305 TBI intake backfire

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja chevrolet_van, 24.4.2024.

  1. chevrolet_van

    chevrolet_van 3rd gear

    Löytyisikö foorumilta TBI-guruja? Alkaa loppua ideat eikä tekoälystäkään ollut apua (tarinaa piisasi, mutta vähän asiaa). Ongelman ratkaisuun johtavasta vihjeestä lupaan tietäjälle viskipullon ja ylistystä tällä foorumilla.

    Oireet:
    • matala alipaine: 17 inHg (PARK)
    • Kaasua nopeahkosti painettaessa auto meinaa hyytyä, sitten seos pamahtaa imusarjassa ja kone alkaa hitaasti kerätä kierroksia. Edellä oleva tapahtuu vain kun ruisku on closed loop-moodissa. Open loop-moodissa toimii ihan ok.
    • Ilman ilmanpuhdistinta kokeiltaessa tulipallo on melko näyttävä, mutta ei kovin miellyttävä.
    Taustaa:
    • Kyseessä on -88 Caprice, johon on vuosia sitten vaihdettu TBI-ruisku kaasarin tilalle. Moottori on toiminut yliluonnollisen hyvin, ainakin kun vikavalosta ei pahemmin välittänyt. Huomasin sattumalta diagnostiikan kautta, että veden lämpötila oli koko ajan reilusti pakkasen puolella. Lämpötila-anturin vastus oli todella suuri, joten vaihdoin sen uuteen. Kone ei siis aiemmin mielestään lämmennyt ollenkaan, eikä mennyt ikinä suljetun silmukan moodiin. Vaikea sanoa, kauanko sitä oli jatkunut, todennäköisesti vuosia. No, ongelmat alkoivat tästä korjauksesta. Vanha viisaus pätee edelleen: jos se toimii, älä yritä korjata sitä.

    • Tarkemmin asiaa tutkittaessa löytyi kasa alipainevuotoja, alipainetukoksia, matala bensanpaine ja muita ongelmia, jotka eivät aiemmin olleet tulleet esille. Ne kaikki on nyt fiksattu, mutta vika ei poistunut.
    Mitä kokeiltu:
    • Bensapumppu, bensa, virranjakaja kansineen ja sytytysmoduuleineen, puola, sytytysjohdot ja tulpat on uusittu
    • Koko TBI-runko (+tiiviste) on vaihdettu tehdaskorjattuun (mukana suuttimet, TPS, IAC), samoin ECM
    • ECM:ään on poltettu softa: ajuk.bin (C1500 pickup 5.0 th700r4)
    • Lambda, CTS, MAP, ESC, EGR-solenoidi vaihdettu, EGR-venttiili tarkistettu ja tiiviste vaihdettu
    • Sytytyksen ajoitus on säädetty 0 asteeseen (kun ajoituspiuha irti).
    • Bensanpaineeksi mitattu 11.4 psi
    • MAT-sensoria tai ilmapumppua ei ole ollenkaan
    • Johtojen vastus sensoreilta ECM:lle on mitattu ja ok
    • Alipainevuotoja ei enää ole, koko höskä testattu savukoneella + piiri kerrallaan alipainepumpulla
    • Koneen puristuspaineet ovat hyvät
    Ideoita?
    • Mikään yllä mainituista tempuista ei ole vaikuttanut paukahdukseen, joka ilmenee 100%:n varmasti aina kaasua reippaammin painettaessa. Juurisyyn täytyy olla selkeä, mutta ideat alkavat loppua. Samoin alipaine pysyttelee matalana.
    • Onko tiedossa/mielessä firmaa Etelä-Suomessa, joka voisi tällaisen haasteen ratkaista?
    • Tuleeko mieleen mitään analysaattoria, jolla pääsisi eteenpäin?
    • Vaihdan seuraavaksi ECM:n tilalle Speeduinon, josko siitä saisi tarkempaa dataa ulos vianhakua varten.
     
  2. kamarro

    kamarro 1st gear

    Onko maadoitus vikoja, omistin kerran tbi camaron joka poltti ses valoa enkä löytänyt vikaa, kunnes kerran satuin huomaamaan että lambda piirille oli oma maa piuha joka tulee ohjausboxilta ja jonka olisi pitänyt tulla hantin puolen kannen taka päähän, oli poikki ja roikkui tyhjän panttina, muist. että väri oli vaalean punainen. Kiinnitin johdon pelti ruuvilla kuitenkin tuli peltiin, kaikki ongelmat katosivat. Onko tämä sivusto tuttu?
    https://www.handen.us/caprice/first.html
     
  3. hukkis

    hukkis Gearhead

    Onko testeriä millä näkee tietolistaa? Näkis mitä tapahtuu moottorin arvoissa kun menee closed looppiin.
    Happitunnistimen arvon saa mitattua vaikka yleismittarilla miten käyttäytyy closed loopissa.
    Ajoituslampulla voi seurata sytkää miten käyttäytyy eri tilanteissa.
    MAP anturin arvo ois myös mukava tietää. Jos sekoilee uudella mapilla, voi olla johtosarjassa tai boksissa häikkää.
    Jotain bokseja/prommeja on tullu vastaan, jossa ei ole lamdaohjausta. Tässä varmaan on, jos on happitunnistimen johtokin...
    Damperin merkki kannattaa tarkastaa, ettei oo pyörähtäny ja sen takia sytkä persiillään. Toki ei selitä miks vika tuli lämpötunnistimen vaihdon jälkeen...
    Ja tuli mieleen vielä että onko sytkämoduleissa eroja eri prom versioissa?
     
  4. Rytari

    Rytari Gearhead

    Mä taistelin kanssa tuulimyllyjä vastaan viallisen pcv ventiilin takia, tai ei edes ollut viallinen, väärän mallinen vain, anturidataa olis kiva tosiaan nähdä, laihallahan se on kun lohikäärmeeksi heittäytyy, AE ei ole riittävä, tai yleensäkkin se on liian laihalla syystä x joka vois olla vielä se alipainevuoto, mulla se oli tosiaan toi pcv venttiili mutta huomasin sen vasta fiteckkiin siirryttyäni ja siinä saman vian kanssa tuskaillessani.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No tämä ei ollut tbi eikä chevy vaan 307 olds, joka teki samaa. Tekee kylmänä edelleen mutta se on sitten eri juttu, kun kaasarissa on ryyppy pois pelistä.
    Se matala alipaine ja tuo takatuli imariin viittaa minun mielestä molemmat siihen samaan vikaan eli laihaan seokseen. Jos ei olisi matalaa alipainetta, niin veikkaisin bensanpainetta mutta tässä tapauksessa tarkistaisin vielä imusarjan tiivistyksen, myös sieltä alapuolelta.

    TUossa omassa 307:ssa tarkistelin kaikki alipainelähdöt ja löytyi muuten yllättävän monta pientä vuotoa mutta se ei ratkaissut ongelmaa, sitten eräälle olds-gurulle soitin ja ekana kysyi, onko imusarjan pultit kireällä...
    No oli ne päädyt, ei vuotanut nestettä mutta molemmin puolin keskimmäiset kaksi löysällä, ihan todella löysällä, syytä en tiedä, ja kun ne kiristi, niin ongelma lähes hävisi. No tässä tapauksessa ei poistunut kokonaan, koska sen lisäksi oli kaasarin power valve jumissa eikä lisärikastusta kaasua painaessa tullut.

    Open loopissa se käy lämpöanturitiedon pohjalta ja lämmetessään sitten siirtyy closed looppiin ja kylmänähän tuossakin koneessa on rikastus käytössä, mikä selittänee sen paremman toimivuuden siltä osin. Eli kyllä se ilmaa edelleen saa jostain kaasuläpän jälkeen.

    Se imusarjan tiivistys kansiin, EGR:n kanavat ja joissain imareissa muistaakseni on vielä tulppia pohjassa, niiden tiiveys.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vähän laihalle seoksellehan tuo taitaa viitata Closed Loop:ssa...
    CL perustuu lambda signaaliin vastaan ottoon happianturilta tietyn ajan jälkeen käynnistyksestä kun moottori on saavuttanut tietyn lämpötilan.

    Bensanpaine kuulosta normaalilta n.11 - 12 psi mitä noissa on alunperin, mutta pysyykö se myös ajossa siinä, etenkin silloin kun kone yskäisee ?
    Regua voi tarvittaessa säätää kun viilaa regun karaan uran ruuvarille (alunperin kara on lukittu ruuvilukitteella ), TBI oltava irti imusarjasta säätöä tehdessä, säätö -> n.15 Psi.

    Ymmärsinkö oikein että moottoriin on asennettu jo vuosia sitten TBI ruisku, orkkis TBI imusarja ja truck 1227747 ECM, jossa sisällä L03 - 5.0 tbi/Th700 poltettu Prom koodilla AJUK ?
    Sillä pelannut muuten, mutta ollut käytännössä Open Loop:ssa tähän asti ?

    Rempattu TBI runko...miten rempattu ja onko siinä vanhat suuttimet vai uudet ja onko ne oikean kokoiset ?

    - Bensansuodatin vaihdettu ?

    - Onko tyhjäkäynti kohdillaan, kierrokset n. 650 - 800 i/min kuumana ?
    - Kaasuläppien perussäätö kohdillaan eli
    500 - 550 i/min IAC kiinni ajettuna lämpimällä moottorilla ?

    - TPS-anturi, antaako se läpät kiinni 0.48V pistokkeesta mittuna A - B pinnien väliltä (musta ja vihreä johto muistaakseni) ?
    - Tarvike TPS ei ole välttämättä just kohdillaan (huonoa kokemusta asiasta)...viilaamalla reikiä soikeiksi saa säädettyä prikulleen kohdilleen.

    - IAC-perussäätö kohdillaan ? Jos auki, niin laihentaa ajossa.

    - PCV-venttiili, onko se sopiva 5.0 TBI moottoriin ja toimii myös ? Jos väärä, niin ei toimi.

    - Mistä alipaine on mitattu, jostain TBI portista vai suoraan imusarjasta ?
    En osaa sanoa sen paremmin mitä alipaine pitäisi olla, mutta jos vaikka kaasuläpät on väärässä asennossa (portti vähän läppien yläpuolella) niin MAP lukee väärää arvoa...samoin jos mitataan siitä.
    - Onko MAP:n letku TBI takana omalla paikallaan vai ehkä etuportissa ?

    - Mites se tankin hiilipöntön letku, onko se käytössä vai tulpattu, ettei vuoda ? Horii ilmaa -> laihalle.

    - Lambda, antaako se oikeaa signaalia ?
    Onhan lambdan paluu (tuo yllä mainittu beige maajohto) ECM boxilta varmasti moottorissa kiinni, D6 pinni ECM:lta ?
    Jos ei ole, niin signaaliin tulee äkkiä virhettä.
    - Samoin muut ECM maadoituspinnit A1 ja D1 , tulevathan ne samaan moottorin maadoituspisteeseen ?
    Truck koneen johtosarjassa ECM-maadoitus pisteet ovat termarikopan luona, henkilöautoissa ja vissiin Astro kannen takapäädyssä...ihan sama sinänsä.
    - Lamba riittävän lähellä pakosarjassa, eikä jossain peltisarjassa auton alla ?
    - Onko lambda 1-johtoinen vai lämmitetty ? Kaikki lambdat ei ole hyviä, mieluiten AC Delco, Delphi tai GM orkkis.

    - EGR-venttiili varmasti oikea kyseiseen moottoriin ja toimii kunnolla ? Väärän numeroinen ei toimi oikein, vaikka kiinnitys kävisikin...

    - Onko kokeiltu Win-ALDL tai vastaavalla miltä näyttää BLM taulukko ja seos sen mukaan ?
    Sillä näkisi muutenkin mitä se tekee tai ei tee ja missä moodissa mennään milloinkin jne.
     
    Muokattu: 27.4.2024
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Onko tbi:n oma imusarja? Mulla oli joskus tbi läppärunko 4 reikäisen edelbrock performer rpm kaasari-imusarjan päällä ja se tykkäs aivastella. Meni laihalle kaasua polkaistessa. Tbi oma imusarja lopetti ongelmat.
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Menee laihalle koska tollasen kaasari imusarjan plenum on pohjastaan "kylmä"...TBI imusarja on vedellä lämmitetty bensan höyrystymisen parantamiseksi.
    Bensa sumuuntuu ja sekoittuu ilmaan paremmin kaasarissa kun TBI-ruutassa, jossa pisarakoko on iso.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  9. Rytari

    Rytari Gearhead


    Joo, mulla on performer imusarja ja tbi:n ae:n joutu yli kaksinkertaistamaan että sai se laihan aivastuksen katoamaan, ja se oli tosi tarkalla että kelistä riippuen sitte se meni liian paksulle ja se vähäinenkin kiihtyvyys kyllä katos, performerissa kun ei ole sitä vettä eikä pakokaasua lämmittämässä imusarjan pohjaa, tästä vielä huonompi oli yhden offikilpurin air gap imusarja mitä ei saatu toimimaan koskaan.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!