 1969. Ei sekään näyttänyt yhtään timeperiod.

    No mun turha jatkaa tätä enempää..
     
  11. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Jep, sulla on sun näkemys ja that's it. Tämän museointiin on osallistunut tässä matkan varrella:
    - 2 eri katsastuskonttoria
    - 2 eri museotarkistajaa
    - Classic Data organisaatiosta isompi lauma heppuja
    Ja hyväksyntä ahtimen museoinnin osalta tuli ilman poikkeuksia, muista jutuista sain pari noottia. Heidän ja minun silmiin näyttää ajanhengen mukaiselta asennukselta ja se riittää minulle, pienemmänkin viranomaisporukan mielipide olisi riittänyt mutta tämä on varsin laajalti varalta tarkistettu.

    Etukäteen oli varsin hyvin tiedossa, että Overdriveltä löytyy museotarkistajia, joiden tarkistuksesta ei tule menemään läpi :D Mielipiteitä saa ja pitää olla, käytännön faktat sitte taas on faktoja ja ne voi nähdä videolta.
     
    Polara tykkää tästä.
  12. Ebody and irony

    Ebody and irony Gearhead

    MIKSI pitää rakennettu ja muutettu auto olla museorekisterissä ??? :odconfused:
     
  13. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Miksi ei pitäisi, jos auto on ajanhengen mukainen ja näköinen?
     
  14. grantorino

    grantorino Gearhead

    Miksikö? Tietysti museoinnin tuomien etujen takia, ei ole muuta syytä.
    Vapaa ajoneuvoverosta, halpa museovakuutus ja katsastus neljän vuoden välein. Nämä samat edutko pitäisi olla kuin oikeasti alkuperäisillä ajoneuvoilla?
     
  15. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Kuinka monta prosenttia arvioisit, että Suomen museorekisterissä on todellisuudessa 100% alkuperäisiä ajoneuvoja?
     
  16. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Taas yksi turha ”jankkausketju” vanhastaan tutusta aiheesta. Kyllä Suomessa pitäisi olla sellainen systeemi, että yli 30 v tai 40 v tai 50 v autot katsottaisiin automaattisesti harrastelaitteiksi ja vapautettaisiin käyttömaksuista ja turhista katsastuksista. Poistuisi tuo korruptoitunut tarkastussysteemi siinä samalla kertaa ja vapautuisi sekin aika johonkin tuottavaan toimintaan.
     
    Mija, Buick225, kuula ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kaikillahan nyt on tallit täys jotain vanhoja romuja, mitkä halutaan museorekisteriin että voi säästää pari sataa vuodessa. No ei vittu ole, paitsi ehkä jossain Multian perämetsissä.
     
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ei nyt suoraan aiheeseen liity, mutta mulla ainakin tuo farmari seisoo tallissa hyvin paljon siitä syystä kun käyttömaksu on kuin isossa diisseliautossa. Jos senkin museoleimaisi niin voisi aina sillointällöin käydä ajamassa, mutta se taas on sen verran patinoitunut että tuskin kelpaa museoleimalle. En kyllä ole tarjonnutkaan. Vanhojen käyttömaksuista vapautumista odotellessa.
     
  19. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kannattaa perehtyä. Maksaisi vaivan, jos onnistuisi kohtuu työllä.
     
  20. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Sinänsä hyvä kysymys. Jos auto on muutettu aikakautensa hengen mukaisesti ja aikakautensa tarvikkeilla, niin kuvastaahan se aikansa rakenteluhistoriaa. Eikö?
    Kyllä joku alkuperäinen 60-70 luvun taitteen muskeliauto ns "day two" kuosissa on selkeä museoauto. Tuollaisia niistä tehtiin silloin aikoinaan: perä ylös, kromivanteet, leveät valkokirjain renkaat, ladderbarsit, kylkiputket... mutta raja menee kyllä siinä plyyssi sisustassa, se ei käy. :p
    "Uusien" komponenttien ulkonäköön pitäisi kiinnittää enempi huomiota: värikkäät paineletkut ahdinasennuksissa, monet tarvikekiinnitysosat nykypäivänä on kromia vaikka ne aikoinaan olivat esim alupinnalla valun tai koneistuksen jäljiltä jne jne kuten tuo Shelby tuolla yllä. Pikkuasioita mutta niillä saa kokonaisuuden näyttämään paremmin ajanmukaiselta.
     
    Charger´69 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!