Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Chevrolet-merkkinen kääpiöauto Saimaan kanavan tiellä 1920-luvulla.

    Uutisvuoksi 31-01-2024. Kuva Lappeenrannan museot
    Lappeen Osuus-auto aloitti linjan Pulpin ja Lappeenrannan välillä 1925. Kuvassa yhtiön Chevrolet 1920-luvulta Saimaan kanavan tiellä.

    [​IMG]
     
    jarkko359 ja kerkko tykkäävät tästä.
  2. impala67

    impala67 Double Gearhead

    jaggen kilpuri on olut melkoinen harvinaisuus noilla jäillä, mutta mikä ihme tuo mörkö US-58 on ollut??? löytyyköhän kilpitietoja?
     
  3. impala67

    impala67 Double Gearhead

    oliskos 49-52 letukka ja joku moppe; 54 dodge? parkkiksella. tyhjän näköistä on torilla...
     
  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    LB-401 taitaa olla 55 ford. komeeta "ruuhka"liikennettä, kun muistaa kuinka vähän tuohon aikaan autoja oli, joku kahdeskymmennesosa nykyisestä määrästä! (100t. vs nykyään 3M)
     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    simo ristan ansioikkaita kaupunkikuvia, helsingin kaupunginmuseo.
    plymouth fury -65 kaivokatu/keskuskatu vuonna 1971 keväällä.
    BCY-36 taksina stadissa eeva ristan kuvassa... näyttää takanatuleva volka melko antiikilta vaikka saattaa olla samaa vuosikertaa
    [​IMG]
     
    jarkko359, kerkko ja hartsa69 tykkäävät tästä.
  7. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    61 brookwoodi meritullinkadulla stadissa. kiiltelee metkasti,että hämää kaksiväriseksi.
    - ja onko tuo volga vai joku muu tuossa sivukadulla (liisankadulla) kuvan laidassa...?
    Simo Rista 1970, helsingin kaupunginmuseo
     
    kerkko ja jarkko359 tykkäävät tästä.
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    olikohan tämä erilaisena jo julkaistu... kolme ylellistä ameriiikanrautaa helsinginkadulla.
    61 impala stailisti parkit päällä, perässä chevy II - AGN-52, ja 66 dartti (äveriäämpi 270?) kolmantena
    [​IMG]
    Kuvaaja Laitila Unto, Helsingin kaupungin liikennelaitoksen kuva vuodelta 1968
     
    hartsa69, kerkko ja jarkko359 tykkäävät tästä.
  9. esmi

    esmi Gearhead

    Ta
    Tai sitten '66 Furyt.
     
    impala67 tykkää tästä.
  10. HS:n 50 vuotta sitten sarjasssa on autoesittelyä:

    HS esittelee: Saab 96

    SAABIN kokoonpanotehdas Uudessakaupungissa on epäilemättä eräs tärkeimmistä syistä Saab 96:n nousuun myyntilistojen kärkeen.

    Saab 96 on muodoiltaan eräs vanhimmista myynnissä olevista henkilöautoista, mutta se ei pahemmin vaikuta vanhanaikaiselta, oltuaan syntyessään niin paljon aikaansa edellä. Yksityiskohtia on modernisoitu, moottori on vaihtunut nelitahtiseksi, turvallisuus edustaa alan kärkeä, mutta kuitenkin 96:sta löytyy monia vanhanaikaisuuksia.

    Vanhaa jäännettä ovat korin mitoitus, osa hallintalaitteista, lyhyet joustovarat, suuret pyörät ja kaksitahtiaikana käyttöön otettu vapaakytkin. – –

    Saab huolehtii kuljettajastaan silloin, kun ajo-olosuhteet ovat ikävät. Kun on kylmä, se käynnistyy hyvin.

    Pakkasilla oppii myös arvostamaan sähkölämmitteistä kuljettajan istuinta ja tehokasta lämmitystä. Matkustajillekin on kangasverhoilu muovia mukavampi.

    Kun on lunta tai ajoalusta muuten pehmeä ja tie huono, selviää Saab hyvin 15-tuumaisine pyörineen etuvedon ja raskaan keulansa avulla. Samasta syystä on vakavuus maantieajossa hyvä.


    [​IMG]
    Listan kärkiauton hinta on 20 200 markkaa. Saab 96 on nyt mukavampi kuin ennen, mutta hyppii vielä pikkutöyssyissä liikaa. KUVA: MATTI JANSSON
     
    kerkko tykkää tästä.
  11. Tämän päivän HS:n 50 -vuotta sitten sarjasta:

    [​IMG]
    Tukholmankatu 19:ssä asuvien vaikutusvalta talon asioihin on heikentynyt mitättömiin Röntgen-Tekno Oy:n hankittua vähitellen talosta yhteensä kahdeksan huoneistoa. KUVA: JARMO MATILAINEN / HS
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. Tutut aiheet oli otsikoissa HS:n 50 -vuotta sittenkin sarjassa:

    ENERGIAKRIISI on ilmeisesti tullut jäädäkseen ja on aika alistua ajatukseen, että monia perinteisiä kulutustottumuksia joudutaan muuttamaan.

    Etenkin liikenteen alalla voidaan melko vähäisin toimenpitein saada aikaan huomattavaakin energiansäästöä.

    Yksityisautoilijat olisi verotuksella ohjattava säästäväisempiin automerkkeihin ja bensiinin hintaa voitaisiin vieläkin nostaa niillä maamme alueilla, joilla julkinen liikenne toimii hyvin.

    Näitä uudistusehdotuksia esittää kirjoituksessaan diplomi-insinööri Matti J. Jantunen.


    [​IMG]
    Bussi vai henkilöauto, kysytään energiapoliittisessa keskustelussa. Kumpikaan ei kirjoittajan mielestä ole oleellisesti toista parempi; vika on pikemminkin yhteiskuntasuunnittelussa kuin yksityisautoilijoissa. KUVA: TEPPO LIPASTI / LEHTIKUVA
     
  13. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    samalta sillalta otettuja kuvia on niin monta, etten muista oliko tämä jo aiemmin- 67 belvedere taksi kaahaa ruuhkaa vastaan, jossa matelee mm. 65-66 chrysleri...
    Laitila Unto 1969, Helsingin kaupunginmuseo
     
    Kustom STW, jarkko359, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    Eeva Rista on kuvannut 1970 Eerikinkadulla ainakin 64 galaxien ja 64-65 valtterin. helsingin kaupunginmuseo
     
    Kustom STW, jarkko359, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    64 new Yorker AEI-59 kilvissä [edit: vuosimalliarvaus väärin, 1963-malli] jonottelee Eerikinkadulla stadissa. taitaa kuorkin takana olla kans rämpylä. laitila Unto, helsingin kaupunginmuseo. kuva 60-luvun lopusta, autoista päätellen n.68-69
     
    Muokattu: 7.5.2024
    Kustom STW, jarkko359, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. KOMONEN

    KOMONEN 1st gear

    Ramleri on -65. Kuorma-auto Traaderi, Bussi Kutteri ja taksi oli Mersu. Vähän yleistäen siis.
     
  17. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Chryslerin ja bussin välissä taitaa olla mm. Ford Cortina Mk2 -farmari. Niitä oli vähemmän Suomessa.
     
    kerkko tykkää tästä.
  18. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Noita oli, mutta tosiaan vähemmän. Eikä neliovisia nyt yleensäkään paljoa. Farkuista on jäänyt mieleen Singer-teippauksin (ompelukone) varustetut.
     
  19. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    -64 Yorkkereita tuli 2 kpl uutena , toinen oli Kangasalla 70-luvulta 90-luvun loppuun , jolloin tuhoutui rattijuopon ajamana.
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  20. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Huittisten Lauttakylästä. Amazonin edessä taitaa olla B-Kadetin myöhäisempiä painoksia eli siitä voi ajoittaa. Myös pakussa näyttäisi olevan jo 80-lätkä.

    [​IMG]

    Huittisten kotiseutuyhdistyksen kuvakokoelman kuva nro 619
     
    esmi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!