318 kampiakseli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 9000, 25.9.2006.

  1. 9000

    9000 Gearhead

    olis kaksi akselia, toinen on valuakseli -80 luvulta ja toinen vm.-67 siinä vanhemmassa on sauma semmonen leveä niinkuin takeessa mutta onko se silti valuakseli? numero no.2658278. kumpi noista pitäs olla kestävämpi jos aiotaan hieman piristää konetta korkeat männät nokka ym.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kumpikin on ehjänä varmaan riittävän kestävä, mutta toi vanhempi on takoakseli. Puntitukset voi olla noilla akseleilla erilaiset, jotenkin on sellanen meilikuva, että noissa uudemmissa olis käytetty tukevampia 340/360 veivejä kun taas '67:ssa kevyempiä ja hennompia 273/318 veivejä. Puntitus on hyvä tehdä muutenkin, joten ei toi liene niin paha juttu. Takoakselia pidetään sinänsä kestävämpänä, mutta aika pitkälle saa 318 mottia virittää, ennenkuin valuakselin kesto tulee vastaan. Billet akseli on ehkä vielä kestävämpi kuin takoakseli, aika harva niitä käyttää vaan "varmuuden vuoksi, kun se on kestävämåpi".
     
  3. c-305

    c-305 Gearhead

    Vanhempaa käyttäisin!!
    Kannatta tarkistaa takana oleva reikä (johon turbiini keskittyy) että saman kokoiset!!
    Aikanaan itsellä tommonen kampi koneeseen ja nippuun ja huomasin laatikkoa yhdistäessä miksei mahdu :poff:
     
  4. gomopar

    gomopar Gearhead

    Juu... ja jos turbiini ei mahdu sinne akselin reikään niin ei kannata lähtee turbiinia sorvaamaan. :soosoo: Se keskinappi irtoaa kun ainevahvuutta ei oikein ole.
     
  5. duster73

    duster73 Gearhead

    Eiks takoakseli ollu 273-koneessa?vai oliko niit 318-koneessakin?en tähän hätään itte muista...tosin nähen kyllä käy päikseen.takoakselin kuulee kyllä jo äänestä,kun sitä kopauttaa jollain toisella raudalla,jää "soimaan".
     
  6. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    takoakselista voi sitten kyllä sorvata sitä snoutin reikää isommaksi.. been there, done that..
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä 60-luvun 318 moteissa oli takoakselit, valuaksilat tais mopseihin tulla vasta 70-luvun puolella. Tosta saumasta ne on helpo tunnistaa, sen lisäksi valuakselista, yllätys yllätys, pitäis löytyy valettu valunumero, jota ei luonnollisestikaan takoakselista löydy.
     
  8. fueled

    fueled 1st gear

    Menee hiukan jo OT mutta olikos noissa 70-luvun (lopun) 318 ja 360 akseleissakin joku materiaali erokin iskunpituuden ja tasapainotuksen lisäksi.
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    aksilaa

    74-86 318 akselit olivat valurautaisia, ja vastaavasti 74-75 360 4bbl akselit olivat valurautaisia, mutta pinnasta käsitelty kovemmiksi "shot peened" jonkinmoinen puhallus teräskuulilla joka vahventaa akselia.
    Lähteenä kirja "how to rebuild small bloc mopar engines"
     
  10. mopster

    mopster Gearhead

    Re: aksilaa

    Mahtaako tää olla se vahvemmaksi väitetty "X" akseli?
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Vaikee sanoo tosta X-akselista, mutta montako kertaa ootte nähnyt ihan käsittelemättömänkään moparin valuakselin hajonneen ihan omaa heikkouttaan? Väitän, että aika paljon muuta hajoo ennen sitä akselia. Ainakaan ite en oo saanut moista rikki omaa heikkouttaan, kaks takoakaselia sen sijaan kyllä....
     
  12. black label

    black label 1st gear

    Eikös nuo kampurat (valu/tako) ole helppo tunnistaa siitä että valuakselissa on vastapainojen päät "terävät" ja takoakselissa vahvasti pyöristettyjä? Erittäin voimakas tunne...
     
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    akselia

    edelleen viittan mainitsemaani opukseen... valuakselin "sauma" on kapea ja takoakselin "sauma" on leveä. Nyt ei puhu kokemus vaan puhtaasti opuksesta lainattu tieto. Eli jos nähtyä ja koettua niin korjatkaa / tarkentakaa. :lol:
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Näin on. Valuakselissa on muotin saumat, eli jää valupurseita jotka voivat olla teräviäkin. Takoakselin pinta taas kun on taottu, niin nuo saumakohdat on leveämpiä ja koneistamattomat nurkat pyöreämpiä. Ero on ihan selkeä. Lisäks valuakselista löytyy yleens valunumeroita sun muita valumerkistöjä, joita ei luonnollisestikaan takoakselissa ole. Tuolla on havainnoillistava kuva aiheesta:
    http://www.moparts.com/Tech/Archive/motor/8.html
     
  15. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Asiaa sivuten.Moottori olisi tulossa katukäyttöön,kierrokset olisi tarkoitus pitää maltillisina ja kuormitukset on varmaan aika hetkellisiä..
    Kannattaako tuolla vakio kampuralla ahdettua 318:sta konetta alkaa rakentamaan?
    Mietin vaan jos tuo moparin pikkulohkon kestävyys tulee vastaan tuolla n.600 hp:n paikkeilla niin onko noihin järkeä alkaa kallista uus tuotanto kampuraa hommaamaan.
    Onko noita vakio kampuroita heikkouttaan särkynyt kellään?
     

Kerro tästä muillekin!