Museoautot - onko harrastus kallis?
- KAUPALLINEN YHTEISTYÖ - Museoautoista puhutaan, kun ajoneuvo on yli 30 vuotta vanha ja on rekisteröity museorekisteriin. Etenkin hyväkuntoiset Dodget, Cadillacit, Chevroletit ja Chryslerit saavat päät kääntymään kaduilla. Se kuinka kalliista harrastuksesta on kyse, riippuu monista tekijöistä. Itse museoauton hinta vaihtelee merkin, mallin, iän ja auton kunnon mukaan. Luonnollisesti harvinaiset ja hyväkuntoiset autot ovat arvokkaampia, kun taas huonokuntoisempia ja yleisempiä autoja löytyy edullisemmin.
Muita lisäkustannuksia tulee muun muassa vakuutuksista, veroista, huolloista ja varaosista. Kaiken kaikkiaan kyseessä on ainutlaatuinen harrastus, jossa ei ole tarkoituksena laskea jokaista senttiä, mikä siihen käytetään. Uusia harrastajia kuitenkin kiinnostaa mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, kun on etsimässä itselle sopivaa museoautoa.
Mikä on museoauto?
Museoautosta puhuessa tulee välittömästi mieleen todella vanhat ja upeat autot. Museorekisteriin voi kirjata minkä tahansa arkikäytöstä poistetun ajoneuvon, joka jää harrastekäyttöön. Jos unelmoi omasta museoautosta, paras lainojen yhdistäminen saattaa auttaa unelman toteuttamisessa. Harrastus ei ole niin kallis kuin kuvitellaan, ja kilpailuttamalla lainat voi olla mahdollista toteuttaa unelma nopeammin kuin uskoisikaan.
Museorekisteriä ylläpitää Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto, eli SAHK ry. Ennen kuin auton voi rekisteröidä museoajoneuvo rekisteriin, se tulee muutoskatsastaa. Museoautoksi voi rekisteröidä auton, joka on vähintään 30:tä vuotta. Eli tänä vuonna vanhimmat mallit, jotka hyväksytään rekisteriin voivat olla vuosimalliltaan 1993 vuoden ajoneuvoja. Pelkkä ikä ei kuitenkaan riitä kriteeriksi, vaan auton tulee olla säilynyt mahdollisimman hyvin alkuperäisessä kunnossa. Jos se entisöity, niin se on pitänyt tehdä asianmukaisesti.
Alkuperäisyydellä tarkoitetaan, että ajoneuvossa on säilytetty sen rakenteet ja ulkoasussa lähes kaikki yksityiskohdat sellaisena kuin se oli valmistuslinjalta saapuessa. Jotain pieniä muutoksia hyväksytään, mutta kaiken pitää pääasiassa vastata alkuperäistä ajoneuvoa. Kaiken pintakäsittelyn, korin lisäksi moottori- ja tavaratilan tulee olla ehjiä ja puhtaita. Ruostevaurioita ei hyväksytä. Yleensä vähäiset käytön jäljet hyväksytään.
Miksi ajoneuvo kannattaa laittaa museorekisteriin?
Museorekisterissä olevan ajoneuvon ylläpito on huomattavasti edullisempaa kuin arkikäytössä olevan. Käytössä on tosin rajoituksia, eli museoajoneuvolla saa ajaa vuodessa vain 30 ajopäivää, eikä sitä ole tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön. Niinpä esimerkiksi talvirenkaita ei tarvitse käyttää kuin keliolosuhteiden niin vaatiessa, eli käytännössä, jos osallistuu talvirenkaita edellyttävänä ajankohtana ajotapahtumiin.
Lisäksi museoajoneuvo tarvitsee katsastaa vain neljän vuoden välein ja eikä siitä tarvitse maksaa vuotuista ajoneuvoveroa. Tämä tosin saattaa vaihdella ajoneuvon iän mukaan. Vaihtoehtona tämä on huomattavasti edullisempi autoharrastelijoille. Autolla on mahdollisuus ajaa jonkin verran vuoden aikana, vaikka ei yhtä vapaasti kuin normaalilla autolla. Tämä on kuitenkin huomioitu huomattavasti edullisemmissa kuluissa.
Museoautoilu harrastuksena ei ole niin kallista kuin oletetaan
Kalleinta autoharrastuksessa on tietysti itse museoauto ja sen huoltaminen. Muut harrastukseen liittyvät kustannukset ovat suhteellisen edullisia. Ajoneuvoveroja ei tarvitse maksaa ja koko vuodelle tarvittava pakollinen vakuutus on huomattavasti edullisempi kuin käyttöauton liikennevakuutus.