E85 muutossarjat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja stigg, 4.1.2010.

  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Jatketaas raporttia kun on kerta tullut aloitettua, eli se luistin liian auki nouseminen se ongelma oli.
    Soitin kaasutinexpertille niin sieltä tuli hyvä vinkki lisätä painoa luistin sisälle, laitoin ensin tavallisia prikkoja yks kerrallaan ja joka prikan jälkeen rykiminen helpotti, lopulta oli 29,91 g painoa, tein sitten kahdesta paksusta prikasta 37,52 g painavan paketin ja rykäsy oli enään niin pieni että riitti kun perusennakkoa lisäs 5 astetta se loppui, vaikka seosmittari vielä kyykkää laihalle ei enään rykäse eli vähän jäykempi jousi niin se olis siinä.
    Noista prikoista on vielä sekin etu et luisti ei aukea niin paljon kuin ilman prikkoja eli kurkulle tulee isompi paine-ero, nyt pysyy rikkaalla ahdoillakin ihan keposasti.
    Et tällästä täällä tänään, jos joku lukija taistelee juuttuvakurkkuisen kaasarin kanssa niin tälläistäkin voi kokeille, tässä vielä kuva prikoista.

    http://aijaa.com/7nQWfu
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Harkitsin vastaavaa bensalla toimivaa starttisysteemiä, mutta kun kokeilujen jälkeen sain moottorin käyntiin RE85:llä jopa kunnon pakkasessa, niin en sitten bensasysteemiin ryhtynyt. Imusarjaan kelistä riippuen 5-15s tyhjäkäyntiä vastaava polttoainemäärä ennakolta ja starttaus "läpät kiinni". Hyvin lähtee kun ilmeisesti aineen seassa oleva bensiini höyrystyy alipaineessa. Starttaus on liki aina onnistunut kerrasta, mutta jos sammuu ihan heti uudestaan niin, helposti kastuu tulpat ja sitten saa hieman kikkailla. Tulee yleisimmin lämmityskäytettyä puolisen minsaa ennen kuin lähden liikkeelle. Ehtii lambda lämmetä jne.
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tähän oli pakko tehdä kun kaasarista oli alkuperäinen ryyppy valettu umpeen ( koska muuten ahdoilla tunkee sen välistä viinat pihalle) ja strömpässä kun ei ole kiihdytyspumppua niin ei saanu käyntiin enään edes +15c kelissä kun laitoin noi seokset kohdalleen, aikaisemmin käynnistysraja oli +10c mut silloin toi kuluttikin yli 30 litraa satasella :D
     
  4. umpio

    umpio 3rd gear

    Nyt olisi tarkoitus kokeilla tuollaisen muutossarjan toimivuutta; kummantyyppisen ostaisitte; halvan vai kalliimman kotimaisen?

    http://www.fuelflexfinland.fi/

    http://eflexfuel.fi/

    Jälkimmäinen kiinnostaisi kovasti, mutta sisäinen Sulo Vilenini miettii kuitenkin tuota ensimmäistäkin vaihtoehtoa :oops:

    TBI -koneeseenhan riittää tuo halvin, nelipyttyisiin tarkoitettu malli?
     
  5. umpio

    umpio 3rd gear

    Itse itselleni vastaten;

    Eflexfuel ei käy imusarjaruiskuihin. V6 Vortec pitää siis olla -98 tai uudempi, ja TBI- koneisiin tuo ei käy lainkaan. Keletana...
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tuli sitten vielä teetettyä kolme jäykempää jousta Stromberiin ja Jousivesa Oy täydet pisteet palvelusta jälleen kerran.
    Siis luistin alkuperäinen jousi on 300g niin nyt on kiinni 600g jousi ja tuntuu että sinne vois vieläkin käykemmän laittaa, varsinkin kylmänä huomaa tolla jäykällä jousella kuinka paljon paremmin toimii, ilmeisesti viina sekottuu paremmin kapeammassa kurkussa ja vaikka jousi on noin jäykkä jaksaa se silti aukasta luistin liian ylös kun ahdot alkaa nousta kaasarin etupuollelle jollain alkaa ongelmat eli prikat on edelleen rajoittamassa luistin aukeamisen niin et kurkku jää 20mm ja homma toimii jo aika hyvin vaikkakaan ei vielä täydellisesti.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kaveriksi hieman lyhyempi 300g jousi? eli ottaisi vastaan vasta ahdoilla kun kurkku on reilummin auki

    Toisin sanoen tekisi rajoittimesta progressiivisen



    Entäs voisko ohjata ahtoja sinne luistin väärelle puolelle jonkin rajoittimen läpi
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Joo noita kahta vaihtoehtoa jo mietin et vois porata luistiin sopivan kokoisen reijän väärälle puolelle eli ahtojen puolelle, mutta edelleen luistin liike olis aika lineaarinen.
    Mut tosiaan toinen huomattavasti jäykempi jousi noitten prikkojen tilalle tohon 13mm akselin ympärille, ensin toi pääjousi halkaisija 23mm antaisi luistin aueta vaikka 15mm raolle ja sitte ottais tämä toinen jäykempi jousi kiinni ja alkais jarruttaa voimakkaammin luistin nousua, vois muuten tulla hemmetin hyvä...vaatis taas vähän eri pituisia ja jäykkyisiä jousia ja testajä.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Minkäs paksunen sisempi venttiilin jousi on?


    Sitä legendaarista vaan ei kannata tehdä, et laittaa sille jouselle metalliputken suojaksi, ettei ne takerru toisiinsa :poff:
    Ei olisi ensimmäinen kerta kun aivopieru pääsee valloille :D
     
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Joo sitä vaaraa tossa ei ole et takertuisivat toisiinsa, jousen mitat on vaan niin spesiaalit et teettämiseksi menis todennäköisesti, pituus ehkä 20mm, halkaisija 13,5mm ja langan paksuus ehkä 1,5mm...
     
  11. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Kaasarin säätäjän loppututkinto suoritettu ja näytetty juuttuva kurkkuiselle stromberg 175 cd kaasarille kuka täällä määrää, kevyt kiihdytys ylämäkeen ja nätisti laulaa, ei tietoakaan mistään kurkun juuttumisesta tai köhimis poksumisesta.

    https://www.youtube.com/watch?v=Kd9l47-eIz0
     
  12. Damned

    Damned Gearhead

  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^ "pidemmässä käytössä moottorin kulumisongelmia"???
     
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Kenenhän edunvalvontaa trafi mahtaa noilla "mutu" lausunnoillaan suorittaa??
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tiä vaikka oliskin. Mut senhän pitäisi olla vaan hyvä, kun kalusto uudistuu. Minäkin pääsisin joskus seuraavalle tasolle noista slanteista.
     
  16. ponu89

    ponu89 Gearhead

    Kertokaas oi viisaat miten olette toteuttaneet kylmäkäynnistyksen RE85 kanssa. Omaa TPI konettani koitin säädella haltechilla suuntaan tai toiseen mutten saanut lähtemään millään hyvin käyntiin.. tarkoittaen siis sitä että noin 5 minuuttia kikkailua ja sahailua ennen kuin häydä hyrskytteli. Lämpösenä rokkaa todella hienosti. Tällä hetkellä käy bensalla koska kyrpiinnyin sahaamiseen.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Omatekemässäni ja vain RE85:lla käyvässä sovelluksessani kylmäkäynnistystemput alkavat sillä, että ruisku kastelee imusarjaa kerta-annoksella, joka vastaa muutaman sekunnin tyhjäkäyntikulutusta. Tämä koneelle, jota ei ole vielä pyöräytetty startilla. Vähän kuin ennen vanhaan pakkasella pullosta bensaa suoraan kaasariin. Tällä tempulla ja kaasuun koskematta lähtee sekä kesä- että talviolosuhteissa laakista käymään starttauksen ensimmäisen sekunnin aikana. Sen perään mulla on +100% rikastus kunnes kaasuun koskee ensikerran ja +30% rikastus osakuormalla, kunnes vedenlämpötila-anturi on ilmaissut lämpenemistä. Jälkimmäisillä käynnissä pysyminen on aika pomminvarmaa. Noita rikastuksia voisi vähentääkin, mutta kun on toiminut, niin on saanut olla just noin.
     
  18. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Aika vähällä sopalla slantti pärjää. 1.3 yariksesta peräisin oleva moottori vaatii enemmän soppaa. ensin 2x 25ms ryyppypulssi käynistyksen aikana saman verran joka työkierrolle hieman päälle 300cc/min suuttimet. ja kun käynistyy ni ensimmäisen 5 sekunttia +250% normi karttaan ja siltikin tahtoo välillä moittia polttoaineen puutett. Knu tuo eka 5sek on menny ni rupeaa rikastus putoamaan lineaarisesti ajan mukaan 15 sekunnin päästä on vain normi kylmärikastus jossa siinäkin pitää vielä tuolloin olla noin 80% rikastus. Nämä siis -30 asteentai kylmemmissä lämmöissä. Noin -15 tuntuu olevan kipuraja missä pitää ruveta ruiskimaan aivan mahdottomia määriä.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on osin tekijä siitä, mistä nuo %:t on laskettu. Urheiluslantilla lämpöisenäkään lambda ykköstä laihemmalle ei ole paljon menemistä alle 3000 kierroksella ja kulutusminimi on joku 16 litraa satasella maantiellä. Mut alkuperäiselle kysyjällehän tässä oli vastaus ja vahvistus. Kylmä moottori tarvitsee huomommin höyrystyvällä etanolilla reilun "ryypytyksen" sekä starttiin, että lämmityskäytön ajaksi.
     
  20. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Onkos kukaan kokeillut rakennella polttoaineen esilämmitystä? Vois olla hyvä oikeen kovilla pakkasilla, varsinkin tossa tbi koneessa missä se polttoaine ruiskutetaan vielä suht viileeseen imuilmaan. Kunnollinen lämpimän imuilmanotto vaikutti muuten pari litraa satasella kulutukseen viimetalven testeissä..
     

Kerro tästä muillekin!