Koska tuli Gm:lle 4-vaihteiset automaatit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja mietmi-3, 9.2.2008.

  1. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Koska GM teki ensimmäiset 4-vaihteiset automaatit? Kattelin tuossa Maxia ja väittivät Olssin Woodyssä olevan alkuperäisen 4-vaihteisen AUTOMAATIN. Taitaa olla jenkki entisöintiä :rotfl: :poff:
     
  2. L-R

    L-R Gearhead

    4 vaihteinen

    Cadillaciin se tuli joskus 50 luvulla
     
  3. SK

    SK Gearhead

    Vuonna 1939 vm 1940 Oldsiin... Kun tuossa vanhassa Hydrassa ei ole turbiinia vaan pelkkä nestekytkin niin pitää olla paljon vaihteita.

    Edit. vrt ylempi kommentti: sama laatikko taisi tulla Cadillaciin tarjolle 1941.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    ´

    Mitä eroa on nestekytkimellä ja turbiinilla? Kun noin perstuntumalta toimii aikalailla samaan tapaan. '49 Oldsissa kyllä tuntuu, että on ainakin yksi pykälä "turhaan", kun esim. valoista lähtiessä vasemmalle kääntyessä niin on jo kolmonen pykälässä ennenkuin ehtii saada rattaat suoraan risteyksen jälkeen.
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Nestekytkin ei lisää momenttia, kun taas turbiini(momentinmuunnin) lisää.
     
  6. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tässä taitaa hiukan olla käsitteet ja laitteiden nimitykset sekaisin kuten usein puhekielessä tahtoo käydä. Nestekytkintä kutsutaan myös turbiinikytkimeksi. Momentinmuunnin on myös nestekytkin lisättynä öljyvirtausta ohjaavalla staattorilla, millä saadaan lisättyä ulos tulevaa momenttia ja laskettua kierroslukua. Kummankin em. limpun sisällä on myös pumppupyörä ja turbiinipyörä.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kirjallisuus väittää että eka 4-vaihteinen tuli 1956.

    Ja toi staattori turbinissa(momentinmuuntimessa) lisää kierroksia samalla kun se lisää vääntömomenttia.
     
  8. SK

    SK Gearhead

    Höpö höpö. 1956 Hydra muttui muutoin radikaalisti, erityisesti tuon - mikä sen virallinen nimi nyt onkaan - osalta; puhekielen ilmaisuna sanoisin että siihen tuli kaksoisnestekytkin.

    Vielä selvennykseksi: Hydramatic eroaa puuttuvan momentinmuuntimensa lisäksi välityksiltään moderneista neli- tai useampivaihteisista laatikoista. Kun TH200-4R:ssä tai TH-700:ssa 4. vaihde on ylivaihde noin 0.7:n välityssuhteella, on se Hydramaticissa suora; käytössä olevat 4 vaihdetta ovat em. nykylaatikkoja tiheämmillä portailla.

    Oman(kin) kokemuksen mukaan (vrt PerttiK) vanha Hydra (itsellä 53:n) ei ole nykymittapuulla mikään maailman hienoiten vaihtava laatikko - jopa uusien bussien laatikot vaihtavat paremmin... Mutta kun muistaa että tuo design on Talvisotaa edeltävältä ajalta niin ei voi kuin hattua nostaa GM:lle. Hydramaticin perusongelmana taitaa olla 2-3 vaihteiden suurehko välitysero, jonka takia tuo vaihto on vähän panssarivaunumainen. Tuota ongelmaa GM yritti paikata tuolla 56 tulleella kaksoisnestekytkimellä, ilmeisesti joten kuten onnistuenkin.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No niimpä näyttää että jo -40 luvulla noita oli jos Wikipediaa on uskominen :rotfl: .
     
  10. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

  11. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Joo silloin kun momentinmuunnin nostaa momenttia, niin moottorin kierrosluku nousee, mut ulos tulevan akselin kierrosluku pysyy samana. Kyllä fysiikan lait pätevät tässäkin kohdassa. Teho = vääntömomentti x kierrosluku. Ei se momentinmuunnin mistään lisää tehoa kehitä.
     
  12. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Tavallaan jo vastasit itsekin, eli kyllähän se teho nousee. Vääntömomentti kasvaa jolloin tehokin kasvaa. Sisäänmenevän akselin kierrosten noustessa vääntömomenttikasvaa ja vaikka ulostuloakselin pyörimisnopeus ei kasva niin momentti kasvaa, eli myös teho kasvaa.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jep ja riippuen staattorin siipien kulmasta tota vääntöä saa lisättyä! Samalla kun kulmia muuttaa myös stall speed siis kierrokset muuttuu vaikkapa o kulmasta= nestekytkin high stalliin ja samalla momentti lisääntyy kertoimilla jotka ilmoitetaan yleensä 2:1, 2.2:1, 2.6:1 jne.

    Aika monessa vanhassa GM toosassa on muuttuvasiipinen staattori jolla saadaan vääntöä lisättyä paikalta lähdettäessä.
     
  14. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    No totta hemmetissä moottorin teho kasvaa, kun sen kierrosluku nousee. Mut momentinmuuntimesta tässä on ollukin puhe.
     
  15. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Taidan pistää lusikkani kanssa tähän soppaan...Mudracer on tässä oikeassa, momentinmuuntimen ensiö- (moottori) ja toisioakselin välistä kierroslukua saadaan hydraulisesti muutettua noilla siivillä. Vääntöä saadaan lisättyä, mutta pitää muistaa että samalla toisioakselin kierrosluku pienenee. Itse momentinmuunnin ei lisää tehoa, muutenhan se olisi ikiliikkuja vaan se hukkaa osan tehosta. Se on vaan niin hieno keksintö, että sillä saadaan jonkinlainen portaaton välitys. Äärettömästä ykköseen. Eikä tarvita hihnoja... :lol:
     
  16. eekoo

    eekoo Gearhead

    -47 :ssa sama tunnelma ja 2-3 repäisee ikävästi, kikkaria olen säädellyt moneen kertaan enkä saa repäisyä pois . Ilmeisesti se on ominaisuus ja vaatii vaan pintakaasu ajoa kunnes suurin vaihde on kuykeytynyt..
     
  17. Nomad59

    Nomad59 1st gear

    EI OO OMINAISUUS aika monessa vaan on tossa ongelmia...
    Yhden '55 Oldsin laatikkoo tutkittiin joku aika sitten lähinnä ton vaivan takia, paristakin paikasta löyty ylimääräsiä välyksiä. Ko. auto on muilta osin sen verran kesken, ettei varmaan tulevana kesänä pääse kokeileen :(
    Syksyllä ajelin saman ikäluokan Caddyllä ja se vaihtaa todella kauniisti kaikki vaihteet.
    Ite en oo kyllä tavannu tähän mennessä hienommin vaihtavaa automaattia, kun kunnossa oleva Hydramatic...
     
  18. eekoo

    eekoo Gearhead

    ookko nähny tv mainoksen kun pikkupoika "ajaa" naama punaisena dsg vaimikäsenytoli vaihteistoisella volkkarilla.. ei pätki vaihtaessa. no joo... ilmeisesti tuohon 40 luvun hydramatikkiin saa palikoita jenkkilästä, olisko asentajia tyrkyllä ja abaut hinta arviota...
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    PauliP justiinsa yhden tuollaisen peruskorjasi. Pistä yv:tä.

    Toinen on sitten se imukuppielvismainos, minusta vielä parempi kuin se pikkupoika :rotfl:
     
  20. 370

    370 Gearhead

    On se hieno laatikko se (super)hydramatic, vaikka kokemuksen perusteella se voisi yhtä hyvin olla kaksialueinenkin, jos koneessa vääntöä riittää.
     

Kerro tästä muillekin!