Dodge Ram Vanin ilmapumpusta ja pakosarjasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juola, 28.4.2006.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    Minä taas... ja Dodge Ram Van B250, 1989, 318 ja A500...!

    Tässä olen taannoisten lambdahäiriöiden ja (auton) sammumisten - jotka siis ilmeisesti johtuivat moottoritilaan ylen määrin roiskuneesta vedestä - taas ajellut ja autoa kuullostellut... ja toden totta: ongelmiakin taas ilmeni!

    Kuuluipa siis pienehköä kilinää/räminää auton alapuolelta sen tyhjäkäynnillä pihassa seisoessa. Kumarruin ja huomasin, että KUSKIN PUOLELLA pakosarjassa sinne moottorista katsoen ENSIMMÄISEEN PÖNTTÖÖN (jaa... ei kai tässä katalysaattoria ole? Sellainen äänenvaimenninta muistuttava pönttö kuitenkin) menee tuollainen suht' ohut PUTKI. Kulkee siinä pakoputken rinnalla - kuskin kannalta katsoen vasemmalla puolella - ja menee siitä pöntön sivusta sisään... tai siis meni, sillä kyseinen pilli on nyt IRRONNUT LIITOKSESTAAN. Se siellä kevyesti tärisi pönttöä vasten ja aiheutti kolinan. No, tämä tietysti pitänee kiinnittää uudelleen, mutta pari lisäkysymystä sitä ennen:

    Näyttäisi siltä, että putki tulee kumiletkusta joka puolestaan lähtee ILMAPUMPUSTA - tai oikeastaan sellaisesta pömpelistä sen pumppuvehkeen päältä. Olenko oikeassa? Siitä pumpusta näyttäisi sitten lähtevän toinenkin letku taaksepäin. Minne se sitten menee?

    Toseksi: eihän tuossa minun autossani tuo ilmapumppu ole edes toiminnassa! Jumissa koko vehje, ja remmi pois (enkä minä edes tietäisi sitä ilmapumpuksi, mutta kun eräs Dodge-mies sen minulle nimesi). Eli pitäisikö se pöntön kyljessä nyt oleva reikä yksinkertaisesti tukkia, ja heittää koko tämä irronnut putki mäkeen - ja ehkä se pumppu myös? Vai liitänkö putken takaisin paikalleen niin kuin se on ollutkin?

    Kolmanneksi: autossahan on ollut ajoittain näitä pieniä häiriöitä pysähdyksistä liikkeelle lähdöissä. Vastaa kaasuun viiveellä... nytkähtää vähän, meinaa hyytyä ennenkuin lähtee liikkeelle. EGR-venttiili voisi olla osasyyllinen kuulemma. MINKÄLAINEN YHTEYS on näillä ilman pumppaamisilla ja pakokaasun uudelleen kierrättämisillä (jollainen systeemi tässä autossa kuulemma myös on)... ja kun en voi tietää kuinka kauan tämä mainittu putki on sieltä pöntön kyljestä ollut jo melkein irti, niin en tiedä kauanko olen ajellut ilmi reikä siellä pakoputkistossa, niin voisiko se mitään selittää (siis näiden nykimisten osalta)??

    Kiitos taas kun jaksoitte lukea, ja olisin kovasti kiitollinen kommenteista!
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    ilmapumppu syöttää, no ilmaa tietysti, mutta happea sinne halutaan, katalysaattorille. Autossasi on katti, jos ei ole joku eksoottinen versio, tai sit dötsejä tuotiin vielä -89 ilman kattia suomeen (tuskin). Jos lambda-anturi on asennettu ennen tota ilmaputkea joka nyt on poikki, se ei vaikuta mitenkään käyntiin. Jos taas jälkeen, sillä on iso vaikutus.
     
  3. Juola

    Juola 1st gear

    Joo, lambda-anturi on siellä vähän ylempänä... siis ei vaikutusta käyntiin? Ajattelin vain, kuin ei ole sitä EGR-jutskaa vielä tutkittu... kaikki muu onkin jo tarkistettu. Niin... on siellä katti kai ainakin ollut... en ole sisälle kurkistanut... meinaan kun tällä autolla on ollut omistaja jos toinenkin ennen minua ja kun rekisteriotteessa ei mistään kateista puhuta - eikä vähäpäästöisyydestä - niin onhan näistä autoista noita saastelaitteita heitelty pois ennenkin. Enkä siis tiedä tuosta minunkaan autoni ilmapumpusta onko se MENNYT jumiin vai laitettu jumiin...!

    Vaan laitanko putken paikalleen vai poistanko. Ja mitä kaikkea muuta pitäisi poistaa...? Jos laitan paikalleen, pittääkö ihan hitsata... joskus on jotain vuotavia pakoputkia jollain tarkoitukseen tehdyllä massalla/tahnalla paikattu... vaan kyllä se hitsauspillikin löytyy...!
     
  4. tooke

    tooke Gearhead

    Pistä vaan rohkeasti putki tukkoon. Sillä kun ei oo mitn merkitystä enää, kö ilmapumppu on poistettu pelistä. Viime yönä hitsasin omasta tukkoon samasen pillin, kö tekasin semmosen nelituumasen suoran petken katista taaksepäin ja hienosti toimii :pinup:
     
  5. Juola

    Juola 1st gear

    Eli siis hitsaan putken umpeen... juu, no sehän on äkkiä hoidettu... sitten joskus ensi viikolla kun jaksan/ehdin.

    No mitenkäs se tämä pakokaasun uudelleen kierrätys oikein teknisesti toimii näissä ameriikan autoissa, ja mikähän hyöty siinäkin viime kädessä oikein on? Samoin kuin tässä ilman pumppaamisessa pakosarjaan...? Juu, juu, tiedän, tiedän... pienentää päästöjä sieltä pakoputken päästä... mutta siltikään en oikein ymmärrä... väheneekö ne todellisuudessa yhtään?

    Toinen juttu ja off topic: tarttee kai vaihtaa tuo alempi nopeusmittarin vaijeri - se sieltä laatikosta nopeusanturiin konepellin alle menevä. Pitäis vissiin lähteä kuorestaan pois vetämällä, kun irrottaa sieltä laatikosta... vai? Ja mistäs löydän uuden?

    Kiitos taas!
     
  6. petro_din

    petro_din Gearhead

    ilmapumpun tarkotushan on painaa ilmaa normaalisti pakosarjoihin(sinnekkin pitäs putket mennä tai ollu menny) liitokset pakosarjojen takapäissä(laatikon puoli) ja sitten katille ja joissain tilanteissa kait jopa ilmanputsariinki..

    tuo pakosarjoihin/kattiin ilman työntäminen edesauttaa joittekkin kaasujen puhdistumista katalysaattorissa(kyllä, dötsissäsi on katti) ja sitäkautten OIKEASTI saastuttaa vähemmän.

    Otteessa ei itselläkään ole katista ja ilmapumpusta ja vähäpäästösyydestä mitään, mutta tuossa talvella katsastaessa olisi KIRKKAASTI mennyt vähäpäästöisestä(tuossa omassa siis kaikki kilkkeet paikoillaan ja toimivat)

    Tuo nykiminen ja juuri paikoillaan lähteminen..
    Onko kulutuskin matka-ajossa riittävän suuri?

    Itsellä ei mennyt juuri alle 18 litran etes työntämällä ostaessa..
    Vaihdoin TODELLA venyneen(rullajakoketju, noissa vuosissahan nuo taitaa olla jo rullanokalla/nostajilla ja sitäkautte rullajakoketjullakin)
    Ja v'la, tuossa käytiin kiteeltä tampereella ja takaisin(1200km) ja takaisinpäin tullessa 3 slänt sixiä takana kyydissä ja 3 ihmistä ja tavaraa ja keskikulutus koko reissulla suht raskaalla jalalla 12.6 litraa !

    90:iä matka-ajossa menee 11 litralla satkulle..

    ja ostaessa oli juuri tuota samaa rykimistä ja hökimistä lähtiessä, voiman puutetta, jne..

    ja laatikon puolella taitaa olla kierteellä lukittu paikalleen se vaijeri, eli siinä vaijerin päällä on "mutteri"
     
  7. Juola

    Juola 1st gear

    Dodge Ram Vanin ilmapumpusta ja pakosarjasta ja muustakin

    Joo... tuo kulutus. Marras-joulukuussa pääsin 12,5:een od päällä jotain 85km/h vauhdilla. Sitten hajosi lambda ja kulutus tietysti nousi tilapäisesti. Lambdan vaihdon jälkeen edelleen vei tuollaista 17 litraa maantielläkin. Muutama viikko sitten vaihdettiin tulpat, ja sitten pääsin Lahdesta Rovaniemelle kohtuullisella 13 litran kulutuksella.

    Takaisin tullessahan tuo lambda heitti taas toimimasta - korjaantuakseen sitten itsestään - mutta nyt tuo kulutus on yhä vähän kohollaan. Olen tässä juuri menossa korjaamolle, jotta katsotaan mitä tietokoneella on meille kerrottavaa.

    Mutta jos tuon kulutuksen siihen 13 litraankin saisi pysyvämmin, olisi se tietysti hienoa... 11 litrasta nyt puhumattakaan! Tutkitaan...

    Siitä nopeusmittarista... joo, ongelma ei ole irrottaa vaijeria lootan kyljestä, vaan se kuoresta irti vetäminen... huonosti tuo tuntuu siellä pyörivänkin, ei siis vissiin ihme, että viisari vähän nykii!

    Edit: No johan lähti... vaijeri siis, joka piti vetää sieltä nopeusanturin päästä kuorestaan pois. Irrotin molemmat päät ja nytkytin ja pyörittelin ja renkutin... paljonlaisesti vaati voimaa, että lähti ulos... sieltä laatikon puoli päästä kun työnnettiin. Eli johonkin se siellä kuoressa tökki. Itse vaijeri tosi siisti, eikä erityisen kuivakaan. Valutin öljyä kuoren sisään ja voitelin vaijerin... hetki sitten kasasin systeemit taas, ja jälleen, vaikka kuori oli nyt vedetty ihan suoraksi, ei meinannut mennä vaijeri läpi yhdestä kohtaa. Siellä mutkan kohdalla, joka syntyy kun vaijeri menee laatikkoon, siellä on kuoren sisusta kai kärsinyt. Katsotaan nyt... auto on vielä montun päällä, kun täytyy niitä hitsailuja tehdä. Mutta jos mittarin viisari ei asettunut tästä vaijerin ropaamisesta, niin vaihtoon kai se sitten menee...

    Joo, ja eipä ehditty testerillä vielä tänään katsoa mitä lambdalle kuuluu...
     
  8. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    pedro, paljon teidän pakulla oli ajettu kun vaihdoit ketjun,oliko vanhoissa rattaissa muovi pinnoite hampaissa
     
  9. petro_din

    petro_din Gearhead

    vissiinki 350tkm..
    nyt on lähes 390tkm mittarissa ja kovaa mennään vieläkin, nostajat alkaa vähän ääntä pitämään jo..

    ja kuinka niin meidän? minun se on!(ei oo vielä virallista puolisia jonka kanssa jakaa verotaakka...)

    ja ihan 2 rivinen rullaketju, ei muovipinnotetta hampaissa..
    kone o jakokopan ja vesipumpun perusteella 89 vuodelta, eli uudemmilla kansilla ja rullanokka/nostajilla..

    yllätys ketjun vaihdon jälkee oli aika suuri, sitä ennenhän tuo ei jaksanu etes soralla ruopia..

    no lähdin koeajolle ja katoin ett kokeillaan, oikasin jalan ja alko kuulumaan kun menee ja sutii renkaat alka sulamaan asfalttiin..

    että sillä on aika helvetin iso vaikutus, varsinki tuon painosessa kaapissa..

    lambda lienee koskematon tuossa autossa..
    itekkin tuli jo varalle motonetin tarvike ostettua, mutta ei oo vielä tarvinnu laittaa
     
  10. petro_din

    petro_din Gearhead

    Re: Dodge Ram Vanin ilmapumpusta ja pakosarjasta ja muustaki

    no lambdasta en tiedä, siitähän sen pitäs testerillä herjailla..
    ja pitäs sen näkyä ihan vikakoodeja kattelemalla, eli virtoja päällepois pariin kertaan ja sitte katotaan/lasketaan väläyttelyt..

    venyneestä jakoketjusta et kyllä saa mitään tietoa testerillä/vikakoodeilla..

    tietty sitä voi koittaa kokeilemalla selvittää, eli kaveri kattomaan virranjakan pyörittäjää ja sitte toine pyörittelemää kampuran päästä konetta eestaas rauhallisesti.. pyörijä tulee jälessä kyllä jos jakoketju o venyny..

    ja se venyminen tuntuu tapahtuvan sen tietyn pisteen jälkeen aika nopeesti
     
  11. Juola

    Juola 1st gear

    ...juu, eihän se tietokone jakoketjuista mitään ymmärrä.

    Tuossa minun autossani kun on nyt vähän heitellyt sinne tänne nuo kulutukset ja tehot myös... on niitä kausia kun nykii, ja sitten taas päiviä kun toimii ihan tasaisesti. Ja kun oireilee, niin oireilee lämpimänä yleensä, ei kylmällä koneella. Minä kanssa ehdotin tuolle korjaajalle taannoin jakoketjua, että pitäiskö vilkaista, mutta se ei uskonut sieltä syytä löytyvän, ja meinasi, että venynyt ketju kyllä kuuluu myös käyntiäänessä. Kai tuo tietää kun on näihin Chryslerin laitteisiin erikoistunut ja Dodgella itsekin ajelee...! Mutta asiaa sietänee tutkia kuitenkin!

    Lämpöanturia meinasin myös... mutta pitäis kuulemma toimia senkin. Tietokonehan on uusi, että sen ei pitäisi valehdella...! Ja toimihan tuo auto n. 1000 km tosi hyvin tulppien vaihdon jälkeen, ennekuin ajoin siihen toisaalla mainittuun lätäkköön ja lambda-anturi kastui (kai) ja heitti toimimasta... kunnes heräsi taas henkiin kuivuttuaan. Mutta nyt tuo on tuntunut vähän "nuhaiselta" taas, ja bensa maistuu hyvin...

    ...mutta nyt on kyllä tuosta otsikosta jo menty sivuun aikalailla... vaan haitanneeko tuo mitään/ketään.

    Joo, ja minun Dodgella on tuollaiset 260 tkm takana nyt...
     
  12. Juola

    Juola 1st gear

    Jaha... nyt on taas testerin avulla tutkittu Dodgen toimintaa. Lambda ei ollut jättänyt tällä kertaa mitään mainintaa tietokoneelle... mutta kun minä nyt satuin tietämään, että bensaa on mennyt runsaahkosti viime aikoina ja että kone käy rikkaalla aina tuon tuostakin, niin käynnistettiin moottori... ja - minä niistä arvoista mitään ymmärrä mutta kuitenkin - lambda kuulemma toimii vähän vaihtelevasti. Välillä lukemat on ok, ja sitten välillä taas mennään rikkaalla... mutta tietokone ei sitä nyt tunnu vikana pitävän, kun muistiin ei ole mitään jäänyt...! Nokea sen sijaan pukkasi putkesta ihan mukavasti, kun vähän kaasuteltiin... eipä tosiaan ole vähäpäästöinen - ainakaan tällä hetkellä!

    Mutta miksi näin??? Ajateltiin, että jos se KUITENKIN tuo toimimaton ilmapumppu yhdessä egr-jutskien kanssa olisi osallinen... ja kun olen reikä katin kyljessä ajellut tässä myös... että kun sinne nyt eri rööreistä kattiin ja pakosarjaan ilmaa tulee vaihtelevia määriä, niin lambda häiriintyy. Koska ilmapumpun korjaaminen ei nyt jotenkin tunnu kutsuvalta, enkä tiedä onko se mahdollistakaan, on kuulemma syytä tukkia jokainen putki/letku, mitä tuosta pumpusta lähtee. Lupasi tuo mekaanikko ensi viikolla autella minua tumpeloa tässä asiassa... katsotaan josko tuo toimenpide sitten auttaisi näihin rykimisiin ja nykimisiin... ja mielellään myös polttoaineen kulutukseen!

    Ja nopeusmittarista: viisari nykii yhä vain. Pitänee siis se alempi vaijeri vaihtaa. Ylempi pyörii niin herkästi, etten usko siinä vikaa olevan... eikähän siinä alemmassakaan vaijerissa, vaan kuoressa lienee jotain vialla! Toivottavasti siinä... mittarissa jos on vikaa, niin se taitaakin olla työläämpi korjattava. Mutta vaijeri tuntuisi tod.näköiseltä, kun viisarin heiluminen alkoi kun vaijeria tuli hiljattain sattuneesta syystä vähän liikuteltua... ehkä ensimmäistä kertaa sen jälkeen kun se on Kanadassa joskus paikoilleen laitettu!
     
  13. petro_din

    petro_din Gearhead

    no ääntähän se pitää juu jonki verran jo sitten, mutta kyllä se varmasti jonkun verran on venyny jo noilla kilometreillä, eli osasyyllinen varmaan sekin..
    mitkäs kynttilät siulla siellä koneessa on valoa loihtimassa?
    itellä oli ostaessa ngk:t, ne pelas semmosen 20tkm ja sitten alko pätkiminen ja rykiminen, vaihdoin toiset samanlaiset ngk:t ja kesti lähes 80km..
    sitten pistin ac delcot(ihan perusmalliset) ja o menty jo yli 10tkm ilman mitään ongelmia ja uusin samalla tulpanjohdotki..
    käynti ainakin parani ja lähtee herkemmin käyntiinki..

    tuntus että ainakaa ngk:t(tai jotku niistä) ei oikein anna kipunaa, tai jotenki jää niin tuskaseks se palotapahtuma että siitä tulee oireita
     
  14. Juola

    Juola 1st gear

    ...jaa ne tulpat... boschithan sinne laitettiin... ja lämpöarvo - jota en nyt ulkoa muista - tarkistettiin, että on oikea sekin.
     
  15. Esso

    Esso Gearhead

    Noista päästöistä jos ei mainintaa ole kannattaa ehdottomasti katista hankkiutua eroon. Omasta aikoinaan lähti katti sekä ilmapumppu pois.
    Se katti ahistaa siellä etenkin. :lol:
    Pakosarjaan tulppa putken tilalle ja suoraputki katin tilalle.
    Jos taas maininta katista mutta ei vähäpäästöinen niin silloin katista sisus kalut mäkeen.
    T:Myydään vastaava katti tarpeettomana 8)
     
  16. petro_din

    petro_din Gearhead

    näinköhän toi katti ny siellä kovin kaksisesti ahistaa..
    ja eihän tuo mikään nato ohjus(kaan) ole muutenkaan..
    ja voipipahan olla hyvin mielin että ei saastuta maalimaa..

    ootkos muuten virranjakan kantta/johtoja katellu?
     
  17. Juola

    Juola 1st gear

    Jaa... voishan tuota virranjakajaakin vilkaista samalla kun maanantaina laitetaan ne ilmapumpun letkut sun muut röörit umpeen. Vaan ennenkaikkea täytyisi saada se lambda pelaamaan normaalisti... on se kumma kun vikakoodia ei anna, mutta heittelee kuitenkin seokset rikkaalle milloin lystää...!
     
  18. petro_din

    petro_din Gearhead

    ookkos kattonu ettei siellä oo mitään alipainevuotoja?
    tai sitten esim ett venakoppien tiivisteet falskaa niin paljon että alipainetalous menee päi helvettiä ja sen takia menee rikkaalle, ruisku ku koittaa korjata tilannetta kokoaika..

    entäs ne ruiskusuuttimet, eikai ne vaan oo alkanu vuotamaan?

    paineensäädin?
     
  19. Esso

    Esso Gearhead

    Ahistaa tai ei jos ilmapumppu ei toimi, ei myöskään katti pelaa.
    Eli jos luontoa haluaa säästää täytyy myös pumppu olla kunnossa. :rotfl:
     
  20. Juola

    Juola 1st gear

    Nyt on ilmaröörit ummessa... siis kaikki mitkä sieltä ilmapumpusta lähtee. Kattiin menevä putki on - vaikkakin tukittuna - kanssa nätisti juotettuna paikalleen, että näyttää siltä kuin pitääkin...

    ...eli ei ainakaan vielä heivattu kattia mäkeen. Vaan kai se katti toimii, jos ylipäänsä on toimiakseen, myös ilman ilmapumpun myötävaikutusta!? Eihän näitä ilmapumppuja ole kuin näissä jenkeissä, mutta katalysaattoreita kyllä löytyy... vaan en minä tiedä, minä olen kyllä ihan iloisesti pihalla tämän Ameriikan tekniikan kanssa, vaikka muuten vuosien varrella onkin tullut oltua autojen kanssa tekemisissä... mutta tässähän sitä oppii pikkuhiljaa...!

    Ainakin pari kuukautta sitten meinasi herra mekaanikko alipainejuttujen olevan kunnossa... vaan onhan siitä jo pari kuukautta. Minkäslaista letkua ja vipstaakia pitäisi katsella, jos tuon konetilan tuolta paljastaa...?

    Laturin hihna ja nuo muutkin remmit ovat muuten aikansa eläneet. Niitä ei ole tullut tässä kaikessa tohinassa muistaneeksi edes vilkaista ennenkuin havahduin melkoiseen vinkunaan paikallaan kaasutellessa... Akun varausmittari näyttää aina pykälän yli puolivälin, ja huomasinpa, ettei tuohon kojelautaan syty latauksen merkkivaloa kun laittaa virrat päälle... niinkuin esim. öljyvalo siinä vieressä. Onko siellä sellaista? jos on, niin lamppu lienee palanut.
     

Kerro tästä muillekin!