Lasikuituosia, ja laadukkaasti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Henkseli, 10.7.2007.

  1. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Soitin viime vuoden puolella eräälle suomalaiselle lasikuituosaajalle puskurin tarpeesta. Tammikuussa vahvistin tilaukseni ja firmasta sanottiin, jotta menee maaliskuulle. Soittelin muutamaan otteeseen ko. firmaan kevään aikana, ja puskuri tulikin jo juhannusviikolla matkahuoltoon. Pahaksi onnekseni puhelimeni oli kiinni ko. viikon ja vasta seuraavana maanantaina 25.6. kävin osan hakemassa matkahuollosta n. 3kk odotelleena.
    Paketin avattuani en oikein tiennyt mitä pitäisi ajatella. Ilmakuplia ja säädytön pinta muutenkin. Mietin pari yötä josko sittenkin siitä aihiosta työstäisin puskimen autooni, mutta ei perkele, ei antanut luonto periksi. Jos osa olisi ollut oma tekeleeni olisin polkenut sen roskikseen heti siinä paikassa.
    Soitto firmaan ja puskimen palautus. Mutta rahoja ei ole vielä kuulunut tilille, ja varmasti osa on jo ehtinyt perille.
    Jotenkin tulee mieleen, että ennen juhannusta on kyhätty ns. puskuri asiakkaalle, jolla ei ole "nimeä" ja joka ei ole tuttu. Avot ja rahat pois, koska jussina rahalle on kuitenkin tarvetta.
    Luulenpa, että kovinkaan monelle ei ole epäselvää kenestä tekijästä tässä on kyse. Minua ei kiinnosta enää ottaa yhteyttä ko. herraan. Jos hän haluaa pitää rahani niin olkoon hyvä.
    Olen 100% varma, että saan itse tehtyä huomattavasti paremman osan itselleni vaikka se aikaa viekin. Sehän on vaan vapaa-aikaa ja harrastus, mutta siitä tulee sentään hyvä mieli.
    Nyt ei enää itketä, kun sain avautua täällä. Taidan mennä pöntölle äkistämään ja lähettää tuotokseni reippaaseen ylihintaan jollekin hölmölle. Ovathan jenkkiautot ja niihin myytävät osat yleensäkin puolivalmiita. Vaikkakin tiukasta kakasta saa paljon paremman kuin rapularipulista.
    Nyt vaan ylläpito deletenappia etsimään.
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

  3. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Vooi paska... elekää nyt pelotelko ... pitäis just tilata suuren suuri kasa osia syksyllä jahka kyseinen firma vaan alkaa niitä taas tekemään... :-?
     
  4. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Rohkeasti vaan kyseisen firman nimi esiin ja kuva perään saadusta tuotteesta.Kyllä se viesti alkaa menemään perille veivareille kun lähtee perusteltu negatiivinen sana kiertämään. Suomalainen kuluttuja on tottunut ottamaan paskaa vastaan joka asiassa.Asiat ei muutu jos ei suuta avata.
     
  5. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Sama tekijä on kyseessä kuten kime2 arvelikin. Puskurissa oli päädyissä useita selkeitä ilmakuplia (kymmenkunta n. nuppineulanpään ja peukalon kokoisen välillä) ja muotissa on kumilistan kiinnitysreiät peitetty teipillä. Eli puskurissa näkyi noita parikymmentä kivoina kohoumina.
    Luulisi osaajalla olevan edes sen verran järkeä, että tekee muotista kunnollisen, mutta jos meininki on tehdä nopeasti :lol: rahakkaita tuotteita asiakkaalle niin kaipa se paskempikin muotti riittää. Firman kotisivuilla on kyllä kiiltäviä kuvia hienoista osista, mutta paketissa tuli ihan jotain muuta kuin sellaista laatua.
    Olihan se kevyt, mutta helevetin vetelä eli minkäänlaista jäykistystä ei ollut puskurin takana. Olisi pitänyt alkaa laminointihommiin ja hiomaan ja pakkeloimaan. Pikkasen liikaa tekemistä.
    Mieluummin tosiaan teen itse kuin sijoitan rahani tällaiseen toimintaan.
     
  6. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    No niin, sain "ystävällisen" puhelun mieheltä. Rahat on palautettu eilen minulle eli homma ok.
    Kuulema kisaukoille olisi siellä päin puskuri kelvannut, mutta mulle ei. Yrittäjän pitäisi tietää, että tavaran palauttamiseen ei tarvita edes mitään perusteluja. Kerroin kyllä hänelle palauttamisen syyn.
    Tämä on hänen mielestään selän takana puhumista. Aika vaikeaa olisi yleensä asioista keskustella, jos kaikkien osapuolien olisi aina oltava paikalla.
    Asiakaspalvelulle kouluarvosana -3 asteikolla 4-10.
    En suosittele muille paitsi kisaukoille ja niille joille kelpaa laatu kuin laatu.
     
  7. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Eikös tuollaiset lasikuituosat ole aina jonkinlaisia puolivalmisteita? Tarkoitan että kun leipuri on työnsä tehnyt niin asiakas joka tapauksessa putsaa reunat, hioo ja maalaa osan autoonsa sopivalla värillä..
    :odroll:
    Kyllähän sitä on olemassa kuitupuskureita ihan täysin viimeisteltyinä ja kromattuina, eli pulttaa kiinni eikä kukaan erota alkuperäisestä, mutta hintakin on sitten ihan toista tasoa.

    Venehommissa ainakin olen todennut että muotista otettuna osa on periaatteessa valmiin näköinen (muotoinen), mutta jos pinnan täytyy olla virheetön niin se vaatii erittäin kovan työn paikkaamisineen, hiomisineen ja kiilloittamisineen.

    Tähän nimenomaiseen tapaukseen en ota kantaa, mutta yleensä paras lopputulos asiakastyytyväisyyden kannalta on että asioista puhutaan henkilökohtaisesti, esimerkiksi puhelimitse, ja selvitetään homma.. :wink:
     
  8. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Niinpä. Jos luvataan maaliskuulle ja osa tulee kesäkuun loppupuolella niin eipä siinä varmasti kukaan asiakas tyytyväinen ole. Tekijä otti minuun yhteyttä vasta tänään. Soitin ja sanoin, että palautan osan, mutta kun rahoja ei alkanut kuulua niin piti laittaa tekstari. Sitten vaan alko tämäntyyppiset palvelut vit*ttamaan ja päätin kertoa kokemuksistani tänne.
    Mielestäni minkä tahansa alan yrittäjän/asiakaspalvelijan pitäisi olla jollain muodoin yhteydessä asiakkaaseen jos sovittu työ ei valmistu ajallaan. Siitä olen täysin varma, etten kaipaa tällaisen firman palveluja koskaan. Ja olen varma myös siitä, että tyytyväisiäkin asiakkaita on paljon.

    Piis and luuv. Älkää antako yhden vihaisen asiakkaan mielipiteen vaikuttaa omiin päätöksiinne.
     
  9. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Niin ja se lopullinen yllyke tähän kirjoitteluun oli se, että rahojenkin perään piti alkaa kyselemään.

    Ei enempää sanottavaa.
     
  10. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Tuo on toki ihan ymmärrettävää että jossain se kipukynnys menee kärsivällisyyden suhteen.. :odroll:
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä ne lasikuituosatkin pitäis olla viimeistä hiontaa vaille pohjamaalattavissa tai jo valmiiksi jonkinlaisessa pohjamaalissa!

    Täällä nykyisellä työpaikallani kun tämä maestro tekee jonkun muotin ja siitä osan niin eipä sitä hirveesti tarvi enää paikata...
    Sama koskee tuota Kälviän Muovityön laatua,ei tarvi selitellä sillä laatu on huippua!
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos lesti on kunnolla tehty niin siitä tulee virheetön muotti ulos ja virheettömästä muotista otettu valmis kappalekin on pinnaltaan virheetön :odroll: . Mulla on vuokralla yks 40v veneisiin lasikuituhommia tehnyt ukko ja ei voi kun kattoa suu auki kun se tekee noita muotteja :eek: . Se jaksaa viikkotolkulla hieroa jollain 2000 "karkealla" vesihiomapaprulla virheitä pois. Jos teen itelleni jotain osia sen tai jonkun muun muoteista niin en pääse lähellekkään ennenkuin toppari ja eka mattokerros on vedetty kun niissä ne virheet yleensä tulee.
     
  13. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Lesti on useimmassa tapauksessa mahdoton saada täysin virheettömäksi. Pääasia että siinä saadaan vaikeimmin hiottavat pinnat, kulmat ja nurkat helpommin niin hyviksi kuin voi. Varsinainen muottihan on tavallaan sitten käänteinen eli muotissa viimeistellään helpommin ne muut nurkat.

    Muottihan ei ole koskaan täysin valmis kun se lestistä irroitetaan. Tai no, riippuu toki ihan vaatimustasosta.. Toisen silmään virheetön pinta on toiselle vasta hyvä alkuaihio.
    Kyllähän noita muottejakin hiotaan ja kiilloitetaan, peilauksia oikaistaan ja pienet lestin pinnasta jääneet hiomajäljet käsitellään pois. Niitähän ei välttämättä suoraan näe, vaan se vaatii peilailua lampun kanssa että ne huomataan. Ja vaikka (kun) sen muotin sitten hieroo virheettömäksi niin ainakin meillä töissä se kappale kiilloitetaan lopuksi tahnalla virheettömäksi muotista irroittamisen jälkeen..

    Jossain soutuveneissä ei tällaiseen hifistelyyn ole mitään syytä, koska tuo hiuksenhieno ero hyvän ja virheettömän välillä maksaisi liikaa eikä mökin ukko tai akka siinä mitään eroa huomaisi kuitenkaan.. :poff:

    Venemessuilla ja työmaalle tulleissa korjausprojekteissa on sitten tullut nähtyä sellaisia kotimaisia rakennelmia että oikein hävettää välillä olla suomalainen..! :oops: :mad:
     
  14. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Melkein OT.
    Ihan vaan hypoteettinen kysymys:
    Jos tilaan Anttilasta tuotteen ja palautan sen, niin korvaako Anttila minulle pelkästään tuotteen hinnan vai myös postikulut, jotka olen maksanut tuotteen noutaessani? :odroll:
     
  15. studio57

    studio57 Gearhead

    Monesti nuot aihiot on todella huonoja eikä niistä virheettömiä muotteja silloin saa kovinkaan pienellä työllä ja jos puskurin tarvitsijoita on suomessa alle 10kpl ja kappale hinta on about 200euroa /puskuri niin ei ole suurtakaan järkeä hioa ja fiksailla osaa ja muottia viikko tolkulla kun siihen kuitenkin tulee maalipäälle toisin kuin venheisiin joissa pinta jää muotin jäljelle... ja kukaan ei siitä työstä ole valmis maksamaan...

    Kyseinen kaveri on mulle tehnyt muutamia osia ja homma on toiminut kivuttomasti.. aikataulun luisto voipi olla sellainen asia joka myöhästyessään pännii mut itse tilailin osat aina syksyllä ja ne oli mulla ennen joulua mikä riitti hienosti homman etenemiseen ennen maalausta. Olen itse puoliammatikseni joskus leiponut noita kilpurin osia 90-luvun alkupuolella useita satoja yksiköitä ja mielestäni kyseisen kaverin työn jälki on ollut siistiä ainakin niissä tavaroissa joita mulle on tullut.

    Amerikan poikain työn jälkeä ei kukaan hauku vaikka sieltä ne suoltaa sellaista kuituroskaa hmmmm..... johtuen varmaan siitä ettei kukaan joppareista halua niitä tänne kuulemma tuoda, toki sielläkin poikkeuksia on mutta niin on hintakin siinä tapauksessa.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Totta että jotkut vaativat hyvää jälkeä ja jotkut liikaa :rotfl: .
    Tossa on vitun hyvin tehty lesti
    [​IMG]
    Ja kun ukko oli parannellut muottia niin tollasta pukkaa ulos
    [​IMG]
    Ton virheettömämpää ei oikein voi tehdä vaikka kuinka paklais ja hiois. Ja kun muotti on hyvä niin se säästää niitä kalliita tunteja joista kukaan ei halua maksaa :poff: .
     
  17. studio57

    studio57 Gearhead


    jos haet kaupasta maitoa ja sen päivämäärä on vanhentunut ja mamma pilalla ... ei kauppias maksa km-korvauksia kaupan ja kodin väliä ja anna koria kaljaa extra-hyvitykseksi :rotfl:

    meiltä yksi tiikerihousu tilaili cd-levyjä ja ilmoitti niiden olevan kansista väriviallisia kun pyysin lähettämään ne meille tarkistusta varten oli tää tyyppi hajottanu kaikki paskaksi silpuksi josta ei voinut todeta mitään saati sitten korjata. no kaveri soitti sitten mulle ja kyseli uusien perään johon vastasin et haeppas kaupasta uusi pesukone ja rälläköi se kilon palasiksi ja jos myyjä ottaa sen takasin ja antaa sulle uuden tilalle niin meiltä lähtee uudet levyt heti seuraavana päivänä... eipä ole sen koomin tiikerihoususta kuulunut mutta toki palautin hänelle ne hänen lähettämät silput :poff:

    tämän oli tarkoitus selittää että kaikissa käsityössä voi tapahtua vahinkoja ja kyllä tekijälläkin on joitain pieniä oikeuksia. Toki virheet pitää korjata mutta täällä ei kuitenkaan päde samat säännöt kuin ameriikoissa jossa voi vaatia 10miljoonan korvauksia jos kahvi on ollut liian kuumaa ja kieli on palanut sitä juodessa.
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Kuluttajan suojalaki antaa kyllä kuluttajalle aikamoisia oikeuksia ja eikös joku aika sinne tullut vieläkin "parannuksia" noihin tuotteen vaihtamiskustannuksiin,vai oliko tämä vaan huhua?
     
  19. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Jep, eli tämä yritteliäs siis korvasi tuotteen hinnan tililleni, mutta ei posti/mh-kuluja. Ei se mitään, mulla oo tarvetta parille kympille. Jollain muulla taitaa olla.

    Luulenpa, että tämä(kin) juttu tulee hänelle hiukan kalliimmaksi. Ole hyvä vaan. Ja kun seuraavan kerran :lol: soitat niin koita edes välttää niitä kirosanoja. Mulla ei oo mitään tarvetta miellyttää sinua tai kisaukkokavereitasi.

    t. asiakas, jonka puheita sinä et voi määrätä
     
  20. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    [quote="studio57]jos haet kaupasta maitoa ja sen päivämäärä on vanhentunut ja mamma pilalla ... ei kauppias maksa km-korvauksia kaupan ja kodin väliä ja anna koria kaljaa extra-hyvitykseksi :rotfl:
    [/quote]

    Ei maksa ei, mutta korvaa ostetun maidon kuitenkin. Onpa käynyt niinkin, että olen ostanut kaupasta vanhentunutta (jotain outoa merkkiä) kaljaa. Kuitin kanssa kassalle, ja mukisematta on sanottu, jotta hae lisää niin sillä selvä. Siinä on suoraselkäisyyttä, jota kaikilla ei ole. Näemmä. Pistetään vaan koko homma leikiksi niin sillä se unohtuu?
     

Kerro tästä muillekin!