-70 duster ei pysy kaistallaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja seppohovi, 6.6.2012.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    tääläki on yks -70 dusteri pikkulohkolla mihin on tehty levy swappi keulaan aspenista.ei pysy tiellä ja eturenkaat volisee..kulmat millon mitäki.
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kävin pajalla kurkkimassa ja uudemmassa on kääntövarren ja apusimpukan nivelet alaspäin, eli mutterit on alapuolella. Samoin raidepäät on alaspäin.
    Vanhassa taas kääntövarsi ja apusimpukka ylöspäin ja raidepäät taaksepäin eli centerlinkissä on päissä "mutka".
     
  3. seppohovi

    seppohovi 3rd gear

    no tässä on käätövarren ja apusimpukan nivelet alaspäin mutta yhdystanko on vanhaa mallia kun sisemmät rtp: on juuri tuolla mutkalla. olisko ratkaisu niinkin helppo että menis pelkällä yhdystangon vaihdolla, no alotetaan siitä.
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Mihin arvoihin säädetty kulmat?

    Muutamaan >'72 A-koppaan laitettu "Aspenin" levyt eteen ja jätetty alkuperäiset raidetangot eikä ole mitään ongelmia, menee kuin juna kiskoilla - myös heitoissa. Pyöränkulmat pitää olla "nykyaikaiset", orggisarvoilla ei tule onnistumaan.

    Nykyään suosittelevat vanhoihin takavetomooppareihin:
    casteria taaksepäin niin paljon kuin menee mielellään 3-5 astetta
    camberia 0,5-0,75 astetta kallistusta sisäänpäin
    aurausta pari milliä

    Orggisylätukivarsilla ja puslilla tuskin pääsee yli 3 asteen casterissa. Moogin epäkeskopuslilla ylätukivarsiin saa lisää casteria kunhan EI asenna niitä ohjeen mukaan, vaan niin, että yläpallo siirtyy taaksepäin eli: etummainen pusla niin, että varsi tulee ulospäin ja takimmainen pusla nii, että varsi menee sisäänpäin. Näillä pitäisi saada caster yli kolmen.
     
  5. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Hammastanko -ohjauksessahan tämän ns. bump-steerin säätö on helppo kun simmataan Hammastanko ylä-ala asennossa niin ettei Se vedätä. Simpukkaohjauksessa tilanne on taas toinen. Jos vaihtaa komponentteja pitää siis vaihtaa ne kaikki. Mittaus tapahtuu niin että ensin tunkilla yläasentoon ja sitten liinoilla maahan. Auraus/haritus ei saa muuttua yhtään. Muuten joku tanko on väärän mittainen. Ja niitähän ei saa hitsailla ja laikkailla
     
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tuossahan se vika sitten on tässä tapauksessa.
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ei sovi '67-'72 ja '73-'76 yhdystangot keskenään. Nivelien suunnat menee niin kuin simeoni mainitsi: uudemmissa nivelet alaspäin; vanhemmissa rt-päät taakse ja kääntövarsi ja apusimpukka ylöspäin. Kun välitangoissa nivelien tappien reiät on kartiot, niin nivelien asentaminen reiän vastakkaisesta suunnasta ei onnistu. Tietysti joku fakiiri voi kääntää '67-'72 välitangon ylösalaisin ja vasemmän pään oikealle, mutta tangon mutka alaspäin onkin nyt ylöspäin ja veikkaan ettei motti sovi muokkaamatta öljypohjaa.
     
  8. seppohovi

    seppohovi 3rd gear

    kiitos neuvoista! eiköhän tuo kuntoon saada.
     

Kerro tästä muillekin!