Halpa ja päästötön polttoaine kaikkiin autoihin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja captainpera, 1.2.2011.

  1. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Vuosia muutamia takaperin ajelin Joutsenon ja Kotkan väliä pari kertaa päiväs rekal missä oli lastina vetyä. Jalkalavakonteissa 200bar kaasupulloja kyljellään olikohan joku vajaa 200 pulloa per kontti. Ei muista tarkkaa enää.
    Oli talvi liukkail aina välil sellanen mielenkiintoinen fiilis kun tie no 26:lla Taavetin ja Haminan välillä väisteli ryssän kuskeja :mad:
    Kolleega kippas kärrin 6-tiellä ja "tovin"palo koko yhistelmä, eikä ollu palomiehillä mitää kiiruusta sammuttelee :rotfl: Muttei se mihinkään maata kiertävälle radalle räjähtäny, välillä oli kuulunu sellanen poksahdus kun pulloista lenteli ventiilit mäelle.
     
  2. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead


    Tuli kans mieleen että kait ne vetyilmalaivat on ollu 'tankattuna' vetykaasulla eikä nestemäisellä sellasella :p
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kaikki on ensin kielletty:
    Aina kun käytetään bensiiniä tai dieseliä lievemmin verotettuja tai verottomia polttoaineita polttoainemaksu on:
    €330/pv henkilöautoille
    €500/pv pakettiautoille
    €100/pv moottoripyörille

    Trafin sivuilta: http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoain ... voista.htm

    Sitten on annettu erikoisvapauksia polttoainemaksusta:
    - Kaasukäyttöiset kuorma- ja linja-autot
    - Metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot
    - Turvetyömaalla käytettävät traktorit
    - Ajoneuvot, joita käytetään asianomaisen järjestön kilpailukalenteriin merkityssä kilpailutapahtumassa tai siihen valmistauduttaessa
    - Ajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta.

    Trafin sivuilta: http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoain ... neuvot.htm

    Verottajalla on aina ollut tapana ohjata ihmisten kulutustottumuksia ja paras tapa vaikuttaa niihin on verotus. Verottajalla on kuitenkin noussut vallanhimossa kusi päähän kuvitelessa että tekniikan kehitystä voidaan ohjata verottamalla. Asiahan on päin vastoin, kaikki vaihtoehtoiset polttoaineet pitäisi määrätä verottomiksi seuraavaksi 10 vuodeksi ja sitten katsoa jälkikäteen että mihin suuntaan tekniikka kehittyi.

    Tässä mielenkiintoinen lievemmin verotettu polttoaine: Paineilma:
    http://wirednewyork.com/forum/showthrea ... 186&page=1
    :odroll:
    - Jani -
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ai ristus kun naurattaa :rotfl: :rotfl:

    Vai liekö joku trollaus. :eek:
     
  6. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kato Viljo on keksinyt laturin autoon :D , tietty jos toi lehtileike ei oo 1800-luvulta niin joku on ehkä ehtinyt ennen :poff:
     
  7. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Tässä topicissa joku sanoi, että akun energiasisältö per kilo on noin 1/50 osa bensan energiasisällöstä. Tämän esityksen sivun 3 mukaan vedyn energiansisältö taas on lähes kolminkertainen bensaan verrattuna. Tankki tietysti painaa moninkertaisesti bensatankkiin verrattuna. Minusta vety kyllä kuulostaa hyvinkin järkevältä energian varastointitavalta sähköakkuun verrattuna, jos sitä vain saadaan järkevällä hyötysuhteella tuotettua ja paineistettua. Täytyy huomioida myös se, että akkuihin tarvitaan erikoisempia myrkyllisiä metalleja. Ja kyllä se sähköautokin palaa ja palaessaan pölläyttää kivat myrkkypilvet ilmoille. Mukavaa vedyssä on se, että sen käyttö ei edellytä järkyttävän kallista polttokenno-sähköautoa, sitä voidaan periaatteessa käyttää vaikka 30-luvun lättäpäässä (vaikkakin vähän huonommalla hyötysuhteella). Toinen hyvältä tuntuva asia on se, että vety olisi järkevää tuottaa myös hajautetusti.

    Ärsyttää kyllä aina kun joku sanoo vetyä päästöttömäksi polttoaineeksi tai sähköautoa päästöttömäksi. Ei se enegia tyhjästä tule, vaikka pakoputkesta tulisikin vain vettä tai vaikkei koko putkea olisi ollenkaan. Vety ei ratkaise sitä ongelmaa, mistä energiaa saadaan, mutta ehkä se on yksi käyttökelpoinen tapa käyttää sähköenergiaa liikenteessä.
     
  8. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Eikös Islannissa ole rakennettu pieniä vetyvoimaloita, joista pystyy tankkaamaan autonsa. Ohjelman pätkää tuli muistaakseni discovery channelilta, jossa eräs paikallinen naisihminen ajeli farkku Volvolla ja tankkasi vetyä autoonsa. Vety ei kuulema poikennut polttoaineena käytössä juurikaan bensasta, auto kulki ja veti hyvin. Haittapuolena oli tuon voimalan rakentamiskustannukset. Naista ei tuntunut huolettavan vedyssä piilevät vaarat. Oli tyytyväinen edulliseen hintaan ja vähäpäästöisyyteen.

    Tämä oli siis ennen viimekertaista lamaa ja Islannin pankkikriisiä :rotfl:
     
  9. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Oliko volvos oranssit laput puskureissa :rotfl:
     
  10. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Minkähänsuuruinen käyttömaksu tms. tulisi jos aidon suomalaisen kateuden saisi muutettua energiaksi? Kyllä olisi virkamies kusessa vähän aikaa pohtiessaan miten se saataisiin ryöstöverotettua. :eek:
     
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    No Islanti on vähän poikkeustapaus kun niillä sattuu olemaan rajattomasti ilmaista energiaa maan tuliperäisen toiminnan takia. Ei välttämättä ole kovin kannattavaa touhua muualla päin maailmaa.

    Samasta syystä siellä on hemmetin kannattavaa tuottaa esim. alumiinia koska sen valmistusprosessissa kuluu hemmetisti energiaa
     

Kerro tästä muillekin!