Vertailuajoneuvo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Lareeni, 25.7.2024.

  1. Lareeni

    Lareeni 1st gear

    Ajatuksena vaihtaa -49 stylelineen kasin tekniikka kutosen tilalle, ja vortec on ajatuksissa, mutta mihin vuosimalliin asti voi vertailuajoneuvoa etsiä? Katsurit kesälomilla joihin yleensä turvaudun, niin ei voi heiltä kysellä
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Et taida tarvita vertailuajoneuvoa.
    Uusimmilla säännöillä moottorin vaihtoa rajoittaa lähinnä uuden moottorin teho. Vanhasta koonnoksesta haetaan tehopainosuhde ja taulukosta sille suurin sallittu tuleva vastaava suhde. Moottori saa olla iso tai pieni, kunhan teho ei mene yli - ja kantavuus riittää.

    Heikkotehoisimmillakin saa muuntaa tehopainosuhteelle 10kg/kW jos muistan oikein.
     
    Lareeni tykkää tästä.
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    12kg/kW
    Tai vähintään 100kW din saa lähes autoon kuin autoon.
     
  4. Lareeni

    Lareeni 1st gear

    Lähinnä ajattelin vertailuajoneuvoa sen takia että juuri tuota tehopainosuhdetta saisi paremmaksi ja tuon ls moottorin voisi asentaa, jos esim vertailuajoneuvona olisi joku 210 -57 asti, mutta stylelineä ei ole tehty kun -52 vuoteen ja 105hv motilla ja taitaa muuttua 2100 :sta 210:ksi. Sekavaa... ja sen takia kyselen
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onko noissa sama alusta? Siis neljäysistä viisseiskaan?
     
  6. Oliko tarkoitus sanoa, että enintään? Toisin päin saisi hulvattomia lakitulkintoja..

    En kyllä tiedä tästäkään mitään, mutta kyllä ne Letukat aika tavalla muuttui vuodeksi 1955. Minun on vaikea kuvitella, että ne enää sopisi vertailuautoiksi.
     
    toyopet ja Concarne tykkäävät tästä.
  7. Lareeni

    Lareeni 1st gear

    -54 asti oman tulkinnan mukaan täysin sama. Olka-akselissa pikku korkoero...
    Mutta -53 malli muuttu 210:ksi mikä jatku vuoteen -57
     
  8. Tolla logiikalla Toyota Corollalla on aikamoinen määrä vertailumalleja.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. Lareeni

    Lareeni 1st gear

     
  10. Lareeni

    Lareeni 1st gear

    Eli mallisarja tehokkain 125hv/93kw ja 1570kg
    Tehopainosuhde jotain 16 ja mahdollista muutta max
    10kg/kw eli ls:ssää ei saa mitenkään vaikka ois tehottomin motti
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikös se tullut sallituksi tehdä moottorista halutun (ali)tehoinen myös?

    Eli kuristettu ”lässy”.
     
  12. Lareeni

    Lareeni 1st gear

    Ihmetyttää tosiaan, koska onhan noita täällä härmässäkin jo liikenteessä LS tekniikalla.
    Tosta moottorin tehojenlaskusta ei mitään hajua. Täytynee tutkii trafia tafkemmin
     
  13. Concarne

    Concarne 3rd gear

    On liikenteessä mutta ovatko laillisia? Nykysäännöillä kuristaminen on sallittua, edellisissä se oli erikseen kielletty. Eli periaatteessa aivan sama tehojen puolesta mikä mylly on jos löytyy todistus tehoista ja menee em. rajoihin. Noin vanhassa ei tarvita maahantuojan selvitystä vertailuautosta vaan kirjallisuudesta (netistä) löytyvä selvitys samaan mallisarjaan kuulumiisesta riittää.
     
  14. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Saa siis kuristamalla riittävästi ja tehonmittaustodistuksen esittämällä edellyttäen että sallittu tehopainosuhde toteutuu.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No siis se 100kW saa siis autoon kuin autoon, lähestulkoon ja sitten vertailun kautta voi saada myös enemmän eli vähintään 100kW DIN.
    :)
     
  16. spike

    spike Gearhead

    Eikös se 100kW ollut vain jos rungollien jossa runkoa vahvistettu ja levyjarrut vähintään edessä? Toki aloittajan auto taitaa ollakkin rungollinen.
     
  17. sampo.i

    sampo.i Gearhead

    Sitte ois myös mahdollisuus,jos katsurille passaa ni vertais samanikäiseen oldsiin..8 syl. ja 135 brutto hevosta.
     
  18. Vezques

    Vezques 3rd gear

    Omaani kasasin kauhean määrän papereita ja verrattiin 331 Cadillaciin, 160hp. Papereihin kirjattiin 350, 197kW.
     
    Väpsy tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!