Moottorin tunnistus (94-96 Caprice)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja coupe, 8.6.2004.

  1. coupe

    coupe Gearhead

    Kertokaapa viisaat miten erotan toisistaan seuraavat moottorit:

    1) 305
    2) 350 vakio
    3) LT1 350

    Kyseessä siis 94-96 Caprice. Osaan toki katsoa VIN koodista mikä moottori autossa sen mukaan PITÄISI olla mutta mieleen hiipi epäilys josko joku on vaihtanut keulille jonkun muun kuin alkuperäisen myllyn.

    Eli onko jotain ulkoista tekijää mistä helpoiten tunnistan tuon LT1 koneen (VIN koodin P-kirjain).
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    305:ttä tai vakio 350:tä ei ole saanut 94-96 Capriceen tai Impalaan..

    Ja jakajahan tavan sbc:ssä on takana, LT1 ja L99 koneissa taas vesipumpun edessä. Ja se vesipumppukin pyörii akseliratasvedolla suoraan jakopäästä, eikä siinä ole siis hihnapyörää, kuten tavan pikkulohkossa..

    samoin imusarja LT1:ssä on täysin erilainen kuin Esim. TPI..
    Miksi muuten joku olisi pistänyt sbc:n noiden kaulalle.

    Mitäs jos katselet kuvia ja perehdyt autoon, ennen kuin ostat? Suht hepposet tuntuvat olevan tietosi..

    Ja suurin pelko lienee ostaa 4.3L (265 cid) L99 -koneinen yksilö. Se kone oli myös tehdasvaruste LT1:sen rinnalla. Kone on muuten 1:1:teen, paitsi on pienempi. ECM-ja muu harness käy ristiin, toisin kuin tavan sbc:hen..
     
  3. coupe

    coupe Gearhead

    Kiitokset nimettömälle isällisestä ohjauksesta. Enpä täällä kyselisi jos olisi aiheesta vankat tiedot :wink:

    Aiemmin tiesin että 91-96 malleissa oli seuraavat koneet:

    E - 305TBI 170hp
    7 - 350TBI 205hp
    P - 350MPFI 260hp
    W - 265MPFI 200hp

    Eli kun nyt puhutaan 94-96 mallista niin ainoa huoli olisi siis erottaa 265 ja 350 koneet toisistaan??????

    Hyvä, hyvä, homma edistyy. Nyt sitten jos nimetön tai joku muu malttaisi hetken pidätellä nauruaan niin olisin kiitollinen näiden kahden koneen tunnistusvinkeistä. Juu, varmaan ne tunnistaa kun vierekkäin laittaa mutta pelkäänpä että siihen ei ole mahdollisuutta.
    Eli joku idioottivarma mitta, muoto tai kikkakakkonen jolla heikoillakin tiedoilla varustettu henkilö nämä kaksi kiuasta erottaisi.

    Olin tähän asti ollut siinä uskossa että tuota LT1 versiota olisi saanut Caprisessa vain 9C1 malleihin ja niitä olisi taasen kaupiteltu ainoastaan viranomaiskäyttöön. Mutta tosiaan, eipä ole näkynyt TBI koneita 94:ää uudempien keulilla ja silloinhan ainoiksi vaihtoehdoiksi jää nuo P ja W koneet. On se kiva kun aina oppii uutta!

    Mutta joo, valistakaa vielä noiden kahden tunnistamisessa. Kiittää ja kumartaa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moi,

    Helposti käy mielessä, että Suomi autossa olisi juuri se pienempi moottori?

    Jos rekisterikirjassa on pieni moottori ja siitä ei käy ilmi mitään muutosta, luulisi, että kulkupuolesta huomaisi jotain, eli 350 lienee rivakampi.

    Tosin vertailu voi olla vaikeaa tehdä ilman varmasti pienikoneista vertailuautoa, ellei perstuntumaa ole.

    Ja joo, ei moottorien tunnistaminen aina niin kovin helppoa ole, varsinkaan sellaisten jotka on ulospäin samanlaisia, eikä joka numeroa pääse aina tiiraamaan, kun moottori on paikallaan, myyjä seisoo selän takana ja auto on parkissa.

    Mikäli moottori on kynnys auton ostamisessa eikä niitä itse pysty erottamaan, niin itse veisin sen jollekin asiantuntevalle pajalle. Kolmas osapuoli on kuitenkin luotettavampi kuin myyjä.

    Uskoisin, että esmes. American Service Konalassa tunnistaa koneen kuin koneen.

    Pajassa on hyvä palvelu huollossa ja korjauksessa, ja neuvojakin saa yleensä ihan mukavasti. Siis jos ostat Capricen mutta et itse halua roplata ihan kaikkea.

    Eräs toinen nimetön
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    suomeen on tuotu tota pienempää konetta metron toimesta 8 kpl...siinähän on jotain 200 heppaa joten ei se paljoa rivakampi ole 170 heppaseen 305 verrattuna kun taas lt1 on 270 hummaa joten varmasti huomaa kun painaa hanan tiskiin...
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos puhutaisiin vain farmareista niin kaikki 94-96 ovat LT-1:siä. Ne on helppo erottaa tavallisita 350:stä just tuon puuttuvan vesipumpun hihnapyörän takia. Samoin koneen päällä oleva ilmanputsarin näköinen muovikoppa on erinäköinen.
    Tuosta pikkukasista ei oo kyllä mitään käsitystä.
     
  7. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Omistan L99 koneisen -94 vuoden karpiisin, en kyllä ymmärrä mitä pelättävää tossa koneessa on. toimii komeasti ja ei ole ollut mitään onkelemia, ainoa on se että se ei liikuta tota koppaa mihinkään. Mutta eihän caprice alustaltaankaan mikään urheilullinen ole. Ja se on todellakin aivan sama kone ulkoa kuin LT-1, eron huomaa siitä että toi L99 ei liikuta edelleenkään tota koppaa, LT-1 taasen liikuttaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Camaro75 2004-06-10 09:20 ]</font>
     
  8. coupe

    coupe Gearhead

    Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä ja ajatuksista :smile:
    Valotan taustaa hieman lisää. Eli autoa haetaan Suomen ulkopuolelta ja jos kinnerin tänne asti ronttaa niin voisihan siinä nyt sitten samantien olla se LT1 konekin. Samalla vaivalla.

    Ja näitä ohjeita kyselin jotta osaisi kauko-ostajalle antaa mahdollisimman simppelit ohjeet.

    >Ja se on todellakin aivan sama kone ulkoa kuin LT-1

    Siis onko tosiaan niin että tuossa L99 ja LT1 koneessa ei ole ulospäin mitään eroa??? Silloinhan tuo tunnistaminen menee todella haasteelliseksi. Kai edes joku pikkujuttu erottaa koneet, kuten esim MoParin 170 ja 225 kutosten eripituiset vesipumpun letkut....

    Ei taida myyjä tykätä jos alkaa kantta irroittelemaan tunnistuksen varmistamiseksi...
     
  9. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Juu minun tietääkseni ainoa ero noissa koneissa on koneen sisuskalut. Ja tietokone ohjelma tietysti.
     
  10. coupe

    coupe Gearhead

    Hmmm...tämähän meni haasteellisemmaksi kuin luulinkaan.
    Entä onko noista tietokone skannereista mitään apua? '94:ssä on ODB1, saisiko sen kautta mitään varmistusta asiaan?

    '96 ja uudemmissa on ODB2 ja siitä kai irtoaisi kaikki mahdollinen data alkaen siitä onko bensatankinkorkin tiiviste rikki...
     
  11. 63impala

    63impala 1st gear

    Lohkon valussa on kohoteksti (muistaakseni kuskin puolella pakosarjan alla), jossa lukee 4.3 tai 5.7. Mun autossa lukee 4.3. Hyvin silläkin ehtii ja on bensapihi.
     
  12. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Katsoin omasta, mutta ei näkyny lohkon numeroita päältä päin, eikä löydy kyllä muitakaan numeroita helposta paikasta. Mulla on LT1 ja mittasin muutaman kohdan, jos joku viitsii verrata niitä 4,3:n vastaaviin. Otettu rullamitalla ja lonkalta, joten heittoa on varmaan senttikaupalla.
    Venakoppa laipasta 12x49 cm.
    Leveys pakosarjojen ulkoreunasta 63 cm.
    Leveys venakoppien päältä ulkoreunasta 54 cm.
     
  13. coupe

    coupe Gearhead

    Kiitoksia vaivannäöstä tämän suhteen. Asia alkaa nyt tosissaan kiinnostaa. Pakkohan on olla joku asia joka erottaa nämä kiukaat toisistaan myös ulkoisesti.

    Ja ennenkuin ehditään korjaamaan niin aiemmin kun höpötin ODB:stä niin tietysti olisi pitänyt puhua OBD:stä.... Nooh, varmaan kaikki ymmärsivät...
     

Kerro tästä muillekin!