IAC venttiilin toiminta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja -nikke-, 30.4.2008.

  1. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Kone on Chevyn 305TPI. Ongelma se että kylmällä koneella on tosi herkkä sammumaan. Eikö IAC:n pitäis jo kylmällä koneella puuttua tilanteeseen kun meinaa kierrokset pudota liian alas? Välilllä käynnistyksen jälkeen kiertää sellaset 1100rpm, kun vaihde on P:llä. D:n kun pukkaa päälle, niin kierrokset laskee 500:aan ja meinaa sammua. Lämmettyään tyhjäkäynti on joskus jopa alle 500 kun D on päällä. P:llä taas asiallisesti siinä 700 tuntumassa.

    Onko vika IAC venttiilissä? Pystyykö sitä säätämään? Vai auttaako uusi?
     
  2. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Uus varmaan auttaa, sen pitäis vanhasta nähdä onko kaputz kun vähän purkailee päältä rekkuleita poies, ja apukuski laittaa virrat päälle, sen pitäis liikkua ees ja taas, joku kalibrointitoimi tais olla se...
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    irroita ja kokeile onko jumissa(painuuko sisään ulos)itsellä oli juntturassa,uusi liikkuu kevyesti.ecm sulake irti uusi paikalleen,sulake kiinni,virrat päälle,älä starttaa,virrat pois ja starttaa,
     
  4. rasse

    rasse 1st gear

    Tuolla VTCF sivulla löytyy juttua noista kirjoittamistani anturi jutuista..

    http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/ ... =11&t=4156

    Mutta itse iacista kopsattuna tollaista...

    IAC Venttiili (solenoidi) = Idle Air Control (Idle Speed Control Circuit)
    Idle Speed Control Circuit
    Tyypillinen IAC >>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... ackuva.gif


    YLEISTÄ:
    Yksi suurimmista syistä sammumiseen ruiskutusjärjestelmällä varustetussa autossa on IAC venttiilin (Idle Air Control) tai ISC moottorin (Idle Speed Control) viat.
    Mikäli tyhjäkäyntiä valvovat piirit alkavat vikomaan niin yleensä oireena on moottorin sammuminen kun hidastetaan tai ollaan pysähtymässä.
    Tyypillisin vian aiheuttaja tyhjäkäyntipiirissä on venttiilin likaantuminen (noki, polttoaineen epäpuhtaudet yms.)
    Usein pelkkä venttiilin puhdistus (kaasutin puhd.aineella) saattaa olla ratkaisu auton sammumisongelmiin.
    Mikäli puhdistus ei auta niin venttiili on vaihdettavissa. Aina kannattaa myös tarkistaa ettei vika ole liittimessä (lika/ruoste).
    IAC venttiilin tarkoitus on kontrolloida tyhjäkäyntiä estämällä moottoria sammumasta vaikka moottorin kuormitus muuttuisi (ilmastointi, puhallin yms).
    IAC venttiili sijaitsee yleensä ”kaasuläpän rungossa” kontrolloimalla kaasuläpän ohivirtaus ilmaa (kanava).


    Tyypillisiä IAC aiheuttamia oireita:
    -sammuu käynnistyksen jälkeen kun moottori kylmä
    -sammuu käynnistyksen jälkeen kun moottori lämmin
    -sammuu tyhjäkäynnillä
    -epävakaa tyhjäkäynti
    -jälkikäynti
    -korkea tyhjäkäynti
    -alhainen tyhjäkäynti
    -sammuu kun lisätään kierroksia

    TOIMINTA:
    Kuva>>> http://i135.photobucket.com/albums/q154/rapsu/IAC.gif


    IAC venttiilin toiminta on hyvin yksinkertainen. Venttiili on sijoitettuna kaasuläpän runkoon sijoitettuun kanavaan, jossa se säätää venttiiliä liikuttamalla kulloisenkin ohivirtaavan ilman määrää jotta tyhjäkäyntikierrokset pysyisivät vakiona.
    Jos tyhjäkäyntikierrokset laskevat esim. ilmastoinnin mentyä päälle, niin kierrosten
    laskun estämiseksi IAC venttiili päästää enemmän ohivirtaus ilmaa imusarjaan jolloin kierrokset nousevat. Vastaavasti kierrosten noustessa liikaa venttiiliä suljetaan.
    Jos venttiili on jäänyt osittain auki niin tyhjäkäynti saattaa olla epätasinen eikä moottori vastaa kuormituksen muutoksiin.
    IAC venttiili toimii ECM:n ohjaamana, venttiilin ”askellusta”/ toimintaa voidaan seurata scannaus ohjelmalla.
    IAC venttiilin kulloinenkin asento määritetään ECM:n toimesta käyttäen tietoja akkujännitteestä, moottorinlämmöstä, moottorinkuormasta ja kierrosnopeudesta.
    Mikäli tyhjäkäynti tippuu lähelle aseteltua kierrosmäärää ja kaasuläppä on kiinni niin
    ECM laskee uudet arvot venttiilille jottei moottori sammuisi.
    Mikäli IAC venttiili/liitin on irrotettu moottorin käydessä niin ECM:lle saatu tieto ei välttämättä pidä enään paikkaansa jolloin on syytä ”resetoida venttiili”.
    IAC venttiili resetoituu kääntämällä virrat ”ON” ja saman tien ”OFF”.
    Jos IAC venttiiliä/liitintä irroitetaan niin virrat pitää olla”OFF” asennossa.
    Mikäli ECM yksikkö on ollut sähköttömänä niin IAC venttiilin oikeat arvot saavutetaan autosta/ECM:stä riippuen määrätyn ajan jakson kuluessa.(7-30min)


    VENTIILIN TOIMINNAN TARKASTAMINEN:

    Tässä eräs malli (3pin)...
    IAC venttiilissä jossa 3 pinniä (voi olla merkittynä -Na,+B,-Nb)
    Yleensä +B on keskimmäinen mihin tuodaan akulta +12v ja vaihtelemalla akun -12v johdinta pinneillä -Na (sulkeutuu)
    ja -Nb (avautuu) voidaan todeta venttiilin toiminta.
    Mittaus >>>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... ctesti.gif

    Tässä tyypillinen GM (4pin)
    Kuva >>> http://i135.photobucket.com/albums/q154/rapsu/iac2.jpg
     
  5. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Pitäiskö tosiaan sen venttiilin kevyesti liikkua sisään ja ulos kun koko härveli on irrallaan? Talvella käytin sitä irti ja mietinki että onko se jumissa kun ei ihan kevyesti liiku, mutta en arvannu lähteä väkisin liikuttelemaan kun en ollu varma asiasta.

    Asiallinen anturitietopaketti rasselta!
     
  6. spad

    spad Gearhead

    En liikuttelisi, kyseessä on toimintansa kannalta enemmän askelmoottori. Sillä on 256 asentoa aika pienellä matkalla.

    Diagnostiikka on suhteellisen helppo: tyhjäkäynnillä aiheuttaa imusarjaan pienen vuodon tavalla tai toisella. Mikäli tyhjäkäynti kohta laskee, säätää ECM sitä kiinni. Kun vuodon lopettaa, laskee tyhjäkäynti hetkeksi.
     

Kerro tästä muillekin!