Mopar tehostetun ohjausvaihteen korjaussarja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja TompSa, 25.5.2009.

  1. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Tere,

    Tarviiko jotain erikoistyökaluja moparin tehostetun ohjausvaihteen tiivisteiden vaihtoon? Tehtaan korjauskirja käyttää äkkivilkaisulla mulkaistuna vissiin ainakin kolmea ulosvetäjää/sisään työntäjää akseleiden tiivisteisiin? Vaan onnistuuko myös ilman?

    Rattiputki pitää kait irroittaa ja pitmanin armikin on vastaanpaneva?

    Vai pitäiskö vaan kärsiä vuodoista? Tokenisiko jos vaan aluksi vaihtais nesteytyksen moparin suosittelemaan PSF:ään? Sitä kun ei tiedä mitä siellä on edellinen neste. Ite oon lisännyt jotain Mertsedeksen PSF:ää, vikatikki varmaan sekin? Jos nyt nesteenvaihtoon lähtis enstyökseen, niin
    lorotetaanko paluuputkesta vanhaa ulos ja säiliöön lisätään tuoretta koneen käydessä, vai onko joku viksumpi konsti, jossa ei jää sormet pyörivän hihnan väliin?

    Korjaussatsi noin 60,- ja uusi boxi n. 350,- rahaa.
     
  2. darpen

    darpen Gearhead

    No kun ei kukaan muu sano mitään, ni minäpä yritän :D
    Sektorivarsi irti, rattiputki mokkulan päästä irti ja sit vaan availemaan. Sitä en ymmärrä että miks on noin monta ulostajaa ja työntäjää, kun eihän siel pitäis mitään elämää suurempia tiivisteitä olla?? Ei ton pitäis turhan vaikeeta olla kunhan järkeä käyttää eikä väkisin hölmöile.
    Tuohon nesteen lisäykseen, kun ainakin tossa aspenissa on öljyn pinta merkitty kylmänä ja lämpimänä siihen mittatikkuun niin pitäis olla helppo tarkistaa.
    Eihän tässä nyt hirveesti tietoa tullu, mut jos nyt ees jotain.. :lol:
     
  3. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Kiitosta vaan!

    No ne ulosvetäjät/työkalut on semmosia holkkeja jossa jenkaa ja mutteria ja niitä sitten ruuvaillaan. Voi olla että pitää ottaa mötikkä irti, korjauskirjan mukaan onnistuis ohjausvaihdetta irroittamatta, vaan ei ehkä helposti ilman noita ameriikanihmekaluja?

    Pinnanmittaus ei ole ongelma, aattelin vaan että jos laskee vanhat PSF:t ulos, niin pitääkö ilmata ja tykkääkö pumppu huonoa jos tyhjää siinä hommassa pumppailee?
     
  4. vitoni

    vitoni 1st gear

    Saattaahan se olla hiukan hankalaa paikallaan sitä aukoa, on varmaan tiukassa, mutta ainahan voi yrittää. Toi ilmaushan tapahtuu niin että kun uudet öljyt on laitettu sisään niin nostetaan keula ylös, kone pyörimään ja sitten pyöritellään rattia laidasta laitaan.
     
  5. Mutku

    Mutku Gearhead

    Moi,

    - mulla vuosi Moparin ´70 ohjaustehostaja hieman, putsasin/kuivasin eli tutkin että mistä saumasta/stefasta se vuotaa. Se oli se rattiakselin pään pikkustefa, sen akselin ympärillä missä on ne boorit rattiakselille.

    - katoin korjauskirjasta mitkä kaikki voi vuotaa ja vaihdoin vaan sen ulommaisen pikkustefan. Ei tarvinu ulosvetäjää, pikku ruuvarilla kitkuttelin sen ulos. Meni tietty aikaa ja hermoja. Uuden stefan ostin vanha malli mukana paikalliselta raskaskonepuljulta. Ei maksanu paljoa.

    - vanhat automaattilootan punaset öljyt vaihdoin samalla oikeisiin Moparin kalliisiin (no ei ne oikeesti nyt niiiin kalliita ollu) kirkkaisiin ohjaustehostajanesteisiin. Eli huuhtelin systeemin kone käynnissä rattia kääntelemällä ja uutta nestettä sisään lorottelemella.

    - korjaus onnistu, vuoto loppu (remppa tapahtu joskus 2005). Kivakiva.
     
  6. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Noinpä taidan sen tehä sitten ihan itekin. Nyt ois vajaa pari viikkoo hyvää aikaa auton leväällään seisoakin museolausuntoa postista odotellessa. Eilen meni tullin ajolupa umpeen autoveron eräpäivänä ja rekisteröintikatsastuksen teen sitten suoraan museokilpiin.

    Enpä oo varma vuotaako vaan rattiakselin puolelta, alapääkin märkä, mutta se voi olla valunut sieltä ylhäältäkin. Kiitoksia kaikille vastanneille!
     
  7. wlamies

    wlamies 1st gear

    Kysytääs nyt samalla kun aihe liippaa läheltä. Aspenissa vuotaa simpukan puoli tehostimen nesteet, vuoto tosi kova. Kuitenkaan ei näytä vuotavan rattiakselilta eikä sektorivarren akselilta, vaan ikään kuin jostain simpukan etupäästä, mihin ei taas näe irroittamatta, koska on jotain peltiä vasten. Onko siellä vielä joku stefa, tai muu paikka mistä normaalisti voi vuotaa, vai onko simpukan kuori puhki?Asia selvinnee kun irroittelen, mutta osaisi valmistautua etukäteen tarvittavin osin jos saisi tietoa asiasta. :oops:
     
  8. vitoni

    vitoni 1st gear

    Voisko sen vuodon aiheuttaa huonot letkut (halenneet/murtuneet), löysät letkunliittimet yms?? Ei siinä simpukan etuosassa ole oikein mitään mikä voisi vuotaa, siinä päällähän on se "venttiilirunko" johon letkut menee kiinni, mites sen tiiveys?? Vuotaako se varmasti simpukasta?? ettei pumppu roiskuttaisi öljyjä jostain esim. letkulähdöistä.
    En henkilökohtaisesti usko että se kuori niin vaan halkeaa, vaikka tietenkin se mahdollista onkin????????
     
  9. niklas_

    niklas_ 1st gear

    mistä saa korjaussarjoja näihin?
     
  10. wlamies

    wlamies 1st gear

    Olen kyllä yrittänyt katsoa letkuliitännät yms, ja siksi vaikuttaa niin ihmeelliseltä kun näyttäisi tylevan sieltä simpukan etuosasta. varmaa on että simpukka vuotaa, kun pesee liuottimella puhtaaksi, alkaa heti kun käynnistää simpukan alapinnasta valua neste, ja ei kuitenkaan näyttäisi tulevan kummastakaan akselin stefasta. No asia selvinnee kun ottaa simpukan irti ja tutkii.
     
  11. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Rockautosta tilasin omani. Tais maksaa jonku 40 taalaa tms. Sarjan kattavuudesta yms ei ole vielä tietoa, koska en oo kerinny simpukkaa vielä remppaamaan.
     
  12. TompSa

    TompSa 2nd gear

    US-Partsista kysyin sähköpostilla, vastauksen saamiseen kului aikaa 25 minuuttia (viitaten threadiin Miksi US-Parts ei vastaa)... ;)

    OME2079 O-TEH K-SRJ MOP SIMP 58- 93 1 56.00 €/sarja

    Sitä en tiijä mitä sitten pitää tuo sisällään. Mutta jos vaan pari stefaa tarvii, niin puran ohjausvaihteen ja käyn kyselemässä vanhan mallin kanssa pelkkiä stefoja.
     
  13. niklas_

    niklas_ 1st gear

    kiitos, täytyy rockautosta tilata.

    us partsilta kysyin, mutta siellä tais olla pelkkä alastefa jos oikein muistan. kokonaisa settiä ei ollut
     
  14. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Ainakin 50-luvun lopun GeeÄmmäläiseen simpukan stefat löyty stefakaupasta.

    Kasatessa kävi pieni ajatusvirhe ja tyrkkäsin akselin "väärälle hampaalle" - renkaat käänty toiseen suuntaa ihan simona ja toiseen suuntaa ei juuri ollenkaan :rotfl:
     
  15. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Se simpukan pää mihin rattiakseli tulee voi vuotaa. Se on kierteillä kiinni ja tiivistetty o-renkaalla. Oli mun autossa ainakin niin ruostunut, että aikaa meni irrotellessa pirusti..
     
  16. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Viime viikonloppuna käytin tota rockauton remppasarjan pahvilaatikkoa auki etsiessäni tehostajan pumpun remppasarjaa ja kyllä siellä näytti aika reilusti olevan kaikenlaista kilkettä eli ei rajotu pelkästään pariin stefaan.
     
  17. L.P.

    L.P. Gearhead

    En näistä apurungollisista isoista autoista tiedä, pääseekö lokarin kautta jotenkin käsiksi tehostajaan, mutta itse ottaisin koko tehostajan irti niin remontti sujuisi paljon joutuisammin ja vähemmällä kiroilulla.

    Muistaakseni rattiakselin puoleisella akselilla oli irtoneulalaakeri, joka oli aina hankala asentaa. Siihen asennukseen ei lisätila olisi pahitteeksi. O-renkaita taisi olla pari siinä kannessa. Sektoriakselin yläpään kannessa ainakin pieni o-rengas säätöruuvissa. Sektorin alapäässä stefa, näin uusissa ilmeisesti se "iso malli".

    Muuta purkamista ei pitäisi olla jos haluaa vuodon korjata.

    Omani vuosi myös. Paineputken liittimien ja paluupuolen klemmareiden kiristys auttoi. Myös venttiilikoneistossa paluutuolen letkunippa oli löysällä ja vuosi sieltä välistä. Venttiilin ja simpukan väliset o-renkaat osaa myös vuotaa kun joutuu säätämään venttiilin asentoa mutta uusiksi vaan kaikki.
     
  18. Imperial413

    Imperial413 1st gear

    Jos sektori akselin stefa tarvitsee vaihtaa niin helpoin konsti saada vanha stefa ulos on nostaa etupyörät ylös ja varsi irti sektori akselista ja lukkorengas irti. Sen jälkeen palju alle ja kone käymään ja ratti vauhdilla toiseen äärilaitaan ja stefa on ulkona ja vielä ehjänä, että siitä saa mitat. Eikä kestä kauan!
     
  19. wlamies

    wlamies 1st gear

    No nii, olihan se kuori halki rattiakselin suuntaisesti sieltä etuosasta... ja ei tarvinnu kun vasta kerran käyttää irti ja takas ennen kun huomas, kun oli myös paluuletkun yhde toinen pultti vähä löysä...

    eilen illal sit hitsattu ja jätin villoihin jäähtymää, kohta kattoo tulos ja koeponnistus...
     
  20. jaketin

    jaketin Gearhead

    kyllä on mahdollista. itse ihmettelin kun öljyt katoaa. lisäsin öljyä, eikä vuotoa näkynyt. eikä ratin kääntelykään lisännyt vuotoa :eek: :eek:
    mutta kun veti ihan ääriasentoon, niin simpukan kärjestä syöksi öljyä :-?

    en tiedä miten on halennut. aikoinaan autoa yritetttiin varastaa ja rattia oli väkisin käännetty, lukosta huolimatta (kiitti v-tusti, dorkat) en tiedä onko tuolla tapahtumalla mahdollista ollut osuutta asiaan..
     

Kerro tästä muillekin!