Kuopion Vianor laittoi renkaat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja de Tomaso, 2.5.2006.

  1. de Tomaso

    de Tomaso 1st gear

    Ostimme viime kevään uudet kesärenkaat Vianorilta, jotka he asensivat peltivanteille. Peräkontissa olevassa pussissa oli kahdet pultit, toiset alumiinivanteille ja toiset peltivanteille, he käyttivät aluvanteiden pultteja peltivanteille. Syksyllä vaihtaessamme talvirenkaita (joissa aluvanteet), huomasimme virheen, mutta emme olleet yhteydessä Vianoriin, kun emme tieneet, oliko pulteilla väliä.

    Nyt vaihtaessamme kesärenkaita käyttäen oikeita pultteja, aloin ihmetellä, kun kirimistä tuntui saavan jatkaa loputtomiin. Pultit olivat kyllä lopussa melko tiukalla, mutta eivät stopanneet kiristymistä. Ja jos minä jaksan vääntää käsillä, joita kuvaa sanonta; narun päässä solmut, eivät ne voi olla liian kireällä. Tämä tapahtui kahdessa renkaassa. Kokeilimme ajaa autolla ja renkaista kuului kirske, yhden renkaan pultin päät osuivat ilmeisesti jarruihin. Irroitimme renkaan ja huomasimme kulumisjäljet pulteissa. Kokeilin myös väärillä aluvanteiden pulteilla samoin tuloksin.

    Vianorin mielestä he eivät ole tehneet mitään väärin. Aluvanteiden ja peltivanteiden pultit ovat kuulemme samanlaisia ominaisuuksiltaan, vaikka erinäköisiä ne mielestäni ovat. Kysyimme, ovatko he voineet laittaa ne vahingossa liian kireälle, selittivät kärsivällisesti momenttiin vääntämisen periaatteet, mahdotonta kuulemma.

    No onko ne pultit samanlaisia? Mielestäni väärät pultit ovat laajentaneet peltivanteita siten, että pultit uppoavat liian syvälle. Vianor vaihtoi kirskuttavan vanteen oman vararenkaamme vanteeseen, mutta eivät toistaiseksi ole suostuneet myöntämään virhettään. Suhtautuivat lähinnä naureskellen ja opastivat olemaan tarkkana renkaan vaihdossa. Ehkä heidän itsensä kannattaisi myös noudattaa tätä neuvoa? Uudet vanteet ovat tulossa, saa nähdä, millaisen laskun niistä kirjoittavat.
     
  2. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    ite ainakin laittasin haloon päälle jos pilataan vanteet sen takia kun ei osata hommia...
     
  3. Damned

    Damned Gearhead

    Eipä olisi ensimmäinen kerta tuossa firmassa jos väärään momenttiin ovat laittaneet pultit. Ostin kesärenkaat viime kesänä, niin ilman momentinrajoittimia päräyttivät pultit kiinni. Ei ihme, etteivät auenneet käsivoimin :-?. Onneksi ei mennyt mitään rikki. Taidan seuraavan kerran asioida Rengasparissa.
     
  4. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Pulteissa eroja on lähinnä kartio-osassa jos kierre ja pituus on samat. Kartion kulma ja sen muoto voi olla erilainen. Yleisin lienee 60 asteinen kartio. Sitten on mm. 30 asteisia, "pallokartioita" jne. Lisäksi samalla kulmalla olevia voi olla kartio-osaltaan korkeampia (leveämpiä).

    Itse selvittäisin pulttien ja pultin reikien erot ja sen pohjalta, jos aihetta on, lähtisin esittämään vaatimuksia liikkeelle. Tapaustasi ajatellen, voisi kuvitella, että alumiinivanteen pultin kartio on jyrkempi ja se on siten saanut kiristettäessä aikaan muodonmuutosta leveämpikulmaisessa peltivanteen reiän kartiossa - ts. reikä on levinnyt.

    Sen jälkeen kun yhdessä rengasliikkeesä tärvelivät aluvanteitani, olen vaihtanut pyörät itse. Yleinen kiristysmomentti 90-120 Nm on muuten aika vähän, ei siihen juuri voimaa tarvita.
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kuulostaa kyllä aika pienelle, mitä olen nähnyt suosituksia ja paristakin eri rengasliikkeestä kysynyt, niin 120 Nm kieppeillä liikutaan. Vai onko tämä jollekin erikoisille vanteille/pulteille? Suoraan sanottuna en uskaltaisi lähteä ajamaan jos 12 Nm:iin vetäisin pultit.
     
  7. pile

    pile Gearhead

    olisko kaveri tarkoittanut kiloja ja vahingossa naputti nm
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    :D Sori, 12 kiloa eli noin 120 Nm. Kun pitäisi noita SI-järjestelmän yksiköitä käyttää....

    Heh, tuosta tuli mieleen kun aikoinaan itse olin merkkiliikkeessä töissä. Siinä sitten laittelin asiakkaan autoon pyöriä paikalleen. Tuli auton omistaja siihen paikalle just kun "löysäksi" säädetyllä pulttipyssyllä esikiristelin pultteja ympäriinsä. Mies siinä ääneen ihmettelemään "Pysyyköhän ne pultit nyt kiinni?". Joku tuli häntä hakemaan muualle ja häneltä jäi näkemättä kuinka vedin pultit tehtaan antamaan arvoon momenttiavaimella, muistaakseni 11 kiloon (silloin vielä jopa saksalaiset käyttivät "kiloja"). Olen satavarma, että asiakas on mennyt kiristelemään pultteja lisää ajatellen "Näähän on ihan löysällä" :rotfl:

    Muuten, tuossa merkkiliikkeessä kaikki asentajat kiristivät pyöränpultit momenttiavaimella tehtaan arvoihin.
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Eipä taideta missään enää kiristellä momenttiavaimella pyörän pultteja/muttereita?
     
  10. Fireball

    Fireball Gearhead

    Oulun Äimäraution Vianor rengashotellissa käyttivät. Tosin asentaja väänsi aika pitkälle naksauksen "yli" mutta ovatpahan kiinni
     
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Myös Lahdessa Hämeenlinnantien Vianorissa käyttävät momenttivarsia tai -avainta kiristyksessä.
     
  12. Ronttimo

    Ronttimo 1st gear

    Tampereen Euromaster ainakin kiristää momentilla, ja myös jälkikiristää.
     
  13. tha022

    tha022 Gearhead

    Vaasan JPS-companyssa vetävät alut momenttiin.
    Muutenkin ainoa firma jonka tiedän käyttävän niin paljon aikaa ku tarvitaan että renkaat saadaan kuntoon (tasapainotus yms.).
    Ei kuten L*** niminen firma Vaasas, kauhia vauhti päälle ja niin meni systeri ostaan uudet alut ku herrat halkas yhden ja toinen muuten vaan mutkalla. Älkää kysykö miten ne sen tekivät :eek:
     

Kerro tästä muillekin!