Dodge Charger 1972. 318 ---> 440

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja mista, 29.4.2014.

  1. mista

    mista 3rd gear

    Tälläinen tänne alulleen vaikka ihan vaan paikaksi, jossa voin kysellä apuja vastaantuleviin ongelmiin :D

    Auto on siis -72 Charger, jossa se vakio 318. Auto itsessään kaipaa puslia, maaliehostusta ja pientä pitelemistä sieltä täältä. Ajokuntoinen kuitenkin. Tässä projektissa mitään erikoista tuskin tullaan näkemään, mutta kirjoitan tänne, koska lähinnä toivon kommentteja ja mahdollisesti vinkkejä niiltä, jotka on 71-74 chargerin läpikäyneet..

    [​IMG]

    [​IMG]

    Moottoriksi tulossa 1967 440 + 727. Risukasaksi ristitty.

    [​IMG]

    Pata tuli mulle jenkeistä craigslistiltä bongattuna ja oli kuulemma käynyt 3kk aiemmin. No.. Veikkaan hiukan.


    Sen verran olen kerennyt moottoria purkamaan ja tutustumaan, että lohko on tosiaan 440 tunnuksella C. Eli 1967. Kannet 915. Muutenkin aika perus ja vakionnääköinen motti suurinpiirtein.


    Auton on minulla muutaman vuoden ollut uinumassa, mutta nyt hot rod & rock showssa nähty keltainen vastaavanlainen sai kipinän taas heräämään.

    Tänne saa siis antaa palautetta, vinkkejä ja vaikka jauhaa kakkaa. Eniten kaivannen moottorin rakentamiseen liittyvää vinkkiä.

    Nyt on kaupat teolla msd pro billet jakajasta ja edelbrock victor imusarjasta. Käytettynä. Sitten mietintään 750 - 800 uusi kaasari todennäköisesti edelbrockilta. Nokaksi 284 purple shaft.. ? Alumiininen vesipumpun pesä ja pumppu, suurteho ÖP, ja kaikki perus laakerit ja tiivisteet tietysti. Venttiilikoneisto jäänee vakioksi. Sylintereiden kohtalo on vielä avoin, mutta kyllä ylhäällä pykälää tuntuu, joten lienee paras porata. Katuautoksi siis tulossa ja haetaan räyhäkkää laitetta eikä mitään tehokkainta kilpuria.

    Mitäs muuta...
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Dodge Charger 1972

    Victor vaikuttaa turhan härskiltä imusarjalta tohon kombinaatioon mut toimii jos ei muuta oo. RPM vissiin ois "paras". Kansista kantsii tsekkaa et on ohjurit hyvät ja hyvät venttiilityöt sekä teettää jos vähänkin tarvetta. Tietty myös et on vähintäänkin 1.74" pakovenat, kaikissa 915 kansisa ei niitäkään ole. Ja kevyt porttaus kannattaa niille tehdä. Jos poraa lohkon, nini satsaisin vähän enempi mäntiin, vajaa satanen lisä ja saat probet, SRP:t jne jotka voi painaa jopa 300 g vähemmän kappale kun orgikset tai TRW:t. Se näkyy kestävyydessä, taloudellisuudessa ja herkkyydessä. Puntitus on hyvä tehdä vaikka käyttäis vakio-osiakin, tehtaan jäljiltä on mitä sattuu. Nokaks ehkä kattoisin jotain tuoreempaa kun 70-luvun nokkia. Vaikka tollanen, http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /overview/ , ja kansiin sille sopivat jouset. Työntötangot mennee uusiks kanssa, muistaakseni 67 oli vielä erikokset ylä ja alapäät. Ja tietysti rullajakopää. Peltisarjoiks ottaisin 1 3/4" tai 1 7/8" primäärillä olevat laadukkaat tuotteet. Noilla systeemeillä pitäis tulla ihan raikas katumotti.
     
  3. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Juuri tälläiset vinkit ovat tervetulleita.

    Koitan ensin nyt tuolla victorilla, kun noiden kanssa pelaaminen on sitten helppoa. Kannet tosiaan läpikäydään ja hivasen niitä itse hiukan kanavien osalta todennäköisesti.

    Nyt kun molemmat kannet on irti niin näyttää siltä, että joudun poraamaan tuon. Pykälää on sylinterin yläosassa sen verran, että sen tuntee. Samalla siis laittelee männät. US-partsilla näytti olevan wisecoa ja mahlea ainakin... ja joku kb, joka oli puolet halvempi, mutta hinta epäilyttää hiukan.

    [​IMG]

    Venttiilinjousiakin näyttää oleva partsillakin monia erilaisia.. Tönäreitäkin jokunen :) Täytynee selvitellä mitä tarvitsen. Tuota laittamaasi nokkaa ei partsilla ole, joten täytyy kysellä sieltä sopivaa kombinaatiota. Nokka, jouset, nostajat, tönärit..

    Jakopää on helppo nakki eikä näytä maksavankaan juuri mitään. Dampperi puoli mulla on kans vielä haussa. Mitä hemmetin eroa voi dampereissa olla. :)

    [​IMG]

    Vanha dampperi lähti helposti puolen yön jälkeen nopsaan tehdyllä ulosveimellä:

    [​IMG]

    Mitä eroaesim näissä on:
    http://www.uspartsperformance.fi/440-so ... nvaimennin
    http://www.uspartsperformance.fi/440-so ... nvaimennin

    Voisin ainakin kuvitella, että tuo on niin simppeli osa, että 440sourcekin osaisi tuollaisen tehdä ja sen uskaltaisi ostaa sorsanakin.. eikö? Sama kuin esim alumiininen vesipumpun pesä. Ei kai sourcekaan voi sellaista tyriä?
     
  4. callahan

    callahan Gearhead

    Re: Dodge Charger 1972

    Tere.
    Tuo jälkimmäinen näyttäisi olevan Fluid damper eli neste on vaimentimena perinteisen kumiseoksen sijaan. Uuemmissa on ainakin silicon-pohjaista nestettä, olikohan vanhemmat jotain öljytuotetta ? Paremmin tietävät tarkentanee tuota.
    Fluid damper on siis herkempi reagoimaan pyörivien massojen aiheuttamaan värinään ja näin ollen "puntittelee" niitä vähäisemmiksi.
    Miulla olis kokenut porttaajaa jota suositella.
    -T-
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Dodge Charger 1972

    iks ei toi vakiodampperi kelpaa, onks siin jotain vikaa? Kyl ne toimii. Mahlesta ite tykkään, kevyet ja pinnoitetut, setit tulee renkaineen mikä vähän tasaa hintaa. Victor kyl toimii, ei siinä mitään, vaik onkin racetyylinen sarja. Ja onhan sit ainakin katu-uskottava. Ei nois useinkaan tuu lisävääntöä ikävä ensimmäisenä. Ihmehomma jos ei us partsi saa noita compin HL-nokkia toimitettua. No, sit tarvii joko ottaa muualta tai katella jotain toista. En oo muiden valmistajien pienistä nokista kauheen hyvin selvillä, mut kyl moparperfin nokatkin suoriutuvat ihan kelvollisesti. Suurin osa noista nokista on "chevy grindejä", moparilal kun on selkeesti isompihalkasijainen nokka niin niissä on mahdollisuus käyttää nopeempia ramppeja jolloin samalla astemäärällä saadaan enempi nostoa. Mopar perfin nenät on jossain puolvälissä peruscomppiin, craneen jne tai sit noihin compin high lift tai hughes jne verrattuina. Toisaalta, meneehän noi letukatkin jotku jollain lailla, et ei toi "chevy grindkään" kaiketi mikään katastrofi ole.
     
  6. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Sylinterit mitattu ja on stanukoossa. Eli poraus ei sikäli ole ongelma.

    Se mikä jäi harmittamaan on, että nuo kannet on 1.6" venttiilillä 1,74 sijaan.. Eli venat on 1.6 ja 2.08.

    Tönärit on perus 9.315 ja 5/16.

    Vakiodampperi vaihtuu uuteen, koska -67 vuoden osa ei enää herätä luottamusta. Jotenkin tuntuu luonnolliselta päivittää se uuteen osaan.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Dodge Charger 1972

    Se tais olla '66 sit vika vuosi noille erikokosille tönärin päille. 1.74" venoja luulis löytyvän suht helposti, jos jaksais kaivaa ni saattais niitä löytyä multakin, oon kyl tehny niistä kaikenlaisia työkaluja ja tulkkeja et voi olla ettei täyssettiä ole.
     
  8. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    On noissa tönäreissä siis toinen pää ohuempi joltain 10mm matkalta.

    Mitähän koneistushommia tuollaiseen kannattaa tehdä yleensä? Poraus nyt ainakin. Tasohionta? Miten vaikuttaa kansien ja sitä kautta imusarjan sopivuuteen? Kampuran kaulojen kiillotus ja tasapainotus. Tasapainotetaanko yksinään vai mitä kaikkea täytyy viedä mukana?

    Onko mitään koneistamoa suositellä Tampere, Pori eli pirkanmaa satakunta alueella. Tampereella asuessani käytin vallan Häihälää koneistuksiin ja Tammer diesel tasapainotti. Onko muita?

    EDIT: Soitin tammerdieseliin ja eivät tee tasapainotuksia näihin vehkeisiin. Racers place sitten vissiin ainoa? Maksaa sen 300e, mutta eivät taas tee koneistuksia.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Dodge Charger 1972

    No sit varmaankin menee myös työntötangot uusiks, uudet nostajat on isommalla kupilla. Tasojen oikasu ei vaikuta kauheesti. Ite tekisin niin et männät hommattuani porauttaisin lohkon, liikkuvat osat puntitukseen (kampura, veivit, männät oheishiluineen, männänrenkaat, kk-laakerit (dampperi, vetolevy). Sit tekisin koekasauksen ja mittaisin nurkista paljonko männät jää tasosta, sen jälkeen tasojen höyläys niin et männät tulee kutakuinkin tasan lohkon tasolle. Sellasella vajaalla millillä ku poistaa kamaa ni ei pitäis vielä vaikuttaa just imusarjan jne sopivuuksiin. Ehkäpä samalla reissulla ku vie kamat RP:hen punttiin, heittäisin lohkon stressiporattavaks R-koneistukseen, soittaa vaan ja sopii toimitusajat ni nouto/haku hoituis kumpikin kerralla. Tason oikasun sit teettäis paikallisesti vaikka Tammerissa. Vaan kaippa se porausasiakin hoituis siellä jos niillä on stressilevyt ja kamat.
     
  10. Visa

    Visa Gearhead

  11. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    200e ilman mitään. Ei dampperia, vetolevyä yms. Kaikki laskutetaan erikseen.
     
  12. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Huomenna soittelen partsille ja kyselen sieltä nokkavinkkejä ja kaasarivinkkejä. Dampperi saanee olla nyt alkuperäinen, kun ei siinä kerran mitään vikaa ole eikä se ole niin tekninen laite, että mihinkään kuluisi vuosien varrella.

    Toivottavasti huomenna selviää jotain ja saan kamat tilattua. Foorumeilta kun katselee mikä kaasari tai nokka olisi hyvä niin vaikea saada selkeää vastausta, joten kait nuo partsilta jotain mulle kertoo. :)

    Eli nokka, nostajat, kaasari, tönärit ja jakopää vois olla nyt ekassa tilauserässä.. esim.
     
  13. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    No nyt on pääpiirteissään osat tiedossa.

    - Nokaksi compin 21-225-4 http://www.uspartsperformance.fi/n-aks-mop-bb-xe284h
    - Nostajasetti 822-16 (Valmistajan suositus pre68 koneisiin 824-16)
    - Kiertokankiin arpin pultit http://www.uspartsperformance.fi/kk-pul ... mop-bb-3-8
    - Kampiakselin pultit http://www.uspartsperformance.fi/pultti ... l-mop-sb-b
    - Venajouset 911-16
    - Kaasari Holley 0-82751 http://www.uspartsperformance.fi/holley ... 1-kaasutin
    - Öjypohja 440 source 7quarttia
    - Loiskelevy pohjaan
    - Männät KB237 https://www.uempistons.com/installation ... lation.pdf tai http://www.uspartsperformance.fi/mahle- ... mantasarja tai http://www.uspartsperformance.fi/catalo ... gory/1364/
    - Renkaat ? http://www.uspartsperformance.fi/sealed ... nanrenkaat tai http://www.uspartsperformance.fi/sealed ... nanrenkaat
    - Jakopää Comp 2104
    Sitten perus tiivisteet, laakerit yms tietysti..

    Itselleni muistiin:

    Kampiakselin laakerin kaula 2,750
    Kiertokangen laakerin kaula 2,380
    Kiertokangen pituus 6,760
    Isku 3,750
    Poraus 4,320
    Imuventtiili 2,08
    Pakoventtiili 1,60 1,74/1,88 asennettava 1,81 ainakin asennettu onnistuneesti maailmalla. USparts nro FERF5053
    Tönärit pituus 9,315 ja halk. 5/16
    Vakiokanget LY 1851535
     
  14. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Nyt on koko alakerta palasina. Onneksi kampura oli ehjä, stanukoossa ja ei mitään naarmuja tjms kauloilla. Soittelin Raumalle Koivukarille ja lohko lähtee sinne poraukseen heti kun saan männät käsiini. Siitä eteenpäin sitten pyörivät tasapainotukseen.

    Kannet lähtee näillä näkymin porttaukseen ja venttiilien suurennukseen ainakin pakopuolelle. Muutenkin perus siistiminen niille tietysti.

    LY

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kuvista poiketen siis kampurakin irti.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Dodge Charger 1972

    1.88 ei oo vakiokansille hyvä juttu, se huononee. 1.81" toimii. Tollasisi kotikaivetuissa 346 kansissa 2.14/1.81 venoilla pako/imusuhde oli keskimäärin 82%, eli ei välttämättä huono idea heittää ne isot imuvenatkin ettei lähestyä sataa...
     
  16. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Joo tuo 1,81 olis nyt viimeisin suunnitelma. Toiset jää vakioiksi. Kannet muotoillaan.

    Tänään lähti osartiedustelu/tilaus partsille. Taas meni noin puoltoista tonnia. Ja vasta alakerran kamat. No harrastukset maksaa..

    Tähän väliin muutama turha kuva

    [​IMG]

    Lohko tuli pestyä vanhan bensan kanssa. Mukavampi viedä koneistukseen.

    [​IMG]

    Normaalia kulumaa?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vähän vieläkin ihmetyttää muuten vielä sylintereiden kunto. Ei naarmuja yms, mutta ylhäällä pykälää hieman.

    Sama juttu laakereissa. Ei juuri uusia häpeä kampuran ja kankien laakerit. No mitä väliä, kun uutta tulee kuitenkin. Samalla vaihdetaan nokka-akselin laakerit. Taitaa olla järkevää ?
     
  17. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    [​IMG]

    Alakerralle tuli joulu..

    Seuraavaksi jos veisi lohkon Koivukarille poraukseen. Samalla isommat kieerteet öljypumpun sihdille ja mahdollisesti uivat yläpäät kankiin.. ?
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Dodge Charger 1972

    Jos öljymuutoksia teet, niin kantsii porata myös sungoilta nostajakanavaan menevät reiät vähän isommiksi, mut ei nokalle meneviä. Vakiokangista jos tekee uivat niin se kantsii vaan poraa päälle öljyreikä ja hoonata .001" välykselle, siis ilman puslaa.
     
  19. mista

    mista 3rd gear

    Re: Dodge Charger 1972

    Joo tuosta uivasta yläpäästä olikin us-partsin kaverin kanssa puhetta. Täytynee koneistamolle sanoa, että tekee ne samalla.

    Sungoilta nostajakanavaan.. ? Täytynee tutkia mitkä nuo on.

    Tämä viikko on yövuoroa, joten en kerkeä ajelemaan Raumalle koneistamolle, mutta jos ensi viikolla jo saisi aikaiseksi.
     
  20. kuula

    kuula Gearhead

    Re: Dodge Charger 1972

    Runkolinja, varmaan Jykällä lukihärö ku se on nopee myös kirjoittaa....
     

Kerro tästä muillekin!