Mercruiser 454 kunnostus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 8.9.2023.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Vois olla varmastikin:D Voi johtua siittäkin et 1 laaakerin naputtelin sidään vapaalla kädellä työkaly holkkina, muut vedätetty kierretangolla. Mut se selvii ku loputki sisällä ja nokka sovituksessa.
     
  2. marko84

    marko84 2nd gear

    Kuivana vedin laakerit pakastimen kautta paikalleen, olisko suotavaa käyttää jotai öljyä/vaseliinia ku asentaa? Varmaa vähä helpottais, mut en tiä haluanko laakerin selkäpuolelle mitää liukastetta.
     
  3. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Ei liukastetta ulkopinnalle.
    Ite tosin jättäny noi nokkalaakerien asennukset koneistamolle, kun niillä on just-eikä-melkeen laitteet niiden asentamiseksi.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kannattaa ainakin putsata ne pesät mahdollisista jäysteistä, ja vaikka hieman pyöristää pesien teräväreunaista suuta että laakeri lähtee nätisti menemään sisään.
    Eikä se öljynkään laittaminen ulkopinnalle mikään rikos ole, se ei aiheuta mitään ongelmaa ellei pesä nyt aivan väljä ole. Ainakin silloin jos laakerit on yhtään vinossa niin öljyä kyllä menee muutenkin laakerin ja pesän väliin, meneehän sitä runko- ja veivinlaakereidenkin selkäpuolelle koneen käydessä. Ja pikkulohkossa jopa öljykanava kulkee nokkalaakerin ulkopinnan ympäri.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mikähän on pikkulohkon laakereiden asennuksessa se optimiasento?
    Klo 16 suuntaan minuakin ohjeistettiin ne reiät laittamaan. Vanhat laakerit oli reikä suoraan ylhäällä, klo12.
     
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Hyvin pyörii nokka joten eiköhän noi oo ihan hyvin asettuneet.
    En tiä mitä koneistamo ottaa asennuksesta, onko tunnin homma ja joku 70e. Itseki noi saa hyvin paikalleen, vaatii vaa jonkimoisen työkalun. Perjaatteessa riittää 36mm hylsy, jenkavarrasta+ muutama mutteri ja prikka.
    Itellä olis ehkä koneistamossa asennettu muuten, mut purin kaikki tulpat ja pesin itse lohkon öljykanavat koneistajan hoonauksen jäljiltä, olis pitäny sit uusiks kiikuttaa lohko sinne.
    Varmaa sielläkin olis nää hommat tehty, mut pyrin ite tekee kaike mitä pystyy ja sijottaa neki rahat sit vaik osiin:D
    Monet antaa koneistajan tehtäväksi paljon muutakin, kasata kannet yms.
     
    Muokattu: 17.10.2023
    Seevu ja Solvent tykkäävät tästä.
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Yleensä ne asennetaan klo 18 että voi kattoo öljykanavasta millon on reikä kohdallaan, mutta voitelun kannalta parempi on klo 16, ja etummaisessahan onkin 2 reikää.
    Ainakin tehtaan jäljiltä takimmainen on sitten klo 12 asennossa, mutta jos kaikki on 12 niin ehkä vuotaa siltä puolelta turhaan öljyä ainakin kulumisen myötä.
     
    toyopet tykkää tästä.
  8. monster

    monster Gearhead

    Aikoinaan vaihtelin BB pikappiin nokkaa kun menny edellisen sepän jäljiltä sileeksi nìin oli nokka ketju kulunnu mystisesti romuksi , sitte kasatessa pisti silmään että ketjulinja on päin mäntyä. niin oli lyöty se takapään pluki karvan syvälle ja nokka ei menny tarpeeksi pitkälle kulutti ketjun tosi äkkiä piloille.Moskalla tälli nokan päähän pienellä riskillä ja taas rokkas.Ei kyllä vissiin mikään kovin yleinen kämmi mutta kuitenkin.
     
    marko84 tykkää tästä.
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Hyvä vinkki;)
    Oon koittanu ottaa aina kuvia purkuvaiheessa paljon mistä voi sit tarkistella juttuja. Eri se on ollu joskus 20vuotta sit enne digikameroita, mite sillo o muistettu mite kaikki oli ja vielä ilma internettiä:D
     
  10. marko84

    marko84 2nd gear

    Josai vaihees ku nostajia pääsee asentelee ni kannattaako/pitääkö nuo Compin retrofit nostajat liottaa öljyssä vai asenteleeko vaan kuivana?

    Kuvassa männänrenkaat jotka noihin 3999295 takomäntiin myytiin, ilmeisesti niihin soveltuvat?
    [​IMG]
     
  11. Miksei olisi oikeat?

    [​IMG]
     
  12. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Lukee monesti valmistajien ohjeissakin: "Do not pre-pump or soak the lifters for a long period of time before installation. This will only make the lifter lock up and cause more problems when setting a preload into the lifters"

    Eli putsaus kunnolla, dippaa öljyssä ja paikoilleen. Et halua, että nostaja on täys öljyä ja kivikova, kun säädät venakoneiston. Ei jää sitten mikään venttiili kantamaan.

    Kuitenkin pyörittelet öljynpaineet mosaan ennen käynnistystä
     
    marko84 tykkää tästä.
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Hiuka oli hässäkkää ku tilasin nuo renkaat, halusin vaa varmistuksen enne ku avaan pakettia;)
     
  14. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Okei... Niin montaa konetta en oo tehny, että osaisin asennuksissa soveltaa. Oon vaa aina menny asennusohjeilla, missä lukee, että laakeripesät pitää puhdistaa ja olla öljyttömät ennen asennusta. Voi tosiaan olla, että pesä saa melko väljä olla, ennenkuin mitään vahinkoa tapahtuu. Ja se viiste tosiaan helpottaa niiden nokkalaakerien asennusta.

    Ite moparien ja fordien kans touhunnu, niin tuli ainakin uutena että pikkulohko-chevyssä öljyura kulkee nokkalaakerin alla. Toki ei sekään päästä laakerin koko leveydeltä öljyä vaan uraa pitkin laakerin reiälle? En nyt kuvaa äkkiseltään löytäny vaikka koitin haeskella
     
  15. marko84

    marko84 2nd gear

    Kuivana ne meni kyllä paikalleen.
    Jos pesät normaali tiukat ja jos haluu helpottaa asennusta ni joku wd40 sieltä ainaki haihtuu aikanaan pois.
    Sitä en sit tiä et meneekö helpommi suoraa vai vinoo jos liukasteella asenteleee, riippuu tietty työkalusta.
    Ite sain parhaite niin et vedätin työkalulla laakerin puoleen väliin ja sit napautin irrotustyökalulla pari kertaa vastapalloon ni asettu varmasti suoraa jos oli tulossa vähä vinoon, sit työkalulla vedätys paikalleen. Lopussa pitää vaa olla tarkkana ku oma työkalu muutaman millin leveempi mitä laakerin ulko kehä ettei vedätä lopussa päin lohkon valua, se ku epätasane ni äkkii painaaki vaa toiselta puolelta laakeria.
    Isolohkossakin takimmaine laakeri uralla jota varmaa tarkoitit, muissa vaan reikä.
    [​IMG]
     
  16. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Meinasin siis kun artsiracing kirjotti nimenomaan pikkulohkossa olevan ton uran. Tuossa sun laittamas kuvassahan tuo hyvin näkyykin
     
  17. marko84

    marko84 2nd gear

    Männänrenkaiden katkoksia yms kattelin manuaalista, mitä tuo
    "Prior to mark v" tarkoittaa, aiempaa iv versiota vai ..?
    [​IMG]
     
  18. marko84

    marko84 2nd gear

    Lohko pesty ja pinnotettu wd40, kampura asennettu.
    Kampuran laakerin välys on xtravälys laakereilla plastigagella 0.030"
    Ohjearvot 0.017"-0.030"
    [​IMG]

    Päittäisvälys 0.0086"
    Ohjearvo 0.006"-0.010"
    [​IMG]
    Tulee tänne samalla itelle muistiin...

    Kiertokangen välys oli 0.015" speksit 0.002"-0.023".
    Yllättävän kapea oli laakeri liuska:
    [​IMG]
     
    Muokattu: 26.10.2023
  19. janihei

    janihei Gearhead

    Noi kk laakerit on tarkoitettu varmaankin aftermarket kampuralle joissa yleensä paksumpi fillet nurkassa, tämä ei välttämättä ole ongelma mutta välystä saisi omaan makuun olla enemmän, joten vaihtaisin laakerit leveämpiin jotka antaa enemmän välystä.
     
  20. marko84

    marko84 2nd gear

    En sit tiä onko nämä https://www.summitracing.com/parts/cle-cb743hxn laakerit myös yhtä kapeita. Mut on ainaki se välys hiuka isompi.
    Tässähän kävi niin et tullu eri laakerit mitä tilattu, huomasin vasta ku aloin asentaa paikalleen.
     
    Muokattu: 27.10.2023

Kerro tästä muillekin!