bbc kuolee täysin täydellä kaasulla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja chevyjussi, 7.7.2024.

  1. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Autossa on msd 6al boksi ja msd:n pro billet jakaja ilman alipainesäätöä.

    Kokonaisennakko on merkkien mukaan noin 37-38. Jakajankansi on putsattu, oli aika hapettunut, jakaja on sisältä jonkin verran ruostunut, ilmeisesti tyypillistä msd:n kanssa? Kokeiltu kahdella eri kaasuttimella carter 750 ja dp 750 kaasareilla, molemmilla kuoli samalla lailla. pintakaasulla ja osakaasulla toimii jotenkin, mutta täyskaasulla käytännössä hyytyy/sammuu, seosmittari menee käytännössä yli asteikon laihan puolelle silloin. Kiihdytyspumppujen välykset katottu. Bensa on uutta. Ennakosta tykkäisi, mutta en uskalla laittaa oikein enempää.

    Tyhjäkäynnillä ja osakaasulla afr noin 12.8-13.8. Bensanpaineet ajossa kokoajan 6-7 psi. Pilotin kanssa haettu alipainevuotoja, ei löytynyt. Moottoria pyöritelty ilman koppia ja nokka vaikutti ok:lta.

    Heittäkää jotakin suuntia mitä tekis seuraavaksi.
     
  2. Skigu

    Skigu 2nd gear

    No taitaa mennä laihalle. Mikä välitys, mikä turbiini, paljo lossi painaa?
    Toimiiko power valve ja aukeeko ajoissa?
    Mä oon lähes aina vaihtanu toisen kiihdytyspumpun 50cc kokoseks ja sit pumpun suuttimet isoks.
     
  3. fenix

    fenix 3rd gear

    Riittääkö bensapumpun tuotto kierroksilla?
     
  4. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Siinä on aeromotiven ss pumppu an8 linjoilla meno/paluu tankilta regulle josta 3/8 letkulla kaasuttimen kammioihin. Painemittari tulee hyttiin regun jälkeen ja paine ei romahda missään vaiheessa.
     
  5. fmila

    fmila Gearhead

    No jos ja kun se laihalle menee, vaikka linjassa paineet on kunnossa, täytyy mittarin jälkeen jossain olla joku tukos, tai bensanpinnat liian alhaalla. Holleyssa voi helposti olla takakammion pinta todellisuudessa liian alhaalla tai sinne johtava bensalinja liian "ahdas", jotta bensan pinta pysyisi kulutuksen kasvaessa riittävän korkealla. Voit testata sen irrottamalla toisio läpän vivun niin ettei se aukea lainkaan ja käy ajamassa. Jos sen jälkeen pysyy seokset normina, etsi vika toisiopuolen bensan saannista. Muutenkin Holleyssa suosittelen toisiopuolen bensapintaa pidettävän hieman korkeammalla tai ainakin "ikkunan" puolessa välissä jos sillä "äkkilähtöjä" haluaa kokeilla. Siitä Carterista en sano mitään, jätän sen asiantuntijoiden haasteeksi.

    t.AM
     
    Muokattu: 8.7.2024
  6. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Bensan pinnat on säädetty ikkunoiden alareunaan, kammioihin tulee n.10mm sisäreijällä letkut, purin tuon kaasuttimen tänään, se on kiinalainen sherryberg, työnjälki on mielestäni ihan asiallinen amerikkalaiseen verrattuna. Kiinalainen ei ollut merkinnyt powervalvea eikä mitään muutakaan.

    Testasin powervalven mityvacilla ja se toimi oikein 6.5 arvolla. Kiihdyty1spumppujen suuttimet oli vakioluokkaa ensiossa 0.71mm ja toisiossa 0.78mm. Vacuumit mittasin imusarjasta joskin tyhjäkäynti on tällähetkellä huonohko ja vaihdepäällä vakuumit oli 7-10hg, kierroksia korkeammalla pidettäessä meni 20hg asti josta heti nollaan kaasua enemmän painettaessa.

    Tilasin nyt säätösarjan kaasuttimeen ja tarkoitus vielä kokeilla perus hei jakajalla. Oma luulo on että sytkässä ongelma on, pitäs noilla kaasuttimilla kuitenkin jotenkin toimia, säädöt toki tarvii että hyvin toimii.

    Käytännössä kuolee siihen malliin täyskaasulla, ettei paljon eroa heittäskö virrat pois ajossa
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tarkoitatko että se ei täyskaasulla toimi missään tilanteessa, vai että nopeasti kaasua painaessa kuolee?
     
  8. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Ei toimi kaasupohjassa yhtään auto käytännössä hyytyy jos ei nosta jalkaa kaasulta, ajossa siis. paikallaan kestää kaasua
     
    Muokattu: 8.7.2024
  9. fmila

    fmila Gearhead

    Oiskohan kenelläkään kokemusta moisesta "kirsikkavuoresta"??? Koitappa nostaa se takakammion bensapinta "ikkunan" puoleen väliin ja koita uudelleen. Kestääkö yhtään pidempään kaasu pohjassa ajoa. Kiihdytyspumpuilla ei ole merkitystä enää kun ollaan jo kaasu pohjassa menossa, ainakaan ei niin merkittävästi, että sammuminen johtuisi siitä. Mutta olen jossain yhteydessä "törmännyt" ongelmaan joka ollut vastaavan kaltainen ja johtunut kaasuttimen neulansulkijan liitos kohdasta. Siitä ei mennyt tarpeeksi bensaa läpi, vaan kohokammio tyhjeni kaasu pohjassa ajettaessa. Kun polkimen nosti hetkeksi ylös ja painoi uudelleen pohjaan, ni taas mentiin "vahvasti" pari sekuntia jne.

    t.AM
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Saatat olla oikeassa että vika onkin sytkäpuolella, kun vähänkin tulee kuormaa niin kipinä karkaa jonnekin muualle kuin paineiseen sylinteriin. Puola, piuhat, jakajan kansi?
    Selviää tosiaan jos kokeilet sitä hei-jakajaa.
     
    fmila tykkää tästä.
  11. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    On sitä taas rassailtu, hei jakaja asennettu, kaasutin hienosäädelty kaikinpuolin, tyhjäkäynti ja muutenkin hyvältä tuntuu. Tässä on polttoainepumpun imupuolella suodatin, ajattelin sen olevan liian tiheä joten laiton 100 micronin suodattimen siihen. Ei silti kestä täyskaasua, nyt alkaa näillä osilla aika herkästi poksuttamaan kaasariin ja vedot loppuu siihen.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eli menee laihalle/bensa loppuu.
     

Kerro tästä muillekin!