Ilmastointilaitteen koeponnistuspaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja GMC-96, 4.5.2007.

  1. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Olisi ilmastointilatteen putkistojen korjausta tiedossa Suburbaniin :-? ja nyt pitäisi saada selville minkälaisella paineella typpeä pitäisi järjestelmän lisätä koeponnistusvaiheessa?
    Onko väliä kummasta liittimestä typpeä syötetään? Ymmärtääkseni paine tasaantuu joka tapauksessa järjestelmässä.
    Tarkoituksena olisi rakentaa täyttöliittimeen sellainen painemittarilla ja sulkuventtiilillä oleva adapteri, jotta typpipaineet voisi jättää järjestelmään vaikka viikoksi, huoltatoiden 1/2 tunnin sijaan :D .
     
  2. W201

    W201 3rd gear

    :eek: http://www.imcool.com/articles/aircondi ... kcheck.htm :eek:
     
  3. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Kiitti linkistä.
    Käsittääkseni meillä päin tuo koeponnistus kuitenkin tehdään pelkällä typellä ja suuremmalla paineella, ilman R-22:sta. Tuo 200psi (n.14bar) on ehkä hieman pieni paine pelkällä typellä, koska järjestelmässä voi kuulemma olla normaalistikin sellaiset paineen.
    Soittelin ilmastointihuoltoon ja sieltä sanottiin, että 20bar olisi sopiva. Ehkä tuo 6baria poistaa pintajännityksien tuomat ongelmat, mistä linkissä mainittiin :D
     
  4. W201

    W201 3rd gear

    :eek: Pintajännitys typessä? :eek:
     
  5. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Ei vaan jostain järjestelmän sisällä olevien "vanhojen liemien/likojen" aiheuttamasta pintajännityksesta oli kysymys, jos oikein linkkiäsi tulkitsin.
    R-22 tarkoitus oli poistaa tuo pintajännitys, ja sitä ei nyt ole käytössä, mutta jos typen painetta vain nostetaan niin jossain vaihessahan se "liemien" aiheuttama pintajännitys kumoutuu ja typpi tulee ulos mahdollisesta vuotokohdasta.
     
  6. W201

    W201 3rd gear

    :oops: olet oikeassa luin linkin artikkelin vasta äsken kokonaan :oops:
     
  7. Antti P

    Antti P Gearhead

    Moi, mulla muistaaksen takakennon höyrystin ja tais olla uus takakennokin. Jääny nyt ylimääräiseksi ku ilmastointia korjailin. Niin ja kuivain myös löytyy.
     
  8. sibe70

    sibe70 Gearhead

    eikä sitä 22:sta sais käyttää enään noihin vuotojen hakuihin.
    toki täyttää voi.
    Typpi noin 20 bar sisään molemmista tai jommasta kummasta täyttöliittimestä. täytyy kuitenkin muistaa että jos laittaa vaan toisesta paine tosiaan tasaantuu ja ´voi näyttää siltä että vuotaisi.
    eli hyvä jos saa molemmista laitettua.
    jos jättää paineen niin pitää muistaa irroittaa komp. johto tai painekytkimen johto,ettei laita vahingossa päälle.
    jos asiakas haluaa niin meillä töissä kyllä jätetään paine vaikka viikoks tai pariksi.
     

Kerro tästä muillekin!