1939 Pontiac Sedan Deluxe 2D Six

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja karra, 12.12.2023.

  1. karra

    karra Double Gearhead

    Tämä oli hyvä arvaus. Kyseessä Marvel Inverse Oiler.

    https://kustomrama.com/wiki/Marvel_...Secrets_of_Engine_Performance_and_Maintenance
    https://www.thesamba.com/vw/archive...tion/Marvel Oiler - Setting and Servicing.pdf
    http://clancy.ch/Marvel_Oiler.html#11

    Mutaman nettikeskustelun luin ja joku oli tiivistänyt asian että liemi jota annostellaan on hyvinkin automaattiöljyn kaltaista koska siinä on puhdistavia ainesosasia. Vastaavaahan voi laittaa esim bensan sekaan.

    Olen käyttänyt mekaanisessa bensiinin rivipumpussa (syöttöpumppu siis kuten diesel) 0.5 - 1 % ATF seosta vuodesta 2009 eikä siitä ainakaan haittaa ole, vähän ajettavassa museoautossa. Se käryttää muutenkin kun tyhjäkäynnillä häkäpitoisuus on noin 6% - ja pitääkin olla. Kyseessä MB 6.3 litrainen kasikone.
     
  2. karra

    karra Double Gearhead

    Katselin nyt tiivistettä ja se näyttää siltä että ihan kun kumin reuna tulee ulkopuolella pellin päälle jopa sentin verran, eli ihan kuin joku työkoneen tai veneen lasi. No, alkaa selvitä kun alan irottamaan vanhaa, näkee minkälainen se sitten lopulta on. Voihan olla että 84 vuodessa kumi on muuttanut muotoaan, ja alkanut tursua sen peltirakenteen päälle.
     
  3. Marvel Mystery Oil

    Kerrankin on nimi sattunut kohilleen..:D:cool::)
     
  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mä luin yhden:

    ":D Looks like fun.
    Good luck.Have fun.Be safe."



    "Gimmic, snake oil."
    "I dunno, you ever seen a squeeky snake?!"
     
    karra tykkää tästä.
  5. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Mulla 29 buickissa imusarjan päällä tota öljyhommaa varten lasinen säiliö josta valuu imusarjaan tippa harvakseltaan,ite olen olen käyttänyt sitä startti bensan annosteluun kun kauan ajamatta niin käynistyy heti.
     
    karra ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  6. fmila

    fmila Gearhead

    Aikanaan käytettiin ns. ylävoiteluöljyä. Löytyi mm ReDex-merkkistä tuotetta aikanaan Junatien Unionin "öljybaarista". Välimäen Masa sitä sieltä myi ja kaverin Volvoonkin sitä säännöllisesti kaasariin ruikittiin käydessä. Annostelu tapahtui hieman teknisemmällä "tippakannulla", jossa oli asteikko, jolla pumppausta "rajoitettiin". Sen tarpeeseen en uskonut silloin nuorena poikana, mutta vanhat mestarit oli siitä vakuuttuneita.

    Vehollakin lisäiltiin Diesel-Takseihin talvella rivipumpun suojaksi naftan joukkoon 2T-öljyä. Sitä mä laittaisin myös Karran M100 6,3n pumpun suojaksi jos jotain haluat siinä käyttää. Se sekoittuu paremmin bensan joukkoon, eikä tee karstaa kun on tuhkautumatonta. Toi 6,3n on kyllä yksi aikansa hienoimpia koneita ja muistot semmoisella "ilmalaivalla" ajamisesta on vieläkin mielessä, vaikka niistä alkaa olemaan jo kohta 50 vuotta. Sorry rönsyily, mutta hieno "Inkkari" tosta vielä muodostuu
    t. AM
     
    karra tykkää tästä.
  7. Satuinpa vilkaisemaan Tony -sedän kanavaa ja siellähän oli sattumalta tämä video:

     
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Sen verran kävin tallin puolella että kokeilin avaimia, ja aivan kuten ohjekirja sanoi niin apukuskin oveen, virtalukkoon sekä hansikaslokeroon sopii yksi avain. Toinen sopii sitten takaluukkuun. Hansikaslokerossa oli pari avainta, niissä oli sama hammastus mutta profiili oli eri eli ne ei menneet lukkoihin ollenkaan. Joku markan suutari kai tehnyt vara-avaimet?

    Kuskin ovessa ei ole lukkopatruuna (lukkonuppi vaan), sen sai ostettua varaosana erikseen; haluttaessa, kertoo omistajan käsikirja.
     
  9. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Kaikissa 2-30 lukusissa mulla ollut lukitus vain apukuskin ovessa,jopa Packardissakin.Olisko se ollu sen aikanen turvallisuus juttu jenkeissä et ei jäädä ajoradan puolelle töpeksimään avainten kanssa.
     
  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kuin myös -54 Dodge pickupissa. Sohva ja rattivaihde, niin sama kulkea pientareen puolelta.
     
  11. karra

    karra Double Gearhead

    Nonnii, oisko se projekti julistettu alkaneeksi. Jäähdytysneste laskettu pois sekä syylarista että lokista. Molemmat röörit tukossa, lohkon propun rassasin ruuvarilla auki mutta syylarin alasäiliö vaati paineilmaa. Syylarista tuli aluksi tummaa öljymäistä kuraa, sitten vihreänharmaata nestettä ja lopuksi kuin hienoa hiekkaa (jäähdytinsementtiä varmaankin). Lohkosta tuli jonkin aikaa harmaata nestettä ja aina lopuksi hiekannäköistä mujua kun sitä huuhteli.

    Täytin lopuksi vedellä ja käytin kuumaksi. Huomenna jos laittaisi nesteet ja toivoo että pysyy sisällä, syylarin alakulma oli nimittäin hieman kostean oloinen mutta ei ole allensa tiputtanut. Siellä oli -13 kestävä neste ja joudun siirtämään auton välipäivinä katokseen päiväksi-kahdeksi max.

    Mittarivalotkin toimii, bensamittari reagoi kun tankkasin lisää gasoa. Muutkin monitorit vaikuttaa siis toimivan tarkemminkin tarkkailtuani. Lataa tyhjäkäynnillä 6.93 V. Käsikaasukin toimii kun pidin kierroksia kylmän käynnin aikana vähän ylempänä.
     
    eeko, valtope, Slant Sickness ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. karra

    karra Double Gearhead

    Huuhtelin vielä eilen sakkaa ulos lohkosta sekä syylarin pohjasta. Täytin sitten 50/50 nesteellä systeemin.

    Olikin kiva havaita että nippeli-Tepolla on avainaihioita, pitää tilata pari ja teettää niistä vara-avaimet. Jokaiseen (projekti)autooni olen teettänyt melkes heti vara-avaimet, varmaan sen takia ei ole ikinä mitään avaimia kadonnut kun löytyy vara-avaimet :cool:

    https://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=4913&p_id=340&editmode=showprod
    https://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=4912&p_id=340&editmode=showprod
     
  13. karra

    karra Double Gearhead

    Tein koekäytön pakkasnesteillä vasta eilen. Lämpömittari näytti aika ajoin jopa maksimia eli 220F kunnes sammutti niin se laski heti ja jäi alemmas vaikka käynnisti uudestaan, kunnes jonkin ajan päästä taas nousi ylös.

    Mittasin laserlämpömittarilla sylinterinkannesta lukemia ja ne oli noin 82 astetta. Lohkossa oli reilu 70 astetta. Syylarin yläsäliössä oli jotain reilu 60 astetta. Pakosarjassa oli tasainen lämpö, noin 160 astetta jokaisen röörin kohdilla.

    Pitää sitten tarkkailla kunhan lähtee ajamaan, tuo flekti ei ole varmaan kovin tehokas.
     
  14. karra

    karra Double Gearhead

    Otin välipäivinä auton kolme päiväksi ulos katokseen kun käyttistä piti rempata. Lähti pontso hyvin käyntiin miinus kuudessa, lämmitin lohkoa pellin alla tosin 1800W sisäpuhaltimella pari-kolme tuntia.

    Tehty kirjallista taustatutkimustyötä, nimittäin varaosakirjasta sain oikeat numerot sytytysosille. Googlella löysin kaikki, esim John Deereltä löytyy kaikki mutta ei EU-alueelta. Osa GM Delco-Remyn osista sopii myös 60-luvun Triumpeihin sekä Vauxhall/Bedford tuotteisiin.

    Siispä ebay auki. Kreikasta ostin uudet NOS katkojan kärjet. Loput tuli briteistä yksittäisiltä myyjiltä. Varapuola tuli auton mukana niin pitää sitä kokeilla että toimiiko. Sytytystulppia saa jopa Motonetista. Ajatus vaihtaa nuo ja jättää vanhat takakonttiin varalle.

    1939 Pontiac Sedan Deluxe 2D Six

    OSA OE numero GM Optio 1 Optio 2 Optio 3

    Sytytystulppa 1559493 CHAMPION RJ12C NGK B4 tai B2 Bosch WR9EC
    Vj kansi 824735 John Deere824735 Remax Verteilerkappe ES210
    Vj pyörijä 820445 John Deere 820445 Delco Remy # 1905590 Remax Rotorarm ES229
    Kondensaattori 1869704 _____ Delco Remy 1927111 Remax Kondensator DS20
    Kärjet 1871678 _____ Vauxhall, Triumph DHR1498 Remax Contact Sets ES275

    Eipä tullut selkeä taulukko mutta olkoot.
     
  15. Sen verran googlailin tuota virranjakajan kantta, että katselin Ebaysta, että se on sama näissä:

    ALLIS CHALMERS: Fits: D19; Replaces: 74042704
    CASE: Cap, 6-cylinder, 12-volt, clip held, for Delco distributors.SEVERAL TRACTORS
    CASE: Fits: 930, 1030; Replaces: 824735, MA756
    COCKSHUTT: Fits: 570; Replaces: MAO602
    CHEVY: Many Chevrolet Cars & Trucks. (Except 53 235ci)
    This part fits most 1933 1934 1935 1936 1937 1938 1939 1940 1941 1942 1946 1947 1948 1949 1950 1951 1952 1953 Exceptions Apply
    DELCO DISTRIBUTORS: <1963, 12 Volt, 6 Cylinder, (Clip Held)
    Replaces: D320, D301, 824735, 1867722, D301A, 12338674
    JOHN DEERE: 6 cyl 12 volt (clip held), for Delco distributors.
    JOHN DEERE: Cap, 6 CYLINDER. 12 volt (clip held)
    JOHN DEERE: Fits: 55 Combine, 4010 Tractor
    MINNEAPOLIS MOLINE: Fits: G705, G706, G707, G708, GVI; Replaces: 19P3031
    OLIVER: Fits: Super 77, 70, 77, 88, 770, 880, 1600, 1800 (up to sn 124395)
    OLDSMOBILE: 1941 1942 1943 1944 1945 1946 1947 1948 1949 1950 w/6 Cylinder Engines
    WHITE EQUIPMENT: 6 cyl engines Delco distributors. Replaces K7406, MM-19P3031
    WHITE EQUIPMENT: Cap, distributor, 6 CYLINDER engines. Replaces K7406, MM-19P3031


    Eli Chevyissä sopii 216 ja 235 Stovebolt koneisiin. Se saattaa helpottaa osien etsimistä, jos vielä tarvitsee. Chevyihin, kun saa osia tunnetusti kohtuu helposti. Varmaan koskee noita muitakin virranjakajan osia, kun on Delcon jakaja.

    Minua jäi kiinnostaa, että millaiseen Jontikkaan tarvitaan virranjakajan, niin malli on 4010, jota valmistettiin 1960-1963. Sitä sai myös bensa ja kaasukoneilla dieselin lisäksi:

    [​IMG]
    Jossain oli, että se osa sopii sen seuraajaan 4020 malliin myös, mitä valmistettiin 1964-1972.
     
    Muokattu: 6.1.2024
  16. karra

    karra Double Gearhead

    Nyt on jo tilattu tarpeet.

    Irroitin tuulilasin sisäpuolisen kehyksen, ootrattua peltiä. Alta paljastui ihan tavallinen tuulilasin tiiviste, eli ei ole ollenkaan sellainen sisäpuolelta tiivistävä kuin oli shop manuaalissa ja edellisen sivun videoissa.

    Hankaloittaa hommaa, eli onko tuulilasin ruudut edes orkkiksen kokoisia? Jos leikkautan noiden mallien mukaan niin mistä saan tiivistettä? Se voisi olla jotain std-metritavaraa, keskellle ylös voi varmaan tehdä sauman koska keskipiena pitää rakentaa ja butyylimassalla tiivistellä tiivisteen tiivistystä.

    Takalasi sama juttu.
     
  17. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Onko laseissa minkään valtakunnan merkintöjä/etuissa samat?
     
    karra tykkää tästä.
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Noita osia voisi löytyä Marjakankaalta www.konekorjaamo.fi
     
    karra tykkää tästä.
  19. karra

    karra Double Gearhead

    Jännä juttu, MMPmetron sivuilla sanotaan tästä U-profiilisesta: Windshield and Rear Window Channel. Used with 1/4" glass. Fits some models. :eek:

    Shop Manual ja Body Manual sekä netin asennusvideot näyttää että pelkkä (vanha ? ) U-profiili kyseessä.

    Mutta, autossa taitaa kuitenkin olla tämä: https://www.steelerubber.com/windshield-gasket-70-1788-50

    [​IMG]

    Tässä vielä asennusohje: https://d163axztg8am2h.cloudfront.net/static/doc/b3/60/f0e6b111388a47fa47df1359a3c7.pdf

    Eli naruhommiksi menee, kylläpä helpotti :cool: .Pitää veistellä se vanha irti ja tutkia aukon kunto, ja laittaa nuo tiivisteet hankintaa. Ja lasit mallin mukaan leikkaukseen.

    Takaikkkunan tiiviste: https://www.steelerubber.com/rear-window-gasket-60-0199-81
     
  20. karra

    karra Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!