Kytkimen työ ja pääsylinterin koko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja JakuS, 1.5.2024.

  1. JakuS

    JakuS 1st gear

    Tein zf gs6-37bz manuaali swapin ja kytkimestä tuli vähän turhan jäykkä. Pääsylinteri on 19.05mm ja työsylinteri 20.6mm. Mitenkäs nuo sylinterien koot vaikuttikaan tuohon jäykkyyteen? Pidempi liike ei haittaa. Hoituuko se pienemmällä pääsylinterillä?
     
  2. Lyhyesti: Pienempi halkaisija lisää voimaa. Vrt. pullotunkki, jossa pienellä sylinterillä pumpataan isoa sylinteriä. Samalla se lisää liikematkaa tilavuuksien suhteessa.
     
  3. JakuS

    JakuS 1st gear

    Eli pitäisi olla pienempi pääsylinteri pidemmällä iskulla niin saisi kevyemmän?
     
  4. Juurikin niin.

    Muutos menee pinta-alojen suhteessa, eli halkaisijoiden toisessa potensissa.
     
  5. JakuS

    JakuS 1st gear

    Tämänhetkinen 0.75 sylinteri liikkuu koko iskunsa poljettaessa. Onko pienemmissä sylintereissä pidempi isku?
     
  6. Mikä pääsylinteri sulla siellä on?
     
  7. JakuS

    JakuS 1st gear

    Girling kopio lensulta
     
  8. Vaikuttaa aika kinkkiseltä ongelmalta. Ehkä niissä pääsylintereissä on pieniä valmistajakohtaisia eroja?

    Tässä:

    [​IMG]
    Wilwood ilmoittaa vastaavalle iskuksi 1.4" eli 35,56 mm, mikä voi olla enemmän pyöristysjuttukin.

    Sen sijaan tässä:

    [​IMG]
    Stroke 1.15" (29mm)

    Tossa on jo useamman millin ero.
     
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Muuta polkimen vipusuhdetta, jos se on mahdollista.
     
  10. JakuS

    JakuS 1st gear

    Muistaakseni tuossa omassa on just tuo 35mm isku.
    Vipusuhdettakin vaikea muuttaa. Tein kiinnityksen niin ylös kun oli järkevää ilman isompia muokkauksia.
    Mites isompi työsylinteri käyttäytyy? Saattaa tulla irrotus ongelmia tuon SR765 asetelman kanssa vissiin?
     
  11. Isommalla työsylinterillä on sama vaikutus kuin pienemmällä pääsylinterillä. Silloin se kevenee kyllä, mutta kuinka se irroittaa? Jaa-a..

    Bemarin 850:ssa on ollut tämmöistä työsylinteriä:

    https://www.autodoc.co.uk/trw/2207954

    Joitain välikokojakin on kyllä ollut.

    EDIT: Hiukan googlamalla:

    325s and 328s both have 20.64mm bore slave cylinders. (same part, in fact) M3s have 22mm bore.

    This is because the M3 clutch has greater spring pressure, so to maintain the same pedal effort, it needs to have a larger slave cylinder bore.
     
    Muokattu: 3.5.2024
  12. JakuS

    JakuS 1st gear

    Tuo 850 sylinteri on jo niin iso että ei todennäköisesti irrota. Voisi tuota 22mm koittaa miten vaikuttaa
     
  13. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Itse tolle Bemarin askille ja sen omalle työsylinterille otin pariksi pääsylinterin joka saman halkaisijainen kun bemarissakin. Hiton hyvä tuli kerralla, toki tässä sain itse määrätä vipusuhteen poljinasetelmassa pääsylinterille sen iskunpituuden mukaan.
     
  14. JakuS

    JakuS 1st gear

    Tuohan se ihanne tilanne olisi. Vipusuhde vaan vaikea saada täysin optimaaliseksi ainakin tässä tapauksessa
     
  15. JakuS

    JakuS 1st gear

    Laitoin tuon 22mm sylkän paikalleen ja kyllä poljin selkeästi keveni.
    Mites jos laittaa vielä isomman työsylinterin ja isomman pääsylinterin? Kasvattaa vaikka samassa suhteessa molempia. Keveneekö poljin? Pääsylkän liike pysyy samana
     
  16. Se matematiikka menee pinta-alojen suhteessa:

    A1/A2

    eli halkaijoiden toisten potenssien suhteessa.

    Esim.

    Sun alkuperäinen:

    (20,6)exp2/(19,05)exp2 => 1,169349894

    Sitten tämä uusi:

    (22,22)exp2/(19,05)exp2 =>1,360498757

    Eli ensimmäinen tehostaa noin 17% ja jälkimmäinen 36%.

    Näitä voi sitten laskella erilaisilla kombinaatioilla.
     
  17. JakuS

    JakuS 1st gear

    Okei tämä selvensi aika paljon. Eli jos haluaa köykäsemmän polkimen niin täytyisi saada pidemmällä iskulla oleva pienempi pääsylinteri. Noissa ei vaan ikinä ilmoiteta sylinterin tilavuutta, pelkkä halkaisija.
     
  18. Juurikin noin. Tota työsylinteriäkin voi vieläkin suurentaa ja toivoa, että irrottaa. Tämä on varmaan seuraava koko:

    https://www.autodoc.fi/abs/10035750
     
  19. JakuS

    JakuS 1st gear

    Ai siitä on olemassa tommonen välikoko. Alkaa vaan olemaan jo tuolla 22.2mm sylkällä irroitus vähän rajoilla. Noin 2cm nostaa poljinta niin alkaa nappaamaan kiinni. Tai sitten on vielä ilmaa jossain.
    Mitenhän toi 765 asetelma toimii siinä M5:saa mihin on alunperin ilmeisesti tehty? Siinä samat sylinteri mitat 19.05/22.2mm. Miten irrottaa yms.
     
  20. Keme

    Keme Gearhead

    Kannattaa huomioida polkimen vipusuhde näissä ihmettelyissä.
     

Kerro tästä muillekin!