Escort TD -98 kokemuksia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja wili, 22.3.2007.

  1. wili

    wili 3rd gear

    Olisi tyrkyllä tuollainen kapistus. 10/98 käyttöönotettu 222tkm ajettu farkku. Ei tuontiauto, tausta tiedossa. GHIA-versio ilmastoinnilla ja luistonestolla ym. Onko näissä jotain erityistä huomioonotettavaa joka laukeaa ensi viikolla ellei osaa katsoa? Jakohihna vaihdettu 210tkm kohdalla. Pyynti 4000€.
     
  2. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Onko kone siis tämä surullisenkuuluisa 1.8TD?
     
  3. Toke

    Toke Gearhead

    miten niin surullisen kuuluisa? hinnas tuntuis kyl olevan tarkistamisen varaa, ei toi oma -00 tci focuskaan paljoo enempää maksanu...
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Ei lähe käyntiin yli 17 asteen pakkasessa, katkasee syöttöpumpun akselin pirruuttaan ja voi paineensäätimestä kusta naftaa suoraan imusarjaan ja sen seurauksena kone kiertää ittensä murusiksi. Miten niin ei surullisen kuuluisa. :rotfl: :rotfl:

    Mun kolmella tutulla on ollut tommosella koneella eskortti ja jokaisessa niistä oli vähintään yks noista ominaisuuksista, ...tanan hyviä koneita. :rotfl: :rotfl:
     
  5. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Tapana on kuulemma myös että oliko 3 vai 4 pytty hioutuu soikeaksi... Eli kannattaa varautua koneremonttiin. Veljellä tais kestää johonki 300tkm asti, autokoulun opettajalla ei edes takuuajan loppuun.
     
  6. mie

    mie Gearhead

    Nostetaanpas ylös itselle ajankohtainen aihe:

    Onko ko. moottori tosiaan noin surkeassa maineessa, paljonhan noita on myös Mondeon keulalla. Onko täysin veren kaivamista käkättimestä, jos moiseen sotkeutuu.

    Pitäisi etsiä pieni farmari ja mielellään diesel, mutta ei noita liikoja vaihtoehtoja oikein ole. Oikeastaan vaihtoehdot jäävät Astraan (vanha korimalli), Golffin III-koppa ja sitten ehkä jotkut pienet ranskalaiset (Xsara, 306).

    Escortia kävin koeajamassa, eikä se pahalta vaikuttanut, Ghia mallissa olisi hyvin varusteitakin, ilmastointia yms. Mutta tuo moottori jäi sitten arveluttamaan, onko tosiaan noin toivoton talvikäytössä (käynnistyvyys), millainen tuossa mahtaa olla hihnojenvaihtoväli?

    Toisaalta ei Astrassa oleva Isuzun moottorikaan taida minkään kestoihmeen maineessa ole.

    Volkkari olisi varmaan aika varma valinta, mutta ne ovat karuja ja aikalailla paljon ajettuja.

    Olisiko muita ideoita, jostain kumman syystä tuo Fordi vain jäi kiinnostamaan, oli mukavan puhdikas tuollaiseksi vanhahkoksi pikkudieseliksi.
     
  7. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Tuo moottori on oikein opistoinsinöörien taidonnäyte, jakohihnoja on lisäksi kaksi kappaletta, toinen nokalle ja toinen pumpulle. Hihnojen suositus-vaihtoväli oli vanhoissa takavetoisissa 40tkm, liekö noissa uudemmissa 60tkm..? Vaihtohomma on etuvetoisessa taatusti masokismia parhaimmillaan, bonuksena jo osille tulee hintaa aika reilusti.

    Muita ongelmia - mielestäni alavääntö puuttuu noista kokonaan, öljyä vuotaa taatusti jostain ja monilla on pumpun kanssa ollut outoja ongelmia, mm joutuu sahaamaan pitkän aikaa kylmänä. Vanhemmissa yleisin koneen räjäyttäjä taitaa olla onneton turbo, joka vuotaa moottoriöljyt imupuolelle.
     
  8. fossiili

    fossiili Gearhead

    Vuoden päivät tommosella -96:lla escort farkulla ajelin. ajettu oli 280tkm. ja itte siihen sain 40tkm. lisää. Plussaa oli suhteellisen pirteä vekotin(tosin vääntö todella pienellä kierrosalueella), halpa ja hyvä ajaa. Eikä vuatanut mitään mistään.

    Todella suurena miinuksena oli surullisen kuuluisa käynnistyvyys kylmänä. Loppu ajasta tosin oli jo hehkut menny notta piuhassa joutui käyttään jos pakkasta oli edes vähän. Tosin olihan se pyöritys muutenkin todella hidasta, notta tehokkaammalla startilla olis voinu lähtiä ilosemmin.

    Käsi-ilmauspumppu oli ainakin hajalla mitä kuulemma menee ja se saattaa myös aiheuttaa tuon että joutuu sahaamaan käyntiin. Joku oli asentanut sähkösensiirtopumppun ja ei ainakaan tarvinnut lämpimällä sahata. Tosin en tiärä oliko pumpulla silti mitään vaikutusta

    Pari kertaa se 30 pakkasella jäätikin varmaankin johtuen tuosta sähkösestä pumppu virityksestä. Ei nähtävästi toiminut naftanesilämmitys.

    Käyttöautona toimi hyvin silti koska pitkää matkaa ajo ja aina oli sähkötolppa tarjolla.

    (Myynnissä oli myöhemmin, hieman piristettynä, alustasarjalla ja huoltoviholla. Samalta se silti kuvissa näytti ja huoltokirjaa ei ainakaan ittellä ollut, onneksi oli joku uusista omistajista senkin jostain löytänyt.) :D
     
  9. mie

    mie Gearhead

    Jees, kyllä kai se on uskottava, että ei ehkä sittenkään olisi talvikäyttöön kovin soveltuva laitos. Auto ei tulisi itselleni ja sen pitäisi olla melkolailla luotettava & taloudellinen peli paikasta A paikkaan B, joten ei tuollaista sitten passaa hankkia, tolppa tosin olisi tarjolla.

    Itse olen tottunut ainakin mersun w124 dieselissä ja vanhassa 240 volvon vastaavassa, että hehkun ja kovalla pakkasella kahden jälkeen kone ehtii ehkä kierroksen pyörähtää ja on tulilla ilman sahaamista.

    Tuo escortti oli seissyt ulkosalla, yöllä varmaan nollakelissä ja päivällä sitten oli joku 7° lämmintä, hehkutti jonkun 5-7sek ja sitten useampi pyöräys ennenkuin tärähti käymään, eli varmasti pakkasella olisi ongelmaa luvassa.

    Ei tuo Opelinkaan esimerkki oikein vakuuta +2 °C http://www.youtube.com/watch?v=B1PdmUMMC60

    Tosin ei tuossa varmaan ole hehkut kunnossa tai venttiilit ihan säädöissään, mutta voi olla käytetyt "hyvät, huolletut" ihan samassa jamassa.

    Kai se on volkkaria alettava metsästää.
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    ei se mitään et focus ruostuu tolkuttomasti päältä......mut kun toi escort häviää alta....siis ihan totaalinen häviäminen!! olen 2escoo kantanu suoraan purkuun/paaliin kun on tullu katsastus tarkistukseen/remonttiin.....ei juma kun alla ei ole yhtään peltiä??????

    ja se kone :rotfl: kertokaapa onko huonompaa diseliä 80-90 luvuilla tullu markkinoille...300ajettu ni sillä ei tee mitään!! nokkapukit loppu, noka(t) loppu,kampura loppu,pytyt soikeet, pumppu vuotaa, :mad: eli aivan loppu koko paska.....

    et ostakee vaan itelle murheita!! luulen(ja uskon) et 85:n 300tkm ajettu toyo coralla on parempi/halvempi/mukavampi ajella, ja varmasti helpompia/halvempia kilometrejä.......
     
  11. wili

    wili 3rd gear

    No vastataanpas nyt aiheeseen kun on kokemustakin jo. Eli tuon avauskysymyksen kampppeella on nyt ajettu 35tkm lisää. Ei tuo kone mikään romu ole. Hihnan vaihtoväli ->97 60tkm ja -98 -> 120tkm. Öljyn syönti minimaalista. Ohjevaihoväli noissa öljylle on 15tkm tässä vaihdettu aina 10tkm en tiedä onko vaikutusta asiaan.

    Suodatinjalka noissa on jo legendaarinen ongelma eli silumiininen jalka halkeaa paikasta x antaen ilmaa polttoaineen sekaan -> ongelmia. Tuota CAV-jalkaa löytyy tarvikkeena joka ainoasta varaosaliikkeestä hintaan 30€ kun on yleismalli traktoreissa.

    Huonoon käynnistyvyyteen liittyen: tulpat himmeänä ei mikään dsl lähde kunnolla käyntiin. 1,8TD starttaa kyllä kun hehkutat oikein: hehkun valon sammuttua hehkutus jatkuu vielä 5-10s (huomaa kyllä kun kuuluu releen napsaus ja merkkivalot kojelaudassa kirkastuu). Pari hehkutusta peräkkäin ja lähtee kyllä tulille.

    Sisemmät vetarit on (näidenkin) taivaspaikan lunastajien ongelma. Eli ravistus kiihdytyksessä -> vaihto edessä. Uudemman TD:n sisämaljaa ei saa tarvikkeena mutta alkuperäinen + tripoidi ei kustanna kuin 160€.

    Sitten tuohon kulkupuoleen. Vääntöalue noissa ei vakiona kaksinen ole mutta tuota on helppo rukata: http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=2496 katso tuolta miten. Itsellä tuon mukaan säädetty ja vetää 2300-4500 nätisti kun vakio hyytyy jo ennen 4000 rajaa. Nokiarvo silti vain 1,8 eli ei katsastusongelmia.

    Yhteenveto. Aika karu kulkine, ei lisää respectiä kadulla. Toisaalta osat halpoja, usein hyvin varisteltuja (omassa ilmastointi, luistonesto, lämmitettävä tuulilasi &peilit, sähkölasit &kuskin penkki). Kulutus omassa liikkunut välillä 5,4 - 6,5 eka maantiellä pitkää matkaa jälkimmäinen pätkäajoa ilmastointi päällä. Kun perään lyödään 1150kg telivaunu kulutus noin 8 litraa mikä sekin ihan siedettävä. Ja vetää em. teli-Solikkaa nätisti.

    Eli ihan soiva käyttöpeli. :wink:
     
  12. mie

    mie Gearhead

    Danke, tämähän oli aika mallikas vastaus, selvensi hyvinkin asioita. Tuota juuri ihmettelin, kun hönkää löytyi hyvin, eikä minusta edes alhaalta sitä häiritsevästi puuttunut, mutta sitten jossain 4000rpm kohdalla reippaasti nuupahti kulku, jos ei tajunnut vaihtaa isommalle, sitten taas mentiin. Ehkä sittenkään en jätä ekkeriä pois laskuista, jos fiksun kuntoisen löydän.

    Ilmastointi on kova sana ja ei ennakko-odotuksista huolimatta tuo koeajettu mikään hirveä traktori ollut ajaa, vähän äänekkäänpuoleinen, mutta onhan tuo loppujenlopuksi aika höyhensarjalainen, niin ei voi älyttömiä vaatia.
     

Kerro tästä muillekin!