G30 perävälitys harvemmaksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja tuomast, 26.2.2008.

  1. tuomast

    tuomast 1st gear

    Kohteena -78 mallin G30 Beauville joka alunperin ollut ollut käsittääkseni kutos koneella.

    Nyt tekniikkana 350 tpi

    Vaihteistona 350. Ymmärtääkseni 3 vaihde on 1/1 eli suora?

    Auto on vain kesäkäytössä pyöräilyseuralla. Kilometrejä tulee vähän joten edullisempi ja halvemmin huollettava bensakasi on ajanut asiansa.

    polttoainekuluja pitäisi kuitenkin leikata jos vaan mahdollista. Tällä hetkellä menee n. 18L / 100 km. Moottoria ei lähdetä vaihtamaan ja ymmärtääkseni harvempivälityksiset vaihdelaatikot ovat hinnakkaita.

    Perävälityksestä ei ole tietoa, mutta tuntomerkkeinä siis 8 pultilla vanteet kiinni ja alunperin 6 koneella. 3 vaihtuu päälle jo 50 km/h vauhdissa. Ei kierroslukumittaria. Renkaat 245/70/16. Kulkee erittäin kovan metelin säestyksella n. 160 km/h

    Voiko perään vaihtaa harvemman välityksen? Kuinka harvoja saatavilla? Mistä?

    Vai pitääkö vaihtaa koko perä? Mitä tarjolla?

    Hintatietoja?

    Kiitos vastauksista!
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    Luultavasti siinä on 14-pulttinen 10.5" 4.10 välitys, kuten useimmiten senikäisissä suomiautoissa. Ainakin amerikanmaalla näyttäisi olevan saatavana 3.42 ja 3.73 vetopyöräpareja vajaan 300 taalan hintaan.

    Esim. http://www.4wheelerssupply.com/catalog/ ... 496_23_495
     
  3. ford59

    ford59 1st gear

    Eikös sen ikäiset Beautyboxit käyttänyt Dana 60 perää, itsellä oli -76 bussi ja välitys oli 4.11, 292 kutosella maantie kulutus oli n. 17-18l. Loikkarilaatikon vaihdon jälkeen maantie meteli oli melkein siedettävä. Suosittelen samaa tähän tapaukseen, th200r4 tai th700 vaan koneen perään.
     
  4. Turnn

    Turnn Gearhead

    Myyntipalstalla joku myi toimivaa -91 th700:sta 400€:lla turbiineineen.
    Siitä vaan.Ei oo iso homma tehdä/teettää lukkoturbiinin ohjaussysteemi .
    Lisäksi kardaanin lyhennys (n.50€) ,poikittaispalkin siirto 3" taaksepäin.
    Toimivasta th350:stä saat joltain sen 300€.
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    G30:piin perän joko välityksen tai koko perän vaihto ei liene halpaa. Toi on kuorkki, ja siinä joko GM14 bolt semifloating -perä tai joku iso Dana. Noihin ei löydy kovin harvoja periä ja ne maksavat €€€.

    Mitään 10 bolt tai 12-bolt perää, joista löytyy harvempana sinne et saa laillisesti. Pulttijako takana muutuisi 5 tai 6 pulttiseksi sekä kantavuus jäisi luultavimmin alle kuorkin vaaditun > pomppaa leimalla.. Samoin kardaani voisi jäädä pikkaisen lyhyeksi > eli uusi kardaani?

    GM loikkarilootat eivät ihmeitä maksa. Vaihdon eroa pienentää se, että saat rahaa myös siitä nykyisestä th350 lootasta.

    Th700 passaa suoraan ja pääosa, ellei kaikki TH2004r loodat omaavat sekä chevy että BOP-jaon. Tarkista jako kuitenkin th 2004r ostaessa. TH350 Lootia on erimittaisia . "Lyhin 350 loota on tarkalleen Th2004r:n mittainen, joten vaihteistopalkkia ei tarvitse paljoa siirtää/ kiinnikettä modifioida tai kardaania lyhentää. Samoin keskimittaisella hännällä oleva 350 eroaa pituudeltaan vain tuuman th700 lootasta.

    Vaihteistopalkkia pohjassa voi siirtää eteen -taaksepäin , poraamalla ihan vain uudet reiät yms. Siksi lootan pituu lie tärkeämpää, jotta kardaania ei tarvitsisi lyhentää? Tosin ei sekään ole hirmukallista alan firmassa tasapainotuksineen.

    Samalla kannattaa laittaa erillinen lootan jäähdytinkenno keulille, koska loota tulee painavaan autoon. Valmis sarja maksaa jotain 80 €.

    Lukkoturbiinin ohjaamiseen löytyy netistä mm. capricemanin sivuilta ohjeet. Lukko kannattaa otta käyttöön, jos tarkoitus on säästää bensaa.

    Tuolla linkki, jossa osviittaa..

    http://www.rowand.net/Shop/Tech/Automat ... onSwap.htm

    Laske kuitenkin vielä paljonko kilometrejä vuodessa tulee. Tuo 18L /100, kun auto on täyteen pakattu ihmisiä ja tavaraa ei paljoa per nenä/ kilo ole. Varsinkin kun autossa ei ilmeisesti ole pääomakuluja. Vertaaminen johonkin uuteen tilaautoon pelkästään kulutuksen valossa ei ole järkevää, kun laskette pääomakulut tai vuokra-auton vuokrat tuolta ajalta + bensat ja mahdolliset kilometriveloitukset.

    kahdeksan/yhdeksan henkeä päällä + tavarat kulutus ei ole kummoinen per nenu..
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    vaihtaa leiman jälkeen piilofarkun perän ja takasin ennen seuraavaa? :rotfl:

    ei kai henkilökäytössä akselipainot ole kriittiset?
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei kai, mutta käsitin että auto on pyöräilijöiden huoltoauto/ bussi..

    Ja pelkkä alle 2,7 ruuvi ei ihmeitä tuo kuin maantiellä. Kaupungissa voi kulutus kasvaa :rotfl:

    Ja laittomia swappeja ei lie järkeä neuvoa muuten kuin kertomalla, että ne ovat laittomia. Papereiden perusteella ei 10 bolt perä riitä kuorkin kantavuuteen, vaikka luultavasti riittäisi hyvin satunnaisessa käytössä.

    Hommaamalla 5x5 jakoiset 16 tuumaiset vanteet (noissahan on 16 tuumaiset alunperin) ja pistämällä kapselein pulttijaot näkymättömiin, voisi tuo muutos mennä läpi katsastuksestakin suhteellisen suurella todennäköisyydellä. 10 bolt perää kun on kevyempien kokonaispainoiltaan olevien vanien alla.

    Mutta, mutta kun sitten mr murphy iskee tiellä ja sattuu onnettomuus, niin tekijää ei kiitellä, vaikka aksilalla ei suoraa osaakaan olisi ollut. Vakuutusyhtiöt kun yrittävät päästä maksamasta..

    Eli jos tietää jonkun neuvon laittomaksi, niin kannataa se kertoa..
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Minulla on myös -76-mallinen Sportvan 292-kuutosella. Kulutuskin samaa luokkaa kuin ford59:n autossa. Se, onko välityssuhde 4.10 tai 4.11 taitaa riippua vain siitä, miten se on pyöristetty. TH700 TH350:n tilalle olisi tosiaan varmaan taloudellisin keino. Se vastannee n. 30% välityssuhteen pudotusta ja käytännössä enemmänkin, kun turbiinin lukkokin auttaa asiaa.
    70-luvun loppupuolen G30:ssä käytettiin Chevroletin omaa 14-pulttista täyskevennettyä (vetoakseleille ei kohdistu ensinkään painoa) perää, joka on huomattavan vahva. Myöhempien aikojen puolikevennetyt C-prikkaperät hevoskärrynlaakereineen ovat jo heikompia. Danat taisivat liittyä ehkä enemmän paripyörällisiin.
     
  9. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Suurin osa farkuista (80-luvulta) kierrejousin...
    Vani lehtijousilla.
    Ei helppo/halpa/hauska muutos...
    Ja lisäksi laiton :soosoo:

    Tuon siis taidankin tehdä... :mad:
     
  10. Antti P

    Antti P Gearhead

    Entäs jos laitat taakse isommat renkaat? Olis 8 pulttiset 285/75-16 aluvanteet, mutterit sekä keskikupit..


    Helppoa olis varmaan kokeilla ja uskon et olis 75 sarjan kesäpyöriä kuustoista tuumina saatavana, eikös ne kaikki vaihda kun dodgensa tai duramaxin tuovat isompiin ne pyörät?
     
  11. leadsled

    leadsled Gearhead

    Mulla ois myytävänä GM 14 bolt -86 pikkarista.
    Hinta 400 €.
    p.050-3511175
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Juurikin näin. Mullakin on -78 sportvan ja siinä on nimenomaan tollanen 14 naulanen ja välityksellä 4,11.
    Rengaskokona mulla on kesät talvet LT 8,75"x16,5" ja niin lukee otteessakin. Onks muilla ollut 16" alunperin?
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    8.75-16.5 taisi olla vakiokoko pitkälle 80-luvun puolelle.
     
  14. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    no joo mut

    kai nyt samantyyppisen 12boltikin voi vaihtaa 10boltiksi
    nimim. vaihdoinko skottariin laittoman perän? :eek:
     
  15. voittol

    voittol 2nd gear

    Siinä ja siinä ,hommaa jostain hitsilukollinen 14pulttinen ,siinä on rautaa...
     
  16. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    -78 G30 Beauville ssa tuo koko rek.otteessa...
    -94 g30 perus-Vanissa sama koko...

    Ja kyllä tuo minunkin -78 (292+th350) kierroksilla huutaa kun ajaa yli 90 km/h...
    Ja ei kyllä paljon kovempaa kuljekkaan kuin pitkään kiihdyttäen....
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    bensaahan toki vielä saa mutta kun on yksi TH-200r4 nurkissa.
    Paljonko ylivaihteen suhde on suoraan? mitenkähän TH-200r4 kestäis Vania ja vaunua. Yhteispaino n.4000kg
     

Kerro tästä muillekin!