Gen 3 Hemi 5.7, 6.1, 6.2, 6.4 viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 27.9.2020.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tollasen löysin HP Tunerin sivuilta, että pitäs nostaa bensanpainetta ahdoilla. Jos paine tippuu, niin pidentää suuttimien aukiolo aikaa ja jos tippuu liikaa, niin vuotaa ahtoja pois varona.
    https://forum.hptuners.com/showthread.php?68380-Hellcat-uncontrollable-knock/page5
     
    White Elemant tykkää tästä.
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuolla PWM ohjattu tuplapumppu Walbro 285 pumpuilla ja alempana kerrotaan myös kuinka se kuuluu toimia ennen ja myös pumpun vaihdon jälkeen.

    https://www.impulsetuning.com/hellcat-dual-fuel-pumps-285

    Riippuu siis onko sinne tehty jotain omia pumppu viritelmiä, mutta alun perin pumppu tai pumput on kyllä käsittääkseni PWM ohjattu.
    ECU pyrkii siis pitämään asetetun fuel rail pressure:n kontrolloimalla pumpun virtaa PWM:lla...tässä tapauksessa WOT max. paine on tuo 550 kpa.

    Kaipa sitäkin voi muuttaa ja karttaa säätää, en tiedä ?
    Toisaalta miksi painetta pitäisi nostaa, riittää kun lisää pumppujen määrää tai tuottoa muuten, että paine pysyy halutussa...:odroll:
     
  3. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Jos suuttimissa on varaa niin pienentää tuota maksimipainepyyntiä ja lisää vastaavasti suuttimen aukioloaikaa?
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eipä noissa polttoainelinjoissa taida olla eroa Hellcat, Redeye, Demon välillä. Mutta kiskoissa on sit eroja... kunhan kahlaan ton 81 sivua lävitse Hellcat foorumilta + varmaan 20 eri linkkiä muihin keskusteluihin, olemme ehkä viisaampia, todennäköisesti emme. o_O:D
    [​IMG]
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eli 850-900hp Hellcat. Kuten Sport Truck sano Tupla 285.
    Bensat/E85 paineet, millä porukka tykkää ajaa on 85psi (5.8bar), eivät tykkää jos tippuu 75psi (5.1bar) tienoille.
    Suutinkiskojen ja konehuoneessa olevan liittimen avartaminen auttaa. Vaihtoehtona kalliit aftermarket kiskot.
    285 pumppujen "duty cycle" on aika korkea, 87% luokkaa. Tosin kun vaihto tankissa olevat imusuodattimet, tippu 83% tienoille.
    Toiset sitä mieltä, että hitot ahdistuksista ja 295 pumput ja voimalla tavaraa lävitse...

    Sit iski jo ADHD ja eksyin lukemaan, että RE/Demon on ontto nokka-akseli ja se painaa 1.5lbs vähemmän kuin Hellcatin. Myöskin 2018 on parannettu öljykiertoa isommalla reiällä kannentiivisteessä ja myös öljypumppu vaihtunut uusimpaan paremmin virtaavaan yksilöön...
    Ulos lenkille, että aivot saa happea :D

    EDIT Ennen??

    Ja jälkeen suutinkiskojen muokkauksen.
     
    Muokattu: 12.4.2024
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Durango, Jeepit ja Ram yms saa unohtaa ihan heti, noissa on ihan omat polttoainesysteeminsä vs autot.
    Auto Hellcatissa peruspaine vakioohjelmalla 58psi. Max riippuen vähän lähteestä 80-85psi, sen jälkeen by-pass aukeaa ja paine ei nouse.
    RE/Demon, max paine on 104 vai oliko se 102psi.
    RE/Demon suutintukit virtaa paremmin. Mutta. RE/Demon polttoaineanturi skaalautuu erilailla vs Hellcat.
    Eli hirveästi muuttujia, riippuen mitä autolle on tehty.
     
  7. z28

    z28 Gearhead

    6.1 yhtä öljysuihkua kellään myytäväksi asti?
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    En oikein ymmärrä videoista mikä tuossa on se juttu. Kummassakin kiskon toteutunut paine laskee lähellä punaviivaa, ainakin isommilla vaihteilla (olisiko nelosella 8-vaihteisessa automaatissa nopeuden perusteella?).
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Noi videot oli vähän sekalaisessa järjestyksessä, en tiedä tuliko oikeat.
    Mutta kiskojen parantelu auttoi, mutta ei poistanut ongelmaa kokonaan. Lisätietoja ei ole, kun se rakentelu lähti sit ihan lapasesta, 3L ahdinta yms eli tilanne muuttui täysin.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vakiomoottoreiden tehot (samassa) dynossa (jossa dynotetaan viritettyjä) olisi hyvä aina olla tiedossa / tallessa.

    Näin niitä voi sitten verrata viritettyihin siskoihinsa.

    Aina ei toki ole tiedossa onko vakioautossa varmasti vakiomoottori ja parhaimmassa kunnossa, mutta toisaalta samalla saa otettua dataa vakiomoottorista, jotta näkee toimiiko se kuten sen pitäisi.

    Täällä paikallisia dynovetoja odotellessa olisi mielenkiintoista nähdä jenkkiläisten automaatilla varustettujen 6.1 SRT Hemien moottori- ja takapyörätehoja.

    Tehdas ilmoittaa tehoksi 425 heppaa...:

    https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=194

    ...joka takanavalta napadynossa euroheppoina voisi olla luokkaa 380.

    Jenkkilässä takapyörätehona automaatilla voisi olla ehkä luokkaa 350 rwhp?
     
  11. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    ^ Olisihan tuo mielenkiintoista nähdä paljonko tuossa Jeepissä nykyään on tallella, 206 tkm ajettuna.
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Muitelisin et Simo kävi aikoinaan sekä 5.7:lla että 6.1:llä pyörädynossa. Kumpikin tuuppas enemmän kuin autossa aiemmin ollut 426 Hemi. Mä ajoin sillä 6.1:llä muistaakseni vakiokunnossa lukuunottamatta peltipakosarjoja, 11.1 tai 11.0 '71 'cudan kopassa. Siin oli 904 loota perässä.
     
  13. Jäin miettii, että kun vertaillaan 426:sta ja uudempaaa, niin mikä merkitys on vielä painoerolla. Tässä pari lukua:

    Mopar Street Hemi 765 lbs

    2003-08 Mopar Gen. III 5.7L Hemi Engine 560 lbs.

    Eli noin 93 kg. Toki lukujen vertailtavuudesta saa aina kinattua, mutta suuruusluokka lienee tuo? Luulis tuon määrän näkyvän jo radallakin.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tarvii punnita 6.1 tos jossain välissä, en oo muistaakseni koskaan muovihemii punninnut. Toi 765 lb vaikuttaa aika isolta luvulta. Hemi ei ihan hirveesti eroo normi isolohkosta sen suhteen. Lohko on luokkaa 10 kg painavampi, kannet samaten per kappale, kiertokanget ja männät vähän jne. Isolohko valisarjoilla, alu vesipumpulla ja alsa imusarjalla (kuten 426:ssa) paino 258 kiloa. 318 samal varustuksella 230 kiloa. 440 alsakansilla ja 8-71 pumpulla oli 286 kiloa.
     
  15. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Billet alu LS 160 kg ilman apulaitteita jos uskomme Amerikan serkun libsipuntaria.
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Nyyyyt lurahti kyllä väärään ketjuun. :)

    Itse aiheesta ja viitaten 426 klassikkohemiin, niin muistaakseni tehdas lupasi siitä 350 nettokaakkia.
     

Kerro tästä muillekin!