Pisaralle pisimmälle vinkkelikasilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 3.12.2022.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Parikymmentä vuotta oli taukoa kaasarikoneista kunnes 2020 taas paluu kaasutinmoottorin pariin. Kun nyt tuohon asiaan perehtynyt pakostakin niin sivusta kun olen seurannut tapahtumia muualla vastaavien laitteiden kanssa touhuavia, olen tullut siihen tulokseen että tässä maassa, ja muuallakin on kaasutinmoottoreiden parissa poltettu PALJON bensaa harakoille ymmärtämättömyyden vuoksi. Ruiskuautoissa ei ole tätä ilmiötä koska asia on eliminoitu jo tehtaalla.

    Monissa kaasariautoissa sytön ennakko ihan pielessä eli myöhässä kun alipaine puuttuu jakajasta ja ennakko säädetty pelkästään täyskaasuajon mukaan jolloin asteita puuttuu jopa 20 astetta silloin kun sitä eniten tarvitaan.

    Katuauton moottori käy varmaankin 95 % tyhjäkäyntiä tai osakierroksilla ja pienellä kaasun avauksella. Silloin ennakko kierroksilla 35 astetta tai tyhjäkäynnillä 10 astetta ei riitä mihinkään ja seurauksena raskas käynti, vedot hukassa, läpät enemmän auki ja gasoa palaa hukkaan ja kone kuumuu turhaan sekä tulpat mustana. Tuohon kun älyttäisiin iskeä alipainetta jakajaan ja vähintään 15 astetta lisää ennakkoa niin moottori toimii ihan täysin eri herkkyydellä jonka todellakin tuntee perseessä asti ja käy ja vetää pienemmällä kaasun avauksella sekä kuluttaa vähemmän ja pysyy tulpatkin kondiksessa.

    Omassakin autossa oli juuri tämä tilanne alussa eli ei vetänyt kunnolla, tyhjäkäynti raskas, tulpat mustana ja rikkaalla seos. Ennakot oli tuolloin 12 / 34 / 34. ( tyhjäk./ osakaasu/ täyskaasu). Tuohon 15 astetta alipainetta ja 3 perusennakkoa niin johan alkoi pelaamaan ( 30 / 52 / 37 ). Näillä ennakoilla ja Holley 800 kaasarin seoksien uusilla säädöillä kulutus - 73 Trans Amissa 440 ci isolohkolla maantiellä 12.4 litraa.
     
    MJF ja FeV-8 tykkäävät tästä.
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mikään ole niin mukavaa kuin ajaa kaasari vehkeen perästä, mikä tunkee mustaa pakoputkesta kuin dieseli. Siinä ei paljon aktiivihiilisuodattimet auto, kun vesi valuu silmistä ja tuntuu että tukehtuu. :D
     
  3. kerkko

    kerkko 3rd gear

    HD?
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Pari kertaa ollu täällä pyörivät rodi ja kerran Dartti tuolla maantiepäällä.
    Rodin haisto jo kilometri ennen kuin sen näki :D
     
    kerkko tykkää tästä.
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    440 transamit on kyllä aika polttoainetaloudellisin pelejä.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Et oo päässyt E85 koneen kaasuihin vissiin vielä? Ei tuu mustaa vaikka laittaisi niin, että käynti röpeltää. Ja mikä erinomaisinta, se palokaasussa haiseva on sitä samaa asetaldehydiä, mistä kunnon kankkunenkin muodostuu.

    Kylmänä joutuu lämmityskäyttämään 0,85 seoksilla ja siitä huolimatta pakoputkessa ei ole mustaa edes näytteeksi.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Työkaverilla oli etanoli Saabbi, se hais vanhalle viinalle aina kun lähti töistä :D
     
  8. Saabbi vai työkaveri..:p
     
    maverick999 ja Fuselage tykkäävät tästä.
  9. kamarro

    kamarro 1st gear

    Onko transamia tehty 440 myllyllä?
     
  10. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Joo. Olin joskus laivalla, missä kaverit alkoivat potkia Harrikoitaan käyntiin ehkä vartti ennen satamaantuloa. Korvat olivat kovilla ja silmät vuotivat. En ihan ymmärrä tuota harrasteenlajia, mutta se ei toki haittaa.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Voihan Trans Amissa olla vaikka stroukattu 400cid, muistelen että just sen kokoista sarjaa oli valmiina saatavilla?
    Sinänsä hienoa että säätämiseen on panostettu, ja saavutettu hyvä toiminta ja polttoainetalous.
     
  12. Ihan oikein muistelet. Hot Rodin/Motor Trendin jutusta:

    440 Cubic-Inch Pontiac Engine
    Buildup Worksheet
    Engine displacement: 440 ci.
    Bore/stroke: 4.188-in bore x 4.00-in. stroke
    Block/crank combo: '68 400 block/'69 428 crank
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Erään toisen alan miehen kanssa pohdittiin sitä, millä loppuisi kotona se ainainen valitus vanhan viinan hajusta.

    Pohdinnan lopputulos oli se, että kun ottaa uutta viinaa päälle, niin se vanhan viinan haju peittyy ja/tai huuhtoutuu poies. Sillä ollaan pärjätty myös vappujen välissä.
     
    kerkko tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on eräänlaista kuntourheilua. On suorastaan ikävä kaverin 59 XLCH:ta. Aina niinä vuosina kun magneettoa EI ollut huollettu, noita vartin käynnistyksiä sai seurata ihan vierestä.
    Me ei yleensä parkkeerattu sisätiloihin.

    Mun pyörässä oli käynnistyksen esto elektronisesti ja melkein sama oli hänenkin pyörässään.
     
  15. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Pedagogiikkaa: Katsos nämä samat henkilöt ajoivat 15 vuotiaana Raisulla tai Honda Monkeyllä ilman äänenvaimentimia. Luulivat että saavat (etenkin tytöiltä) huomiota. Eli siis olivat vähän hitaalla käyviä ja huomionkipeitä. Suuri osa näistä reppanoista kasvettuaan aikuiseksi, ymmärsi, että se helvetinmoinen metelöinti ei herätä vastakkaisessa sukupuolessa minkäänlaista mielenkiintoa. Mutta ne, jotka jäivät aikuistuttuaan henkisesti osittain 15 vuotiaan tasolle, luulee edelleen, että se metelöinti aihettaisi edes jonkunlaista huomiota naisissa tai sitten vaikka lampaissa. Ihan metelöijän halujen mukaan. Normaalin kehityskulkuun kuuluu se, että jotkut ovat vaan vähän hitaalla käyviä 15 vuotiaana, mutta jos henkinen kehitys ei ole edennyt siitä yhtään vielä 30-40 vuotiaana, niin.... :wc:
    Ja kyllä, on minullakin moottoripyöriä, mutta niissä on äänenveimentimet paikoillaan, enkä aiheuta häiriötä cruisaillessani iltamyöhällä.
     
    jänis2, Sphoo ja kerkko tykkäävät tästä.
  16. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Vetten 454 lohko, .060 ylikoko eli 4.31 poraus. Akseli 427 vettestä, 3.766 isku. En ole aiemmin törmännyt moiseen mutta törmäsin kun purin moottorin täysin palasiksi. Puolet kevyemmällä 7 kg vauhtipyörällä mukavan kierrosherkkä isolohkoksi.

    J.K. todellinen moottoripää tietää että ei puhuta Pontiacin moottorista silloin kun kerrotaan isolohkosta.;)
     
    Muokattu: 1.5.2024
    kamarro tykkää tästä.
  17. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Monissa kaasariautoissa sytön ennakko ihan pielessä eli myöhässä kun alipaine puuttuu jakajasta ja ennakko säädetty pelkästään täyskaasuajon mukaan jolloin asteita puuttuu jopa 20 astetta silloin kun sitä eniten tarvitaan."

    Lisäksi tämä, usein vähän tiedetty facta;
    Smog moottoreissa on alipaine myöhästämassä ajoitusta tyhjäkäynnillä ja alakierroksilla kunnes mekaaninen ennakko alkaa lisäämään kun kierrokset nousee.

    Mm USA Volvoissa oli alipainekellon varsi väärällä puolella jakajan keskustaa = myöhästi ajoitusta. Kannattaa katsoa ja muuttaa, suuri ero tehoissa ja palamisessa.

    "NOx and ethanol emissions were reduced with the ignition timing retard."

    PS. Harrikoista; 2006 1200R Sportster kaasarilla voitti kaikki Japsit EFI syötöllä MP lehden vertailussa!
    Itsellä oli sellainen 2005 malli ja se todella oli taloudellinen ja hyvin toimiva.
    Raakana polttavat ovat varmaan "viritettyjä" tai muuten ryzzittyjä. Tehdas asaetuksilla ei ole sitä silmiä vesittävää raa'an bensan hajua kun ajaa takana.
     
    Muokattu: 3.5.2024
    kerkko tykkää tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mun 883/1200/turbo menee maantieajossa Maxxecu ruiskunsa kanssa paaaljon vähemmällä kuin koskaan meni kaasarilla edes 883 koossa vakiona. Neljän litran pintaan menee jos ajelen alle satasta lämpöisellä kelillä. Orkkiksina noiden vanhempien, tämä on 1991 mallia, sytkärasia ja ennakot ovat aika primitiivisiä. Esimerkiksi tuo osakuormalla oleva "alipaine-ennakko" on painekytkin. Ennakkoa on pykälän verran tai sitten ei ole.
     
  19. Kuinkakohan monta vuotta saisi ajaa tällä, että sitä polttoainesäästöä tulisi..

    [​IMG]
     
    fenix ja kerkko tykkäävät tästä.
  20. fenix

    fenix 3rd gear

    Resonaattorivaimennin se vasta pienentää kunnolla kulutusta tuolla logiikalla.:D
     

Kerro tästä muillekin!