Moottorimiehenä tiedustelen maailman huonoinpia moottoreita!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 1.2.2024.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead

    Kieltämättä BMW:n vakiolohkoon perustuva F1 turbo neloskone oli aikansa "juttu"! Eikös ollut ensimmäinen turbomoottorilla saavutettu F1 mestaruus?
     
  2. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Käyttöautoissa VAG dieseleistä ollut kokemusta ainakin kuudesta eri sortista +1000000km, jos niistä jäsentenvälisen valitsisi, 1,9tdi yleisimpänä. Pumppusuutin 1.9tdi kannentiiviste yhdestä mennyt n. 350tkm kohdalla ja toiseen tehty kansiremontti joskus ja menossa 555tkm mittarissa. Pumppusuutinmoteissa mukavasti käytännön vääntöä, mutta huippupieniin kuluksiin ei pääse. 1.6d:n hurjat 54hp tuntui uutenakin laiskalta, mitään vikaa ei ollut 300tkm ajolla, sama 1.9 ekodieselin kanssa

    Paras niistä oli 110hv jakajapumpullinen tdi, tehoa riittävästi ja n. 60l tankilla pääsi Suomen päästä päähän. Ainakaan 450tkm mittarissa mitään tarvinnut ylimääräistä tehdä, Aiempien omistajien huolloista ei tosin satavarmaa tietoa kaikissa tapauksissa ollut.

    Foordin Windsoreissa olen vakuuttunut olevan jenkkikasikoneitten parhaita voitelujärjestelmiä vakiona. Niitten moottoreitten puolesta joita tullut sorkittua, ei öljyn puutteesta johtuvia kulumia, eli hyväksi ne havainnut.

    Deutzin(Deutz-Fahn) "uudemmatkin" ilmajäähyt osoittautuneet hyväksi. Kohta talossa lähes 40 vuotta DX-deutsi ollut, ja ei perushuoltojen lisäksi mitään muuta ole tehty. Kovilla pakkasilla lämmityksen hitaus ainut napinan aihe siitä motista.

    Huonoin Tdi oli hiukkassuodatinversio, kuohittu kone alaväännöiltä ja vikatilaan tuppasi menemään herkästi. Hiukkassuodattimet yms järjestelmät on saatanasta! Mitenhän paljon enemmän luotettavia ja toimivia nykykoneet olisivat, jos niitä ei tarvitsisi...
     
    Muokattu: 2.2.2024
    kma68 tykkää tästä.
  3. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Näinkai näissä menee, essonbaarin tieto ja totuus eivät taida aina kohdata. Tai näkökulma ainakin varsin eri. Omalla 1,2 TSI & DSG -Kuplalla ajoin tyytyväisenä 10 v ja 440 000 km.
     
  4. Essonbaarista en tiedä, mutta lähisukulaisella on Skoda 1.4 TSI:lla uutena ostettuna. Se alkoi kuluttamaan öljyä jo muutaman kymmenen tonnin jälkeen. Ilmeisesti ihan tyyppivika.

    Volkkareista linkkasin taannoin jännän jutun moottoriöljyistä kertovaan ketjuun. On näköjään alkuperäinen linkki muuttunut.
     
  5. Muki

    Muki Gearhead

    Ketjussa on pariinkin kertaan nostettu esiin Fordin 300 suora kutonen (eikä negatiivisessa mielessä). Joo, pari semmoista autoa ollut (Econoline '81 jossa 300 / C6 / 9") ja sitten F-150 EFI-versiona. Innostuin motista niin paljon että hamstrasin kai joku 3-4 sellaista, mitkä tuli harmi kyllä hukattua jossain välissä.

    Nyt kun harrastus on hiipunut lähes olemattomiin, toi kolmesatanen on melkein ainoa mikä vähän väliä nousee mieleen, viimeksi jotain 60-luvun puolivälin olikohan Galaxieta tuumailin että johan olis passeli motti semmoiseen.

    Huonot moottorit: no niitähän on sitten vaikka kuin. Varsinaisesti ajossa hajonneisiin ja molemmissa tapauksissa jo paljon ajettuihin ja vähän huollettuihin tai muutoin tärveltyihin kuuluivat Polski-Fiatin tonniviissatanen (mistä paloi kerralla kaksi pakoventtiiliä samalla kun vaihdekeppi irtosi liimauksistaan ja korostan "liimauksistaan") ja yhden kovaonnisen A-bodyn slant six, joka ei suostunut halkinaisella öljypumpulla sataa kilometriä pidempään toimimaan. Tais olla jotain 96km jos tarkkoja ollaan.

    Sen sijaan eri tavoin väsähtäneitä mutta vielä jotenkuten toimivia on tietysti ollut, aikanaan japsit tuuttasivat sinistä savua jo varhain, sitten oli koominen raksuttava Talbotin tekniikka, kansipahviherkkä Skoda jne.

    Suurin osa smogiajan amerikkalaisista V8-moottoreista ei kyllä silleen ihan kauheasti vakuuttanut, asiaan vaikutti moni tekijä mutta kyllähän se oli niin tekohengitettyä viisikymmentälukua kunnes tulivat Fordin Modular ja vastaavat.
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "sitten oli koominen raksuttava Talbotin tekniikka"
    Vanhan vitsin mukaan Talbotin omistajalle lyötiin ratsiassa dieselverolappu käteen, kun konstaapeli oli tulkinnut äänen perusteella dieseliksi :eek:...
     
    eeko tykkää tästä.
  7. mpower

    mpower Double Gearhead

    Aikaisemmin mainittu Polski-Fiat saattaa kyllä kuulua huonoimpiin moottoreihin. Mun duunipaikassa oli aikoinaan
    pätevä koneistaja joka ei meiän BMW turboviritysjutuista oikein tykännyt!

    Jutteli sitten," Bemarin moottorit on kyllä hyviä niin kauan kuin kestää! Sitten ne LAUKEE!" :D Painotus sanalla "LAUKEE"!

    Noh, eipä mennyt kauaakaan kun hän oli tulossa Inkoosta Lohjalle duuniin, niin Polski-Fiatin kampiakseli oli katkennut! Mei siihen sitten sanottiin, " nyt Polskin kone LAUKESI"!:) Siitäs sai.

    Eikös Polskin kampura ole valua ja kolmella runkolaakerilla?:rolleyes:
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vanhemmilla oli parikin Fiat 1300 autoa, jossa on sama moottori kuin Polskissa, mutta italialaisten tekemänä. Varsin kestävä se meillä syntyneen käsityksen mukaan oli. Kesti paljon kilometrejä ja kesti vielä mun käytön saatuani ajokortin. Tonnikolmesatasen alustakin taisi olla sama kuin se, mitä "pollen" alle oli kangettu, eli takana pitkittäiset lehtijouset.

    Ja just jousistaan se meidän Fiiu lopulta laukesi. Mä "vähän" hyppäsin sillä kun piti pysyä Toyota Carinan perässä sorapätkällä. Fiat ei tarvinnut alustasarjaa korin laskemiseen. Lehtijouset sakkeleineen plus kaksi palaa takakontin lattiaa tulivat tavaratilaan sisälle.

    Ei muuten jäänyt ajot siihen. Auto tunkilla ylös ja kontin lattian palat lekalla alas. Talvirenkaat ja vähän muuta laudanpalaa konttiin ja kansi kiinni. Ja ajo jatkui vielä yhden reissun.
     
  9. Taisipa olla. Tässäpä sellanen.

    [​IMG]
    Jos tuosta koneesta jotain sanoo, niin se oli Fiatin 60 -luvun designia. Siihen, kun yhdistää itäblokin laadun, niin ei siitä voi ikuista peliä odottaa.

    Jos mietitätään yleisemminkin 60 -luvun moottoreita, niin niihin tehtiin remppaa ihan eri tavalla kuin nykyään. Eli ei ehkä siinä kontekstissa tuo Polskin moottori ollut erityisen huono.
     
    kerkko tykkää tästä.
  10. Tuli mieleen tämä juttu:

    [​IMG]
     
  11. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Mutsilta kysyttiin dieslverokorttia ratsiassa. Autona Chrysler 1510 kyljelleen käännetyllä Simcan moottorilla. Ruostumisen äänen kuuli kun auton vieressä oli.
     
    juko7 ja Bluestone tykkäävät tästä.
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oma henkilökohtainen kokemus on etten vag konsernin autoja enää osta. Korkeintaan 90-luvun lopusta niitä 8-venttiilisiä viimosia. Uuvemmista on tullu trauma. Enkä kyllä vvti tojotia, ne vie öljyä. Tosin kai melkein kaikki 2000-luvun alusta lähtien. Mitä vanhempi auto sen helpommalla ja halvemmalla selviää. Jos itsetunto vaan kellä kestää. Ja kalut muukin kuin oma kestää käsissä.

    Aiemmin mainittu briggs&stratton. TM toimittaja 90-luvun lehdessä mainitsi maailman hienoimman moottorin. Ei, se ei ollut ferrarin F1 joka silloin kahmi voittoja. Vaan briggs&stratton. Toimittaja kertoi olevansa hyvin laiska mies ja ruohonleikkuri vietti aikana räystään alla tai milloin missäkin mutta kun tarve oli se käynnistyi muutamalla nykäisyllä. Siksi se oli hänestä maailman hienoin moottori. Samaa mieltä. Tosin oma 5hp on kevyesti kanavat ja palotilat muotoiltu joten lähtee käyntiin herkemmin ja ryypyn tarve olematon entiseen verrattuna. Ja se on istutettu kakspyöräisen runkoon.
     
    kma68 ja taunusstyle tykkäävät tästä.
  13. eeko

    eeko Gearhead

    Ei muuten kestä B&S ainakaan sitä mekaanisen rajoittimen poistoa kaasarista. Kaveri kokeili ja kiertokanki tuli katselemaan maisemia.;)
    -eeko
     
    taunusstyle tykkää tästä.
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    En tiedä onko maailman huonoimpia, mutta omassa maailmassa luokittelen aika alas nämä nykyiset pikkuiset bensaturbot joissa jakohihna on öljyssä, esim Fordin EcoBoost (ecoboom) ja PSA:n Puretech. Remmi kestää vain ja ainoastaan jos käytetään juuri oikean tyyppistä öljyä, väärällä öljyllä hihna alkaa murentua ja moottori tuhoaa itsensä joko hihnan hyppäämisen/katkeamisen johdosta tai hihnan murujen tukittua öljyn imuputken. Hienoja laitteita!
     
    Laszlo ja juko7 tykkäävät tästä.
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Suositeltu rpm on b&s vakiossa max 4000 jossei ole vahvistettu. Ameriikan jannut kirjoittaa niin ja tekee juutuupiin opetuselokuvia. Sieltä minäkin kattelin miten saahaan b&s moottorinen mopo keulimaan kaasulla. Minulla on b&s erikoistyökalu jolla governorin jousta väännellä, se sen kierrosluvun määrittää. Asetin 4030rpm. Vakiona ottaa vehkeestä riippuen max 3600rpm. On kestäny 4 kesää, ei sillä joka päivä ajella. Jousen vääntely onnistuu myös tooodella pitkillä taivutetuilla kärkipihdeillä. Ainakin sain noin 3ocm knipexeillä jotka ostin ilmastoinnin jäätymisuojan vaihtoa varten nissaniin. Sitte tallissa on säätöä varten b&s kierroslukumittari se tärinästä mittaava mutta kattelen amazonista tilatulla sytytysimpulssista mittaavalla jok on etuhaarukassa kii kun ajettaessa on hankalampi pitää mittarista kii, kattoa ja ajaa tietä pitkin. Eikä se kule ku reilu viiskymmentä vajaa 90kg ukon alla mutta kiihtyy perhanan hyvin.

    noita b&s 5hp käytettii/käytetää kisakoneina ja kestää vahvistettuna 6000-7000rpm ja visiin senkin ylikin kierrättää. Se kiertokanki onkin eka vaihtolistalla jos virittää enemmän.
     
  16. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Kuulopuheita isälläni olleista autoista. 50- luvun lahna skoda. Siihen tehtiin kuulemma paljon koneremonttia 60tkm käytön aikana (oli ostettu uutena suvun yhteiseksi reissuautoksi). Skodan jälkeen muutaman polkupyörävuoden jälkeen tuli Glass Isar (kukkopilli), pieni farmari. Kolmen vuoden vähäisten ajojen jälkeen romikselle, vaihdelaatikko meni johonkin itsetehtyyn säksättimeen kotikylillä. Näissä taisi venttiilejä katketa aika vähillä kilometreillä ja se oli helposti se niskalaukaus. Ja oli siitä jo korikin ruostunut loppuun vaikka oli Pohjanmaan seudulla. Seuraava peli oli Fiat 1100. Siitä nyt ei kone hajonnut mutta ei oikein pelannut pakkasilla. Saatto hyytyä parinkymmenen kilometrin päästä kotoa ja odottelun jälkeen sillä pääsi taas paluujälkiä kotiin. Vissiin jotain kondenssi/jäätymisriesaa, isä ei ollut tekniikan miehiä niin ei varsinaisesti selvinnyt
     
  17. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    En sanoisi. Oli mulla 2 vuotta standardin tiiselillä fergu. Ainoana piha koneena. Hyvin toimi. Mitään remonttia en tehnyt. Yks massikan harrastaja tuli kattomaan sitä huvikseen. Ja kysy lähteekö pakkasilla käymään. (Pakkas päivä oli). Heti käyntiin ja kyseinen mies osti samalla fergun multa pois. Jotakin oli tehty siihen. Kun lähti käymään pakkasellakin. Yleensä eivät lähde
     
  18. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Eipä kestä ei, isäki aikoinaan sääti vähän lumilingon kierroksia ku ei jaksanu nuoskalunta kunnola jauhaa. Varotin kiekkojen lisäyksestä ja että omalla vastuulla. Ite olin tallissa puuhastelemassa ku iskä reteenä meni lumihommiin, niin kymmenen minuutin päästä kuulu pamaus ja sitten hetken hiljasuus, sitten kuulu "voi perkele":D kysäsin sitten että tuliko valmista niin isäukko tuumas että tämä asia on loppuun käsitelty:D. Kävin vilkaseen niin kankihan se sieltä pilkisti lohkon kylestä.
     
    juko7 ja eeko tykkäävät tästä.
  19. malvasto

    malvasto 3rd gear

    B&S ja ilmajäähdytteinen deutz saa multakin äänet parhaiksi koneiksi. Ruohonleikkuri b&s koneella ollu mulla yli 20v ,koskaan en ole sitä huoltanut ja muutenkin huonolla pidolla, aina lähtee ekalla tai tokalla nykäsyllä käymään. Noita v8 ilmajäähy deuzeja taas on ollu töissä asfalttikoneissa. Joku kesä helteillä lämpöleikkas monta kertaa ja hetken jäähdyttelyn jälkee taas lähti käyntiin ja syksyyn asti sillä tehtiin töitä:D
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Äiteellä oli uutena osulasta ostettu ja anto meille sen vanhan b&s leikkurin ku halus vetävän. Kesti meilläkin ja muistaakseni 31 vuotta ehti täyttää enneku katkes veivi. Vaimo osu puunjuureen terällä. Tosin eihän käyttöä ole päivittäin ku harvoin muilla kuin puisto-osastoilla
     

Kerro tästä muillekin!