Ketju vintage helikoptereille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja BRAKE DRUM, 16.12.2023.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ja gyrokoptereille yms. Joko Kauppalehden tai Tekniikka & Talous lehden verkkoversiossa oli tässä taannoin kuvia melko kookkaan näköisistä amerikkalaisista koptereista jotka jäivät ilmeisesti prototyyppiasteelle. Artikkelissa ei muistaakseni mainittu valmistajista mitään, koptereista oli ainoastaan lyhyet numero/kirjain kooditunnukset. Joku asiaan paneutunut pystyy varmastikin infoamaan tarkempia specsejä laitteista.

    - Eka kuva XH-17, toka kuva XH-28 ja kolmannen kuvan kopterista ei ole tarkempaa havaintoa (voi olla tosin myös XH-17)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 20.12.2023
    kerkko ja juhi71 tykkäävät tästä.
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pikaisen googlauksen tuloksena nuo lienee Sikorskyn tekeleitä.
     
  3. kerkko

    kerkko 3rd gear

  4. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Aloittajan ensimmäinen ja kolmas kuva on Hughes XH-17. Tehty 1 kpl ja lyhyen käytön jälkeen romutettu. Harmi. Keskimmäinen kuva edellisen jatkokehitelmästä, joka ei edes koskaan lentänyt. Romuksi meni sekin. Googlella lisätietoja laitteista: https://en.topwar.ru/169781-neudavshijsja-rekord-proekt-vertoleta-hughes-xh-28.html

    Filosofia mitä isompi, sen parempi? Ryssien Mil V12.
    200-paikkainen kaukoliikennekopteri. Ei tullut suosittua konseptia.
    [​IMG]

    Aeros 1960-luvulta. Jokamiehen kopteri kuplan koneella. [​IMG]

    Vertipod. Aika kätevä, jos joutuu asioimaan keskikaupungilla. Kadunvarsille kun ei saa autoa enää pysäköityä. Tuollaisen saisi parkkeerattua vaikka verotoimiston katolle.

    [​IMG]

    Helikopterit on tarpeellisia jokaiselle, mutta kun tehdastekoisten kopterien hinnat ovat sen verran korkeita, kannattaa säästää ja tehdä kopteri itse:

    Alku aina vaikeaa. Helikopterin alkuaikoja: Näiden tekijät eivät tainneet olla insinöörejä?
     
    Muokattu: 21.12.2023
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Eikö tuo jo ole vintagea kun inttiaikaan -85 pääsi Mi-8 kopterin kyytiin?
    Millä helikopteri lentää?










    Se on niin ruma, että maapallo hylkii sitä.
     
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Kuvien tiedoissa väitettiin että tässä Fa 223 nostelee varman alastulon uhriksi joutuneen Dornier Do 217 koneen moottoria ja potkuria maaliskuussa 1944 jossain päin Euroopppaa. Potkuri näyttää hämmästyttävän vähän kärsineeltä.

    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    "Kopteri" Focke-Achgelis Fa 330. Joissain U-Booteissa oli tämmönen lisävaruste horisontin tähyilemiseen saaliin toivossa.

    [​IMG]

     
    kerkko tykkää tästä.
  9. AVRO

    AVRO Gearhead

    Arvelin kurillani lisätä ketjuun seuraavanlaisen kopterityypin joka on jo eräänlaista vintagea, ja saattaa olla jopa täällä vaikuttavan arvoisan raadin mieleen kun tuote on ehtaa ameriikkaa.
    Bell 412, nämä porskuttavat vahvasti maailmalla ja täällä meillä härmässäkin vielä kahden yksilön voimin Laitoksen riveissä.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_412 , tuolta voi kelata aikaa taaksepäin 412 - 212 - UH-1.

    Sitten vielä tämä.
    https://www.lentoposti.fi/uutiset/r...ab_412_helikopteri_oh_hve_poistettiin_k_yt_st

    Loppusijoituspaikkani on Laitos, vaikken ole paatuneena kiinteäsiipisukkona varsinainen kopteri-lover niin näitä ryskyjä on pakko ihailla. Työkone ilman väkisin monimutkaistettuja rakenteita/järjestelmiä, huoltaminen paikkapaikoin hieman hankalasti toteutettu mutta se on seurausta vanhasta perustasta.
    Tuo yllämainittu super-echo nimitys on ansaittu, perusluotettava päristin jonka suurin synti on rajoitukset suorituskyvyssä.
     

Kerro tästä muillekin!