Mercruiser 454 kunnostus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 8.9.2023.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Juu nyt on hyvä, ja oon ite tosi tyytyväine kokoonpanoon , jos vaa pysyy kasassa:D Matkavauhdillaha tai tyhjäkäynnillä näilla yleensä ajetaan. Matkavauhtikin luultavasti nous sen n.10solmua. Mut tarvittaessa kulkee sen verra et ei iha joka vene mee ohi;) Ainaha näistä virittämällä saa lisää, mut nykysestä vauhdista jos haluu lisää ni se ei vesillä tapahdu nii helposti mitä autopuolella. Mitä facen jenkkivene foorumilla lukenu ni kyseiseen runkoon jos haluu tosta vielä 10 solmua lisää ni saa lähemmäs 200hp lisätä tehoja.
     
    valtope tykkää tästä.
  2. marko84

    marko84 2nd gear

    Kone on toiminut, mut tänään kävin kattomassa tutun venettä missä tuo oma vanha sbc laahuri. Se käy kyllä niin nätisti, hihnojen suhina vaan kuuluu. Tuo oma bbc rullalla pitää kylmänä rapinaa joka koneen lämmettyä muutaman minsan päästä muuttuu tasaiseksi kahinaksi. Piston slappia voi vähä olla, mut mielestäni kuulostaa enemmä reilulta venttiili välykseltä kylmänä. Tarkkaan säädin välyksen +preloadin kun koneen kasasin. Onko syytä tarkistaa välys vai onko vain ominaisuus? Tuolla veneessä vähä ahtaampi tehä ku autossa ni ei viittis muutenvaa alkaa koppii availee;)
     
  3. Voisiko sitä kuunnella tarkemmin stetoskoopilla, että mistä päin se ääni lähtee?
     
  4. marko84

    marko84 2nd gear

    Aika varmasti on venakoppien alta tulevaa, mut voishan sitä kuunnellakkin. Vähä ku olis joku nostaja(t) tyhjä ja tasaantuu kun öljypaine sinne tunkeutuu/ öljy lämpenee.
     
  5. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Noi hydraulirullat on kyl ainaki mulla ollu kaukana nätistä käyntiäänestä bbc moteis. Kaikkee niihin on tullu koitettuun, mut ei oikeen nätiks oo saanu.
    Toihan ny on jo hyvä jos lämpösenä on ok kuulonen.
    Eri öljyillä oli jonkin verran vaikutusta ääneen, jäykät öljyt kylmänä sälkätti aika reippasti.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En oikein ymmärtänyt mitä tarkoitat "välyksellä", mitään välystähän siellä ei kuulu olla, ainoastaan preloadia...

    Voit kokeilla myös lisätä preloadia, jos se vähän rauhoittaisi rapinaa. Ja varmin tapa saada hydyrulla hiljaiseksi on laittaa sille kovat nostajat!
     
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    Joo näin mäki luulen, 20w50 " vene öljyt" tuol on nyt ni kohtuu jäykät kylmänä. Kuulostaa ompelukonee ja betonimylly sekotukselta lämpösenä, mut kuitenki kauttaaltaa tasane ääni:D ja veneessä ku "suljetussa" tilassa ni äänet kuuluu ehkä vähä selkeemmin
     
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    Kirjotin vähä väärin, tarkoitin et välyksen säädin nollaan ja lisäsin preloadia 1/2 tai 3/4 kierrosta, en muista enää tarkkaan.
    Ääni ei häiritse, tuli vaa mielee tosta kuiskauksen hiljasesta sbc:stä, en sit tiä onko siellä kovat, mut 4vuode aikana en niitä kertaakaa joutunu säätää ni luultavasti ei. Mut ei siellä myöskään rullaa ole.
    Tällä jolle tuo sbc nyt tuli on ollu samassa veneessä aiemmin 2kpl bbc ja ihasteli myös miten nätisti tuo sbc käy.
     
  9. janihei

    janihei Gearhead

    Voisiko olla että pakosarjan tiiviste vuotaa kylmänä ja ääntäisi näin.
     
  10. marko84

    marko84 2nd gear

    Luultavasti vaan nostajat sen verra tyhjät kylmänä et hetken ääntää, pakosarjan pultit kiristelin jo aiemmi ekoje ajoje jälkee yleis tarkistuksessa, mut kaikki mahdollista. Jussina tuli 100km ajeltua 4 äijän kuormalla tavaroinee + tankki täynnä seka kulutus 1.2l/km. Tasasta matkavauhtia ku ajelis ni uskaltasin väittää et menee samaan 1l/km mitä pikkulohkollakin, nyt vaan nopeutta enemmän matkassa lähemmäs 10solmua. Ja plaanii nousee hienosti kuormallakin:)
     
  11. marko84

    marko84 2nd gear

    Lähes 600km tullu ajeltua ja hyvin pelittää:cool: Komee oli viime Sunnuntaina ajella merellä auringon laskussa Maijami vaissi soiden ku Don Johnsson konsanaa:D
    Bensa hinnatki pysyny "edukkaina" verraten viime vuosiin.
     
    teippi-mikko, Seevu, Skigu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Löytyyhän myös kypärä ja suojalasit..;)

     
    marko84 ja -71 MoPar tykkäävät tästä.
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Kävin hiuka testailees eri potkureita, ja vahvistu epäilys pienestä oireesta joka tulee vain täyskaasulla 4800rpm (4800rpm on suositeltu wot) kun sellainen potkuri missä hyvin pitoa ja koneessa pysyy kuormitus. Tuntuu kuin kone hieman katkoisi/ sekunnin tai parin välein. Ei huomaa vauhdissa mitään muutosta eikä kiekkamittarissa, mut äänestä kuulee, tai ehkä kulkis solmun lujempaa jos oiretta ei olis. Eikä oireile mielestäni kun täys vedossa. Kokeilin loivempaa potkuria jolla pito häviää jo 4000rpm ja tästä ku lisää kaasua niin kierrokset vaan nousee, mut kiertää 5200, enempää en viittiny huudattaa. Voisko tästä päätellä et soppa ei riitä, tuskin sytkä vika? Rokkiorkesteri alkuperänen 454mag kaasari ni luulis siinä tavaran riittävän vaikka koneessa toi rullanokka viritys, siinä ku ei oo mitään suuttimia mitä vois isontaa.
    Jakajan kannen/pyörijän ny tsekkaan ja sytkän ajotuksen, mut olisko jotai muuta mitä vois kokeilla? Seosmittaria ei ole, eikä bensapaineen mittaria. Ne menee ostoslistalle/asennukseen vasta talven aikana. Harvemmi tulee ajettua läppä vinossa, mut mielestäni mitä kesällä muutamia kertoja näin ajanu ni aina ei tota pientä pykimistä oo tehny ja aatellu et potkuri kavitoi tms, mut sitä se ei kyl taida olla.
     
    Muokattu: 21.8.2024
  14. Onhan siellä nyt ainakin pääsuuttimet:

    Jostain syystä Magnumissa ne on pienemmät kuin Bravossa:

    Miken mehumaijaliikkeessä niitä on saatavilla:

    https://www.carburetor-parts.com/rochester-quadrajet-metering-jets?redirect=1
     
    marko84 tykkää tästä.
  15. marko84

    marko84 2nd gear

    Talvella ton purin ja jotenkaa en muista et siel mitää suuttimia oli, voi illa et oon väärässä. Noita tikkuja sinne kyl vois vaihtaa. Pitää ottaa se auki ja tarkistaa miten oli.
     
  16. Olisko tästä videosta apua. Jostain 15 minuutista eteenpäin:

     
    marko84 tykkää tästä.
  17. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Muuttuuko pykiminen jos trimmaat kiulua eri asentoon? ääni kavitoinnille mut kai seoksia vois haarukoida laittamalla muutaman uuden tulpan ja hetki täyskaasuajoa ja sit väristä haarukoimaan?
     
  18. marko84

    marko84 2nd gear

    Oma potkuri meni fiilaukseen, pitää testata vielä paremmi ku saan takas. Potkuri joka tuossa ollu on 4-lapane rst jossa pitoa paremmi ku nyt testatussa 3-lapa rst. Mielestäni 4lapasel ei "pykiny" noin paljo ni saattaa olla sekin. Voi olla et trimmasin liian ylös nyt testillä ku huippuja hain. Ja aina ei oo 4lapasellakaa pykiny ni saattaa ol ollu vaa välil liikaa rimmiä.:rolleyes:
     
    Muokattu: 22.8.2024
  19. marko84

    marko84 2nd gear

    Testaa en viel ehtiny, mut jakajan kannen ja pyörijän vaihdoin. Vanhassa nastoissa kulumaaja pyörijän ruuvit löystyny, vois jotai asiaan vaikuttaa.
     
  20. marko84

    marko84 2nd gear

    Tänään kävin testaamassa ja täyskaasulla alueella 4700-4900rpm alkaa putkista kuuluu pientä pap pa dap pap pa "poksuntaa",kulkee kyllä hyvin mut kun putket suorina ni kuulee. Vähä niinku backfireä. Laitoin konehuoneesee puhelimen tallentamaan ku ajoin niin sieltä en kyl mitää erikoista erottanu. Jos toi johtuisi ajoituksesta ni olisko sillo liian aikasella vai myöhäsellä? Perus ennakko on 8 BTDC johon aivoboxi lisää 24astetta kierrosten mukaan. Itellä perusennakko 10-11astetta ku sillä pikkulohko toimi parhaiten. Jotenki tuntuis itestä sytkä puolen hommalta.
     

Kerro tästä muillekin!