4L80E ylivaihde joskus hukassa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja tst, 14.5.2010.

  1. tst

    tst Gearhead

    Mikähän olis ensimmäinen vikaehdokas kun varsinkin kovan kiihdytyksen jälkeen ei toosa aina löydä ylivaihdetta,eikä auta vaikka pysähtyisi mutta sitten kun on sammuttanut koneen,pelaa loota taas normaalisti.
    Joskus menee päälle kovan nykäisyn kera :odroll:
    Loota on 95 K2500 6.5TD pikapin jatkeena.
     
  2. willekorhonen

    willekorhonen 1st gear

    no juu mulla samat oireet. Autona tosin 06 express vani.paloi myös check engine valo. Ekaks vaihdettiin solenoidi, sitten turbiini. turbiinissa siis vika. tais olla 800ekuu vaihdettuna. lysimox mäntsälä
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Turbiinilukko on turbiiniin liittyvä vika.Se ei liity neloseen.Eli tuskinpa vanista nelonen puuttu.Mutta jos kakkonen pelaa mutta ei nelonen niin vika tuskin on vaihtosolenoidissa.Ennemminkin koneen lämpöanturissa.Jos kone vian ilmetessä käy korkeaa tyhjäkäyntiä on diagnoosi lähes 100% varma.
     
  4. tst

    tst Gearhead

    Tyhjäkäynti on tuossa autossa aina sama,kuuluisiko sen kylmänä olla kovempi?
    Ainut tilanne missä tyhjäkäynti vähän muuttuu on moottorijarrutuksessa kun aavistuksen painat jarrupoljinta,putoaa kierrokset hieman.
    Onkohan se lämpöanturi siinä termostaatin lähellä jossain?
     
  5. kojo

    kojo Gearhead

    Siinähän se on termarin jalassa.
    4l80e toosassa on sitten vielä oma lämpöanturi siellä lotan johtosarjassa.
    Ja kyllä sen pitäs kylmänä käydä kovempaa tyhjäkäyntiä ja isommalla ruiskutusennakolla, helppo testaa kun nykäsee sen anturin piuhan hetkeks...
     
  6. JASSO

    JASSO Gearhead

    kaasupolkimen asentotunnistinvika aiheuttaa myös lukon toimintahäiriötä ja joskus servicevaloa. vikamuistinluku vois olla helpoin konsti
     
  7. tst

    tst Gearhead

    Satasen vauhdissa oli kierrokset muistaakseni 3000:n paikkeilla ja kepin siirtely 3:lta od:lle ei vaikuttanut mitään että ei kai se turbiinilukon toimimattomuuteen viittaa ja johdonpätkällä ei tullut mitään koodia.
    Kone ehti jäähtyä 6 tuntia ja laitoin käyntiin niin kierrokset oli 850 ja kun irrotin johdon termarikotelon anturista niin kierrokset nousi 950:een :odroll:
     
  8. kojo

    kojo Gearhead

    No niin eli on siinä anturissa henki tallessa.
     
  9. jarkko78

    jarkko78 1st gear

    virtalukko

    mulla oli samaa vikaa omassa pikkarissa ettei menny lukko aina päälle ja samalla hävis vaihteenvalitsimen valot ja kiekka mittari nollille vika löyty virtalukosta oli yks piuha löysällä muistaakseni vaaleenpunavalkoinen.
     
  10. tst

    tst Gearhead

    Taitaa se silti olla sökö koska irrotin anturin johdon ja käynnistin kylmänä niin hörähti heti käyntiin ilman kaasua kun normaalisti on saanu startata 3 sek. kaasu pohjassa ja kierrokset laski kun laitoin liittimen takaisin kiinni.
    Eli antaa ilmeisesti tietoa että kone olis aina lämmin.
     
  11. kojo

    kojo Gearhead

    Kun se piuha on irti tietsikka olettaa että olis -40'C
    Antaa enempi hehkua ja ennakkoa, niin tietty hörähtää helpommin..
    Mut ei niitä antureita nyt ihan sen mukaan kannata alkaa vaihdella et mikä "tuntuu" antavan väärää tietoa, skanneri kiinni ja kattomaan mitä se näyttää jos oikeesti epäilee että näyttää väärää tietoa
     
  12. tst

    tst Gearhead

    Joo pitäis löytää sellainen skanneri jostain...
    Kokeilin nyt 400km ajon jälkeen ohittaa kaasu pohjassa niin sama juttu,kone kiersi satasen vauhdissa yli 3 tonnia ja vakionopeuden säädin lakkas toimimasta ja kun painoi vähän jarrua kierrokset hiukan nousi ja kun päästi polkimen ylös tuntui pieni nytkähdys eli kyllä se lukko mielestäni toimii.Sitten kokeilin pysähtyä ja peruuttaakin muttei auttanut vasta kun sekunniksi sammutti koneen löytyi taas ylivaihdekin.
     
  13. kane

    kane 1st gear

    Elikkäs siis 4. vaihde hukassa? Laatikko on 4 vaihteinen ja yleensä lukkoturbiini kytkeytyy 3. ja 4. vaihteella. Tuo jarrulla ratsastus kertoo että lukkosolkku toimii. Eli 4. vaihde välillä hukassa?
    Tuo cruisen toimimattomuus johtunee jostain laatikkoperäisestä viasta (vikakoodi) joka nollautuu kun sammutat.
    Hyppylanka a+b pinniin ja virta päälle, mitä service valo vilkuttaa koodeiksi...
    siellähän on 1-2 solkku ja 3-4 solkku, mites ne rokkaakaan eli katso vikakoodit ensin.
     
  14. tst

    tst Gearhead


    Niin juuri,nelosvaihdetta ei löydy kun täysillä kiihdyttää,ihan kuin löis jonkun kickdown venttiilin jumiin,vai mikä se oli.
    Cruise pelaa kyllä silloin kun nelonen menee päälle.
    Nyt se pukkas vikakoodiakin 29 mutta se on hehkutulpan releen jännitevirhe mikäli tuota lontoota nyt ymmärsin :odroll:
     
  15. tst

    tst Gearhead

    Vuoden verran loota pelas ja nyt alkoi taas tekemään tuota samaa eli nelonen välillä hukassa ja joskus menee päälle hetken odottelun jälkeen kovan nykäisyn kera, mitään vikakoodia ei hyppylanka anna mutta olisko jollakulla lakeuksilla scanneri jos se kertois jotain?
     
  16. hellsten

    hellsten 3rd gear

    Mulla teki vani samaa, että ei toiminu OD eikä lukkokaan. Otin vaihdelaatikon kyljestä sen ison johtonipun liittimen irti ja putsasin sen rasvanpoisto aineella, niin alko heti laatikko toimimaan taas.
     
  17. tst

    tst Gearhead

    Kokeilin samaa mutta ei vaikutusta.
     
  18. hellsten

    hellsten 3rd gear

    nollasitko vikakoodit?
     
  19. tst

    tst Gearhead

    Joo akunkengät oli irti operaation ajan.
    Nyt kun od ei mennyt enää kylmänäkään päälle sieltä pukkas vikakoodin 68?
     
  20. tst

    tst Gearhead

    Otin laatikon kyljestä ne vss-anturit irti ja putsasin vaikkei niissä juuri mitään likaa ollut ja vaihdoin takimmaisen eteen johon ei näköjään johtoja mennytkään mutta ei auttanut, nelonen hävisi taas auton lämmettyä jolloin pysäytin auton heti niin kone kävi samaa tyhjäkäyntiä kuin kylmänä n.950 r/min ja hetken odottelun jälkeen tyhjäkäynti putosi 800:n jolloin nelonenkin taas meni päälle eli lienee seuraava vikaehdokas se lämpöanturi termarikotelossa jotta jos sellainen joltain löytyy niin saa tarjota tai voiko sen anturin kokeilla korvata jollain vastuksella esim?
     

Kerro tästä muillekin!