Hermot menee, alumiinikorinen mersun pikkubussi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mösjööleuku, 28.11.2015.

  1. mösjööleuku

    mösjööleuku 1st gear

    Moro,

    Katto vuotaa taas syksyn tullen kuin seula.

    Kyseessä on siis mahtava luomus, alumiinikorinen mersun pikkubussi.

    Ongelma on siinä että auton katossa on alumiinin lämpölaajenemisesta johtuen yli 5cm ero kesä/talvi.

    Katto on tehty siten, että se on niitattu keskeltä pitkittäissuunnassa ja päissä ja sivuilla on listat. Näistä listan ja alumiinin välistä se sitten vuotaa.

    Butyyliä kylvetty kattoon ihan tarpeeksi, ongelma on siinä että butyyli venyy vain 10% eli 1 millin sentillä ja kun katto on kesällä viisi senttiä pidempi niin tuo ei riitä.

    Kysymys kuuluu millä tuon saisi kuriin? Oon tässä kyselly vähän joka tietäjältä mutta mitään hyvää ideaa en ole vielä kuullut.

    Todennäköisesti pitäisi saada jotain materiaalia alumiinin ja listojen yli, jotta vuoto loppuisi kokonaan. Tällöin materiaali pitäisi olla melko taipuisaa ja elastista.

    Keksikääs mitä tuohon laitan, hinnalla ei ole väliä.
     
  2. palontie

    palontie Double Gearhead

    plastidip?
     
  3. rampleri

    rampleri 3rd gear

    Pikkubussi? Alumiinin lämpökerroin noin 0,023 mm/1aste.
    Oletetaan lämpövaihteluksi 60 astetta, 50 mm piteneminen edellyttäisi noin 36 metriä pitkän katon?
    Lauantai-iltana päissään laskettu, joten ei välttämättä täysin oikein?

    Bytyylin venyminen pitäisi riittää, jotain tarttumis ongelmaa?
    Saisiko listat irti bytyyli väliin ja listat takasin?

    Toi lämpövaihtelu voi olla toki paljon enemmänkin kesähelteellä, mutta siltikin bytyyli venyy alumiiniä ememmän.
     
  4. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Vaikka en tästäkään asiasta mitään ymmärrä, niin ei alumiinin venymä/kutistuma voi olla pikkubussin katossa meidän olosuhteissa 5 cm / kesä / talvi. Kesälämpö ilmassa max noin 32 astetta, talvella sama mutta -merkkisenä. Ero 64 astetta. Toki metallin pinnassa lämpö korkeampi, mutta tuo venymä/kutistuma 5 cm kuulostaa aika hurjalta.
     
  5. mösjööleuku

    mösjööleuku 1st gear

    Päissään arvioitu :)

    Palo vaan hermot tänään kun huomasin taas vuotavan. Pitää varmaan vetää semmoiset 10 cm leveet laikut saumoihin tota butyyliä. Listoja ei saa irti kuin rälläkällä. Ne on vedetty korikitillä kiinni. Tarttumisongelmaa ei ole, tarttuu liiankin hyvin, joka paikkaan.

    Kaikki "tiivistäjät" ovat puhuneet tosta butyylistä. Meinasin vaan että onko mitään parempaa konstia.
     
  6. ventora

    ventora 2nd gear

    hae lasiliikkeestä leikkuu vaijeria,listat lähtee aika helpolla irti,kaikki vanha pois ja uusiksi niin eiköhän pidä.
     
  7. aircool

    aircool 3rd gear

    Eipä taida 50mm.katto kasvaa,mutta jonninverran kuitenkin.Värilläkin on väliä tumma dösänkatto laajenee enemmän kun valkoinen.Ja ne niitit millä niitataan pitää olla ns.sokeita eli niissä ei saa olla läpireikää ja ne pitää tietysti olla passeleita reikään,eikä väljiä.Semmosta että katto on niitattu keskeltä pitkittäin,en ole koskaan nähny.Kattopellit on yleensä liimattu ja niitattu,butymassat ei liimaa ne vaan tiivistää.Sikaflex,Simson jne.korikitit liimaa puhdistetut ja primeroidut pellit tosi lujasti ja kestää pellin elämisen.Listojen alle vaan perkkeleesti kittiä ja sitten painaa kiinni.Vanha venemiesten ja karavaanareiden sanonta se mikä pursuaa,niin se pitää pätee tässäkin.
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ei se pelkkä perkeleellinen kittimäärä oikein pelasta, jos osat ei istu toisiinsa. Kannattaa naputella ne tiivistepinnatkin mahdollisimman suoraksi.. Tiivistysmassat kun tarvitsevat jonkunlaisen paksuuden jotta elastisuus riittää. Jos alusta aaltoilee ja puolet matkasta on pelti kiinni pellissä ja puolet 5mm raolla, tiivistys repeää helposti sieltä missä massa on ohutta.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mitä se tekee jos laittaa kattohuovan siihen kattoon, ois persoonallinen, mutta luulisi kestävän ja jos ottaa vielä ohutta huopaa niin ei olisi mahdottoman painavakaan tai sit lasikuitu kuori tehdä siihen kattoon, niin et ois irti keskeltä ja vaan reunoiltaan kiinni
     

Kerro tästä muillekin!