Webasto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Anonymous, 29.8.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ihan alustavasti kyselen, onko vit...ainen asentaa itse?
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Webasto, Ebersprächer ym. asennukset joutaa ns. ammattimiehen (tai -naisen) tehtäväksi, koska touhutaan auton polttoainejärjestelmän kanssa.

    Korjatkaa, jos olen väärässä.
     
  3. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Jos on kyse uudesta laitteesta tai edellisestä asennuksesta poikkeavin savukaasuputkin, savukaasuläpiviennein, puhallusputkin tai esim. erimittaisin polttoaineletkuin varustetusta lämmittimestä, on lämmittimen syöttö/ paloilmapuhallus säädetävä. Tämä on vaikeaa ilman asiaan kuuluvaa savukaasuanalysaattoria. Vakuutusyhtiöillä voi olla sananen sanottavana tee-se-itse-miehen asennuksiin esim. lämmittimen asennuksen aiheuttaneen tulipalon korvausvastuusta. Lämmittimen tulee olla myös tieliikenneajoneuvoon hyväksytty.

    En ainakaan itse ottaisi vastuuta bensiinilämmittimen asentamisesta. Diesel ei liene niin vaarallinen? Höyryt tai alle 70 asteinen neste ei syty?
     
  4. makke

    makke 1st gear

    Noita paljonkin asentaneena tiedän, ettei se nyt niin kovin kummoinen ole asentaa. Vaatii huollisuutta ja toimintaperiaatteen tuntemusta yms.
    Jos ostaa laitteen uutena, niin ohjeet tulee mukana ja niitä noudattamalla saa asennuksen tehtyä oikein.
    Ainakaan webastoa ei yhteen aikaan myyty itse asennettavaksi, tai jos myytiin takuu raukesi siihen kun laitteen tiskiltä nostit. Asentajille Kaha järjestää koulutusta ja siten varmsitetaan, ettei tule asennuksesta johtuvia vikoja ja hajoamisia yms.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    asennuksessa tulee noudattaa tiettyjä sääntöjä,mutta kyllä sen voi itsekin asentaa,,,kunhan välttää ne perusvirheet , olen asentanut myös jokusen,,,pari sataa ,ja mielestäni asennus jakautuu eri osiin,,,itse laitteen asennus autoon ,nestepinnan ala puolelle,polttoaine järjestelmän rakennus,tässä on helpointa mokata koko asennus,imu/pakoputket,tässä voi käyttää järkeäkin,eli pakoputki ei nouse ylämäkeen,palo ilmaa ei oteta auton alta, seuraavana sisä hommat ,eli kellon asennus (jos tulee) ja puhaltimen kytkentä ,,,,,nämä yleensä joko toimii tai ei ,,,,nyky autoissa pitää olla varovainene puhallin kytkennän kanssa ettei käräytä koko laitetta
    yleisin asennus virhe on polttoaine putkiston rakennuksessa
     
  6. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Nyt oli kerrankin nimetön joka puhui asiaa. Pölttoaineputken paksuus on ollut suurin ongelma,(yleensä liian ohut). Itse asennettuna ei ongelmia jos osaa asiansa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    kiitokset kehuista....
    yleensä tuo putki ongelma on vain diesel laitteissa, ja varsinkin hydronic ja thermo-top laitteissa joissa polttoaine imetään auton takaosasta ,mutta pumppu on itse laitteessa eli edessä,tässä on ongelma kun on 25-30 astetta pakkasta
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Nuo imuongelmat on olleet tuttuja, jos polttoainelinjan vetää väärin, niin kusessa ollaan. Poltin sammahtelee ja savuttaa ja lopulta on palopesä kaput.
    Kun ilmaa jää linjaan (joka ei poistu pumpun pienen tuoton takia) ; ja sen se tekee jos on väärin asennettu, niin simahtaa koko laite ja kustannukset on sen mukaiset.
    Kannattaa siis tarkastaa oikea tuotto ohjeiden mukaan ja lisäksi tarkastaa lämmittimen co-arvot.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    voivoi nuo yhdys sanat...
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    pyydän nöyrästi anteeksi kirjoitus virheitä
     
  11. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Ostin viime talvena ebersperskeleen (kiljotusvilhe) ja onhan sekin omanlainen homma. Ettiä oikea ja suojainen paikka, vetää letkut ja tehä sähköt. Hetken mietiskelin polttoaine putkitusta et mistä se tulisi vetää niin että auto ja lämmitin toimii ja hetken mietittyäni hitsasin rosteritankin konehuoneen akun paikalle ja vedin letkun siitä lämmittineen ja avot auto toimii edelleen ja lämmitin myös. Polttoaine säiliö on n. 7-8 litraa ja kestää n. 2-3 viikkoo.
    Kaikki pystyvät tekemään mitä tahansa mutta miten ja kuinka oikein/väärin, se on tekijästä kiinni.
     
  12. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Kun 6 vuotta sitten ostin 5Kw:n bensa eberin niin tuli mukana niin selkeät ja tarkat ohjeet/piirustukset että niiden mukaan kun teki niin kympillä on toiminut.

    Edellyttää vaan normaalin määrän huolellisuutta eikä kestä ruveta oikomaan vaikka mieli tekis.

    Itse yritin oikaista polttoaineen vedoissa ottamalla paluulinjasta imun mutta eihän se skulannut :sad: Tankilta kun veti mukana tulleella pirun ohuella putkella niin homma petras kohdilleen.

    Jos ne vähien sähköjen vetäminen yms. ujostuttaa niin silloin kannattaa antaa jollekkin muulle tehtäväksi.

    Mutta ei siihen mitään ylilahjoja tartte vaikka osa virallisista asentajista niin haluaisikin uskotella.
     
  13. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Eikös ainakin ennen ollut niin että jos itse asensit webaston tai muun vastaavan, ja autosi palaa niin vakuutuksista ei tule mitään. Eli asennuksesta piti olla asentajan tekemät paperit. Näin ainakin ennen siis.
     
  14. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Oma vakuutusyhtiö ei ollut millään tavalla kiinnostunut siitä kuka toosan on asentanut.

    Toinen "harha"luulo tuntuu olevan että vakuutusyhtiöille ei kelpaisi kuin virallisen asentajan asentama hälytin jotta saisi mahd. alennuksen vakuutusmaksuista.

    Vai liekö eroja yhtiöiden tulkinnoissa josta nuokin jutut sitten lähtevät.

    Tosin kun kysyin paikalliselta "ammattiasentajalta" noista niin autohan vähintää räjähtää heti sen jälkeen kun itse asentaa eberin/webaston. Tosin tuon "ammattiäijän" jäljiltä olen muutamille tutuille savuttavia lämmittimiä fixanut. Ammattilaisia on tässäkin hyvin monenlaisia :sad:
     
  15. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Pitkälti samaa mieltä, hälytin asentajana tiedän homman varsinkin hälyttimien osalta, koulutus kiinteistö ja kulkuneuvohälyttimien osalta kesti aineski puoli tuntia ja se sisälsi kahvit. Olenpahan nyt sitte virallinen hälytinasentaja.
    Kauan sitten ilmoitin vakuutusyhtiöön et nyt asensin prätkään hälyttimen, kävin näyttämässä pelkästään ohjekirjaa jossa oli merkintä VAT (vai VAK?) hyväksytty ja siinäpä se. Kyllähän joku pilkun viilaaja vois siitä rupee napisee mut enpä oo koskaan kuullu oikeesti semmosen tapahtuneen.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    mutta toisaalta suomessa on paljon lämmittimiä ,,,ja varmasti hälyttimiäkin jotka on asennettu päin(sitä itseään),,,kyllähän noissa asennuksissa maalais järjellä pärjäilee aika pitkälle
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    olen asentanut eeberin omaan letukkaa. ja voin sanoa et mukana tulleiden ohjeiden avulla homma ei ole vaikea!
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    no nyt on projekti auto jossa on takatilassa bensa lämppäri joka vaatisi pienoisen huollon kun on ollut ainakin 10 vuotta käyttämättömänä. ja pienen tutkimisen jälkeen tulin siihen tulokseen että jos laittais kuntoon sen ennen kuin ostaisi uuden. niin mistäs mahtaa saada varaosia tuollaisiin? auto jossa lämppäri on "chevy suburban ambulance" ja siitä ei tietoa onko tuotu maahan uutena tuollaisena vai onko täällä varusteltu. Joten mistä mahtaisi löytää noista lämmittimistä tunnisteita että minkä tekemä kyseinen lämmitin on?
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    10 vuotta vanhoissa laitteissa on erillinen ohjainyksikkö,,,siinä lukee merkki
    Webasto
    Eberspächer
    Ardic (volvo flygmotor)
    Mikuni
    Stroco
    tuossa yleisimmät,,,tuskin enää löytyy monarckkia tai bachoa
     
  20. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Kyllä.
     

Kerro tästä muillekin!