Buick 350 puutuu täyskiihdytyksessä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Turnn, 5.6.2024.

  1. Turnn

    Turnn Gearhead

    Täyskaasulähdössä (myös vauhdista) moottori "puutuu/prötää" .Tekee sitä kylmänä ja kuumana. Saattoi alkaa tulppien vaihdon jälkeen toissa kesänä (vähän tulee ajettua)? Muuten toimii ok. Tulppien kärjet näyttää hyviltä,maitokahvin värisiltä,ajoitus pitäs olla ok,n.-30ast. 2500rpm:llä.Aikoja sitten vaihdettu kärkien tilalle Pertonix.. Jakajan kansi ja johdot näyttää hyviltä.
    Bensan saannin häiriöissä erilaiset oireet?
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mikä kaasari?
    Ehkä jää laihalle kiihdytyksessä?
     
  3. Turnn

    Turnn Gearhead

    Tehdaskunnostettu Quadrajet 4bbl. Vanha swappi, (ennen oli 2bbl) eli toiminut tuollakin hyvin.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No noitakin on vähän erilaisia mutta minulla oldsissa kiihdyttäessä nyykähti kanssa ja kävi tyhjäkäynnin pintaan selkeästi laihalla. Eikä oikein seosruuvien säädötkään auttaneet.
    Siinä oli se powervalve tai mikä lie nyt rochesterissa onkaan nimeltään, jumissa.
    Kaikissa malleissa sitä ei pääse testaamaan eikä säätämään mutta ainakin omassa on ensiökurkkujen etupuolella putki, josta venttiilin liikkeen voi testata ja sitten lähes putsarin tiivisteen alla säätöruuvi, millä sen korkeutta/liikevaraa voi säätää.

    Tosin löytyi imuvuotojakin perussyytä etsiessä aika monta. Imusarjan pultitkin oli löysällä ja lähes kaikista liitoksista pikkuisen imi läpi.

    Muoks.
    [​IMG]
    Powerpiston
     
    Muokattu: 6.6.2024
    Turnn tykkää tästä.
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Onhan bensafiltteri tsekattu/uusittu ettei ahdista syöttöä?
     
  6. matti R

    matti R 3rd gear

    Kaasarin toisiopuolen yläläpissä on säädettävä jousi. Jos on liian löysällä niin läpät aukeaa liikaa ja se voi aiheuttaa täyskaasulla hyytymistä.
     
    Turnn ja Concarne tykkäävät tästä.
  7. Turnn

    Turnn Gearhead

    Nyt polttaa :D Noiden Quadrajetien synti kuulemma haihtuva (nyky) bensa kun ajamatta muutamankin päivän = saa sahata kun uimuri tyhjä.. Laitoin napilla käytettävän pienen sähköpumpun tankin lähelle jolla täytetään kohokammio :lol: -Vinkki joltain usalaiselta forumilta. Ahistaisiko se?
     
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Mutta jos se ajossa tuota tekee niin luulisi silloin uimurikammion olevan täynnä. Edellyttäen, että pumppu toimii normaalisti ja bensan pinta säädetty oikealle tasolle eikä ole tukossa suodattimesta tai muualta linjasta tankilta uimurille asti. Sitä en tiedä miten alkuperäismallinen kalvopumppu antautuu kun tulee kilsoja alle. Yhdestä on kokemusta hieman erilaisesta laitteesta kylläkin ja silloin pumpun kalvon hajottua loppui meno kokonaan laakista. Voihan tuo apupumppu siihenkin antaa selvyyttä kun laittaa sen päälle ennen kuin lyö kaasun pohjaan. Kai se lisäpumppu on kaasarikoneelle tarkoitettu? Ei taida rokkiorkesteri kovin suuria paineita sietää ja ylipaineesta tulee uudenlaisia ongelmia.
     
  9. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Siis se ei pyöri ajossa?
    Jos ei niin veikkaisin sen olevan syyllinen bensa pulaan
     
    Concarne tykkää tästä.
  10. Turnn

    Turnn Gearhead

    Siinähän se syy oli.
     
  11. marko84

    marko84 2nd gear

    Itelle tuli tälle kesää 750quadrajetti ja oon hiuka ihmetelly jos useemma päivä käynnistämättä ni saa sahata pidempää. Eikä oikee auta kaasun pumppailu. Lähtee kyllä käymää mut äkkiä 4sekuntia saa sahata. Seuraavana päivänä kun koittaa ni laakista tulille. Laitoit aiemmi et tyyppi vika et polttoaine haihtuisi kohokammiosta? Kaasarin pohjassa olevat tulpaukset ei vuoda ainakaan.
     
    Muokattu: 6.6.2024
  12. Turnn

    Turnn Gearhead

    Olipa tuo pöydällä polttoöljyä kammio täynnä ,ja ei vuotanut pohjasta....ainakaan kylmänä? Jonnekin se (kohokammio) tyhjenee jo muutamassa päivässä. Mitä googletellut ,niin väittävät että noissa pieni kammio ja kun nykybensa haihtuu nopeammin,niin semmonen ominaisuus sitten. Auttaiskohan yhtään jos tukkis tuota toyopetinkin kuvassa ympyröityä huohotinputkea vähän? Tai olisko bensapintaa varaa nostaa?
     
    marko84 tykkää tästä.
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Itellä tuo veneessä ni vois jossai kohtaa laittaa pumpattavan nännin jota käytetää perämoottoreissa. Sillä saa helposti enne starttia kammion täyteen.
    Ollu vasta muutaman viikon vesillä tolla setupilla mikö nyt on ni aattelin vaa etten osaa vielä ryypätä sitä oikein, mut sit luin tän sun jutun.
    Ooks koittanu pidemmä seisonna jälkee painaa kaasua ja kattonu samalla ruikkaako kiihdytyspumppu mitään?
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Olemmekohan tottuneet jo käyttiksissä ruiskuihin niin hyvin, että kun joutuu kaasutin koneella pyörittämään moottoria pidemmän seisonnan jälkeen muutaman kerran, niin tuntuu ongelmalta. Olihan mm. Pontiacissa ja monessa muussa jo tehtaalta erilaisia lämpösuojalevyjä estämässä lämmön vaikutuksia kaasuttimeen. Kaasutin on kuitenkin vinkkelimoottorissa varsin kuumassa paikassa.
    Mä pidän tätä vain aikansa ominaisuutena.
     
    Turnn tykkää tästä.
  15. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  16. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Saattaa ollakin. Oma Cadillacin Quadrajet oli pari viikkoa sitten atomeina. Putsasin ultraäänellä ja asensin korjaussarjan. Bensan pinta oli n. pari milliä ohjearvoja korkeammalla ja säädin sen kohdalleen. Nyt saa sahata yön yli seisonnan jälkeen ensimmäisessä käynnistyksessä enemmän kuin ennen. Muuten toimii kyllä selvästi paremmin kuin ennen remonttia.
     
  17. Turnn

    Turnn Gearhead

    Kiitokset mielenkiinnosta kaikille! Marko 84: Ei ruikkaa kiihdytyspumppu parin päivän seisonnan jälkeen.
    M.Poropeukalos: Ei valu bensa takaisin.kokeilin joskus käynnistyksen jälkeen ottaa tuloliitoksen irti ja paperia sen alle -Ei vuotanut.

    Olis letkussa isompi suodatin ,tai vastaava reservi säiliö.Riittäisikö bensa kiihdytyksiin:lol:?

    maxvo2: Hyvin sanottu! Nyky ruiskut pelaa kun ajatus ja automaattien vaihdon huomaa melkein vain kierroslukumittarista,nää on aikansa lapsia .-Ja ikäkin tehnyt tehtävänsä
     
  18. Turnn

    Turnn Gearhead

    Paitsi että ei ollut! Lukkokakkosella kun polkasee paikaltaan niin puutuu/prötää edelleen :(
    Käytin q jetin kantta pois ,puhaltelin kanavia, tsekkasin suodattimen (oli ok,onhan vähän käytetty korjattu kaasari) ja otin bensapintaa vähän ylös,niin jopas tulvi. Pinta takaisin ja toimii niin kun ennenkin,eli puutuu.Vielä viimekesänä piirsi lukkokakkosella toisella pyörälllä ihan hyvin,enään ei yhtään
     
    Muokattu: 15.6.2024
  19. marko84

    marko84 2nd gear

    Tänään kävin testaamassa 3päivän seisomisen jälkeen. Painoin kiihdytyspympun vartta ja heti ruikkas bensaa, koitin startata perään ni 5sekuntia sai startata et lähti, eka pari kertaa yskäsi sit lähti käymään. Erikoinen
     
    Turnn tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!