jousivakio

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Hyytiäinen, 27.11.2002.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Kun olette teettäneet uusia jousia autoihinne, niin paljonko olette lisänneet jousivakiota (jousen jäykkyyttä)? Eli siis mitä luokkaa muutokset ovat tavallisessa katuautossa? 20% vai 100%? Tarkoitus on saada löysä alusta muuttumaan "tavalliseksi". Eli ei mitään kivirekeä.
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Riippuu tietysti autosta ja muustakin alustaratkaisuista, mutta
    esim vanhan V8-Mussen stanu etujousi on luokkaa 380lbs/ft ja GT-jouset 480lbs/ft, Shelby-jouset 620lbs/ft. Kokemuksesta voi sanoa, että noilla 620lbs jousillakin voi ajaa kadulla, mutta mukalakivet kierrän kaukaaa. Jos ei ikinä aio edes kerhoslalomia tms. ajaa, niin parempi laittaa mieluummin vähemmän jousta ja enemmän kallistuksenvakaajaa, eli +20% ennemmin kuin edes 50%.
     
  3. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Joo.
    Pikaisesti laskienhan jousivakion kaksinkertaistamine ntarkoittaa joustoliikkeen puoliintumista. Eli aika jäykäksi menee. Ongelmana on ollut lähinnä etujousien ongelma kantaa islohkon painoa. Taitavat olla aika väsyneet jouset jo ja täytsin loppuun kuluneilla iskareillakin taisi olla osansa asiassa.
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    ... ja jos jousia ja iskareita jäykentää paljon ( ei ilmeisesti kuitenkaan tässä tapauksessa), niin koko korin jäykkyys kannattaa huomioida. Itsekantavat jenkit on aika huonoja yleensä, varsinkin 30-40 vuotta vanhoina "väsyneine" korirakenteineen. Iso vakaaja eteen, samaa mieltä. Takana liian iso vakaaja aiheuttanee yliohjautuvuutta, ja eiköhän sitä saa isolohkolla tarvittaessa kaasullakin...?
    Langanpaksuudethan riippuvat siitä, kuinka kaukana jouset ovat nivelpisteestä.
    McPhersonripustuksilla riittää pikkurillinkokoiset jousetkin saamaan kivireen ja
    Chevy II:ssani eivät 18 mm paksut etujousetkaan vielä tee autosta mahdotonta ajettavaa, koska ne ovat lähellä ylätukivarren sisäpuolta. En voi laittaa sellaisia jousia
    enkä iskareita kuin haluan( epämiellyttävän kova), ellen kunnolla vahvista jousen yläpään kiinnitystä.
     
  5. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Joo ei nuo auton jousituksen laskut ole ihan yksinkertaisia kun jousen paikka ja kulma yms pitää ottaa huomioon.

    Tietääkö joku löytyykö tuollaisen "tavallisen" Olds Deltan vakiojousien jousivakioita jostain esim Chiltonin manuaaleista tai yleensä edes mistään?

    Jousitusta jäykentäessä pitää rungollisessa autossa ottaa myös huomioon esim. ruoste. Kun rungossa on aineenvahvuus vähentynyt huomattavasti, saattaa liian jäykkä josuitus aiheuttaa runkoon aika kovia rasituksia.
     
  6. jaszu

    jaszu Gearhead

    Joka vuosimallille on monta jousivaihtoehtoa, riippuen koneesta, korimallista, varusteista ja varmaan siitäkin mitä on linjalta sattunut löytymään. Delta88 vaihtoehtojen ääripäissä on ainakin tämmöiset: 0.672" langanpaksuus-> jäykkyys 305lbs/tuuma, 0.76" -> 513lbs/tuuma(78 diesel).
    Pituus vaikuttaa tietysti myös, "isolohko" jouset ovat usein vain vähän pidemmät pikkulohko jouset.
    GM:n isokoristen jouset on joissain tapauksissa samoja vm.59:stä asti joten vaihtoehtoja on aikalailla jos sitä kautta haluaa lähteä jäykempää hakemaan.
     
  7. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Kiitoksia tieodista. Mistäs löysit?

    Joo nhan noita jousia erilaisia, kun esim. ilmastoidussa autossa on eri jouset kuin ilmastoimattomassa. Jossain juteltiin myös että ainakin joissain Capriceissa olisi reilusti erilainen jousi oikeassa etupyötässä kuin vasemmassa. Syynä se että ilmastoinnin systeemit sekä akku ja vielä jotainb muutakin, on kaikki oikealla puolella.

    Löytyi mukava vertailu muutamasta B-bodyn jousesta täältäkin: http://www.bryantperformance.com/SS_suspension.html

    Alla on tällä hetkellä Dieselin jouset mutta ei riitä alkuunkaan...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Hyytiäinen 2002-12-01 19:28 ]</font>
     
  8. jaszu

    jaszu Gearhead

    TRW:n jousikatalookistahan näitä löytyy.
    Hätäisesti selaillessa löytyi Plymarin TrailDusterin etujousi joka ehkä sopii, 0,812" lanka ja 845lbs/tuuma.
    Tuntuu kyllä aika hurjalta mutta kyllähän Mustangeihin ja Camaroihin myydään n.600lbs:n handling jousia joten ehkä...
     
  9. hagle

    hagle Gearhead

    Joo löytyyhän noi jousivakiot Trw ja Moog jousikirjoista. Ne kuitenkin ovat tarvikejousia (joskin valmistavat paljon alkuperäisosia autoteollisuuteen) ja niiden arvot poikkeavat alkupeäisistä oem osista. Alkuperäisten GM, Ford, Chrysler jousivakioita ei löytyne mistään.
     

Kerro tästä muillekin!