FHRA DefaFinals Kuvitukset ja Stock-autot:)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Mopoilija, 3.9.2006.

  1. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    kiitos vastauksesta.enemmänkin saa valottaa vaikka yv:llä.niin voin kertoilla lisää esim painoista ja muista tarvittavista sen minkä tiedän.kuitenkin tarkoitus jonkinmoinen katukunto on ylläpitää.paineet oli sitä luokka kun epäilen hiljaa mielessäni.itse kokeillut mh dot kummeilla 0.6-1.0bar.mutta pitää ensi kesänä kokeilla suurempia...nimittäin mh renkaisiin tehtaalta suosittelevat mun paino ja rengaskoolle 1.0-1.3
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noi rengasvalmistajien suositukset noissa rättirenkaissa on aina reippaasti kovempia, kun mitä jengi käyttää. Liittyy jotenkin niihin vastuukysymyksiin jos ajetaan pidon kannalta parhailla paineilla. Radiialirenkaat on rakneteeltaan ihan toisenlaiset, niissä ei paineen laskeminen samalla tavalla auta kun noissa rättidoteissa tai slikseissä. Ne menee kulutuspinnaltaan enempi kupeiks kun taas noissa räteissä kulutuspinta pitenee.
     
  3. luppes

    luppes 1st gear

    Katso NHRA:n sivuilta indyn kisa sivulta stock ja super stock kuvat,
    sieltä näkee millaiset hyppykilpailut on olleet.
     
  4. Cuda

    Cuda 1st gear

    Re: stokkerit

    Kyllä kiinnostavat. Kovastikin. Se kaluston vähyydestä johtuva(?) bracket-muotoisena ajettava eliminaattori vaan vähän harmittaa. Luokkakohtaiset heads-upit vaan taitais vaatia niin suuria kilpailijamääriä stockkiin.


    Nää toiset virittämistavat, lähestysmistavat, (hyötysuhteen parantamiset) on just niitä asioita mitkä stockissa kiinnostaa. Kilpa-auton kokonaisuuden ohella.


    Eli niitä voimansiirron tehohäviöitä, korin "tehon syömisiä" ja alustaratkaisuja varmaan sitten. Noi asiat kiinnostais toki stokki-moottorin kikkojen ohella toki.


    Millasiin välyksiin voidaan mennä?
    Miten löysiin männänrenkaisiin?
    Miten ohuisiin?
    Vähennetäänkö niiden määrää peräti?
    Miten ohuilla öljyillä?
    Saako pinnoitteita käyttää? (tää kyssäri löytyy varmaan säännöistä)
    jne.


    Lootaan joka paikkaanko alumiinia, neulalaakereita?
    Gun drilled akseleita lootassa tai perässä?
    jne?


    Tää olikin tiedossa. Siksi se mahtavan suorituskyvyn mahdollistama kymmenien, ehkä jopa satojen kikkakolmosten "kokoelman" sisältö kiinnostaa. Arvaahan sen tällanen tyhmempikin, niinku minä, ettei pelkällä koneella stockkerin painoista autoa kympin puolelle ajeta, vaan kokonaisuus sen tekee. No, se kokonaisuus vaan on niin monen tekijän summa, että niiden tarvittavien tehtävien muutosten koko paletti kiinnostaa varmaan monia lajia seuraavia.


    No toi heittoni yritti olla huumoria. Ilmeisesti ei ollut hyvää huumoria. En arvannut että siitä on saannut kuulla jo kyllästymiseen asti. Voi se toki olla niinkin että jotain tuon kaltaista olisi joskus rapakon takana tapahtunutkin. Harvoin nuo sitkeähenkiset lajiin liittyvät legendat ihan turhasta syntyvät? Asiantuntematon olen kyllä. Siksi tässä mielenkinnosta aiheeseen kyselenkin. Tulevaisuudessa ilman stock-luokan kansityöhön liittyvää huumoria. :wink:



    Nää Smokey Yanick -henkiset vippaskonsti stoorit kun on JUST niitä parhaita. Jos vain huumorilla seuraa kisaturistin ominaisuudessa lajia - eikä aja niinkään Suomen mestaruudesta. Silloin ymmärrän täysin harmaan alueen vihjailujen kyllästyttävän ja ärsyttävän. Täällä vaan ei aiemmin ole stock-kuskeja juuri ollut martiar:in lisäksi kommentoimassa niin ei arvannut suututtavansa ketään täällä roikkuvia postaajia. Tervetuloa foorumille! Nythän sitä ei ole fiksua vääntää väkinäistä(?) huumoria luokka-douppinkeista(kaan) enää! :D



    En ole minkään sortin asiantuntija edelleenkään! :argue: :poff: :D

    Jos jatkat foorumin seuraamista (toivottavasti), niin tulet huomaamaan että täällä kijoitteluiden henki on vähän rennompaa kuin fyyran foorumilla - mutta kuitenkin olennaisesti fiksumpaa kuin vaikka nyt esim. Suomi24-tyyppisissä mestoissa. Täällä ei kaikkia kommentteja kannata ottaa ihan kirjaimellisesti.



    Viestimääräsi yksi kertoo ettei eri keskustelufoorumeillakin mielellään käytettävä ns. Nettietiketti ole välttämättä ehkä tuttu? Yksi sen keskeisimpiä verkkoviestimien käyttäytymissääntöjä on lupa - jopa suositus - nimimerkin käyttämisestä. Näitä palstoja kun seuraa kovin monilla eri motiiveilla varustettuja tossunkuluttajia. Ja osalla ei ole pelkästään ihan vaan keskustelu ja hyvät tavat mielessä. Osa bongaa palstoilta seuraavia keikkakohteitaan jne. Stokissa olet mestari, ja tietomääräsi lajissa on suurta, ja siksi toivoisinkin sinun jatkavan keskusteluja ja kommentointeja täällä - mutta - nettiin laitettavissa henkilötietojensa määrän julkaisemisessa sinulla taitaa olla vielä tarvetta lisätiedoille, mahdollisten liian suuren yleisön tietoon kulkeutuneiden henkilötieto ym. riskien välttämiseksi ja kartoittamiseksi. Jos henkilöllisyyteni kiinnostaa niin laitan toki yksityisviestiä tulemaan! Ja onhan se toki niinkin, että kaikki näis mestois pitempään roikkuneet tapahtumissa paljon kierrelleet, ja niissä muihin harrastajiin törmänneet harrastajat, tietävät kyllä toisensa, näiden vuosia käytössä olleiden nimimerkkienkin pohjalta.



    Just jotain tuon suuntaista arvelinkin. Ja kun asia kiinnosti, ajattelin kysellä siitä täällä enemmän. Fairlanen omistaja kun ei tuntunut tietävän siitä kovin paljoo, tai ei jaksanut huonosti ruotsia puhuvalle turistille rautalangasta vääntää, tai sitten ihan vain kyllästyi kaverinsa ja kilpakumppaninsa vinoiluun aiheesta.


    Luin sen toki aikanaan suurella mielenkiinnolla. Jäi vain sellainen ajatus ettei tuollaisessa muutaman sivun artikkelissa voi olla kuin pintaraapaisu mielenkiintoiseen aiheeseen.


    Stokki-suorituskyvyn salaisuuksia! :D Kerro ne heti kaikki! :)


    ..nniin'pä just tollasten tulosten saavuttamiseen tarvittavat tiedonjyväset olis täs tapetilla...




    Sitä samaa, ens kesän kisoissa taas ihmetellään stock-autojen ja muidenkin luokkien autojen, ja miksei prätkienkin, kovia tuloksia.
     
  5. luppes

    luppes 1st gear

    Tässä erään stock kilpurin faktoja.

    Moottori GM 396 cid + 0.30, Lohko ns. truck lohko nelipulttinen alakerta.
    männät TRW L2240F, renkaina chils albert 4.125+.005 ylikoko näitä on vielä hieman käsitelty kaikki renkaat käytössä. veivit vakiot ARP pultein, kampura lunatin valmistama teräs kampura. laakeraina käytetty Michigan 77 tuotteita.
    Kannet 280 numeroiset, palotila 96.4 cc, venttiilit rosteriset ( manley) halkaisija 2070 ja 1725 venajouset comp cams, ei kovin kireet kun nosto on vain .398/.398. nokkaakseli Lunati RL -325 -88 107 lobencenter.
    kansipahvit Victor #3805 C. Puristus 10.25.
    Imusarja # 3883948 eli vakio kaasarina nelikurkkuinen Rochester 750
    joka on Val Hetfortin preppaama ja virtaa 813 cfm kaasarin numero 7028207. bensan paineet 6 psi enempää ei kaasarikestä vuotamatta.
    Öljypumppu GM oma hi-perf malli ja jakopää alkuperäinen .
    Sytkäpuoli Malloryn unilite ja ennakko 42 astetta, sytkäpoksi on
    MSD 7-AL 2 ja tulppan johdot malloryn, tulpat BRisk kärjettömät, tosin
    parempiakin on.

    Vaihteisto on TH 400 Art carrin valmistama alumiini rummulla. Turbiini
    8 tuumainen ja munsingerin reppaama stall muistaakseni 3500 -4000.

    Perä Strangen akselit ja spooli välitys 4.10 ja banjo vahvistettu.
    Iskarit Koni 30 /70 ja yhdellä lehtijousella sekä omatekoisella
    calvert kopiolla.
    Renkaat Good Year radial 9 tuumaa leveät, paineet 12 psi.

    bensan käytetty Esson 98 E

    Näillä eväillä 1553kg minimipainoinen auto kulkee 11.50 / 183
    lähtökierrokset 3000 ja vaihdot 5200 ja maalissa kone kiertää 5700 -5800.

    tässä pikaisesti jotain tietoa, painotan että mitään porttauksia tai syövyttämisiä ei olla tehty.
     
  6. Cuda

    Cuda 1st gear

    Tänks! Mulla on kysely-ikä, here goes..


    Moottori GM 396 cid + 0.30, Lohko ns. truck lohko nelipulttinen alakerta.
    [/quote]

    Nelipulttisuudenko vuoksi, vai notkuuko trukkilohko vähemmän pienemmät ohivuodot ja hieman suuremman tehon mahdollistaen - eli ohivuotojen minimoimiseksiko - vai nelipulttisen tehokkaamman cap walk eston vuoksi? Pääseekö stokki 396:sessa pukit kävelemään laakerivaurioiden verran mainitsemillasi maltillisilla huippukierroksilla kaks pulttista lohkoa käytettäessä?



    Miten? :)




    Eroavatko normaaleista? Löysemmät? Jäykemmät? Ohuemmat? Molypinnoitteella tai vastaavalla nyt arvatenkin?


    Valikoidutko? (joissain voi olla vähän pidempi päiden porausten väli)



    Vakio iskulla vai sääntöjen hyväksymien tehdastoleranssien mukaisella pienellä stroukki lisällä? Eikö niis jotain satkuja? (kymppejä?) tehtaan toleranssiheittoa eli säännöissä hyväksyttyä "stroukkilisää" ole - Siis vakioiskuinen vai stock-sääntöjen mahdollistama speziaali hyvin pienellä lisästrokella?


    Minkä sarjan Michigan 77:kat? Babbitit?


    Olikos noi retkut vai ovaalit? Peanutit kait tuskin? Jos ovaalit niin onko 049:sejä luokiteltu 1gen Camaroon?



    Saako palotilaa pienentää seetirenkaat vaihtamalla ja asentamalla uudet seetirenkaat niin pintaan kuin mahdollista? Saako stokkisäänöissä venat shimmata toivottuun asennuskorkeuteen vai täytyykö toivottu korkeus tehdä seetiin?

    Tasataanko seetirenkaiden asennuskorkeudella palotolojen pieniä tilavuusheittoja vai nostetaanko ruttua vaan niin paljon kuin venttiilityöllä nyt saa nousemaan?

    (osaan noista löytäisin varmaankin vastauksia stokkereiden luokkasäännöistä - mut helpompaa olis kysellä näin asiantuntijoilta sääntökirja-ihmettelyn ja pähkäilyn sijaan)


    Saako kulmat tehdä miten parhaaksi katsoo?
    Ovatko imupuolella 3, 5, 7 vaiko 9 kulmaan ajetut?
    Vaiko 45:sta lukuunottamatta täys pyöristetyt sekä kanavan että venan reunan osalta?
    Pyöristetyllä venan reunalla vai kanttisella?
    Pyörteilyä edistävällä imuvenan alapinnan urasorvauksella vai ilman?
    Pitääkö venttiilin varren olla vakion mittainen? (luultavasti?)

    Mikä varran pakovenojen lautasen alapinnalla back-cuttia? 30 astetta?
    Enemmän-vähemmän?

    R-seetitkö pakopuolella vai perinteiset monikulmaiset?
    Kavennetuilla venavarsilla vai vakioilla? (pitäis vissiin lukee ne luokkasäännöt kun en mitään niistä tiedä)


    Tuo 325 kö on asteita vai grind number?
    Straigt up? vaiko retarded? advanced?


    Oliko noi tyypilliset massatiivisteen .040"?
    Vaiko ruttua nostavat jokku .025" peltitiivarit?


    Letukan tehtaan ilmoitusko?
    Todellinen mitattu ennen stokki-blueprintinkiä?
    Vaiko lopullinen mitattu kaikkien luokkasääntöjen mahdollistamien kikkaviitosten jälkeen?



    Pitikö valita isosta läjästä ennen kuin omiin kansiin istuvimmilla kanavilla oleva satunnainen tehtaan valimon tarkkuus - tai - vahinkovalu löytyi?

    Kansia kait valittiin aiemmin kun niitä vielä oli runsaammin niin monen valun joukosta kuin mitenkään vaan oli mahdollista..?



    Mitä sille saa tehdä? Saako valupurseita poistella?
    Saako kanavia porailla toivoittuihin kokoihin?


    Olisiko isommat bensanpaineet tarpeeseen?
    Ajavatko osa kuskeista jollain muun tyyppisellä kaasuttimella vielä kovemmilla paineilla?


    Millaisellä öljyllä?
    Nois engine mastereis tuntuis olevan 10-25 hepan eroja tönkkö-öljysten ja lähes liian ohuiden "vesien" välillä?
    Muu oil controll? Lisäloiskelevyjä? Konekohtaisesti tehtyjä kaapimia?
    Alasvalunnan muutoksia ettei keskeltä konetta kampikoneiston läpi öljysumuksi rotaatiota ja sen ilmanvastusta hidastamaan?


    Joku alkuperäisen näköinen pienikitkaisempi stokki-spesiaali ko? vai ihan valikoimaton bulkkiketju?


    Tönkkö?
    Keskipakoennakkosäätö jäljellä?
    Vacuumikello toiminnassa?


    Mitä ne paremmat ovat?



    Lisälevyillä? Vähemmillä levyillä? Minkä merkkisillä?
    Vakio linjapaineilla? Nostetuilla linjapaineilla? Lasketuilla linjapaineilla?

    Puslia jäljellä? Korvattu neulalaakereilla?
    Pienimassaisempiä osia yhdistelty muista kuin Th400 -tyyppisistä laatikoista?

    Saikos stokis olla preikki? (juu en tiedä mitään stokkisäännöistä)


    Eikös ne Munsingerin mittatilaus-turbiinit olleet tosi edullisia... :D
    Onko luistoa maalissa laskettavissa/mitattavissa määrin? (halpis ralliturbaanit taitaa luistaa enemmän tai vähemmän lähes kaikki - luistaaks noi kalliit yhtään?)


    Normaalit teräsvetarit? Kevennetyt läpiporatut akselit?



    Teräs vai alumiini spooli? Jos alsaa täytyykö vaihtaa usein?


    Saman jäykkyyksiset jouset takana kummallakin puolella?
    Jäykemmät apukuskin puolella? Eikö tarvii ottaa lähdön korin kiertymistä pois Calvertteja käytettäessä?

    Nylonipuslat? Polygrafiittipuslat? Alumiinipuslat? Rullalaakerit?? :D
    Vakaaja edessä? Takana?


    Minkä verran koria jäykistehitsattu? Kaikki korin pistehitsaussaumat "rallikuosiin"?



    Kiitos kun vastasit. Mutta niinkuin havaitset, yksi tyhmä ehtii kysyä kymmenen kysymystä kun viisas vastaa yhteen.. :D

    Mutta jos ehdit ja jaksat vastata edes joihinkin noihin lisäkysymyksiä herättäneisiin aiheisiin niin mukavaahan se olisi. Jolleivat ole secrets of the trade, tai tässä tapauksessa race.


    ..Suomessako... :D ei vaan kiitos ja anteeksi! Nyt en enää mainitse asiaa enää stock-kilpailijalle mikäli vaan muistan lupaukseni! :D





    ..perhana mähän alan kuulostaa siltä oululaiselta autonostajalta joka tuolla yleisen keskustelun topikissa taannoin kyseli myyjän raivon partaalle.. :rotfl:
     
  7. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

  8. gremlin

    gremlin Gearhead

    Floridassa kavin ostelemassa jotain silppua yhdelta IHRA stokki kaiffarilta ja se oli aikaisemmin kayttanyt noita calvertteja, mutta sanoi etta ei hanelle ollut mitaan hyotya niista, olisko ukko sanonut etta jollain radoilla muutaman satkun huononsi aikoja. Jatkoi sitten vaan S/S jousilla ja snubberilla.
    Chevy2;lle:
    Mulla on koneella juttu kun laitetaan noi calvertin tankot ja rehataan ja testaillaan kaikennakoisia juttuja. Pista yv;lla e-mailisi niin lahetan sen jutun.

    IHRAn puolella saa ajaa stokissa noilla ''crate'' moottoreilla. NHRAlla ei taida olla noille koneille sallittua luokkaa.
    Tolla kaverilla on 300hv 360kone ja se mennee normaalisti 11.6-11.8 aikoja. :eek:
    Tosi kovia vetoja 300 hepalla :rotfl:
    http://www.geocities.com/locomotionracing/index.html

    Chivvy miehet huomio!! Katsokaa ja kadehtikaa auton vanteita :wink: :rotfl:
    Voitte vaikka tilata ittellenne semmoset, jos vaikka vauhti kasvais :wink:
     
  9. Fastback

    Fastback Gearhead

    Tähän väliin vanha amerikan viisaus....

    "if you spell Racecar backwards it is still Racecar.." :eek:
     
  10. gremlin

    gremlin Gearhead

    Nelipulttisuudenko vuoksi, vai notkuuko trukkilohko vähemmän pienemmät ohivuodot ja hieman suuremman tehon mahdollistaen - eli ohivuotojen minimoimiseksiko - vai nelipulttisen tehokkaamman cap walk eston vuoksi? Pääseekö stokki 396:sessa pukit kävelemään laakerivaurioiden verran mainitsemillasi maltillisilla huippukierroksilla kaks pulttista lohkoa käytettaessa?
    Miten? :)
    Eroavatko normaaleista? Löysemmät? Jäykemmät? Ohuemmat? Molypinnoitteella tai vastaavalla nyt arvatenkin?
    Valikoidutko? (joissain voi olla vähän pidempi päiden poraus väli)
    Vakio iskulla vai sääntöjen hyväksymien tehdastoleranssien mukaisella pienellä stroukki lisällä? Eikö niis jotain satkuja? (kymppejä?) tehtaan toleranssiheittoa eli säännöissä hyväksyttyä "stroukkilisää" ole - Siis vakioiskuinen vai stock-sääntöjen mahdollistama speziaali hyvin pienellä lisästrokella?
    Minkä sarjan Michigan 77:kat? Babbitit?
    Olikos noi retkut vai ovaalit? Peanutit kait tuskin? Jos ovaalit niin onko 049:sejä luokiteltu 1gen Camaroon?
    Saako palotilaa pienentää seetirenkaat vaihtamalla ja asentamalla uudet seetirenkaat niin pintaan kuin mahdollista? Saako stokkisäänöissä venat shimmata toivottuun asennuskorkeuteen vai täytyykö toivottu korkeus tehdä seetiin?
    Tasataanko seetirenkaiden asennuskorkeudella palotolojen pieniä tilavuusheittoja vai nostetaanko ruttua vaan niin paljon kuin venttiilityöllä nyt saa nousemaan?
    Saako kulmat tehdä miten parhaaksi katsoo?
    Ovatko imupuolella 3, 5, 7 vaiko 9 kulmaan ajetut?
    Vaiko 45:sta lukuunottamatta täys pyöristetyt sekä kanavan että venan reunan osalta?
    Pyöristetyllä venan reunalla vai kanttisella?
    Pyörteilyä edistävällä imuvenan alapinnan urasorvauksella vai ilman?
    Pitääkö venttiilin varren olla vakion mittainen? (luultavasti?)
    Mikä varran pakovenojen lautasen alapinnalla back-cuttia? 30 astetta?
    Enemmän-vähemmän?
    R-seetitkö pakopuolella vai perinteiset monikulmaiset?
    Kavennetuilla venavarsilla vai vakioilla?
    Tuo 325 kö on asteita vai grind number?
    Straigt up? vaiko retarded? advanced?
    Oliko noi tyypilliset massatiivisteen .040"?
    Vaiko ruttua nostavat jokku .025" peltitiivarit?
    Letukan tehtaan ilmoitusko?
    Todellinen mitattu ennen stokki-blueprintinkiä?
    Vaiko lopullinen mitattu kaikkien luokkasääntöjen mahdollistamien kikkaviitosten jälkeen?
    Pitikö valita isosta läjästä ennen kuin omiin kansiin istuvimmilla kanavilla oleva satunnainen tehtaan valimon tarkkuus - tai - vahinkovalu löytyi?
    Kansia kait valittiin aiemmin kun niitä vielä oli runsaammin niin monen valun joukosta kuin mitenkään vaan oli mahdollista..?
    Mitä sille saa tehdä? Saako valupurseita poistella?
    Saako kanavia porailla toivoittuihin kokoisiin?
    Olisiko isommat bensanpaineet tarpeeseen?
    Ajavatko osa kuskeista jollain muun tyyppisellä kaasuttimella vielä kovemmilla paineilla?
    Millaisellä öljyllä?
    Nois engine mastereis tuntuis olevan 10-25 hepan eroja tönkkö-öljysten ja lähes liian ohuiden "vesien" välillä?
    Muu oil controll? Lisäloiskelevyjä? Konekohtaisesti tehtyjä kaapimia?
    Alasvalunnan muutoksia ettei keskeltä konetta kampikoneiston läpi öljysumuksi rotaatiota ja sen ilmanvastusta hidastamaan?
    Joku alkuperäisen näköinen pienikitkaisempi stokki-spesiaali ko? vai ihan valikoimaton bulkkiketju?
    Tönkkö?
    Keskipakoennakkosäätö jäljellä?
    Vacuumikello toiminnassa?
    Mitä ne paremmat ovat?
    Lisälevyillä? Vähemmillä levyillä? Minkä merkkisillä?
    Vakio linjapaineilla? Nostetuilla linjapaineilla? Lasketuilla linjapaineilla?
    Puslia jäljellä? Korvattu neulalaakereilla?
    Pienimassaisempiä osia yhdistelty muista kuin Th400 -tyyppisistä laatikoista?
    Saikos stokis olla preikki?
    Eikös ne Munsingerin mittatilaus-turbiinit olleet tosi edullisia... :D
    Onko luistoa maalissa laskettavissa/mitattavissa määrin? (halpis ralliturbaanit taitaa luistaa enemmän tai vähemmän lähes kaikki - luistaaks noi kalliit yhtään?)
    Normaalit teräsvetarit? Kevennetyt läpiporatut akselit?
    Teräs vai alumiini spooli? Jos alsaa täytyykö vaihtaa usein?
    Saman jäykkyyksiset jouset takana kummallakin puolella?
    Jäykemmät apukuskin puolella? Eikö tarvii ottaa lähdön korin kiertymistä pois Calvertteja käytettäessä?
    Nylonipuslat? Polygrafiittipuslat? Alumiinipuslat? Rullalaakerit?? :D
    Vakaaja edessä? Takana?
    Minkä verran koria jäykistehitsattu? Kaikki korin pistehitsaussaumat "rallikuosiin"?




    Mika on kysely ennatyksesi minuutissa??

    :wink:
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

  12. OK

    OK Gearhead

    Käsittääkseni nokkaakseli poikkeaa melko radikaalisti tehtaan mallista. Oliko niin että nosto pitäis olla vakioa vastaava ja asteet vapaat.
     
  13. hla

    hla Gearhead


    Jossain aikaisemmassa topicissa mun muistaakseni sanottiin, että se on edelleen samalla ensimmäisellä suomalaisomistajalla Itä-Uudellamaalla
     
  14. homer

    homer Double Gearhead

    gremlin kirjoitti:


    Eikos tolta Dvorakilta tullut suomeen joskus -62 tai -63 mallinen maxwedge Dodge? Mihis se on joutunut?



    Jossain aikaisemmassa topicissa mun muistaakseni sanottiin, että se on edelleen samalla ensimmäisellä suomalaisomistajalla Itä-Uudellamaalla


    Eikös tuo ollut näytillä messukeskuksessa pääsiäisenä 2005 "kilpurikarsinassa"? Ettei ollut yhä Peter Almin omistuksessa?
     
  15. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Tarttui noista Dvorakin vinkeistä muutama juttu, joista on ollut aiemmin Overdrivellakin keskustelua, mutta moni pitää niitä kovinkin vähäpätöisinä asioina.

    2. Typically we use Mobil 1 10W30 synthetic oil in the summer. When the chips are down we switch to 5W30 and even as low as 0W15. You saw it right, ZERO weight.


    3. Oil pressure is the horsepower’s enemy. If you can get the oil to return to the sump and pick up and not uncover the screen, a good stock eliminator or super stock eliminator can survive on as little as 6 or 7 pounds per 1,000 RPM. That means oil pressure between 42 and 49 pounds at 7,000 RPM will live and the freed up horsepower can be dramatic.
     
  16. martiar

    martiar 1st gear

    Jokainen hieman raottaa näitä aisioita ja jokainen on joutunut maksamaan kalliin hinnan kaikista tiedoista ei halua jakaa tietoa ilmaiseksi .....
    Jos haluat yksityistä tiedoa niin tilaa täydellinen stokkeri kone ja näin saat tiedon myös käyttöön .... (sellaiselta henkilöltä joka tekee stock koneita)

    Kehittäminen ei ole mitään halpaa myös suomessakaan ... koneistukset maksaa ja myös vauriot ..... viimeisen kolmen vuoden aikana on 5 konetta tehty ja kehitetty ja kokeiltu ja nyt tämä viides kone vasta rupee olemaan sellainen joka työntää kunnolla ja tulee kulkemaan ..... mutta tässä koneessa on uutta ajattelua ja se tuntuu pelaavan aika hyvin .....

    Ja tätä uutta ajattelumallia edelleen kehitämme ja testaamme tulevaisuudessa ja etsitään kuinka pitkälle tällä ajattelulla pääsemme .... aina se seinä jossain vaiheessa tulee kuitenkin vastaan .....

    AM-Racing
     
  17. Cuda

    Cuda 1st gear


    :D paljokos oot kuullu mun täällä tai paljo muuallakaan kyselevän :D


    Kyllähän tollasen rivimäärän kirjottamiseen meni kahdella sormella kirjoittaen aika paljo pitempään ku minuutti ...tais mennä puolisen tuntia.

    Joku kymmensormijärjestelmän osaaja olis varmaan tehny paremman tuloksen. Mä ajattelen kyllä nopeesti (ja monesti väärin :rotfl: ) ..mutta näitten näppisten käyttö on sit taas eri asia.

    Jos oot mun melko harvakseltaan rustaamia postauksia sattunu joskus läpi lukemaan niin oot varmaan huomannu etten mä kovin usein täällä rustaavilta postaajilta just mitään kysy. :poff:
    Johtuu varmaan siitä että - edes - jokku perusasiat on tullu jo ittellekki tietoon ja selväks. Osa kantapään kautta ja osa kavereiden mokien / onnistumisten kautta. Ja jos valita saa niin mieluumminhan sitä kävelee kaiffareiden arpisilla kantapäillä kuin muusais omia kantapäitään! :rotfl:

    Arvelin et jos täälä olis kerranki ollu just ton jossain määrin mielenkiintoisen stokki-aiheen asiantuntemusta, martiarin lisäksi toki, et kysellään nyt koko vuoden kyselykiintiö kerralla täyteen. Jos mä olisin tahtonu saada lisää tietoo nitro-harlikoista niin sithänmä olisin kysyny niistä gremliniltä! Varmaan sun pyöräs teknisis ratkasuis olis kuitenki ollu eroa Peksin ja Kalixin pyöriin. Niitä on jo ehtiny pähkäillä ja ihmetellä niin että niistä jo sopivasti jotain ymmärtää. Vaikken mä sitä Kolttosen hydraulisesti lukittuvaa kytkintä vieläkään oikein täysin ymmärrä hänen rautalanka-vääntämisestä huolimatta. Siitä piti tulla säädettävästi itse valitsemiensa intervallien mukaan vaiheittain lukittuva mut nyt kait se työntää tasavauhdilla sitä lukkoon? Samaten loota-asiasta sä olisit varmaan tiänny ku eikös setäs oo melekoonen lootaguru! Täytyyhän siitä laajasta tietoudesta olla jotain jääny ralli-lootista sunki korviis, ku kerran autojaki harrastat pyöräkisaamisen lisäks. :poff: Niistä mä voin varmaan kysyä tarvittaessa mutaraaserin lisäksi gremliiniltä?!

    Vaikka arvasinhan mä sen ettei stokki-ukot täällä rupee autojensa vauhdin salaisuuksia levittelemään. Eli toi mun huvittavan pitkä kyssärilista oli kirjoitettu, ihan oikean aihetta koskevan tiedonhalun lisäksi vähä sarvet päässä, tyyliin, et katotaanpa et onko ne kuinka suuria salaisuuksia vai eivät. Se oli mukavaa et Luppe vastas. Kiitokset hänelle siitä. Mut ne vastaukset oli truismeja, itsestäänselvyyksiä. Asiaan OIKEASTI vaikuttavat seikat olis ollu niitä kiinnostavampia kuin sinänsä myöskin merkityksellinen osalista. Elikkäs nää stokkerin moottorin blueprintig-arvot, tehdyt korimuutokset (kaarien lisäksi), lootamuutokset ja jousitusmuutokset säädönhakuineen.

    Sen ymmärrän, että jos on ostanut valmiin stokkerin (tällä en nyt tarkoita Luppea, enkä ketään muutakaan stokki-kuskia vaan yleisellä tasolla, ihan hyvin vois puhua comppi tai mistä vaan luokasta) niin ei välttämättä aina tiedäkään mitä kaikkia muutoksia siihen on rakentajan, tai edellisen omistajan, tai moottorin rakentajan toimesta tehty. Ja jos tietää, ei välttämättä halua kertoa, etteivät muut saa vaivoin saavutettua kilpailuetua kiinni.

    No, luultavasti menee taas jonkin aikaa, ennen ku täällä foorumilla on seuraavan kerran, sellanen topikki että se herättäis kysymyksiä tuolla yläkäyttökotelossa enemmässä määrin. :D Peruskauraahan näillä foorumeilla yleensä käsitellään, ja niin tärkeää kun se onkin, ja vaikka tietty mullakin on, lähes kaikkien muiden tavoin, teknisissä perusasioissa-kin vielä opittavaa jäljellä, niin kyllä se on tuo innovatiivinen ajoneuvotekniikka joka peruskauraa enemmän kiinnostaa. Siitä huolimatta vaikka perusruuvaamisessakin törmää välillä siihen että tähän ja tähän on varmaan joku helpompi ja parempi työmenetelmä olemassa, mitä mä en tiedä ja olis hyvä tietää.

    (kyllä mä ymmärsin gremlin et sä huudatat mua vaan mut ajattelin vastata silti :poff: )
     
  18. Akke

    Akke Gearhead

    (Vaikken mä sitä Kolttosen hydraulisesti lukittuvaa kytkintä vieläkään oikein täysin ymmärrä hänen rautalanka-vääntämisestä huolimatta. Siitä piti tulla säädettävästi itse valitsemiensa intervallien mukaan vaiheittain lukittuva mut nyt kait se työntää tasavauhdilla sitä lukkoon?)

    Tere tohon kalttosen kytkinhässäkkään niin ainakin silloin kun sielä joskus makasin pyörän alla ja sivulla tai jossakin niin kyllä sitä ohjataan kolmella stepillä taimereilla lukkoon (em kisat alastaro / mantorp)

    T.Akke
     
  19. Cuda

    Cuda 1st gear

    Tarkotuksena kait siinä oli ku Kalix keväällä sitä suunnitteli keskipakopunttien lisäksi et sitä vois ohjata niin et se lukittuu koko ajan mutta lukittumisnoputta vois muuttaa rataolosuhteiden mukaan. Nyt kait se nytkähtää aina yhden lukituspykälän kerrallaan ajastetusti taimerilla jolloin toiminta ei ole yhtä tasasta vaan voi tiukentaa kytkintä kerralla niin paljo et lähtee sutiin vaik olis jo saanu jotain pitoo? Siis olis hyvä vissiin mennä koko ajan ettei portaittain? Tai jotain?
     
  20. Akke

    Akke Gearhead

    Tere
    -Joo kyllähän niin toimivana se laitos olisi parhaimmillaan ja eikös se tuosta jalostu jotenkin toimivaksi paketiksi kunhan saa noita vetoja aikaiseksi ja muut hilppeet pyörässä toimimaan. Notta sitten luulisi tulstakin syntyvän.
    -Ja nyt onneksi ankaran pitkä talvi aikaa laitella kaikilla omat ja lainalaitteetkin kuntoon ensi suvea varten. Meikkäkin outlow omegan kimpussa riittänee jonkin verran askaresta talveksi vaikka olimmekin nykäsemässä muutaman testi lähdön alastarolla ja vaasassakin

    T.Akke
     

Kerro tästä muillekin!