Alkuaikojen kisoista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'FNRA Nostalgia Racing', aloittaja a522ni, 28.12.2008.

  1. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Tässä kuva tuosta Dartista pelastushetkellä jossakin päin Hämettä. Täällä etsintäkuulutettiin sitä ja tartuin toimeen. Jäljitin auton ja omistajan. Ostin, hain ja myin Pekalle. Hauska projekti.
     
    Ford67 ja Tunaman tykkäävät tästä.
  2. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Sorry, ei onnistunut kuvan liittäminen.
     
  3. tcb62

    tcb62 Gearhead

    Arvokas kulttuuri teko!
     
  4. JOSPEED

    JOSPEED 1st gear

    - En ymmarra miksi sanotaan “SAAB 99 oli ensimmainen”? Ehka se oli ensimmainen 4-cyl?[/QUOTE]

    Ei ollut. Ainakin BMW 2002 turbo oli ennen saabia. Esiteltiin vuonna -73. Tällaista bmw:tä ulkoilutti silloin Keimolassa Osmo Kalpala.
     
  5. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    [​IMG]
     
    TopyCa, Ford67, Kustom STW ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Olds cutlass 1962 jetfire 3,5 v8 oli eka turbo vuoden verran tuotannossa. Eka 4-pyttynen oli IH scout 2,5 65-67 vuasina.
     
  7. General_Lee

    General_Lee 3rd gear

    Ei siitä tarvi replicaa tehdä kun kyseinen Corvair on edelleen tallessa. Tosin se kannattaisi nyt pelastaa jos nykyinen omistaja olisi sen halukas myymään. On ollut vuosikymmenet hallissa sisällä ja nyt tänä syksynä on siirretty hallista ulos.
    [​IMG]
     
    TopyCa ja kerkko tykkäävät tästä.
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    löytyipä tämmönen wanhanajan kuva... vaikka 1980 alkoi homma jo olla aika totista?
    [​IMG]
    Eino Nieminen, Valokuvaaja 1980, Mobilian omistama kuva.
    "SM Drag Race - kilpailu Tampereella 28.6.1980. Autossa katsojien ihmeteltävänä kuljettajana Kaj O. Sarlin"
     
    kerkko, esmi ja Herje tykkäävät tästä.
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Harjavallassa, myynnissä muistaakseni.
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Homma on aina yhtä totista kuin kukin yksilö jokaharrastaa. Lähestymistapoja on erilaisia. K.O.vei suomidragia vuosikausia eteenpäin tuottamalla laadukasta kalustoa maahan parin auton verran, suomiugrirakennelmien sijaan.Näytti että kaikkea ei välttämättä tarvitse tehdä itse. Niistä sai myös kotimaan rakentajat oppia "ammattitason" rakennelmista.Tietty kuten aina vastaavissa tapauksissa, se myös toi kilpailukykyetua.Tekniikka oli ehkä vähän liiankin "hienoa", et sitä olis vielä Kaitsun aikana osattu hyödyntää ja romua syntyi myös. Itse autolla taidettiin napata SM:miä vielä 90-luvulla ja on edelleen/jälleen Suomessa.
     
    Rane 66 tykkää tästä.
  11. fmila

    fmila Gearhead

    Iso kunnia ja kumarrus myös auton kisakuntoon rakentaneelle Patrik "Linkku" Lindqvistille näin veteraani-päivänä. Häneltä löytyi aina ideoita ja näkemyksiä koneen rakennukseen ja paljoon muuhunkin. R.I.P. Linkku

    t.AM
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Juu, tiimi eli Linkku Joka oli mukana jo Standard ryhmän Chargerin ja Camaron kanssa, tais olla peräti välttämätön tässä tapauksessa.

    Tää on mun luulottelua, mut ku miettiny et miks noi laitteet oli silloin varsin räjähdysherkkiä, ni oisko osallisena polttoaine? Mitä silloin käytettiin?

    Toinen on kierrosluvut, motteja kierrätettiin ilmeisesti rajusti? Muistan yhen 340:n esimerkiks jonka kuljettaja kerto et lähtökierrokset 7000+, vaihto 8200 ja maaliin 8800? Laittees oli 6.2 perävälitys.

    Vai oisko ollu vielä hurjempia. Toi oma joka teholtaan ehkä suunnilleen samoissa, saman kaltasilla osilla mut yks kaasari tunnelin sijaan, anto huipputehon 6800:ssa.
     
  13. fmila

    fmila Gearhead

    Totta kyllä, bensan kanssa oli omat haasteensa. Vaikka silloinen 100/99 okt. bensa aika paljon sietikin, niin pitihän siihen jotain "lisäaineita" keksiä. Useimmiten pysyttiin kuitenkin 12,5 paukun tietämissä. Kierroksia käytettiin aika raikkaasti, varsinkin lähdössä. Vauhtipyörät oli painavia ja kytkimet rankkoja, ainakin vasemmalle jalalle. Joku Suomen Mestarikin aikoinaan totesi, "hyvä kun jaksaa pitää kytkimen just pohjassa pitkän kuusen (5 keltaista siihen aikaan=2,5 sek) ajan". Voimansiirto oli kovilla ja Mantorpin lähettäjä sai väistellä kardaanin niveliä kun Standard-manuaalit oli lähdössä. Tomin Novassa oli 6,50 perävälitys ja maalin päässä rundarissa +9000 rpm. Loppuun asti se pysyi kuitenkin hyvin nipussa, siksi olikin yllätys, kun jatkokäyttäjä tarkastuksessa havaitsi kampurassa useamman alkavan murtuman, eli ei jatkoon. Vaikka sitä ajettiin yli 40* ennakoilla ja melkoisella pattimännällä, ei sieltä nakutuksen jälkiä löytynyt.
    t. AM
     
    jknR ja kerkko tykkäävät tästä.
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Muistan erään Paraislaisen Duster-omistajan, joka kierrätti kulkinettaan niin, että laturin sisukalut lensi pihalle, varmaan kommentoi itse, jos muistan väärin.
     
  15. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kerkko tykkää tästä.
  16. fmila

    fmila Gearhead

    Toi hihna-syndrooma vaivasi 70-luvulla melkein kaikkia. Kun vakio hihnapyörät on tehtaalta välitetty lähinnä tyhjäkäyntikierroksille sopivaksi, niin jo 5000 rpm jälkeen alkoi tapahtua. Yleensä laturin hihna pomppasi pois paikoiltaan ja päätyi burniksen jälkeen lähettäjän "varpaille". Jos näin pääsi käymään, keskeytti lähettäjä ko. potilaan suorituksen ja siitä piti poistua takaisin varikolle. Sen vuoksi yksi ensimmäisiä "virityksiä" oli laittaa hihnan "ympärille" silmukka, joka piti hihnan konehuoneen puolella :p:p. Lähdönhän pystyi hyvin ajamaan ilman hihnaakin, saattoi mennä jopa kovempaa kun ei laturi/vesipumppu ym olleet jarrutamassa menoa. Vasta myöhemmin älyttiin muuttaa hihnapyörien kokoa paremmin hommaan soveltuviksi ja niitä sai jostain ostettua. Omani sorvasin MBn V10n männästä.

    t. AM
     
    kerkko tykkää tästä.
  17. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    En tiedä jos sopii tänne kun ei ole Suomesta mutta panen kuitenkin kun on suomalainen Mestari taustalla - Timo Kormu - ja onhan Volvot aina olleet Suomessa suosittuja kisa-autoja;
    Googlella kääntyy jos ei taivu "toinen kotimainen".
    Hyvä stoori auton eri vaiheista;

    http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?t=7123

    Salt o Peppar Amazon; Paino 650kg, teho B20 244 @ 8000, paras aika 11.7 v 1974

    https://imgur.com/lSJBBLu

    https://imgur.com/Awf0jng

    PS. Taustalla samanlainen Intikka Ambulanssi mitä minulla oli rallin huoltoautona Jenkeissä.
     
    kerkko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!